Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Tom

Another Gold Shortage? Dutch ABN To Halt Physical Gold Delivery

Recommended Posts

Er is een brief gestuurd door de ABN/Amro dat men geen goud of edel metalen meer uitlevert

Uit de brief:

Veranderingen in de afhandeling van orders in edelmetaal

Op 1 april 2013. ABN AMRO een andere bewaarder voor de edele metalen goud, zilver, platina en palladium .Hierdoor gaan we uw beleggingen in edelmetaal op andere wijze behandelen en beheren. In deze brief leest u er meer over. (zie de link)

Wat verandert er?

Met de overgang naar de nieuwe bewaarder gaat het volgende voor u veranderen vanaf 1 april 2013 .

U kunt uw edelemetalen metalen op uw beleggingsrekening niet langer door ons fysiek laat ons uitleveren

En eindigd met de zin;

Moet ik iets doen?

U hoeft niets te doen. Wij zorgen ervoor dat wij uw investeringen in edel metalen op de nieuwe manier afhandelen en beheren.

LEES VERDER OP DE LINK

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Er staat niet bij waarom ze geen fysieke edelmetalen uiteveren.

Is dat omdat ABN AMRO die edelmetalen nooit heeft gehad (enkel op papier) of is het een verkapte vorm van diefstal, en willen ze die edelmetalen zelf houden en geven de mensen daarvoor €?

Zelf denk ik dat ABN AMRO die edelmetalen niet heeft, meeste van dit soort handel gaat via papier niet fysiek.

Ik hoop dat de meeste mensen met zo'n rekening deze nu opzeggen. Is sowieso geen goed idee om dit soort dingen door de bank te laten beheren/bewaren. Je moet het gewoon fysiek thuis hebben.

Deze post delen

1 april is gewoon een maandag dus een begin van een werkweek dan wel maand dus waarom niet?

banken hebben wel gekkere acties gedaan

Deze post delen

De info in de brief klopt, is geen 1 april grap.

De ABN Amro bied zilver en goud beleggingen aan waarover geen opslagkosten betaald worden. Provisie 1% bij goud, 4% bij zilver.

Zonder opslag kosten duidt er vrijwel zeker op dat het om papier zilver & goud gaat. Dwz men koop goud en zilver op marge en het resterende geld wordt in obligaties belegd.

De ABN Amro stijkt de rente op de obligaties op en de klant heeft zilver en goud beleggingen. De ABN Amro heeft geheged, dus loopt geen risico. Behalve dan het tegenpartij risico van de futures en de obligaties.

Het leveren van zilver en goud was altijd een extra service aan de klant. Deze service vervalt nu. In plaats daarvan zul de klant dat nu zelf moeten doen.

Mogelijk voordeel voor de klant is dat de 4% bij zilver nu wegvalt, en waarschijnlijk door een gunstigere wordt vervangen.

Bij goud zal weinig verschil zijn.

Voordeel voor de ABN Amro: op staatspapier zit zo weinig rente dat het waarschijnlijk niet langer opportun was om bovenstaande methode toe te passen. Tenslotte nam de ABN Amro wel het risico van de tegenpartij (in de futures) op zich. Want de klant had een contract met de ABN Amro, niet met de tegenpartij die de futures dekte.

Betekend dat dat er goud of zilver leverproblemen zijn?

Nee, absolut niet. Want de ABN Amro had dit goud en zilver nooit in bezit.

Het betekend wel dat dit business model voor de ABN Amro niet langer profitabel is met oog op de winst/risico verhouding. Eventueel kun je speculeren dat de ABN Amro het risico van een comex/londen default te groot geworden is. Zelf denk ik dat het obligatie risico de oorzaak is. Als de ABN Amro 20% verliest op zijn obligaties dan slaat dit direct door op het eigen vermogen. En we weten allemaal dat obligaties een steeds hoger risico dragen in europa (en wereldwijd).

Deze post delen

De info in de brief klopt, is geen 1 april grap.

De ABN Amro bied zilver en goud beleggingen aan waarover geen opslagkosten betaald worden. Provisie 1% bij goud, 4% bij zilver.

Zonder opslag kosten duidt er vrijwel zeker op dat het om papier zilver & goud gaat. Dwz men koop goud en zilver op marge en het resterende geld wordt in obligaties belegd.

De ABN Amro stijkt de rente op de obligaties op en de klant heeft zilver en goud beleggingen. De ABN Amro heeft geheged, dus loopt geen risico. Behalve dan het tegenpartij risico van de futures en de obligaties.

@OBL-Rien: kun je mij uitleggen hoe die obligaties in het spel gekomen zijn bij een goudrekening? Ergens klopt er voor mijn gevoel iets niet. Verder is het niet echt belangrijk voor mij, want ik heb dergelijke rekeningen niet. Puur interesse dus.

Deze post delen

@OBL-Rien: kun je mij uitleggen hoe die obligaties in het spel gekomen zijn bij een goudrekening? Ergens klopt er voor mijn gevoel iets niet. Verder is het niet echt belangrijk voor mij, want ik heb dergelijke rekeningen niet. Puur interesse dus.

Het kan als volgt:

Klant gaat naar bank en wil voor 100.000 euro in goud beleggen.

De bank neemt dit geld en koopt goud futures ter waarde van 100.000 euro.

Hiervoor moet de bank ca 20.000 euro in reserve houden.

De overige 80.000 euro beleggen ze in staatsobligaties.

Uit de rente op de obligaties betalen ze alle onkosten die met het doorrollen van de future verband houden.

Het verschil tussen de kosten en de ontvangen rente op de obligaties is pure winst voor de bank.

Als de klant zijn winst of verlies op het goud wil hebben, dan verkoopt de bank de obligaties en de futures en geeft de klant zijn geld.

In normale omstandigheden heeft de bank hierbij geen risico, alleen winst.

Maar nu bestaat er risico dat de futures waardeloos worden door een COMEX/Londen default, en er bestaat een risico dat er verlies geleden wordt op de obligaties. Dit laatste is waarschijnlijker dan het eerste.

Dus de bank zegt nu: hmm, het gratis geld zou wel eens duur kunnen worden, weet je wat, we duwen al die mensen met goud en zilver in de ETF markt. Dan zijn wij het risico kwijt. Als de ETF failliet gaat (door een comex/london default) dan draait de bank niet langer voor de verliezen op.

Het nadeel voor de klant is dat ze nu jaarlijkse kosten zullen moeten dragen, en dat ze zelf het risico van de tegenpartij op zich nemen.

Deze post delen

Het kan als volgt:

Klant gaat naar bank en wil voor 100.000 euro in goud beleggen.

De bank neemt dit geld en koopt goud futures ter waarde van 100.000 euro.

Hiervoor moet de bank ca 20.000 euro in reserve houden.

De overige 80.000 euro beleggen ze in staatsobligaties.

Uit de rente op de obligaties betalen ze alle onkosten die met het doorrollen van de future verband houden.

Het verschil tussen de kosten en de ontvangen rente op de obligaties is pure winst voor de bank.

Als de klant zijn winst of verlies op het goud wil hebben, dan verkoopt de bank de obligaties en de futures en geeft de klant zijn geld.

In normale omstandigheden heeft de bank hierbij geen risico, alleen winst.

Maar nu bestaat er risico dat de futures waardeloos worden door een COMEX/Londen default, en er bestaat een risico dat er verlies geleden wordt op de obligaties. Dit laatste is waarschijnlijker dan het eerste.

Dus de bank zegt nu: hmm, het gratis geld zou wel eens duur kunnen worden, weet je wat, we duwen al die mensen met goud en zilver in de ETF markt. Dan zijn wij het risico kwijt. Als de ETF failliet gaat (door een comex/london default) dan draait de bank niet langer voor de verliezen op.

Het nadeel voor de klant is dat ze nu jaarlijkse kosten zullen moeten dragen, en dat ze zelf het risico van de tegenpartij op zich nemen.

Goede uitleg!, maar het zou ook kunnen zijn dat de afspraken die destijds gemaakt zijn bij de verkoop van de HBU(die het fysieke goud voor ABN deed) in 2009 aan Deutsche Bank afgelopen zijn en ABN AMRO daardoor andere condities krijgt?

Deze post delen

Goede uitleg!, maar het zou ook kunnen zijn dat de afspraken die destijds gemaakt zijn bij de verkoop van de HBU(die het fysieke goud voor ABN deed) in 2009 aan Deutsche Bank afgelopen zijn en ABN AMRO daardoor andere condities krijgt?

Dat zou zeker het geval kunnen zijn.

Ik heb geen draadje naar de beslissingsnemers bij de ABN Amro.

Ik denk wel zo ongeveer te weten hoe de ABN Amro geld verdiende met hun goud en zilver rekeningen, en dat dit verdien model hun nu te onbetrouwbaar is geworden. Dit is niet per se een teken dat goud en zilver krap zijn.

Deze post delen

Dat zou zeker het geval kunnen zijn.

Ik heb geen draadje naar de beslissingsnemers bij de ABN Amro.

Ik denk wel zo ongeveer te weten hoe de ABN Amro geld verdiende met hun goud en zilver rekeningen, en dat dit verdien model hun nu te onbetrouwbaar is geworden. Dit is niet per se een teken dat goud en zilver krap zijn.

De krapte ligt een beetje aan de uitleg. Als morgen iedereen zijn papieren goud en zilver fysiek uitgeleverd wil hebben zijn de rapen gaar. Als je kijkt naar de dagelijkse behoefte aan fysiek goud en zilver, dan is er op dit moment zeker geen krapte. Dus zolang er maar voldoende papieren contracten worden uitgegeven zonder dat die fysiek uitgeleverd hoeven te worden zit er momenteel weinig opwaarts potentieel in goud en zilver.

Tekenend is het gebrek aan reaktie van de goud/zilverprijs m.b.t. het wegvallen van de zekerheid op spaargelden. Onder normale omstandigheden zou de prijs van vooral goud een behoorlijke stijging moeten tonen omdat eenieder die meer dan €100K cash heeft liggen dit nu ofwel tegen een rente lager dan de inflatie vast moet zetten bij die paar banken die wel solide zijn, ofwel dat geld in andere markten moet stoppen.

Op de aandelenmarkt zie je wel een gestegen vraag, dus er vloeit wel degelijk spaargeld naar andere markten, maar goud en zilver kunnen om een of andere reden niet meeprofiteren.

Los van de achterliggende reden voor ABN wentelen ze hiermee wel een risico af. En banken die risico's afwentelen waar normaal egsproken aan verdiend kan worden weten waarschijnlijk meer dan wij.

Deze post delen

Los van de achterliggende reden voor ABN wentelen ze hiermee wel een risico af. En banken die risico's afwentelen waar normaal egsproken aan verdiend kan worden weten waarschijnlijk meer dan wij.

Precies.

Dus of hun obligatie risico is te groot geworden, of het edelmetaal future risico. Of beide.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...