Ga naar inhoud

CGPrepper

Aanbevolen berichten

De truc met die autobanden is dat je de aardappelplant een beetje belazerd. Als je pootaardappel is ontkiemd in de eerste autoband en hoog genoeg is dan zet je een tweede autoband op de eerste en vul je de tweede band met aarde. Het topje van je aardappelplant moet nog zichtbaar zijn, ongeveer 5 centimeter. De plant groeit gewoon door en na verloop van tijd leg je er nog een autoband op en nog een. Het gaat er om dat op deze manier de aardappelplant een steeds langere wortel krijgt waardoor hij meer aardappelen maakt dan hij normaal zou doen.

 

Pootaardappelen hebben trouwens de voorkeur, 'gewone' aardappelen zijn vaak voor de handel behandeld met groeiremmers of dragers van ziekten. Pootardappeltjes zijn in principe ziektevrij en gewone aardappelen in stukken snijden of een dik stuk schil gebruiken is dus echt een noodoplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 94
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als je dit wil doen, zou ik snel zijn.

 

Ik heb net gehoord dat er door milieu heffing geen autobanden meer weggegeven mogen worden. Alle autobanden moeten verzamelt worden en via de gemeente vernietigd. Garages krijgen hier zelfs controle op. Belachelijk.. alleen als je via de gemeente een speciaal ontheffingsformulier hebt, dan mag je nog oude banden mee krijgen. dit geld ook voor de banden die je nu onder je auto hebt liggen en een keer moet vervangen. Ook dan krijg je ze niet meer mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Aardappels in banden, klinkt heel erg onlogisch, maar het concept is geniaal en werkt ook nog eens heel erg goed

 

Je stapelt een paar banden op elkaar.

Elke band vul je met aarde en doet er 1 pootaardappel in.

En klaar is kees.

 

kartofle.jpg.f5486c31b39f41c61391ac1ca80e60b1.jpg

 

Ik zou zelf overigens niet weten hoe het precies gaat met normale auto banden, ik heb het voorheen gedaan met tractor banden, per stapel van 7 banden krijg je er ongeveer 50 kilo aardappels uit :D

 

~CGPrepper

 

dit ga ik proberen, geweldige tip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappels in banden, klinkt heel erg onlogisch, maar het concept is geniaal en werkt ook nog eens heel erg goed

 

Je stapelt een paar banden op elkaar.

Elke band vul je met aarde en doet er 1 pootaardappel in.

En klaar is kees.

 

kartofle.jpg.f5486c31b39f41c61391ac1ca80e60b1.jpg

 

Ik zou zelf overigens niet weten hoe het precies gaat met normale auto banden, ik heb het voorheen gedaan met tractor banden, per stapel van 7 banden krijg je er ongeveer 50 kilo aardappels uit :D

 

~CGPrepper

 

Jep werkt goed! Ik doe 3 poters per band-toren...telkens aanaarden als ze bovenkomen... per poter 10x opbrengst.. minder dan bij jou blijkbaar....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog helemaal leek @ aardappels planten, maar is dat nou een beetje simpel om te doen? Hoe gaat het qua basis in zijn werk, is het een kwestie van 1 (poot)aardappel in de grond stoppen, maandje wachten ofzo en er dan 5 kilo aardappels uittrekken? Wie kan mijn de basis van de aardappelarij vertellen?

Neem overigens aan dat de pootaardappels ook niet erg lang bewaard kunnen blijven, of valt dat wel mee? Bv. vergeleken met zaden van peulvruchten ofzo.

 

Hoi Jester, het werkt zo: in februari/maart zoek je een flink stel kleine mooie gezonde aardappeltjes uit waar je mee verder wil gaan telen.. Je pakt kartonnen eierdozen, zet de aardappeltjes met de oogjes die je ziet naar boven in de doosjes en zet de doosjes weg op een koele half-lichte plek (geen volle zon dus) . Na enkele weken ontstaan er uit de oogjes kiemen en spruiten (stengeltjes) Afhankelijk van het ras dat je gekozen hebt zet je ze in de grond... vroege piepers eind maart... late piepers een stuk later... je maakt in je moestuin geultjes, doet de uitgelopen piepers erin en maakt een mooi heuveltje erop.. Zodra ze uitkomen en een cm of 10 zijn ga je het heuveltje ophogen, je bedekt het opkomend groen... Dit doe je hierna nog een keer, dus als er weer 10 cm opkomt, hup weer aarde erover... je hebt nu een aardige rug gemaakt waar je piepers in groeien.. Als het loof helemaal gestreken en geel is (bij late piepers) kan je oogsten.. Bij vroege piepers doe je dit eerder.. Als je weinig land hebt dan pak je een plastic emmer of de genoemde autobanden . Per emmer doe je 1 of 2 pieper en dekt af met aarde...zelfde verhaal verder: na tien centimeter loof, aarde erop en 10 cm later, weer aarde erop... emmer omkeren en oogsten als het loof gestreken is (omgevallen en gelig dus) succes!

 

PS per pootaardappel kan je plusminus rekenen op 10x zoveel opbrengst... en een maandje wachten is wat kort, reken op miniimaal 100 dagen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoeft niet met autobanden je kan ook gewoon kippendraad gebruiken. Als je nog ergens een restje hebt liggen dan maak je er een rol van en je kan het ook opvullen met hooi dacht ik. als de aardappelen klaar zijn dan leg je de rol neer en doe je gewoon de rol open. De rol hou je stabiel met een betonijzer. Het hooi kan wel beschimmelen

 

Na lang zoeken eindelijk een afbeelding gevonden.

http://www.weekvandesmaak.nl/2012/04/maak-je-eigen-piepertoren/.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoeft niet met autobanden je kan ook gewoon kippendraad gebruiken. Als je nog ergens een restje hebt liggen dan maak je er een rol van en je kan het ook opvullen met hooi dacht ik. als de aardappelen klaar zijn dan leg je de rol neer en doe je gewoon de rol open. De rol hou je stabiel met een betonijzer. Het hooi kan wel beschimmelen

 

Na lang zoeken eindelijk een afbeelding gevonden.

http://www.weekvandesmaak.nl/2012/04/maak-je-eigen-piepertoren/.

 

pas op met schimmel en aardappelen!

schimmel op aardappelen is zeer besmettelijk en maakt ze oneetbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat het alleen om gebruikte autobanden of wordt hier ook over nieuwe autobanden gesproken? Als nieuweling hier vind ik het wel interessant wat nieuwe autobanden daarbij kunnen doen. Heeft iemand ervaring ermee?

 

Anders kunnen we hier misschien wel een inkoopcollectief houden?!

 

Groet,

Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben helemaal niet voor die autobanden. Die geven allerlei chemische rotzooi af. Ze hebben hier iemand ontruimd die op z'n erf vanalles spaarde. De plek waar een enorme stapel autobanden, direct op de grond lag, moest worden gesaneerd vanwege chemische verontreiniging.

 

Er zijn zoveel andere "containers" te bedenken, die dit nadeel niet hebben.

 

In de volle grond werkt ook nog steeds perfect, maar voor mensen die alleen een balkon hebben, is zo'n "container" wel weer makkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben helemaal niet voor die autobanden. Die geven allerlei chemische rotzooi af. Ze hebben hier iemand ontruimd die op z'n erf vanalles spaarde. De plek waar een enorme stapel autobanden, direct op de grond lag, moest worden gesaneerd vanwege chemische verontreiniging.

 

Er zijn zoveel andere "containers" te bedenken, die dit nadeel niet hebben.

 

In de volle grond werkt ook nog steeds perfect, maar voor mensen die alleen een balkon hebben, is zo'n "container" wel weer makkelijk.

 

 

Eventjes een vuilniszak erin met wat gaten in de onderkant

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees voor het eerst ( en met groeiende belangstelling) dit topic. Zo ligt een moestuintje in bijna ieders bereik, dus.

 

Wat doe je als de aardappels rijp zijn om te oogsten. De plant gaat waarschijnlijk een paar oogsten mee? Hoe laat je hem dan heel, terwijl je toch de aardappels uitspit. Ik heb zin om het boekje te lezen, maar ik ben nog bezig in het boekje van Dick Berts en met het maken van ruimte voor mijn voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees voor het eerst ( en met groeiende belangstelling) dit topic. Zo ligt een moestuintje in bijna ieders bereik, dus.

 

Wat doe je als de aardappels rijp zijn om te oogsten. De plant gaat waarschijnlijk een paar oogsten mee? Hoe laat je hem dan heel, terwijl je toch de aardappels uitspit. Ik heb zin om het boekje te lezen, maar ik ben nog bezig in het boekje van Dick Berts en met het maken van ruimte voor mijn voorraad.

 

Een aardappel plant gaat niet jaren mee. Je poot een aardappel ( dat is een aardappel met spruiten, die dingen die aan een aardappel groeien als je ze te lang of te warm laat liggen) er komt een plant uit, als de plant dood gaat, bruin wordt, kun je de aardappels oogsten, die zitten onder de grond. Het jaar daarop poot je weer nieuwe aardappels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aardappel plant gaat niet jaren mee. Je poot een aardappel ( dat is een aardappel met spruiten, die dingen die aan een aardappel groeien als je ze te lang of te warm laat liggen) er komt een plant uit, als de plant dood gaat, bruin wordt, kun je de aardappels oogsten, die zitten onder de grond. Het jaar daarop poot je weer nieuwe aardappels.

Spruiten, die benaming kon ik nog niet. Uitlopers die wel! :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aardappel plant gaat niet jaren mee. Je poot een aardappel ( dat is een aardappel met spruiten, die dingen die aan een aardappel groeien als je ze te lang of te warm laat liggen) er komt een plant uit, als de plant dood gaat, bruin wordt, kun je de aardappels oogsten, die zitten onder de grond. Het jaar daarop poot je weer nieuwe aardappels.

 

Oké, dan zou de aarde dus in een stevige (cement) zak kunnen en daar vul je de nieuwe stellage weer (met de groei) mee. Wel echte pootaardappeltjes halen, begrijp ik uit een post, daar zal hier in de buurt wel een adresje voor zijn, daar ga ik eens naar kijken. Rest nog de vraag of ze voor de zomervakantie kunnen worden geoogst. Nou heb ik even kunnen googlen, juli is kennelijk de oogstmaand, dus dat zou voor de zomervakantie gebeuren. (Iemand in huis halen om de plantjes water te geven, doe ik nooit, geef mijn kamerplanten een flinke hoeveelheid en die overleven het altijd wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, dan zou de aarde dus in een stevige (cement) zak kunnen en daar vul je de nieuwe stellage weer (met de groei) mee. Wel echte pootaardappeltjes halen, begrijp ik uit een post, daar zal hier in de buurt wel een adresje voor zijn, daar ga ik eens naar kijken. Rest nog de vraag of ze voor de zomervakantie kunnen worden geoogst. Nou heb ik even kunnen googlen, juli is kennelijk de oogstmaand, dus dat zou voor de zomervakantie gebeuren. (Iemand in huis halen om de plantjes water te geven, doe ik nooit, geef mijn kamerplanten een flinke hoeveelheid en die overleven het altijd wel.

 

 

Ik doe het altijd gewoon met aardappels uit de supermarkt, ik heb het 1 keer met pootaardappels gedaan, geen verschil gemerkt. De pootaardappels kun je gewoon in het tuincentrum halen, ongeveer vanaf de tijd dat er gepoot wordt, ik doe het redelijk vroeg, zodra er bijna geen kans meer op nachtvorst is. Je kan het ook van de soort aardappel af laten hangen, vroeg midden of late aardappels. Ik laat mijn aardappels in de zomer gewoon 4 weken alleen ( geen water geven) en na de vakantie ga ik oogsten, als het weer erg droog was dan is de oogst gewoon wat minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...