Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waarom is iedereen zo op vuur?


bigbeast

Aanbevolen berichten

Hoi, ik ben nieuw hier, maar wat me opvalt is dat iedereen zich hier bezig houd met manieren om zaken te verwarmen, zelf heb ik 3 jaar terug besloten de kachel niet meer aan te doen, en ik moet zeggen dat ik het vrijwel nooit koud heb, en wanneer dat het geval is doe ik gewoon een vest aan. Kortom vuur is handig om te koken, maar puur qua comfort vind ik het behoorlijk overrated.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik heb vuur alleen in mn achterhoofd in een bug out situatie, dus dat je je huis uit moet.

 

nu trek je je vest aan in je woning en denk je van hmmm t gaat best, maar als ik nu in een veldje zou staan met deze koude oostenwind met een tarp of tent dan is het toch erg lekker als je een warme maaltijd kan bereiden en/of een kampvuurtje weet te maken met de spullen die je mee heb genomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vuur wat is er mooier dan een goed vuur....maar de vraag die je stelt is waarom toch?

 

Vuur is de basis van onze beschaving, door vuur wisten we ons te warmen tegen de elementen. We konden ons voedsel bakken/grillen/bereiden. En we konden uiteindelijk het vuur gebruiken om van alles en nog wat te maken. Metaal te smelten en ons uit de oertijd halen.

 

Maar wat is dat vuur dan eigenlijk voor Preppers.

 

Niets eigenlijk.

 

Is meer een survival/bushcraft ding. Tenzij je een goede Zibro of haard meetelt.

Vergeet echter niet dat in een bug-out situatie je vuur de basis is voor meer dan alleen je potje koken.

 

Je kunt er water mee koken, je kunt er water mee distilleren. Je kunt de houtskool gebruiken voor zuivering, je kunt een dikke boomstam (bij gebrek aan gereedschap) op maat maken door hem half door te branden. Het houd het ongedierte bij je weg. Je kunt er signaal mee geven, en je kunt er uiteraard jezelf aan warmen.

 

Legio mogelijkheden en redenen.

Nu de topic vuur is groot, en veel. Want een aansteker, of lucifers zijn zo te pakken. Maar die kunnen leeg gaan, en kunnen op raken.

Dus diverse topics over vuurbogen, vuursteen met staal, hand-spindels en vuurploegen. Allemaal door de eeuwen heen bewezen manieren om vuur te maken. Blijft mooi om je eerste kool te draaien met een vuurboog. Maar met die kool kom je op tondelmateriaal...wat werkt, wat niet. De soorten hout die je kunt stoken, eiken en berk branden lang. Dennenhout gaat als een fakkel op.

En wat voor vuur? Een open vuur, wat iedereen die op jou preps aan het jagen is ziet?

Of een vuurput, of een dakota-vuurput waar je ook nog eens veilig en uit het zicht op kunt koken. Vuur heeft zo veel meer dan alleen de combinatie brandstof/zuurstof en ontstekingstemperatuur.

 

En dat kunnen beheersen met de meest basic spullen.

En op die manier toch vuur te kunnen maken, dat is waarom zo veel mensen zijn op VUUR.

En ja, je kunt 300 bic aanstekers op prep hebben liggen. En 120 liter Zippo fuel met 2 kilo vuursteentjes.

 

Maar vuur met niets maken, dat is echt vuur.

 

En dat vind je gaaf/mooi/spannend/opwindend....of niet.

 

Riesie.

 

 

P.S. kudos naar Riesie! dit is zijn tekst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik ben nieuw hier, maar wat me opvalt is dat iedereen zich hier bezig houd met manieren om zaken te verwarmen, zelf heb ik 3 jaar terug besloten de kachel niet meer aan te doen, en ik moet zeggen dat ik het vrijwel nooit koud heb, en wanneer dat het geval is doe ik gewoon een vest aan. Kortom vuur is handig om te koken, maar puur qua comfort vind ik het behoorlijk overrated.

 

Vriezen je waterleiding, wasmachine en riool niet stuk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er ook aan of je in een flat of een vrijstaand woont.

Als je in een flat woont komt er nog wel genoeg warmte door de muren van de buren.

 

Als je in een jaren 50 vrijstaand huis woont, midden in een weiland, dan zijn al je leidingen zo bevroren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik ja :) Maar je weet ook dat magere mensen het sneller koud hebben ;)

 

Zeker, maar kon mezelf niet losmaken van jouw nickname gecombineerd met het beeld van een giga iemand ;) Gelukkig heb je een gezonde BMI, dat scheelt weer als je jezelf warm moet rennen. Ik denk dat alle voordelen van vuur al door de anderen genoemd zijn. Ik denk dat het heel persoonlijk is waar je comfortzone ligt. De een voelt zich prima bij 16 grd, de ander wil perse 22 grd. Echt belangrijk wordt het hebben van vuur m.i pas in de winter in huis of tijdens bug outs en survival waar het aankomt op warm blijven, Het gebruik voor voedselbereiding lijkt me evident, of je moet alles rauw willen eten. dat verkleind je voedselkeuzes behoorlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd geleerd dat in survival-situaties verveling een groot probleem is. Het maken van vuur is dan een van de meest nuttige bezigheidstherapieën (constant checken: heb ik genoeg hout voor de nacht, kan ik het vuur optimaliseren, kan ik mijn shelter beter maken, kan ik houten hulpmiddelen maken etc), met als resultaat warmte, droogte (wel prettig als je er bij slaapt), hygiëne (eten braden, waterzuivering) en eventueel het bewerken van hout (harden van speerpunten, hout voor kano's buigen).

 

Ik blijf dus lekker fikkie steken en als het koud is lekker dichtbij met een koffie-Jägermeister.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alcohol kan je beter verbranden, dan drinken, in de kou.

Je vaten verwijden waardoor je wel lekker warm aanvoelt, voor even, maar je interne lichaamswarmte gaat daardoor sneller uit je lichaam. Iets wat je wilt voorkomen.

Daarbij droogt alcohol ook je lichaam uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vuur is heel belangrijk als je aan het overleven bent, en waarom: je kan water koken, eten maken, je lichaamstempratuur op pijl houden. Maar ook bepaalde dingen op afstand houden door middel van een vuur.

Als ik op survival ga en ik heb een geschikte plek gevonden, dan is het eerste wat ik ga doen is meteen hout sprokkelen. Om een vuur te maken en tegelijk zoek ik naar bepaalde stukken voor een shelter, een win win situatie zodat je niet 2 keer hetzelfde hoeft te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Vuur is heel belangrijk als je aan het overleven bent, en waarom: je kan water koken, eten maken, je lichaamstempratuur op pijl houden. Maar ook bepaalde dingen op afstand houden door middel van een vuur.

Als ik op survival ga en ik heb een geschikte plek gevonden, dan is het eerste wat ik ga doen is meteen hout sprokkelen. Om een vuur te maken en tegelijk zoek ik naar bepaalde stukken voor een shelter, een win win situatie zodat je niet 2 keer hetzelfde hoeft te doen.

 

C, jij heb toch zo'n mooie link over verschillende soorten van vuur maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bigbeast en @techie: Ik weet wat alcohol doet, maar ik heb het ook nooit te koud gehad op bivakken om bushcraft te oefenen en de Jägermeister hebben we dan ook nooit bij ons op de extremere bivakken. De reden dat het geen probleem is, komt voornamelijk omdat we altijd een goed kamp opzetten en goede sociale controle hebben (meeste van mijn groepje hebben EHBO). We hebben ons nog nooit lam gezopen.

 

Zoals ik het zie, mag je best af en toe genieten tijdens je preppen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...