Ga naar inhoud
GENEGEERD

Opinel mes kopen


Fearce

Aanbevolen berichten

Dat wordt lastig met een budget van een tientje. Blijf je snel op Mora of Opinel uit komen. Koop je in ieder geval geen rommel mee en later kun je je uitrusting gaan upgraden. Belangrijk is om te gaan oefenen met je spullen, merk je snel genoeg wat het eerst moet worden ge-upgrade.

 

net voor de grap even gekeken op marktplaats wat je voor mes kan kopen voor 10 euro.. nou echt bizar veel resultaat, ook italiaanse legermessen goede kwaliteit voor 2,50 enz enz.

Maar over smaak valt niet te twisten, als je gecharmeerd bent van een Opinel mes, tja dan is dat een persoonlijke keuze

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Ronin Kogaratsu: Op marktplaats? Leuk experiment, 'k ben niet zo'n expert, maar ken de Mora als Opinel wel. Italiaans legermes voor 2,50 is ook voor mij interessant! Mij kunnen ze echter zo om de tuin leiden met een goed verhaal, 'k zou zo'n echt legermes niet kunnen herkennen. 'k Had ooit een Opinel, jaren geleden, door een vriend heb ik geen Mora hoeven kopen. Dat had ik anders wel gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die geur kan ik wel hebben, vind het zelfs wel lekker ruiken. Over de smaak ben ik het wel met je eens. Ik wilde dan ook meer voorbeeld van een niet giftige olie geven dan perse te zeggen dat er geen (betere) alternatieven zijn.

lol, ik gebruik Ballistol om de dichtingen en de loop van mijn luchtgeweren te onderhouden en bepaalde van mijn messen roestvrij te houden, maar moet zeggen dat ik er nog nooit van geproefd heb :)

 

OT: voor de prijs van een Opinel kan je echt niet sukkelen, meer moet daar in wezen niet over gezegd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijne messen, die Opinels. Wel oppassen voor vocht - als het hout nat wordt, gaat t werken, krijg je m niet goed meer open en dicht. En hij gaat heeeeel erg roesten. Desondanks, ik ben er nog altijd blij mee.

Qua preventie van vocht en roest enzo:

 

Handvat (transparant) lakken misschien?

Metaal in de koolzaadolie?

 

Of wat zou beter helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handvat (transparant) lakken misschien?

 

Het handvat is gelakt, maar het zit m vooral in de ongelakte sleuf waar het mes in klapt. Als je gaat lakken, veroorzaakt dat ook al werking van het hout. En het is de vraag of het nog soepeltjes draait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Fearce: Ballistol, vaseline, WD40, van mijn part oorsmeer. :rolleyes: Echt veel maakt het niet uit. Wellicht dat siliconenspray minder vuil pakt dan vaseline. Met een klein beetje onderhoud gaat 'ie een leven mee.

 

en je moet gewoon het vet er op doen en dan er met een doekje af vrijven of moet het even intrekken ofso?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs: je kunt de Mora heavy duty overwegen, sterk genoeg voor het kleinere splijt werk. Alhoewel de Opinel kan zwellen door vocht is het mijn ervaring dat na droging het mes weer in zijn normale staat terugkeert. Als door zwelling het mes er moeilijk uitkomt kun je met de achterkant op iets hards tikken en dan zal meestal het lemmet voldoende vrijkomen om het er uit te kunnen trekken.

@Fearce: denk er aan een niet giftige olie te gebruiken als het mes ook voor voedsel gebruikt gaat worden. Een lichte laag is al voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en je moet gewoon het vet er op doen en dan er met een doekje af vrijven of moet het even intrekken ofso?

 

Intrekken gaat niet echt lukken op staal. Met een doekje afwrijven is prima. @AWOL heeft ook een belangrijk punt, voor je voedsel niet giftige olie gebruiken, dus vergeet dat oorsmeer maar. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk voor de gein ook eens naar de Opinel 12, flinke jongen waarmee je (semi-) zwaarder werk kunt verrichten. Voor het formaat een licht mes.

Er is ook een Opinel 13 maar die slaat een beetje door, een soort zak machete.

 

Overigens, met name de kleinere Opinels (6,7, misschien 8) liggen soms niet lekker in de hand door de "visstaart" achterkant, dat is iig mijn mening.

Omdat het handvat van hout is kun je zeer gemakkelijk het handvat aanpassen naar eigen behoefte. Daarna uiteraard wel opnieuw het hout beschermen met een lak oid.

Zie hieronder een poging die ik gedaan heb. (Boven origineel (8) en daaronder modificatie (7), het carbon lemmet heb ik "oud gemaakt" door deze in azijn te weken en heb een lanyard gat geboord.

Dat is één van de dingen die leuk zijn aan Opinel, gemakkelijk te modificeren zonder angst dat je kapitaal vernietigt.

 

20090415002.jpg

 

En als ik toch bezig ben, hieronder de 12 vs de 8:

 

20090415004.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie http://www.opinel.com/tradition/multi-fonctions/ndeg8-outdoor-mandarine

 

Is op zich wel aardig: inox is minder maar mes en stukje zaag, fluitje?

 

Yep ook fluitje. Best leuk inderdaad maar ik ben persoonlijk niet zo'n fan van gekartelde lemmets. Ik vind het totale mes ook weinig nog van doen hebben met de originele Opinels maar je kunt hen niet verwijten wat meer met de tijd mee te gaan.

Je kunt het mes overigens o.a. bij Bever Zwerfsport krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Over invetten:

Ik gebruik een vet dat ik altijd bij mij heb. Neusvet. Daar zal ongetwijfeld ook een beetje zout inzitten, maar dat geeft geen probleem. Even je neus tussen duim en wijsvinger wrijven. Bij aanbrengen wel even opletten dat je je niet snijdt. Werkt alleen niet de eerste uren na een douche / wasbeurt. Invetten voor langdurig opbergen doe ik met olijfolie. Is net zoals neusvet zeker niet giftig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie http://www.opinel.com/tradition/multi-fonctions/ndeg8-outdoor-mandarine

 

Is op zich wel aardig: inox is minder maar mes en stukje zaag, fluitje?

 

Ik heb de oranje versie afgelopen vakantie in Frankrijk gekocht als "aandenken".

Prima ding, alleen in de stacaravan gebruikt: kids kunnen er lekker op fluiten en hij snijd de brie uitstekend!

 

Goede review he:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...