Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Wie oefent er wel eens voor WTSHTF ?

Recommended Posts

Misschien is er al een draadje hierover maar ik kon niets vinden.

Dus de vraag is Wie oefent er wel eens voor WTSHTF

Ik heb de afgelopen 14 jaar eens per jaar een SHTF oefening beter bekend als "winter" .

Ik woon (vrijwillig) op een schip zonder al te veel bijzondere voorzieningen en tijdens de wintermaanden ontstaat er meestal wel een spontane SHTF oefening.

Toen ik net op het water ging wonen zag ik deze momenten als vervelend en ervoer de bijbehorende ongemakken als naar. wat er tijdens een gemiddelde winter gebeurd is het volgende:

- Bij temperaturen tegen het vriespunt worden de wateraansluitingen aan de wal afgesloten.

- Gemiddeld 1 keer in de twee dagen is er een stroomstoring van 1 uur of langer.

Door deze twee zaken veranderd je gewone leven in een klap in een SHTF situatie. Door de jaren heen heb ik met die situaties om leren gaan en omdat ik er op voorbereid ben ervaar ik het zelfs als leuk en leerzaam. Dit jaar weer 3 weken geen toegang tot water gehad en door een stroomstoring nog wat vorstschade opgelopen maar het gaat me steeds makkelijker af nu. Ik had vorige zomer 140 literflessen met water opgeslagen en heb aan boord nog een watertankje van 2000 ltr en vul bij dreigende vorst ook nog wat 25 ltr jerrycans. Ik heb een stuk tuinslang om mijn watertank mee te legen als de waterpomp weer eens bevroren is en bergen met emmers die je (daar kom je wel achter) echt overal voor nodig hebt. water verwarmen is geen punt want ik heb buta/propaan in flessen en een beetje tutten met een washandje en een wasteiltje went na een paar jaar ook wel. Met diesel,petroleum en kaarsen blijft de temperatuur zo rond de 10 graden boven nul dus zorgen warme kleding en wollen dekens voor de rest. Nu zijn al deze dingen goed te doen dus wat dat betreft geen problemen.......

Het moeilijkste aan het hele verhaal is dat het jaren geduurd heeft voordat ik deze situaties geestelijk goed aankon. Thuiskomen in een koud huis ( -11 binnen is het record) bevroren waterleidingen en ijs in de wc pot is ongeacht alle mooie spulletjes die je hebt een aanslag op de geest. Proberen om in die situaties helder te denken en beslissingen te nemen is ronduit lastig ook al heb je het van te voren op papier en in je hoofd zo mooi uitgedacht.

Ik hoop dus dat een ieder eens een weekje de stoppen uit de meterkast haalt en de waterkraan afsluit en kijkt waar het schip strand en dan natuurlijk laat weten hoe het gegaan is.

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik hoop voor jou dat de winter vlug over is .

Als hij (de winter) voor jou over is wordt het ook warmer voor mij .

Ik heb zo een situaties in mijn loods in de winter ik moet ook vechten met bevroren leidingen en geen verwarming . En alles wat van buiten komt is aan elkaar gevroren . Het is de omgekeerde wereld jij woont koud maar werkt warm ik werk koud maar woont warm .

Geert

Ik hoop voor jou dat de winter vlug over is .

Als hij (de winter) voor jou over is wordt het ook warmer voor mij .

Ik heb zo een situaties in mijn loods in de winter ik moet ook vechten met bevroren leidingen en geen verwarming . En alles wat van buiten komt is aan elkaar gevroren . Het is de omgekeerde wereld jij woont koud maar werkt warm ik werk koud maar woont warm .

Geert

Terwijl ik dit tik is het een riante 18 graden aan boord,werkt de douche en doet de wc het ook nog dus nu alle luxe die ik kan wensen. Op mijn werk is het meestal wel warm ja al vallen die koelcellen met een temperatuur van -19 soms ook best tegen hoor :D Maar ik zal de zomer zeker verwelkomen ook al vond ik de oefening wel weer leerzaam en nutttig

Terwijl ik dit tik is het een riante 18 graden aan boord,werkt de douche en doet de wc het ook nog dus nu alle luxe die ik kan wensen. Op mijn werk is het meestal wel warm ja al vallen die koelcellen met een temperatuur van -19 soms ook best tegen hoor :D Maar ik zal de zomer zeker verwelkomen ook al vond ik de oefening wel weer leerzaam en nutttig

Als je in toestellen moet werken is dat al een training op zich . Om de buiten kou te kunnen trotseren .

Geert

Als je in toestellen moet werken is dat al een training op zich . Om de buiten kou te kunnen trotseren .

Geert

Ik snap dat dat zeker een behoorlijke training is . Bedoelde met mijn vraag ook meer een SHTF situatie thuis zonder de vaste voorzieningen en niet zozeer tijdens het werk.

Ja ik begreep het wel . Heb ik nog nooit gedaan ik denk dat vrouw lief niet tevreden zou zijn .

Geert

En dat kan ik dan ook weer goed begrijpen. Nu heb ik pas geleden een opsomming van jou uitrusting voorbij zien komen dus als het echt zover is zullen jullie je wel een tijdje redden

@Castaway: In m'n huidige woning nooit gedaan, maar ja, 'k woon hier net dik een jaar. Daarvoor woonde ik in een stacaravan, met veel van de problemen die jij beschrijft, bij -23 buiten de boel vorstvrij houden, stroomuitval (dan dus ook de kachel), diefstal van gasflessen als 't keihard vriest en enkele malen een half uurtje moeten bikken om de deur te kunnen openen. En als 't niet vroor, was het een grote blubber bende. ;) Wat mis ik die kl*te caravan niet!

@Castaway: In m'n huidige woning nooit gedaan, maar ja, 'k woon hier net dik een jaar. Daarvoor woonde ik in een stacaravan, met veel van de problemen die jij beschrijft, bij -23 buiten de boel vorstvrij houden, stroomuitval (dan dus ook de kachel), diefstal van gasflessen als 't keihard vriest en enkele malen een half uurtje moeten bikken om de deur te kunnen openen. En als 't niet vroor, was het een grote blubber bende. ;) Wat mis ik die kl*te caravan niet!

Haha..die gejatte gasflessen ( 1 keertje maar bij mij) en die vastgevroren deur ( elke dag) was ik even vergeten ja. Maar toch Ray...je hebt het ervaren en terugvallen op iets wat je al kent is makkelijker dan overstappen naar iets wat nieuw is. Denk dus dat je jezelf gelukkig mag prijzen met je caravan ervaring.

@Castaway: Was eigenlijk zelfs de derde keer dat ik in zo'n ding bivakkeerde, maar de eerste keer was toen ik klein was en de tweede gedurende een zomer. Ik heb dat caravan gebeuren wel even gehad!

Uiteraard is het wel een goede oefening en mijn persoonlijke/maatschappelijke SHTF. 'k Ben de rest van de avond pleitten, 'k moet pokeren.

wij leven regelmatig zonder electra, op onze nieuwe woon adress is electra er maar een paar uren per dag. wij hebben een out house en water uit een soort pomp in de keuken.ik vind dat niet echte ramp oefening, meer gewoon leven. ben wel op zoek na een goede systhem om eten koud te houden.onze temperatuur zijn rond de 30 graden ,de hele jaar een dag en nacht.

Misschien is een 'root cellar' een mogelijkheid, geen idee of het ook een Nederlandse naam heeft.

Ik heb ooit een paar weken zo'n "koelkastje" (meer keldertemperatuur, zo'n 10C) gebruikt en dat ging prima. Geen idee hoe haalbaar het is in de tropen.

Gast Heksenboot
Misschien is een 'root cellar' een mogelijkheid, geen idee of het ook een Nederlandse naam heeft.

Ik heb ooit een paar weken zo'n "koelkastje" (meer keldertemperatuur, zo'n 10C) gebruikt en dat ging prima. Geen idee hoe haalbaar het is in de tropen.

Dit is een goed begin, @Mrsjones.

Je kent mijn hobby, zandzakken, maar het kan ook gemetseld, als je dat leuker vindt:

https://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&q=earthbag+rootcellar&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.44158598,d.ZWU&biw=1123&bih=557&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=xwhOUdfBDYPlOo2HgOAF

Flinke laag aarde erover (zand erover, hehe), houdt de zon tegen (grotten zijn ook koel).

Ken je die camping-koelboxen? Die werken ook op gas.

Maar als je daar een vergrootglas op zet, werkt het ook op de zon. Je weet wel, dingen in de fik steken met een lens. Dat richt je op zn gevoelige plekje en daar wordt hij koel van. :cool:

Dit is een goed begin, @Mrsjones.

Je kent mijn hobby, zandzakken, maar het kan ook gemetseld, als je dat leuker vindt:

https://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&q=earthbag+rootcellar&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.44158598,d.ZWU&biw=1123&bih=557&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=xwhOUdfBDYPlOo2HgOAF

Flinke laag aarde erover (zand erover, hehe), houdt de zon tegen (grotten zijn ook koel).

Ken je die camping-koelboxen? Die werken ook op gas.

Maar als je daar een vergrootglas op zet, werkt het ook op de zon. Je weet wel, dingen in de fik steken met een lens. Dat richt je op zn gevoelige plekje en daar wordt hij koel van. :cool:

wij hebben een grot, temperatuur ,jaar lang ,dag en nacht 28 celcius.

onder de grond is ook warm , je zo echt diep moeten gaan voor koelte.

in de tropen rot je vlees binnen 2 dagen in de ijskast. mensen eten gezoute vlees en vis. ik kan zonder een boel maar vind een ijskast en vriezer erg handig . er zijn ijskast op gazfles uit trinidad ook was machine ,maar ik wil graag een flinke american ijskast vriezer combi op zon energie. ik kan allen totaal niet uit voor en goede plug en play systhem.

wij leven regelmatig zonder electra, op onze nieuwe woon adress is electra er maar een paar uren per dag. wij hebben een out house en water uit een soort pomp in de keuken.ik vind dat niet echte ramp oefening, meer gewoon leven. ben wel op zoek na een goede systhem om eten koud te houden.onze temperatuur zijn rond de 30 graden ,de hele jaar een dag en nacht.

Dat klinkt als een mooi leven als ik het zo lees. Door genoeg te oefenen hoop ik ook dat als het eens fout gaat het allemaal zo gewoon is dat het dan op gewoon leven lijkt. 30 graden heeft ook zo zijn eigen uitdagingen lijkt me waaronder eten koel houden zoals je al zei. Ik ga nu nog even in de koelkast zitten om op te warmen :D

trouwens buiten het oefenen , ben ik een groot voorstandig van niet vervangen. dus als je stofzuiger stuk is ,koop geen nieuw, gebruik een bezem voor een paar manden, idem met tv, keukenmachine, droger, ect. na een paar manden ervaar je of het echt een gemist is om zonder te leven. ik ben zelf gelukigdig met een meer simpel leven. tuinieren zonder geluid makende machine is ook erg prettig, ik heb wel een tractor.

Gast Heksenboot
wij hebben een grot, temperatuur ,jaar lang ,dag en nacht 28 celcius.

onder de grond is ook warm , je zo echt diep moeten gaan voor koelte.

in de tropen rot je vlees binnen 2 dagen in de ijskast. mensen eten gezoute vlees en vis. ik kan zonder een boel maar vind een ijskast en vriezer erg handig . er zijn ijskast op gazfles uit trinidad ook was machine ,maar ik wil graag een flinke american ijskast vriezer combi op zon energie. ik kan allen totaal niet uit voor en goede plug en play systhem.

Okee, ik snap het.

Plug and play weet ik niet, knutselen wel.

Een van de belangrijkste trucs van een koelkast/vriezer, is de isolatie.

Jouw grot is onder de aarde/grond, maar staat open. Als je je koelkast-deur openhoudt, bederft je voedsel ook.

Afsluitbaar maken, met een goed geïsoleerde deur (piepschuim of zo, net als in een koelkast).

Daarna moet je een warmte-pomp hebben, om de warmte naar buiten te pompen. Dan heb je een hele grote koele kast. :)

trouwens buiten het oefenen , ben ik een groot voorstandig van niet vervangen. dus als je stofzuiger stuk is ,koop geen nieuw, gebruik een bezem voor een paar manden, idem met tv, keukenmachine, droger, ect. na een paar manden ervaar je of het echt een gemist is om zonder te leven. ik ben zelf gelukigdig met een meer simpel leven. tuinieren zonder geluid makende machine is ook erg prettig, ik heb wel een tractor.

Goeie tips. Nu alvast dingen gebruiken die niet zo snel kapot gaan en/of gemakkelijk te vervangen zijn en nog gelukkiger zijn ook. En een tractor is gewoon wel heel stoer :cool:

Okee, ik snap het.

Plug and play weet ik niet, knutselen wel.

Een van de belangrijkste trucs van een koelkast/vriezer, is de isolatie.

Jouw grot is onder de aarde/grond, maar staat open. Als je je koelkast-deur openhoudt, bederft je voedsel ook.

Afsluitbaar maken, met een goed geïsoleerde deur (piepschuim of zo, net als in een koelkast).

Daarna moet je een warmte-pomp hebben, om de warmte naar buiten te pompen. Dan heb je een hele grote koele kast. :)

ik ben een tecno sul maar mijn grot heef een deur en diepe grote gang van groten worden ook niet koeler dan 25 en vaak ook erg vochtig.je kun wel je ijskast en vriezer inpakken met een extra laag piepschuim ,bvb de verpaking waarin ze verkocht worden maar je heb een energie bron nodig om koud te maken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...