Ga naar inhoud
GENEGEERD

Donderdag gaan banken op Cyprus open....

Kans
 Share

Recommended Posts

Dit wordt een leuke testcase.

1 miljoen inwoners, stel even 500.000 mensen die gaan pinnen, na ruim een week zal het merendeel echt wel wat cash kunnen gebruiken?

Limit is 300 euro per dag per persoon, dus 150.000.000 euro wordt er morgen gepinned!

Ik vermoed dat er niet veel meer dan 500 pinautomaten zijn op Cyprus ( 7500 in nederland met 14 milj mensen)

Als pinnen twee minuten in beslag neemt dan wordt er dus 1000 maal twee minuten is 2000 minuten gepinned.

Er zitten maar 60 maal 24 uur is 1440 minuten in een dag, dus er wordt bijna 36 uur continue gepinned???

In een automaat kan ongeveer 100.000 euro dus die moet na elke 333 mensen bijgevuld worden dus elke 11 uur, dus 2 maal per dag.

En waarm zou je stoppen na een keer pinnen, en dus zullen mensen dagen in de rij gaan staan?

Zal mij benieuwen....

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Link naar reactie

Net op Nieuwsuur: er is vandaag 5 miljard in contanten afgeleverd.

Vrachtwagens vol met papier.

Ineens was me heel duidelijk hoe weinig reeele waarde dat papier vertegenwoordigd, als de bevolking het vertrouwen in banken heeft opgezegd.

Als meer Europeanen dit besef ook krijgen gaan we een heel interessante en moeilijke tijd tegemoet.

Dit worden dagen waarop we heel goed de berichtgeving in de gaten moeten houden.

Link naar reactie

Net op Nieuwsuur: er is vandaag 5 miljard in contanten afgeleverd.

Vrachtwagens vol met papier.

.

Mooi dat is net genoeg voor een maand.........

( alleen pinnen)

Dan heeft elke inwoner 5000 cash..

Stel je voor dat dit in een 'echt' land gebeurt.......

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Mooi dat is net genoeg voor een maand.........

( alleen pinnen). Dan heeft elke inwoner 5000 cash..

Stel je voor dat dit in een 'echt' land gebeurt.......Prep ze, Kans

Cyprus' bankenstelsel en die van ons lijken bijzonder veel op elkaar....wij zijn dus ook niet een echt land. En met DieselBoom als verantwoordelijke minister zal het wel een drama worden. Gelukkig heb ik alleen maar schulden.....

Link naar reactie

Zullen die Cyprioten leuk vinden, een stelletje noordeuropese bewakers, die daar alles in goede banen moeten gaan leiden, als dat maar goed gaat...............

Maak je niet druk Dree. Het gaat om medewerkers van het Britse beveiligingsbedrijf G4S, die vandaag alleen maar meehielpen de pinautomaten te vullen en verder geen formele functie hebben en al sowieso niet bewapend zijn. De politie aldaar is verantwoordelijk. Ik vermoed zelfs dat de Cyprioten blij met de aanwezigheid van G4S zullen zijn.

Leuk voorbeeldje trouwens van hoe het niet goed lezen van een nieuwsbericht kennelijk een geheel eigen leven kan gaan leiden.

Mijn persoonlijke inschatting is dat het wel mee zal vallen met de bankrun. Maar goed, dat is afwachten. Er zijn weinig goede precedenten.

• Leuk 1
Link naar reactie

Het zal mij benieuwen hoelang het duurt, voordat ze daar gaan relschoppen omdat de automaat weer leeg is... Ik heb zelf wel eens met die automaten gewerkt, en er kan behoorlijk wat in met grote biljetten. Maar met zoveel mensen die om geld verlegen zitten zal dat ook weer snel leeg zijn.

Met een max opname van 300€ per dag per rekening, max 5000€ per maand met creditcard, max 5000€ per aankoop, daarboven moet goedgekeurd worden. Ik geef het 14 dagen.

(Ik denk dat er op dat zwaar corrupte eilandje genoeg mensen zijn die die 5000€ max. wel kunnen overschrijden.)

Link naar reactie

de grote leegloop? ik hou mn hart vast:

De regering van Cyprus roept burgers op om nu niet massaal naar de bank te gaan en kalm te blijven. Cyprioten die geld nodig hebben, mogen maximaal 300 euro opnemen. Wie Cyprus uit wil, mag maximaal 3000 euro aan biljetten meenemen.

Link naar reactie

Een echte run kan gewoon helemaal niet.

Maar hoe zit het. De banken zijn heeeeeeeeel lang dicht geweest. Ik hoor niks van Cyprus dat geplunderd werd en in vlammen opging. Hoe kan dat? (Of lees ik het verkeerde nieuws?)

Nederland zou het niet redden. Lijkt mij. De mensen zijn vrijwel cashloos en voorraden heeft men amper in huis, dus dat worden rellen, plunderingen, noemmaarop. Doden.

Is de cultuur op Cyprus zoveel anders? Had men gewoon al bergen cash op zak en een voorraad eten in huis, bleven de winkels gewoon open en hoe werden die bevoorraad dan, is het kopen op de pof misschien nog heel gewoon (en vertrouwden de winkeliers dat nog steeds), was er een levendige ruilhandel? Ik snap er niets van.

Link naar reactie

Hoe kom je erbij dat NL-ers niets in huis hebben? Ik, en familie hebben altijd wel wat cash thuis, eten in de kast en vriezer voor minimaal 1 a 2 weken, alleen elektra/water uitval zou ons even kunnen verrassen. In mijn eigen geval kan ik dat ook wel overleven, met gasbrandertje en kleine generator.

Als iedereen elke dag, voor 2 weken, het max bedrag pint uit de automaat: 300€ * 14 dagen * 1 miljoen inwoners = 4,2 miljard. Dan de rest nog....

Link naar reactie

Zelfs voordat ik hier op dit forum kwam... Zo leven wij al onze hele levens. En zo ken ik er meer. ;)

Iedereen heeft altijd wel wat op voorraad. Ik ken bijna niemand die dagelijkse boodschappen doet. Meestal 1 keer per week, aanvullen wat er aangevuld moet worden.

Op Cyprus, zullen er ook mensen cash thuis hebben gehad, of cheques. Die werden bij sommige zaken ook aangenomen. Veel winkels dicht. En net zoals andere eurolanden, zullen de mensen daar ook wel wat eten op voorraad hebben gehad. Of familie in het buitenland, of buitenlandse rekeningen, die ze kunnen aanspreken voor geld.

Link naar reactie

Hoe kom je erbij dat NL-ers niets in huis hebben? Ik, en familie hebben altijd wel wat cash thuis, eten in de kast en vriezer voor minimaal 1 a 2 weken, alleen elektra/water uitval zou ons even kunnen verrassen. In mijn eigen geval kan ik dat ook wel overleven, met gasbrandertje en kleine generator.

Als iedereen elke dag, voor 2 weken, het max bedrag pint uit de automaat: 300€ * 14 dagen * 1 miljoen inwoners = 4,2 miljard. Dan de rest nog....

In mijn omgeving heb ik een paar mensen die nog niet eens voor 3 dagen water in huis hebben!!!!

Jij woont zeker wat landelijk? Mensen die landelijker wonen hebben vaak wel wat meer voorraad in huis dan de stedelingen omdat ze geen zin/tijd hebben om elke dag voor een brood naar het dorp te rijden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...