Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe kan je je Familie of Vrienden overtuigen om te preppen?


Surethingyea

Aanbevolen berichten

Dit heb ik nou niet echt ergens zien staan op andere websites.

Het kan natuurlijk raar staan als je opeens dit aan een familie lid, of vriend uitlegt of vraagt of hij/zij meedoet hieraan.

Je kan zelfs als gek verklaart worden dan.

 

Misschien kan je ze bijv. dit laten zien: http://www.truckline.com/Newsroom/Trucks%20Are/When%20Trucks%20Stop%20America%20Stops.pdf

Je kan bijv. als je een ouder bent, de stroom eens uitzetten in het huis om je partner en je kinderen te laten oefenen. (plus dit kunnen de kinderen zien als een avontuur!)

 

Hou wel in gedachten dat je niet iedereen laat weten dat je aan het preppen bent, alleen de mensen in je circle die je echt vertrouwd. Anders wordt je een Target wanneer de SHTF. (want ze weten dan dat je geprept hebt)

 

Prep je dan voor wat extra mensen dan? Of hou je ze buiten wanneer de SHTF?

Hoe doen jullie het, preppers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik mijn gezin wordt niet gezien als een prepper ,maar als iemand/gezin die probeert gratis te leven

En dus ook alles weer deelt

 

Mensen vinden dat leuk dus ik ontvang gratis reclame truien shirt gratis hout en wij verzamelen kranten wij handelen lokaal :rolleyes:

Iedereen weet ...........waarom ik/wij zo leven *afzetting deze maatschappij het vervloekte systeem

 

Maar ik geef toe ........... het gratis en eerlijk en delen echt heel leuk is :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ik het aan het aanpakken ben, is door duidelijk te laten weten dat dit als noodsituatie dient. Hiermee doel ik op de BOL.

Ik denk niet dat iedereen mee wil betalen aan stockpilen, dat kan ik ook niet verwachten.

Maar ze staan wel open om mee survival dingen en dergelijke te doen.

Zo creëer je teamspirit, vertrouwen en ben je beter voorbereid voor wanneer SHTF.

En mocht het niet gebeuren, dan heb je toch nog altijd een super leuke hobby?

 

Ik ben reeds wel voor gek verklaart, maar ik heb liever een leuke nuttige hobby die mijn leven kan redden en dat ze me voor gek verklaren dan dat ik dat níet heb.

Sommige van mijn vrienden heb ik nodig voor hun skills, ze bezitten een paar hele goede en daarom wil ik ze erbij betrekken.

Mocht SHTF-en dan hebben ze misschien niet zo goed geprept als ik dat zou hebben gedaan, maar dan kunnen ze hun 'share' wel terugverdienen door hun skills in te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen "overtuigen" van de religie Preppen, lijkt me niet werken. Het kan zomaar op een "voet tussen de deur" lijken.

Je kan wel voorleven en mee laten kijken zodat mensen geprikkeld raken mee te gaan doen, zoals Hobbyboerin ook beschrijft.

Uitleg helpt ook, maar houdt het in de buurt, een elektriciteitskabel die breekt en twee dagen zonder stroom zitten(en zonder kachel, en warme douche) zoals op de Veluwe rond kerst, of een waterleiding die doorbreekt waardoor men geen water meer krijgt. Een goede uitrusting bij je hebben om OV-storingen en file's goed te doorstaan. Dat soort voorbeelden is beter te volgen dan de ineenstorting der wereld en alle doemscenario's die daarbij bedacht worden, is mijn mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom uit een familie die altijd met weinig geld rond moest komen, en heb vroeg geleerd altijd een beetje achter de hand te houden, voor het geval iets kapot gaat. En niet op de bank.

Nu vertel ik zo af en toe wel eens wat leuke dingen, die zouden kunnen gebeuren aan de hand van actueel nieuws.

Zoals het effect van een CME, als er 1 is. De meeste zijn "ongevaarlijk", maar ik vertel dan wel wat er kan gebeuren als het een echte flinke CME is, zoals de CME van 1859.

Net zoals het verlies van elektra voor dagen/weken, zoals de uitval door het kapot vliegen van de kabels, door de heli.

Laatst, met de meteoriet in Rusland, ook aangegeven dat een ehbo pakketje erg nuttig kan zijn, om direct verwondingen te kunnen behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overtuigen is een verkeerde insteek vind ik. Je kan ze wel het nut laten zien van jouw voorbereidingen. Maar die situaties doen zich zelden voor om als voorbeeld te stellen.

Ik heb een poosje geleden een YouTube filmpje gemaakt die ik gebruik in mijn directe omgeving om een conversatie op gang te brengen. Dit doe ik uiteraard niet bij iedereen, maar wel bij de mensen waarvan ik denk dat ze open staan voor zulke ideeën.

 

[video=youtube_share;JhgXOfWvVKo]

 

Om amerikaanse voorbeelden te gebruiken om jouw verhaal duidelijk te maken is (nog) niet reeel, en zijn wij nuchtere Nederlanders niet klaar voor.

Subtiliteit is mijn motto hierin.

Kleine voorbeeldjes gebruiken, en steeds een klein stapje verder:

 

" Oke kees, stel nu dat de stroom NU uitvalt... in heel de regio. voor 2 maanden...

Besef je dan wel wat er allemaal niet meer werkt?"

' Ja.. hahaha de magnetron he.. en de tv... internet. licht.. maar dan gebruiken we wel wat kaarsjes he!'

" Oke, en als je tank leeg is, waar ga je dan tanken?"

'Bij de BP he...'

" Die pompen werken ook op stroom Kees".

'euh...'

"Hoe ga jij koffie zetten?"

'Op mijn gastel dan he, filtertje er op en gekookt water er overheen gieten...'

"Hoe kom jij aan dat water?"

'uit de kraan'

"Die pompen he... die werken ook op stroom"

'Ohw? dan euh haal ik gewoon wat flessen uit de supermarkt toch?'

"Buiten het feit dat die naar alle waarschijnlijkheid niet open zijn, hoe wil je die afrekenen?"

'Met de pin... wacht... die werken niet. Dan ga ik naar de geldautom... wacht... euh...'

"Begin je al een patroon te zien Kees?"

'Potver...'

"Rioolpompen... stroom... dus grote kans dat de riolering zal verstoppen"

 

"Nu kun je niet voor alle problemen een oplossing bedenken, maar ik ben al een aardig eindje op weg. Zo'n situatie zullen wij met trots het hoofd kunnen bieden!"

 

En dan hebben we het in bovenstaande situatie maar over een tijdelijke en regionale storing.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Overtuigen is een verkeerde insteek vind ik. Je kan ze wel het nut laten zien van jouw voorbereidingen. Maar die situaties doen zich zelden voor om als voorbeeld te stellen.

Ik heb een poosje geleden een YouTube filmpje gemaakt die ik gebruik in mijn directe omgeving om een conversatie op gang te brengen. Dit doe ik uiteraard niet bij iedereen, maar wel bij de mensen waarvan ik denk dat ze open staan voor zulke ideeën.

 

Goed filmpje. Zit goed in elkaar. Mijn complimenten.

Noach

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kan je je Familie of Vrienden overtuigen om te preppen?

 

Ik vertel iets, maar niet alles. Ik kies ook bewust wie ik t wel of niet vertel.(Meer niet, dan wel)

 

Grappig; gisteren mijn bestelling gasmaskers binnengekregen. Doos ligt hier open in de kamer.

Komt zojuist mijn schoonzus hier aangewipt. "Wat heb je nou weer besteld?"

Gaf een mooie gelegenheid om iets te vertellen over de reële risico's in deze omgeving.

Haar reactie "o, dat wist ik niet. Nou, ja wij gaan dan maar gewoon dood."

Tja... de boodschap is in ieder geval aangekomen.

 

Noach

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Mijn mening is dat iemand 'overtuigen' onbegonnen werk is, iemand moet ervoor openstaan.

Wanneer de basis ontbreekt dan ben je voor jan l*l bezig (alvast excuses aan alle Jannen op dit forum :) )

 

Zelf ga ik gewoon openlijk dingen doen...het gemeente perkje voor mijn deur is een groente/fruit perkje geworden (http://www.gezondbreda.nl), over een tijdje wil ik zelf 2 kippen houden, ik heb zelf nog 85 m2 moestuin.

Grappige is wel, dat dit ook een vorm van preppen is (althans het niet volledig afhankelijk moeten zijn van...), en mensen vinden dat leuk.

Het moestuintje voor mijn deur, de hoeveelheid positieve reacties ik wel niet krijg..."dat dit niet overal gebeurt" etc...

 

Veel mensen schrikken bij het woord preppen en verklaren je compleet voor gek (merendeel), want ja...dan heb je atoombunkers, je hele hebben en houden staat vol met blik voer, je hebt een geschift arsenaal aan wapens en (kort door de bocht) je spoort totaal niet.

Dat het hebben van een moestuin ook een vorm van preppen is, dat ziet niemand in...maar men vind het wel leuk (kortom zeer laagdrempelig).

 

Dus in die zin, met mijn perkmoestuintje maak je mensen bewust van iig voeding...mensen vinden het leuk...en zo breng ik toch iets van het preppen (zijnde het in een compleet andere vorm) aan de man (en nog belangrijker, mensen vinden het leuk en gaan ook daadwerkelijk nadenken over dingen).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Overtuigen is een verkeerde insteek vind ik. Je kan ze wel het nut laten zien van jouw voorbereidingen. Maar die situaties doen zich zelden voor om als voorbeeld te stellen.

Ik heb een poosje geleden een YouTube filmpje gemaakt die ik gebruik in mijn directe omgeving om een conversatie op gang te brengen. Dit doe ik uiteraard niet bij iedereen, maar wel bij de mensen waarvan ik denk dat ze open staan voor zulke ideeën.

 

[video=youtube_share;JhgXOfWvVKo]

 

Om amerikaanse voorbeelden te gebruiken om jouw verhaal duidelijk te maken is (nog) niet reeel, en zijn wij nuchtere Nederlanders niet klaar voor.

Subtiliteit is mijn motto hierin.

Kleine voorbeeldjes gebruiken, en steeds een klein stapje verder:

 

" Oke kees, stel nu dat de stroom NU uitvalt... in heel de regio. voor 2 maanden...

Besef je dan wel wat er allemaal niet meer werkt?"

' Ja.. hahaha de magnetron he.. en de tv... internet. licht.. maar dan gebruiken we wel wat kaarsjes he!'

" Oke, en als je tank leeg is, waar ga je dan tanken?"

'Bij de BP he...'

" Die pompen werken ook op stroom Kees".

'euh...'

"Hoe ga jij koffie zetten?"

'Op mijn gastel dan he, filtertje er op en gekookt water er overheen gieten...'

"Hoe kom jij aan dat water?"

'uit de kraan'

"Die pompen he... die werken ook op stroom"

'Ohw? dan euh haal ik gewoon wat flessen uit de supermarkt toch?'

"Buiten het feit dat die naar alle waarschijnlijkheid niet open zijn, hoe wil je die afrekenen?"

'Met de pin... wacht... die werken niet. Dan ga ik naar de geldautom... wacht... euh...'

"Begin je al een patroon te zien Kees?"

'Potver...'

"Rioolpompen... stroom... dus grote kans dat de riolering zal verstoppen"

 

"Nu kun je niet voor alle problemen een oplossing bedenken, maar ik ben al een aardig eindje op weg. Zo'n situatie zullen wij met trots het hoofd kunnen bieden!"

 

En dan hebben we het in bovenstaande situatie maar over een tijdelijke en regionale storing.

 

Wat een geweldig en duidelijk filmpje van Communicator!

 

Om eerlijk te zijn: wij zijn ons ook lange tijd niet bewust geweest van de risico's die we lopen in onze huidige samenleving. Je doet gewoon je ding en leeft een onbezorgd leventje, niet denkend aan de risico's als voorzieningen zoals water, stroom en gas wegvallen. En als dat zou gebeuren; dan komt de overheid wel met een oplossing toch? :rolleyes:

Ondertussen hebben wij een aantal naaste familieleden die al een aantal jaren serieus bezig zijn met preppen. Het woord "prepper" werd hierbij nooit benoemd, maar wij kregen wel geregeld subtiele "hints" van ze, bijvoorbeeld om een voorraad in huis te hebben of een noodstroomvoorziening, voldoende water....... je weet het maar nooit.

Eigenlijk deden we niet zoveel met deze info..... Totdat op een dag al deze kleine boodschapjes als een soort bewustwordings-bom insloegen :eek:

Familie heeft gelijk!!! We moeten wat bewuster worden van de risico's en de mogelijke gevolgen. Dit heeft voor ons alles in een sneltrein gezet, in korte tijd zijn we behoorlijk aan het preppen geslagen. Nu praten wij daar in onze familie ook openlijk over en kunnen we kennis en ervaring delen, plannen maken (BOL), gezamenlijk praktijkervaring opdoen, enzovoort. Dit "nieuwe bewustzijn" brengt onze familie samen en geeft ons ook meteen een leuke gezamenlijke hobby (bushcraft, survival skills leren en vooral veel oefenen).

 

Dus inderdaad, het heeft écht wel zin om familie of vrienden in kleine stapjes kennis te laten maken met het preppen. Al die dingen die jij doet zet ze misschien wel aan het denken en kan inspirerend werken. Maar geloof niet dat het zinvol is om een heel betoog te gaan houden of iemand te overtuigen :D

Dit filmpje ga ik wel aan D.O.M. laten zien, waarvan ik graag zou willen dat ze zich bij ons voegen WSHTF. Maar voor de rest van de wereld houden wij onze mond en zullen het woord preppen niet snel gaan gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad @RImStone , mensen inspireren is het enige wat je kan doen volgens mij. Zo zijn wij ook openlijk bezig met een moestuin, kippen, regenwateropvang, brood bakken, enzovoort. Gewoon gezellig, laagdrempelig en leuk voor de kids :)

Over de BOL, de BOB, wapens en die ondergrondse bunker praten we uiteraard met niemand.... ;)

 

Ik denk sowieso dat er een algemeen verkeerd beeld van de definitie prepper is. @Communicator verwoord het goed in het filmpje, there's more than meets the eye...en zolang tv programma's liever sensatie dan waarheid willen, denk ik dat dat beeld ook niet zal veranderen...ook niet als iemand van hier een waarheidsgetrouw filmpje voor YT zou maken...daarvoor is de mens teveel een kudde dier...liever meelopend met een groep, dan oprecht jezelf distantiëren ervan en objectief ergens naar kijken (compleet blanco).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Respecteer het als mensen heel anders in het leven staan. En als ze er voor open staan, kun je af en toe iets vertellen over prepping, op goed gekozen momenten. Maar als je probeert om gelijk te krijgen, kun je sociale problemen krijgen. Probeer ook de nadelen en risico's van prepping te zien, en je te verplaatsen in de ander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het beste werkt naar mijn gevoel is één van de belangrijkste onderwijsprincipes. Praat niet maar geef het voorbeeld. Sommige mensen gaan dan vragen stellen en die mensen geef je gericht antwoord. Op een bepaald moment krijg je dan in een aantal domeinen expertise. Ook binnen mijn ruime kring aan collega's merk ik dat ik op bepaalde domeinen redelijke vaak geconsulteerd word.

 

Een paar voorbeelden, alleen al van deze week :

 

- Een paar collega's wilden wel even weten hoe dat nu precies zat met mijn elektrische fiets, want ze hebben een auto die aan vervanging toe is. Toen ik hen uitlegde dat het echt wel comfortabel is, dat je toch je conditie op peil houdt, dat je verkeersbelasting, verzekering, onderhoud, brandstof bespaart én dat je ook nog eens 0.15€/km krijgt van de werkgever in de vorm van een fiestvergoeding, stonden ze toch wel even te kijken. Toen ik hen uitlegde dat mijn maandelijkse besparing 350€ is wat neerkomt op ongeveer 3500€/jaar, te verhogen met een fietsvergoeding van 750€ per jaar, begrepen ze plots dat ik met een gelijk inkomen wel een keertje extra op reis kan én daarna ook nog meer over houd. Intussen komen een vijftal van mijn collega's op die manier naar het werk. Gewoon omdat ze mij zien aankomen.

 

- Een andere collega weet dat ik Hongaarse sigaretten meebreng, ik ben intussen zijn vaste leverancier. De overheid misloopt behoorlijk wat accijns en ik hou er per slof een koffie aan over die ik dan in de luchthaven nuttig. Iedereen happy. Hij heeft goedkope sigaretten, ik een gratis koffie, bovendien mag ik hem alles vragen, zelfs zonder SHTF is dat een ruilmiddel geworden.

 

- Met enkele mannen waren we aan het praten over de verschillende technieken die we gebruiken om broodjes te bakken. De dames die er bij zaten en die nauwelijks kunnen koken/bakken geloofden hun oren niet dat een viertal mannen keukengeheimen aan het uitwisselen waren. Ze vroegen ons om raad :-) en gingen het ook uittesten. Ook recepten worden uitgewisseld, intussen zijn een pak van de dames ook aan het bakken geslagen. Wellicht omdat de broodjes die we meenamen om hen te laten proeven in de smaak vielen.

 

- Een collega vroeg advies over de financiering van een tweede woonst. Ik legde hem uit wat de voordeligste mogelijkheden waren. Het bespaart hem in totaal pakweg 3000€. Hij heeft me bedankt en gaat opnieuw onderhandelen met zijn bank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Respecteer het als mensen heel anders in het leven staan. En als ze er voor open staan, kun je af en toe iets vertellen over prepping, op goed gekozen momenten. Maar als je probeert om gelijk te krijgen, kun je sociale problemen krijgen. Probeer ook de nadelen en risico's van prepping te zien, en je te verplaatsen in de ander.

 

Dat is zeker 1 goeie voor mij!:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Overtuigen of niet overtuigen....je kan het ook anders aanpakken. Mijn ouders zijn nou niet bezig met prep dingen of gedachten. Toch wilde ik dat zij het een tijdje kunnen uitzingen mocht er iets voorvallen. Ik heb de basisdingen in een ander jasje gegoten en ondertussen heb ik al een fijner gevoel gekregen...

 

Mijn ouders heb ik ondertussen voorzien in de basis dingen om het eventjes uit te houden....Ze leggen de link bijna niet naar ‘hete even kunnen uitzingen’

 

  • Kooktoestel met gasflessen - Ja pa en ma de elektriciteit zou eens uitvallen... en anders handig voor de oliebollen,
  • Waterfilter + pakken water - wat als er eens wat dagen geen water uit de kraan komt? (oja das handig!)
  • Die regenpijp langs het huis...cadeautje...regenton...dat scheelt weer water.
  • Extra stevige grotere plank in de schuur gemaakt zodat daar nu veel meer houdbaar voedsel staat. Joh, is toch handig, grijp je nooit mis en je hebt nu toch meer ruimte.
  • Verschillende zaklampen, ja ma das handig...als de stroom uitvalt floepen deze gelijk aan.
  • Goede batterijen...Nee pa deze zijn echt beter...die verliezen hun lading bijna niet
  • Multitool voor pa...moet je eens kijken wat hier allemaal opzit. En dan dat zaklampje, die is zo klein door een platte led...das nieuw...
  • Hout stelletje....das handig voor in de zomer als warmhoudplaatje en die zakken hout zijn voor de vuurkorf.
  • Kijk ma, je eigen kweekbakjes kun je sla en tomaten kweken in de tuin...(+natuurlijk een doosje andere zaden)
  • Gezellig ! Die stormlampjes, leuk voor in de zomer in de tuin.
  • Nee ma deze kachel is op petroleum, handig voor pa als hij eens in de schuur aan het klussen is, lekker warm in de herfst.

 

Dit zijn maar wat voorbeelden van mij persoonlijk. Zelfs als iemand niet actief bezig is met preppen kun je de basisdingen onder een 'schuil reden' aanwezig laten zijn.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Sinds gisterenmiddag weet m'n oudste broer ook wat preppen is. Met zn multicuub houtvoorraad, kennis van bakkies, een tijd onder militaire dienstplicht en 1 paar werkende handen is het een geboren prepper!:)

 

Filmpje van communicator kwam goed tot zeer goed over!:D:cool: Die moest ik maar eens doorsturen

 

Zoals @Geert zegt: het moet in de toppen van je vingers zitten

;)

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Respecteer het als mensen heel anders in het leven staan. En als ze er voor open staan, kun je af en toe iets vertellen over prepping, op goed gekozen momenten. Maar als je probeert om gelijk te krijgen, kun je sociale problemen krijgen. Probeer ook de nadelen en risico's van prepping te zien, en je te verplaatsen in de ander.

 

Ik zou niet weten welke risico's je als prepper neemt. Je doet het juist om bestaande risico's te verminderen toch? Okay, het kost geld, maar met budgetpreppen en slim inkopen hoeft dat niet heel duur te zijn. Met een paar honderd euro kun je een heel eind komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En niet vergeten bij een langdurige stroomstoring kan NL onmogelijk 17 miljoen mensen voeden. In de Middeleeuwen waren er 2 miljoen en dan wist men nog de grond te bewerken en hier voedsel te oogsten. (Ik zou het ook niet kunnen zie mijn flop met de AH zaden).

 

Dus wil men bij de groep horen die voorlopig het kan uitzingen en dan zelfvoorzienend wordt of bij de groep die binnen een maand of zo het loodje legt, immers schoon drinkwater is dan ook schaars. Dus ziekten zullen de bevolking snel uitdunnen.

 

Denk niet dat Nederland een landbouwland is en wij ons wel redden;

 

Een internationaal gehanteerde regel gaat er van uit dat één persoon continu gemiddeld 0,5 hectare vruchtbare grond nodig heeft voor enkele goed gevarieerde maaltijden per dag. Zelfs als alle vruchtbare grond in Nederland zou worden gebruikt voor de productie van voedsel, dan zouden nog slechts 4 miljoen mensen gevoed kunnen worden, uitgaande van de noodzakelijke 0,5 hectare landbouwgrond per inwoner

 

Maar eens in verdiepen op de link;

http://www.overpopulationawareness.org/nl/artikelen/item/273-krimp-nu-voor-later

 

Er is weinig fantasie voor nodig om uit te rekenen hoeveel mensen er in een oud-hollands samenleving kunnen leven. Wat betreft voedsel voorziening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het altijd leuk om na afloop van een leuke film aan de familie te vragen wat zij zouden doen in een vergelijkbare situatie. Op die manier prober ik hun te stimuleren om creatief te denken. Ook camperen met de familie en kennes van planten, bessen en paddestoelen is een leuke bezigheid. Verstoppertje spelen in het bos en signalen met fluitjes en lampjes met elkaar bespreken. Compas laten leren lezen en met een GPS laten omgaan, boshutten maken etc. Het is kennes die je familie kan helpen en de activiteiten die het leuk maken en hun intresseerd. Dat is hoe ik het speel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk maar aan oorlogen, rampen, banken, terreur, opstand van de bevolking een overheid die zichzelf zelf dient maar niet de burgers meer. Ik zie dan genoeg reden te preppen zeg ik maar je kan maar zorgen dat je zulke dingen in orde.

 

En anders zijn er nog genoeg beelden van dingen die een mens wel weten te raken

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...