Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Een vraagje voor de doorgewinterde preppers hier...ben me al een tijdje aan hetlezen over het 1 en het ander en ik en mijn vrouw zijn bezig om mocht het ooit zover komen een beetje voorbereid te zijn.

Zijn nie echt hardcore ofzo maar hebben een kleine stash om zo een maandje of 3 vooruit te kunnen (het dubbele als we op ratsoen gaan 1250kcal per dag VS 2500kcal op normale dagen)

Nou zaten we dus te kijken wat we het beste met onze geld kunnen doen, vooral de euro zo slecht gaat.

Ik lees bijna overal dat goud kopen de slimste optie is, maar als ik bijvoorbeeld de goud prijzen van de afgelopen jaren erbij pak dan zie ik dat die met wel 800% zijn gestegen in nauwlijks 10 jaar?

Stel dat het systeem crasht, geld is nauwlijks wat waard dan kan ik mij voorstellen dat goud dan super veel waard wordt maar ik weet ook dat al die mensen aan de top/elite het systeem zo snel mogelijk weer op de rails zouden willen krijgen. Zouden ze dan niet gewoon een nieuwe valuta introduceren die X zo veel waard is als de oude, iedereen die schulden heeft, heeft dan opeens veel minder schulden omdat de euro geen ruk meer waard is en ondertussen stort de goudprijs weer in naar zijn oude niveau voor de hele crisis begon omdat ze gewoonweg opnieuw de prijzen manipuleren met allerlei fictieve cijfers? En dat gaat dan ook weer 50jaar weer goed en dan doen ze het opnieuw..?

Wat ik me dus afvraag is het volgende: Waarom heeft iedereen zoveel vertrouwen in de prijs van een KG goud terwijl die in 10jaar tijd zo ontiegelijk veel is gestegen, waarom zou die niet net zo hard kunnen crashen? En dan heb ik het niet eens over allerlei regels die de overheid kan opleggen als: Goud verkopen voor particulieren is verboden voor X aantal tijd..todat ze het systeem weer op de rails hebben en de goudprijs weer keihard is ingestort?

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast gebruikersnaam

@Moejahi3d ik denk dat het niet het vertrouwen is in de prijs van de edelmetalen dan wel dat het middelen blijven waarmee betaald/geruild kan worden indien de neuro het laat afweten. Op het moment dat geld geen waarde meer heeft zul je het moeten doen met de bezittingen die je hebt. Je moet van die bezittingen óf onafhankelijk zijn van anderen (en dus zonder inmenging in je primaire levensbehoeften kunnen voorzien) óf in het bezit zijn van iets wat anderen graag willen hebben (bv voedsel, skills of water). Door de eeuwen heen blijken de edelmetalen het gewoon goed te doen als ruilmiddel (= betaalmiddel).

ik zie edelmetalen in ieder geval niet als een manier om bezittingen € te vergroten maar als een manier om na een SHTF nog iets van waarde over te hebben als het waardeloze papieren geld op de composttpoilet is opgebruikt.

ps welkom op dit forum

@Moejahi3d ik denk dat het niet het vertrouwen is in de prijs van de edelmetalen dan wel dat het middelen blijven waarmee betaald/geruild kan worden indien de neuro het laat afweten. Op het moment dat geld geen waarde meer heeft zul je het moeten doen met de bezittingen die je hebt. Je moet van die bezittingen óf onafhankelijk zijn van anderen (en dus zonder inmenging in je primaire levensbehoeften kunnen voorzien) óf in het bezit zijn van iets wat anderen graag willen hebben (bv voedsel, skills of water). Door de eeuwen heen blijken de edelmetalen het gewoon goed te doen als ruilmiddel (= betaalmiddel).

ik zie edelmetalen in ieder geval niet als een manier om bezittingen € te vergroten maar als een manier om na een SHTF nog iets van waarde over te hebben als het waardeloze papieren geld op de composttpoilet is opgebruikt.

ps welkom op dit forum

Daar ben ik het volledig me eens, goud is dan in ieder geval "iets" waard..als ruil middel VS waardeloos fiat geld. Ik begrijp alleen al die berichten niet die men ervan proberen te overtuigen dat je met goud juist nooit geld verliest en dat je daarmee veilig bent (totale vermogen).

Maar hoe zie jij het dan gebeuren? Dat goud opeens een ruil middel wordt. Denk je niet dat het systeem binnen no time een reset krijgt, iedereen gaat over op een nieuwe valuta. Talloze mensen/bedrijven failliet en daarna begint het hele nieuwe poppenkast opnieuw?

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat wanneer het echt zover komt dat er geen nieuwe valuta meer komt, en iedereen zijn eigen hachie maar moet redden en we overgaan op goud/skills/waren als "betaal/ruil middel"we dan veel grotere problemen hebben..ww 3 ofzo? Maar dat lijkt me zo sterk, we zien nu al bijvoorbeeld dat al die machtsgekkies/elite/wannabe goden er alles aandoen om een systeem overeind te houden wat gedoemd is te mislukken, ik kan mij niet voorstellen dat mocht het zover komen ze niet binnen no time een nieuw systeem starten.

Hier kunnen we kort over zijn: veiligheid/zekerheid bestaan niet.

De rest van deze post is dan ook overbodig.

Als veiligheid en zekerheid zouden bestaan, zouden we niet hoeven preppen.

Dus vergeet maar beter al die adviesen over dit doen, dat doen, dit kopen, dat kopen om zekerheid te verkrijgen.

Veel mensen dachten jarenlang dat geld een zekerheid bood. Dat banken een zekerheid boden. Dat verzekeren zekerheid biedt. Dat de overheid zekerheid biedt. Zekerheid is een mirage, een illusie. Het bestaat niet.

Eigenlijk gek dat we een woord hebben bedacht voor iets dat niet bestaat :)

Voor dingen die onafwendbaar zijn hebben we andere woorden: natuurkundige wetten bijvoorbeeld, of wiskunde, of gewoon "gevolg" en "weten". Het gebruik van het woord zekerheid betekend dan ook vrijwel altijd het tegenovergestelde. Maar het wordt toegevoegd om te verdekken dat de spreker/schrijver zichzelf probeert te overtuigen.

• Leuk 1
Goud verkopen voor particulieren is verboden voor X aantal tijd..todat ze het systeem weer op de rails hebben en de goudprijs weer keihard is ingestort?

dan snijden ze zichzelf ook in de vingers met dat scenario, de kluis van de Nederlandse bank zit ramvol met hetzelfde goud, dus als ze die prijzen doen laten imploderen dan gaan ze/we zelf failliet

Wat ik me dus afvraag is het volgende: Waarom heeft iedereen zoveel vertrouwen in de prijs van een KG goud terwijl die in 10jaar tijd zo ontiegelijk veel is gestegen, waarom zou die niet net zo hard kunnen crashen? En dan heb ik het niet eens over allerlei regels die de overheid kan opleggen als: Goud verkopen voor particulieren is verboden voor X aantal tijd..todat ze het systeem weer op de rails hebben en de goudprijs weer keihard is ingestort?

1. Omdat goud en zilver altijd (zeg, grofweg, de afgelopen zesduizend jaar) waarde heeft vertegenwoordigd;

2. omdat goud en zilver overal op deze aardkloot als ruilmiddel kan dienen;

3. omdat goud en zilver door niemand bijgedrukt kan worden;

4. omdat het weinig uit maakt of goud en zilver daalt of stijgt, heel erg gedaald of heel erg gestegen is! In wat is het gedaald of gestegen? In created-out-of-thin-air paper currencies? Honderd jaar geleden kon je voor een ounce goud een driedelig handgemaakt maatpak + schoenen kopen; voor een klio goud een auto en voor tien kilo goud een huis. Dat is grofweg nu nog steeds ongeveer zo;

5. als 1 t/m 4 er niet bij je ingaan: zie het als verzekering. Aan het einde van je leven heb je misschien wel voor meer dan twintig duizend euro aan inboedelverzekeringspremies en aansprakelijkheidsverzekeringspremies betaald zonder dat je er ooit profijt van hebt gehad. Net zoals wellicht met je prepsels.

Ja ik leef dus nog ;)

• Leuk 3

Komen inderdaad wat goede dingen hier langs die ik zelf niet "zag" hehe.

Ik denk dat ik gewoon moet wennen aan de gedachte dat hetgeen wat je nu op hebt gespaard en een bepaalde "waarde" reflecteert opeens weg kan zijn..probeer steeds een uitweg/manier te vinden waardoor het opgebouwde vermogen als het ware niet zomaar verdampt maar ja, misschien moet ik maar meer denken in de trant van: Beter iets hebben dan niets wanneer het allemaal instort.

Ik lees bijna overal dat goud kopen de slimste optie is, maar als ik bijvoorbeeld de goud prijzen van de afgelopen jaren erbij pak dan zie ik dat die met wel 800% zijn gestegen in nauwlijks 10 jaar?

Fout. Het geld is in waarde gedaald. Goud bleef gewoon goud.

Stel dat het systeem crasht, geld is nauwlijks wat waard dan kan ik mij voorstellen dat goud dan super veel waard wordt maar ik weet ook dat al die mensen aan de top/elite het systeem zo snel mogelijk weer op de rails zouden willen krijgen. Zouden ze dan niet gewoon een nieuwe valuta introduceren die X zo veel waard is als de oude,

Waarom dat? Is dat competitief met het buitenland? De waarde van de munt boeit niet zo, het gaat om de kosten van materieel en mensen.

Eerder wil men schuld weginflateren.

Dan is iets van vastere waarde een verzekering.

Wat ik me dus afvraag is het volgende: Waarom heeft iedereen zoveel vertrouwen in de prijs van een KG goud terwijl die in 10jaar tijd zo ontiegelijk veel is gestegen, waarom zou die niet net zo hard kunnen crashen?

ZIe hierboven.

Goud is goud.

Papier is waardeloos en zal snel niet omhoogcrashen.

Goud zal wel tijdelijk goedkoop zijn en dan koop je meer.

En dan heb ik het niet eens over allerlei regels die de overheid kan opleggen als: Goud verkopen voor particulieren is verboden voor X aantal tijd..todat ze het systeem weer op de rails hebben en de goudprijs weer keihard is ingestort?

Natuurlijk.

Heb jij een beter alternatief om waarde te behouden?

Als ik simpelweg een stapel geld ongezien kon parkeren met enig vertrouwen in waardevastheid dan deed ik dat. Bitcoin misschien?

Hier kunnen we kort over zijn: veiligheid/zekerheid bestaan niet.

De rest van deze post is dan ook overbodig.

Als veiligheid en zekerheid zouden bestaan, zouden we niet hoeven preppen.

Dus vergeet maar beter al die adviesen over dit doen, dat doen, dit kopen, dat kopen om zekerheid te verkrijgen.

Veel mensen dachten jarenlang dat geld een zekerheid bood. Dat banken een zekerheid boden. Dat verzekeren zekerheid biedt. Dat de overheid zekerheid biedt. Zekerheid is een mirage, een illusie. Het bestaat niet.

Eigenlijk gek dat we een woord hebben bedacht voor iets dat niet bestaat :)

Voor dingen die onafwendbaar zijn hebben we andere woorden: natuurkundige wetten bijvoorbeeld, of wiskunde, of gewoon "gevolg" en "weten". Het gebruik van het woord zekerheid betekend dan ook vrijwel altijd het tegenovergestelde. Maar het wordt toegevoegd om te verdekken dat de spreker/schrijver zichzelf probeert te overtuigen.

Wat een geneuzel zeg. Absolute zekerheid bestaat niet, daarom spreken we over relatieve zekerheid, klaar.

Ik denk dat ik gewoon moet wennen aan de gedachte dat hetgeen wat je nu op hebt gespaard en een bepaalde "waarde" reflecteert opeens weg kan zijn..probeer steeds een uitweg/manier te vinden waardoor het opgebouwde vermogen als het ware niet zomaar verdampt maar ja, misschien moet ik maar meer denken in de trant van: Beter iets hebben dan niets wanneer het allemaal instort.

Exact.

Accepteren dat je het niet weet, en je voorbereiden op een scale van mogelijkheden.

Ook de mogelijkheid dat alles zo door zal gaan als het nu gaat. En de mogelijkheid dat morgen een geniale uitvinding alle problemen op aarde als sneeuw voor de zon doet verdwijnen (ok, hier overdrijf ik nu een beetje :))

Natuurlijk zullen de meeste preppers zich enkel voorbereiden op negatieve ontwikkelingen, maar bedenk wel dat die niet per se op moeten treden. Daarom is het imo altijd beter om zo te preppen dat je er ook wat aan hebt als "het ergste" niet gebeurd.

Gelukkig zijn de mogelijheden legio: smaakvoller en goedkoper eten door zelf te tuinieren (is nog gezonder ook en bouwt stress af), nieuwe vaardigheden leren, eigen energie opwekken, afhankelijkheid van "het systeem" actief verlagen verhoogd het gevoel van eigenwaarde, etc

Wat een geneuzel zeg. Absolute zekerheid bestaat niet, daarom spreken we over relatieve zekerheid, klaar.

Je bedoelt natuurlijk "waarschijnlijkheid".

Relatieve zekerheid vind ik een onzinnig begrip, het ene woord spreekt het andere tegen (oxymoron).

Je bedoelt natuurlijk "waarschijnlijkheid".

Relatieve zekerheid vind ik een onzinnig begrip, het ene woord spreekt het andere tegen (oxymoron).

"Goud geeft waarschijnlijkheid". Nee, klopt niet. "Goud geeft zekerheid". Ja, klopt wel.

Je kunt het zo onzinnig vinden als je wilt, Rien, maar dit is gewoon een oncontroversieel gebruik van 'zekerheid'. Kun je oneindig over gaan neuzelen, maar daar heeft Moejahi3d helemaal niets aan.

Anders gezegd:

Papier gaat altijd naar nul.

Goud behoudt, zeker op langere termijn, zijn waarde.

Papier gaat nooit naar nul, in de Weimar republiek in de jaren 20 waren de bankbiljetten minder waard als brandhout en gingen dan ook in de kachel om te stoken i.p.v. brandhout dus het papier geld had dus nog wel een restwaarde al was het minder als brandhout;) :D

[ATTACH=CONFIG]3367[/ATTACH]

In november 1923 was de brandwaarde van een bundel bankbiljetten hoger dan de kolen die je ervoor kon kopen. Veel mensen raakten hun spaargeld kwijt, de reële lonen gingen achteruit en pensioengelden gingen verloren.

Onderstaand schema toont de drastische prijsverandering van 1 kilo brood tussen 1921 en 1923.

Prijs van 1 kilo brood

December 1921: 4 Mark

December 1922: 163 Mark

Januari 1923: 250 Mark

April 1923: 474 Mark

Augustus 1923: 69.000 Mark

November 1923: 201.000.000.000 Mark

Voor 1 ounce goud kocht je een huizenblok in de binnenstad van Berlijn

En was er een SHTF? Welnee, gewoon hyperinflatie door sociale onrust

Zelf vind ik zilver beter voor handel omdat bijvoorbeeld een zak(ken) aardappelen bij een boer dan gewoon gekocht kunnen worden, met goud koop je meer de hele zaak, is ook door de geschiedenis heen als betaalmiddel voor grond of onroerend goed gebruikt.

Papier gaat nooit naar nul, in de Weimar republiek in de jaren 20 waren de bankbiljetten minder waard als brandhout en gingen dan ook in de kachel om te stoken i.p.v. brandhout dus het papier geld had dus nog wel een restwaarde al was het minder als brandhout;) :D

Ik snap wat je bedoelt maar je snapt mij ook? De waarde voor gebruik als geld was weg.

Ik kan met absolute zekerheid stellen dat we allemaal ooit dood gaan... 't bestaat dus wel, alhoewel deze opmerking van mij relatief kinderachtig is natuurlijk ;)

Helemaal niet, uitstekende post!

Het geeft aan dat de meeste(n) zekerheden niet zo fijn zijn (vinden).

Mensen gedijen juist op onzekerheden, het geeft kansen, vooruitgang, nieuwe uitdagingen, enz.

Zodra de massa de , schijn, veiligheid gaan opzoeken; alles verzekeren, werkgever ipv zelfstandig/ondernemer, centjes op die 'veilige' bank ipv investeren, dan gaat het vroeg of laat fout.

De bevolking is al decenia in deze schijnveiligheid gelokt, gelokt zodat de slimme, nu blijkt gewetensloze, grote graaiers, er rijk van konden worden en de maximale macht over die bevolking kan krijgen...

En nu komt dus de harde wakeupcall die veiligheid bestaat niet, je moet voor jezelf kunnen zorgen, het is niet verstandig je hele bezit in beheer van wie dan ook te geven, te vertrouwen dat er een pensioen voor je is, enz enz.

Dit is schakelen maar ik denk dat het voor de mensheid goed zal zijn ALS we met dat schakelen ook die groep van het grote geld en de macht weten uit te schakelen, en dat is nog maar de vraag....

Prep ze,

Kans

Als je er toch over na denkt om idd in edelmetaal te investeren is zilver idd de beste optie.

redenen: alle bovenstaande, het behoud waarde (terwijl papier waardeloos word), het is "kleine" valuta (dus zak aardappels ipv de hele boerderij) enz.

maar vergeet ook niet dat goud zijn waarde redelijk behouden heeft (een auto is relatief gezien nog steeds evenveel goud waard) terwijl zilver nogal onderdrukt is in waarde.

vroeger kreeg een werknemer, zoals bijvoorbeeld een landarbeider, 1 zilverstuk voor een hele dag werk.

dit was de "standaard" vanaf voor de Romeinse tijd tot ongeveer een 100 jaar geleden.

een zilverstuk uit die tijd gaat 4 maal in een troy ounce en een troy ounce kost nu ergens tussen de 25 en 30 eu.

simpel rekensommetje dus, de werkelijke waarde van 1 troy ounce zilver is dus 4 maal wat je per dag verdiend, uitgaande van een "laag" loon zit dat zo op 80eu per dag, dit dus maal 4 maakt 320eu.

dus een troy kost 30eu en heeft als werkelijke waarde 300eu...

daarnaast slaan banken en landen goud op als "backup" terwijl zilver in grote hoeveelheden juist is verkocht, zo'n 80% van het zilver dat Nederland ooit in opslag had is verkocht en dit geld natuurlijk niet alleen voor nl.

daarnaast verdwijnt zilver in van alles en nogwat verdwijnt, van computers tot sokken (tegen bacteriën en zweetgeur), dit beland allemaal op de stortplaats en is bijna niet terug te winnen.

simpel gezegd, zilver, handzaam, handelbaar, kostbaar en onderschat (en het blinkt zo mooi ;) )

Dat is een goede samenvatting @wgh-reeper van de algemeen geaccepteerde argumenten om zilver te kopen.

Ook ik droom daar wel eens van...

Maar als je het ziet als iets dat te gebruiken is als de fiat markt instort dan zal het minder tegenvallen als het bij dromen blijft.

Als het dan toch een waarde stijging meebrengt... Ach soms komen dromen uit....

Prep ze,

Kans

Ik zat vandaag ook de grafiek van goud en zilver te bekijken. En is er een goed instap moment? Altijd en nooit.

Probeer het te zien als riskmanagement. Alles op goud of zilver is ook niet slim. Je vermogen kan dan ook verdampen. Zeker met de volatiliteit in de goud en euro markt. Maar een x % van je vermogen in goud en x % in zilver, dan kun je er redelijk van op aan dat je altijd aan geld kunt komen.

Ik geef nu de voorkeur aan zilver, vanwege de lage aanschafprijs. Ik ben niet zo vermogend om goud aan te schaffen.

Daarnaast.. Wat zou jij willen met je goud of zilver of ??? Bedenk eerst voor jezelf wat je wilt bereiken als je dat middel hebt. Je kunt een middel kopen/sparen wat zou genoeg zijn en wat zou je er mee willen doen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...