Ga naar inhoud
GENEGEERD

Komt er een nieuwe ijstijd? Wetenschappers waarschuwen ijstijd

Marc67NL
 Share

Recommended Posts

Vol verbazing zie ik de wereld buiten wit worden, op 20 Maart. En vandaag, de 24e Maart, zware sneeuwval in België en naar verwacht de koudste 24 Maart ooit.

Zit er dan toch een nieuwe Kleine IJstijd aan te komen? Ik ben er maar eens ingedoken:

Op de site van de wintersportweerman, die naar mijn idee weet waar hij het over heeft, staat dd. 15-03-2012 het volgende:

Maar al in het AD dd. 21-12-2010 vermelde weerman Piet Paulusma het vermoeden dat we in een Kleine IJstijd terecht zijn gekomen:

In hetzelfde artikel vermelden Kees de Jager, emeritus hoogleraar sterrenkunde, en weerman Piet Paulusma dat dit te maken heeft met een afname van de activiteit van de zon.

Ook zij verwijzen naar een vergelijking met de Kleine IJstijd rond de 17e eeuw.

Nog maar even een laatste vermelding op Faqt.nl, dd. 16-06-2011:

Maunder Minimum? WIKI maar even nazoeken. (De Preppers.nl WIKI al eens doorzocht? Er worden nog mensen gezocht om de WIKI uit te breiden).

Het Maunderminimum is de naam die aan een periode (1645 tot 1715) wordt gegeven, waarin buitengewoon weinig zonnevlekken te zien waren.

Verder staat er te lezen dat:

De zonnevlekkencyclus van 11 jaar is terug te zien in de jaartallen dat de Elfstedentocht verreden is. Doordat in de jaren 2009 en 2010 de zonnevlekken tegen de verwachting in uitbleven of minder talrijk waren, raakte het verschijnsel Maunderminimum opnieuw in de belangstelling.

De zonnevlekkencyclus is dus een indicatie voor wat strengere winters, maar een Maunder Minimum schijnt dan toch wat meer in te houden.

Het komt allemaal neer op de activiteit van de zon. Nu had ik de hele NASA site willen doorspitten, maar ik vond alle info op de Engelse WIKI. Onder de zoekterm Solar variation.

(Even een tussendoortje, de SOHO (solar and heliospheric observatory) site is een interessante site als je de zon 'up to date' in de gaten wilt houden).

Ik hoopte in eerste instantie een mooi overzicht te krijgen van zonneactiviteit. Maar het blijkt dat er nog veel onduidelijkheid is over wanneer, hoe, en waarom de zon meer of minder actief is.

The sun undergoes various quasi-periodic changes, the principal one referred to as the solar cycle has an 11-year quasi-period. Only the 11 and closely related 22-year cycles are clear in the observations.

Het is dus niet met zekerheid te zeggen dat we in een Maunder Minimum terechtkomen. Er zijn in het verleden meerdere minima geweest, maar een echt patroon is daar niet in te ontdekken.

De enige werkelijke indicatie op dit moment is het feit dat de verwachte zonnevlekken uitblijven. Tijdens het Maunder Minimum werden in een periode van 30 jaar slechts 50 zonnevlekken waargenomen, terwijl dat er normaal tussen de 40.000 en 50.000 zijn.

Wat echter nog steeds een punt van discussie is, is of een Maunder Minimum ook daadwerkelijk een Kleine IJstijd veroorzaakt. Ook factoren op Aarde zelf kunnen van invloed zijn.

Wel wordt al vrij algemeen aangenomen dat een Maunder Minimum samenhangt met een verlaging van de zonneactiviteit.

Er wordt veronderstelt dat de zon de komende jaren minder activiteit zal gaan vertonen. En dat dat zeker van invloed zal zijn op ons klimaat. Lagere temperaturen en strengere en langere winters.

Samengevat, ondanks het feit dat vele geleerden niet weten hoe wat en waarom, zijn de meesten het erover eens dat we in een koudere periode van ons wereld klimaat terechtkomen. Vanwege de afname van de activiteit van de zon.

Witte kerst, dicht gevroren rivieren, en schaatsen in Maart. Echt, :) in Friesland wordt vandaag geschaatst op natuurijs.

De lente komt er nu toch echt aan, de winterkleding gaat in de uitverkoop. Een mooie gelegenheid om alvast wat extra's in te slaan.

• Leuk 2
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nu ja, het fijne weten ze er nog niet van. Daarvoor observeren we nog lang niet lang genoeg maar ik sta volledig achter de mini ijstijd en popel al van 2009 om de gevolgen van de langdurige zonnerust te beleven. Koud, nat en slechte oogsten maar zeg nu zelf, toch fantastisch zo'n fenomeen? (voorzie maar genoeg te eten, niet alleen crisis doet prijzen stijgen)

Verder ben ik ook van mening dat we naar het einde van de ijstijd gaan en dat de mens dit proces versnelt maar niet de oorzaak is van het smelten van de ijskappen. Global warming is een natuurlijk proces. De mens heeft er wel een turbo motor ingestoken.

Link naar reactie

De extremen die we nu zien hebben veel oorzaken bij elkaar. Earth from space vind ik ook een leuke docu. De samenhang van alle factoren in, op en om de Aarde meegerekend, vooral de voor de wetenschappers nu onbekende factoren, maakt het klimaat nog vrij onvoorspelbaar.

Verder volg ik wel @NASA_SDO en kijk ik af en toe wel eens op http://sdo.gsfc.nasa.gov/ i.v.m. zonnevlammen/CME's.

Link naar reactie

Ik kijk zelf naar veel dingen, en trek mijn eigen conclusies.

Ik sta nergens ingesneeuwd te bibberen van de kou, al kan ik door ervaring best goed tegen kou. Ik ben alleen niet zo gek om eruit te gaan wanneer ik zelf van mening ben dat mijn welzijn er niet beter op wordt.

Dan kunnen er nog zoveel mensen vanalles zeggen, ook werkgevers, of andere mensen/instanties etc. Ik beslis zelf wel.

Link naar reactie

En nou kappen allemaal over ijstijd en dat soort flauwelul, ja? Ik wíl helemaal geen ijstijd, ik wil lange warme zomers en die gaan er gewoon komen. Punt.

Eh... bij opwarming krijgen we hier natte zomers, zeggen de klimaatmodellen. En dan nog lange strenge winters erbij - brrrrr. Is het seizoen meteen te kort om een beetje fatsoenlijke moestuin te hebben ook. Die Spaanse BOL van @Mr.Gold is nog zo gek niet... #zucht

Link naar reactie

Eh... bij opwarming krijgen we hier natte zomers, zeggen de klimaatmodellen. En dan nog lange strenge winters erbij - brrrrr. Is het seizoen meteen te kort om een beetje fatsoenlijke moestuin te hebben ook. Die Spaanse BOL van @Mr.Gold is nog zo gek niet... #zucht

Inderdaad: zucht ... Maar je hebt natuurlijk gelijk: globale opwarming wil niet zeggen dat nou net hier warm en aangenaam gaat worden. Er zijn bijvoorbeeld scenario's die stellen dat de warme golfstroom zou kunnen stilvallen en dan kan het wereldwijd wel opwarmen maar dan krijgen wij écht een heel koud klimaatje, hier in West-Europa!

Link naar reactie

Het is niet met zekerheid te zeggen wat er gaat gebeuren. Ik ga er wel vanuit dat we strengere en koudere winters krijgen. De zonneactiviteit is aan het afnemen, zoveel is duidelijk. Dat zou een afkoeling tot gevolg hebben.

Maar hoe het precies zit, en wat per locatie de gevolgen zullen zijn, ook nog rekening houdend met alle andere mogelijke factoren (opwarming, verstoring van de warme golfstroom, het verdwijnen van de ijskappen, ed.), niemand die het zeker weet.

Er zijn teveel factoren die in het wereldklimaat een rol spelen, en ondanks decennia van onderzoek, weten we er gewoonweg nog te weinig van.

Link naar reactie

En nou kappen allemaal over ijstijd en dat soort flauwelul, ja? Ik wíl helemaal geen ijstijd, ik wil lange warme zomers en die gaan er gewoon komen. Punt.

fuck yeah! korte broeken, slippers en het enige woord waar koud in mag voorkomen: koude pils

Link naar reactie

De winters worden niet alleen langer, maar de zomers ook. Lente en herfst worden korter.

Op een een of andere manier gaan we sneller van de winter in de zomer over en andersom.

Ik verwacht een meer twee jaargetijden climaat, met wellicht meer extremen.

Maar goed.... ik kan ernaast zitten, maar dit is wat ik ervaar.

Ik zie het wel. en ook de verandering. maar ik bekijk het dag voor dag. Ik neem het weer zoals het komt.

Driehart

Link naar reactie

Hmm, misschien. Dat zou betekenen minder zeeklimaat, meer landklimaat.

Dat zou weer kunnen samenhangen met een verandering in de temperatuur verdeling op de oceaan. Bv de warme golfstroom of de zinkgebieden.

Vorig jaar was hier ook de discussie over het uitblijven van de ouderwetse wester stormen. Die zijn in de afgelopen jaren fors afgenomen en de oostelijke stroming die er nu staat, is niet gebruikelijk voor deze tijd van het jaar. Dit sluit mooi aan bij wat jij hierboven stelt.

Link naar reactie

Alles werkt in 1 groot systeem op Aarde. Ik mis die lekkere voorjaarsgolfstroom wel. ^%$#@$#^kou.

I.p.v. global warming kunnen ze beter global change zeggen, misschien is dat duidelijker voor het volk. Aangezien het niet alleen om de algemene opwarming gaat.

Stukje in de Volkskrant vandaag: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2816/Klimaatverandering/article/detail/3415632/2013/03/26/IJskoude-lente-is-het-gevolg-van-snel-smeltend-poolijs.dhtml

Link naar reactie

De Duitse krant DIE WELT heeft als eerste het onderwerp aan durven te kaarten van een nieuwe ijstijd.

Dit onderwerp werd tot dit moment gemeden als de pest door de Main Stream Media.

Echter Russische wetenschappers doorbreken het stil zwijgen en komen met rapporten die door diverse sites worden opgepakt.

Wat opvalt is dat direkt wordt afgerekend met het klimaat sprookje over de CO2 uitstoot dat door de mens zou zorgen voor de opwarming van de aarde

een verklaring dat CO2 verantwoordelijk is "voor de klimaatverandering waaruit blijkt dat zelfs de onwaarschijnlijke" verdubbeling van de atmosferische CO2-concentratie in 2050 niet zulke dramatische gevolgen zou hebben . " aldus DIE WELT

De volgende links melden deze berichten

De site Before it's news als een van de eersten die met dit nieuws komt

1 Wissenschaftler warnen vor Eiszeit ( de meest erkende grote krant, dit bericht is dus wat de aanjager is van de artikelen)

2 NoTricksZone

3 DIE WELT

waarmee we nog zouden kunnen zeggen, AHA complot-sites, als ik het niet dacht. Maar dat kun je van DIE WELT niet zeggen, blijkbaar heeft DIE WELT groen licht om de bevolking te informeren.

Als tijden is er de site http://iceagenow.info/ melding van ijs koude berichten:confused:

Houd deze link in de smiezen, zodat je de ijstijd kunt inschatten

En wat we dan moeten preppen, dat hoef ik toch niet meer te vertellen:cool:

Link naar reactie

http://www.sportsmansguide.com/net/cb/original-mountain-man-hooded-capote.aspx?a=585812

deze heb ik in men kast hangen, denk wel dat die handig gaat zijn in een ijstijd.

gebruik hem vaak in de winter als ik meerdere uren buiten zit. is eigenlijk meer een overjas maar is echt wel lekker warm en wind dicht.

ik vind hem zo leuk omdat hij zo uniek is en je vind niet veel lange jassen met een kap aan.

Link naar reactie

De Duitse krant DIE WELT heeft als eerste het onderwerp aan durven te kaarten van een nieuwe ijstijd.

Dit onderwerp werd tot dit moment gemeden als de pest door de Main Stream Media.

...

Het spijt me, maar er wordt al wat langer over gesproken.

En het zou toch wel eens met CO2 te maken kunnen hebben.

Elders op dit forum: Kleine IJstijd.

Er is teveel onduidelijkheid over het wereldklimaat. We weten er simpel genoeg nog te weinig van.

Zonne activiteit, smeltend poolijs, CO2, straal stromen, en wie weet welke factoren er allemaal nog een rol spelen.

Hier zijn we voorlopig nog niet uit, maar dat wij het hier kouder krijgen, daar zijn de meesten het wel over eens.

Dus inderdaad, maar eens even wat winter gear preppen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...