Ga naar inhoud
GENEGEERD

Opslaan van eten


Freddy

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Hoe slaan jullie je eten op? Bijvoorbeeld rijst/bonen en ander droog spul en hoe lang zou dat houdbaar moeten zijn?

Op het werk gooien ze tientallen witte emmers per dag weg (5 liter en soms 20-25 liter). Zit er aan te denken om mylar bags te kopen met zuurstof zakjes en het in die emmers op te slaan.

 

En wat kan je zoal opslaan qua droogvoer?

Pasta

Rijst

Bonen

Erwten e.d.

Gebakken uien?

 

Hoorde dat je noodles niet heel lang kan bewaren vanwege de dierlijke componenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Voor de soorten levensmiddelen kun je beter even kijken in het 'lang houdbare levensmiddelen'- topic.

Verder ben ik ook wel benieuwd hoe mensen het opslaan.

Pasta bijvoorbeeld kun je gewoon in de zakjes waarin het zit bewaren of niet? *heeft vandaag pasta ingeslagen*

Link naar reactie
Delen op andere sites

In frituurolie emmers van 10 liter van de lokale horecazaak. Zonder mylar zak, wel met duct tape de deksel op de emmer geperst. Ook helemaal tot de rand gevuld, dan schudden dat het spul compacter komt te liggen en weer tot de rand bijvullen, tot de deksel er nog maar net op gaat. Dan zit er vrij weinig lucht bij. Ik twijfel of die mylar zakken niet overhyped zijn (als iemand weet van een vergelijking van rijst tot de rand gevuld in een luchtdichte emmer vs rijst vacuüm in een mylar zak hoor ik dat graag).

Update: Onderhand bijna al mijn droog voedsel in mylar zakken met zuurstof absorbeerders verzegeld.

 

Recent een aantal muizen gehad, en die hebben alle onbeschermde zakken (horecazaak had geen emmers meer) tot gatenkaas gemaakt. Ze leken meer van rijst dan pasta te houden. Ze hebben verder geen emmers of dozen doorgeknaagd.

 

Wat betreft noedels: volgens mijn huisgenoten zijn die al snel na de THT-datum niet lekker meer (ik vind ze smerig ongeacht de leeftijd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Rothbard; De reden dat ik mylar wil gebruiken is dat je het zuurstof kan ontnemen met 'oxygen absorbers'. Zo kunnen er in principe geen bacterien aan de haal gaan met je voorraad. Plus dat het ook een barriere is tegen licht (alhoewel je met een emmer al bijna al het licht tegenhoudt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Freddy,

Dank voor je reactie.

Met droog voedsel zoals pasta en rijst zijn bacteriën sowieso al geen issue, of vergis ik mij daar in? En inderdaad, emmers houden (bijna) al het licht al tegen, al helemaal als ze in een donkere voorraadkast/kelder staan.

 

emmers laten altijd enigzins licht door,

voedsel zitten altijd wel wat bacterieen in(conserveringsmiddelen houden die grotendeels onder controle totdat dat niet meer werkt)

ook in rijst graan etc zitten bacterieen zelfs kleine larven kunnen erin zitten, met wassen en koken vormen die geen gevaar meer.

maar als je het gewoon zo in een emmer propt en daar kan altijd nog lucht en vocht inzitten(tussen de korrels) dan gaat het uiteindelijk alsnog rotten.

 

mylar werkt in het principe van: geen licht, geen zuurstof, geen vocht. rotting heeft alle 3 nodig, mylar werkt alledrie tegen, aluminium gelaagde zak houd licht tegen, absorbers zuigen zuurstof op

en de zak die vacuum getrokken is houd ook vocht tegen.

 

het is niet zomaar een gimmick hoor het werkt echt wel.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 3 jaren later...

Ik heb blikjes staan met een houdbaarheidsdatum erop van 10 jaar terug en daar is geen roest op te zien. Altijd gewoon droog bewaard. Laatst zo'n blikje geconsumeert (erwtensoep). Had een wat ander kleurtje maar smaakte prima en ik heb er niets van gemerkt dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...