Ga naar inhoud
GENEGEERD

Openhaard koken


Aanbevolen berichten

Ik heb vorige week bij de kringloop een mooi rooster met standaard gevonden om boven een vuur mee te koken. (foto zal ik morgen plaatsen.) Het plan is om deze of buiten te gebruiken of binnen met de openhaard.

Ik was dus even aan het kijken wat de mogelijkheden waren totdat ik deze link tegen kwam.

 

http://www.firepit-and-grilling-guru.com/fireplace-cooking.html

 

Ik vond het al een goed idee maar nu vind ik het een nog beter idee. Ik denk wel dat het belangrijk is als je dit vaker doet wel je schoorsteen schoon te maken zodat er geen schoorsteenbrand kan onstaan. Ook lijkt het me geen goed idee om heel vet eten direct boven het vuur te plaatsen.

 

Meer mensen een idee of tips hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In m'n huis in Belgie had ik een hele grote openhaard. In de schuur vond ik vier staafjes metaal en een rooster, bleek perfect te passen in die haard.

 

'k Heb er heel wat biefstukken op klaar gemaakt, gewoon in de pan op het rooster of direct op 't rooster. Ook kun je een pan met pasta rechtstreeks tegen het vuur aanzetten. Juist het prutsen, terwijl je samen met een jonge dame op een kleedje voor de haard zit, is het leuke. Steeds goed opletten, pannetje verplaatsen als het te heet of te koud wordt, barbecueën in huis! Een aanrader! :cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Open vuur is vreselijk inefficiënt met hout, zowel om mee te koken als je huis te verwarmen. Ik zou naar alternatieven kijken; bijvoorbeeld een rocket stove om te koken, en een houtkachel om je huis te verwarmen, of een houtkachel waar je ook op kan koken.

 

1 uurtje stoken en 24 uur warmte: ik moet er nog even voor sparen, maar op een dag staat deze pontificaal in mijn huiskamer ;)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ja, daar had ik ook wel eens aangedacht maar dat zie ik in de nabij toekomst niet gebeuren.

 

Gewone houtkachel/houtfornuis is best te doen toch?

Verbetering van je energie-verbruik en je kan er makkelijker op koken.

Betaalbaar.

Rookgas-afvoer heb je al.

Massa kan je zelf makkelijk maken, i.p.v. dure speksteen gewoon leem of beton. In elke vorm en afwerking die je maar leuk vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewone houtkachel/houtfornuis is best te doen toch?

Verbetering van je energie-verbruik en je kan er makkelijker op koken.

Betaalbaar.

Rookgas-afvoer heb je al.

Massa kan je zelf makkelijk maken, i.p.v. dure speksteen gewoon leem of beton. In elke vorm en afwerking die je maar leuk vindt.

Gewoon leem? dat is pokke duur volgens mij, ik heb net gezocht op leem stuc, maar dat is best prijzig nog
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Gewoon leem? dat is pokke duur volgens mij, ik heb net gezocht op leem stuc, maar dat is best prijzig nog

 

Ja, leem is niet goedkoop inderdaad, raar genoeg, want het is klei.

Maar leemstuc heeft een fijnere structuur, is gezeefd en verpoederd, soms gekleurd. Dat maakt het nog duurder.

Als je het alleen als stuc zou gebruiken, heb je niet zoveel nodig, dus valt het wel weer mee.

Het gaat om de massa. Warmte-opslag combineren met infrarood-straling van het gietijzer.

Aan de achterkant van de kachel flink dik en aan de zijkant wat dunner.

Leem is leuk, als het in je grond/tuin zit. Zeeland en Flevoland denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Leem zit hier in Drenthe op sommige plaatsen ook. Moet je wel een paar meter willen graven.

Toen m'n ouders hun eigen huis gingen bouwen (eigen beheer en een hoop zelf doen, mbv bouwvakkers), zat op 3,5 meter leem.

Of dat kwalitatief goed genoeg is voor een oven, geen idee, maar er moesten wel gaten doorheen geboord worden, voor drainage, voor de kelder onder het hele huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot: Leem zit hier in Drenthe op sommige plaatsen ook. Moet je wel een paar meter willen graven.

Toen m'n ouders hun eigen huis gingen bouwen (eigen beheer en een hoop zelf doen, mbv bouwvakkers), zat op 3,5 meter leem.

Of dat kwalitatief goed genoeg is voor een oven, geen idee, maar er moesten wel gaten doorheen geboord worden, voor drainage, voor de kelder onder het hele huis.

 

Ja, Nederland heeft veel variatie in de grond.

Beton is de makkelijkste manier om een gietijzeren kachel van een massa te voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het al een goed idee maar nu vind ik het een nog beter idee. Ik denk wel dat het belangrijk is als je dit vaker doet wel je schoorsteen schoon te maken zodat er geen schoorsteenbrand kan onstaan. Ook lijkt het me geen goed idee om heel vet eten direct boven het vuur te plaatsen.

 

Meer mensen een idee of tips hierover?

Was gisteren net op TV, n.a.v. een schoorsteenbrand door de felle wind. Daar waarschuwde een brandweerman voor het verbranden van allerlei andere dingen dan hout: de binnenkant van de schoorsteen wordt daardoor sneller vuil, met meer risico op brand inderdaad.

 

Ik kan me voorstellen dat je door het koken/bakken in de open haard een soort 'vettige' aanslag krijgt aan de binnenkant (voel maar eens aan de onderkant van je afzuigkap, en die kun je zelf eenvoudig reinigen). Zelf had ik ook al gedacht aan een dergelijk rooster http://www.barbecook.nl/nl/products/accessoires-detail.asp?groep=6&id=9836, maar ik wil hem alleen gaan gebruiken in geval van een SHTF. (hopelijk dus een kortdurende).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was gisteren net op TV, n.a.v. een schoorsteenbrand door de felle wind. Daar waarschuwde een brandweerman voor het verbranden van allerlei andere dingen dan hout: de binnenkant van de schoorsteen wordt daardoor sneller vuil, met meer risico op brand inderdaad.

 

Ik kan me voorstellen dat je door het koken/bakken in de open haard een soort 'vettige' aanslag krijgt aan de binnenkant (voel maar eens aan de onderkant van je afzuigkap, en die kun je zelf eenvoudig reinigen). Zelf had ik ook al gedacht aan een dergelijk rooster http://www.barbecook.nl/nl/products/accessoires-detail.asp?groep=6&id=9836, maar ik wil hem alleen gaan gebruiken in geval van een SHTF. (hopelijk dus een kortdurende).

 

Wat zou dit rooster dan beter zijn tov een reguliere BBQ? Het voorkomt ook geen vetaanslag in je schoorsteen. Je kan ook met (bak)stenen en een eenvoudig rooster het eea voor elkaar krijgen. En..........wat als het een langdurende SHTF is? Waarom zou je niet meteen een betere oplossing kiezen? Een kleine houtkachel bijvoorbeeld? Volgens mij is er recent zelfs een portable houtkacheltje te koop. Frontier stove heet ie geloof ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was gisteren net op TV, n.a.v. een schoorsteenbrand door de felle wind. Daar waarschuwde een brandweerman voor het verbranden van allerlei andere dingen dan hout: de binnenkant van de schoorsteen wordt daardoor sneller vuil, met meer risico op brand inderdaad.

 

Ik kan me voorstellen dat je door het koken/bakken in de open haard een soort 'vettige' aanslag krijgt aan de binnenkant (voel maar eens aan de onderkant van je afzuigkap, en die kun je zelf eenvoudig reinigen). Zelf had ik ook al gedacht aan een dergelijk rooster http://www.barbecook.nl/nl/products/accessoires-detail.asp?groep=6&id=9836, maar ik wil hem alleen gaan gebruiken in geval van een SHTF. (hopelijk dus een kortdurende).

 

Het grootste deel van het vet verbrand inzet open vuur zoals bij een BBQ wat mee ver dampt is klein . Het rook kanaal van een open haard is meestal iets groter dan van een kachel . Dus met een jaarlijkse poets beurt ga je geen proberen krijgen . Ik geloof dat dat nu ook wettelijke is één jaarlijkse poets beurt

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou dit rooster dan beter zijn tov een reguliere BBQ? Het voorkomt ook geen vetaanslag in je schoorsteen. Je kan ook met (bak)stenen en een eenvoudig rooster het eea voor elkaar krijgen. En..........wat als het een langdurende SHTF is? Waarom zou je niet meteen een betere oplossing kiezen? Een kleine houtkachel bijvoorbeeld? Volgens mij is er recent zelfs een portable houtkacheltje te koop. Frontier stove heet ie geloof ik?

 

Het is niet specifiek beter dan een reguliere BBQ, @JohnVonSchutz vroeg naar een reactie op het gebruik van een rooster in een open haard. Ik bedoelde juist ook dat je hiermee een vetaanslag krijgt. Zelf heb ik al een rocketstove, maar die kun je niet binnen gebruiken. Wanneer het gewoon veilig is om buiten te koken dan zal ik dat dus ook daarmee gaan doen. Maar dit extra bbq haardrooster is alleen voor nood, wanneer we maar beter niet naar buiten kunnen. Bij een langdurige SHTF heb ik ook nog wel gasflesjes en een campingfornuisje. Het is gewoon EN-EN voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrs.Lotte , je weet dat die kleine gasflesjes (prik busje bedoel je?) erg duur zijn, en dat een 5 of 10Kg gasfles goedkoper is? Een kookstel dat hierop kan werken haal je voor 10-30euro zo van marktplaats.

 

Oja, aan allen: hongerige mensen ruiken gekookt/gebakken eten op grote afstanden. Hou hier ook rekening mee als de SHTF wat langer duurt dan een week oid en de pl@uris begint langzaamaan uit te breken door bijvoorbeeld voedsel gebrek......... Het koken/bakken met "lekker veel kruiden" is dan zeker een heroverweging waard.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet specifiek beter dan een reguliere BBQ, @JohnVonSchutz vroeg naar een reactie op het gebruik van een rooster in een open haard. Ik bedoelde juist ook dat je hiermee een vetaanslag krijgt. Zelf heb ik al een rocketstove, maar die kun je niet binnen gebruiken. Wanneer het gewoon veilig is om buiten te koken dan zal ik dat dus ook daarmee gaan doen. Maar dit extra bbq haardrooster is alleen voor nood, wanneer we maar beter niet naar buiten kunnen. Bij een langdurige SHTF heb ik ook nog wel gasflesjes en een campingfornuisje. Het is gewoon EN-EN voor de zekerheid.

 

Klopt helemaal :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...