Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kansen en mogelijkheden na SHTF


driehart

Aanbevolen berichten

Er gebeurt iets waardoor alles en iedereen door elkaar geschud wordt....

Maakt niet uit wat het is. Maar er is sprake van TEOTWAWKI.

 

één ding is zeker..... We zullen ons allemaal in de eerste levensbehoeften moeten en blijven voorzien.

Dak boven hoofd,eten, drinken sociaal gebeuren in wat voor een vorm dan ook.

Als je bij jezelf en je gezin begint, dan kom je al snel tot de conclusie dat je vroeg of laat wensen hebt die je zelf niet kan vervullen en dat je externe expertise nodig hebt.

 

Waar ik naartoe wil is het volgende...

Zorg hoe dan ook dat je voor elkaar hebt dat je skills genoeg hebt om in je eerste levensbehoefte te kunnen voorzien en dat je mogelijkheden hebt om anderen te helpen met skills of middelen in wat voor een vorm dan ook.

Hiermee ga je meteen voorzien in behoeften van anderen en heb je meteen een gat in de markt gevonden.

 

Veel mensen hebben geleerd en een beroep wat niets te maken heeft met de eerste levensbehoeften. Deze groep zit meteen met de handen in het haar! Dit is een hele grote groep, zo niet de grootste.

 

Kansen te over en ik denk dat we daarmee in een nieuwe goeden eeuw kunnen komen waarbij ambachtslieden goud kunnen verdienen.

Als je dan ook nog een handelsgeest hebt dan kun je enkele nog plussen...

Deze post bedoeld voor een stukje bewustwording, maar ook een hart onder de riem van de vele ZZP ers die nu knel zitten....

Het is een gedachte die in me op kwam....

 

Driehart

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ja, kennis is macht wanneer de SHTF. En heel veel oude ambachten worden momenteel vergeten en/of zijn niet meer nodig in ons huidige technologie tijdperk. Ook de oudere mensen kunnen hierbij een heel goed steentje bijdragen. Zij zijn diegenen die nog trucjes, handigheidjes en uitspraken weten die betrekking hebben op de eerste levensbehoeftes die jij @driehart hierboven hebt beschreven.

 

Enkele links mbt:

Het weer http://www.weeramateur.nl/spreuken.htm

Maart guur geeft een volle schuur." --> we zullen zien

Ouderwetse tips http://www.omaweetraad.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er gebeurt iets waardoor alles en iedereen door elkaar geschud wordt....

Maakt niet uit wat het is. Maar er is sprake van TEOTWAWKI.

 

één ding is zeker..... We zullen ons allemaal in de eerste levensbehoeften moeten en blijven voorzien.

Dak boven hoofd,eten, drinken sociaal gebeuren in wat voor een vorm dan ook.

Als je bij jezelf en je gezin begint, dan kom je al snel tot de conclusie dat je vroeg of laat wensen hebt die je zelf niet kan vervullen en dat je externe expertise nodig hebt.

 

Waar ik naartoe wil is het volgende...

Zorg hoe dan ook dat je voor elkaar hebt dat je skills genoeg hebt om in je eerste levensbehoefte te kunnen voorzien en dat je mogelijkheden hebt om anderen te helpen met skills of middelen in wat voor een vorm dan ook.

Hiermee ga je meteen voorzien in behoeften van anderen en heb je meteen een gat in de markt gevonden.

 

Veel mensen hebben geleerd en een beroep wat niets te maken heeft met de eerste levensbehoeften. Deze groep zit meteen met de handen in het haar! Dit is een hele grote groep, zo niet de grootste.

 

Kansen te over en ik denk dat we daarmee in een nieuwe goeden eeuw kunnen komen waarbij ambachtslieden goud kunnen verdienen.

Als je dan ook nog een handelsgeest hebt dan kun je enkele nog plussen...

Deze post bedoeld voor een stukje bewustwording, maar ook een hart onder de riem van de vele ZZP ers die nu knel zitten....

Het is een gedachte die in me op kwam....

 

Driehart

 

Die gedachte heb ik soms ook wel eens. als je kijkt hoe makkelijk mensen konden doorstromen na de oorlog in betere functies en posities. tegenwoordig heb je voor autowassen diploma zeepsop nodig.

 

Als je nog verder terug gaat met de samenleving, zoals einstein al zei :"ik weet niet met wat voor wapens ze ww3 vechten, maar ww4 zal zeker met stenen en stokken zijn"

 

Dan worden wij weer jagers en verzamelaars

Link naar reactie
Delen op andere sites

@driehart

:) Goed om te zien dat je weer tijd hebt voor dit soort zaken.

 

...

Maart guur geeft een volle schuur." --> we zullen zien

...

:) Laten we het hopen. Dat beloofd dan een winter met heerlijke maaltijden.

Overvloedig overgoten met honingsaus.

 

...

Dan worden wij weer jagers en verzamelaars

Het verbouwen van land en het houden van vee verleren we niet meer.

 

 

Op deze site staat veel documentatie over vele ambachten, technieken, en noodzakelijke kennis om ook in meer dan de eerste levensbehoeften te voorzien.

In de map 3-Updates staat de hele site in 31 zip files. Incl. de updates.

Het is even wat download werk, en aangezien ik zelf niet echt interesse heb in Planet-X moest ik ook nog eens het geheel opschonen.

Maar dan heb je ook wat aan kennis voor een post-TEOTWAWKI in huis. Uitprinten? :) Dat kost je een klein bos.

USB stick, Tabletje, handgenerator/zonnecel voor het opladen, en dat evt. EMP verpakt.

 

Verder nog een suggestie.

Voordat ik op dit forum kwam, was ik erop ingesteld het in m'n eentje wel te rooien.

Nu ben ik aan het plannen om de buurt te organiseren mocht het mis gaan. Niet dat zij dat weten, :) maar daar komen ze wel achter als het moment daar is.

Kijk dus eens in je buurt rond. Wie wonen er, wat kunnen ze, wat is er in de omgeving te halen voor een grotere groep, onderdak, water, voeding. Ed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan worden wij weer jagers en verzamelaars

En dan vraag ik me af wie "wij" zijn. Want wij kunnen ook niet meer zo goed op deze manier leven, ook al willen we het ooozooo graag. Het klinkt leuk en romantisch jagers/verzamelaars maar met onze huidige staat van onze omgeving valt er niet zoveel meer te jagen. Zeker als je bedenkt dat we tegenwoordig met iets meer dan een paar duizend man in NL/EU wonen....... Maarja, na WW3 is het zomaar mogelijk dat we wél met een paar duizend man zijn.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...