Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf dobber maken


luna1988

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Vroeger als klein jongetje ging ik altijd vissen bij de vijver vlak bij mijn ouderlijk huis.

Iedere dag langs de vijver liep een stokoud mannetje die daar zijn dagelijks wandelingetje maakte.

Deze man had altijd gouden vis tips en 1te ervan kan ik me nog heel goed herinneren.

 

Hij vertelde ons dat we onze dure dobbers moesten vervangen voor vogelveren, natuurlijk geloofden we er niks van.

Een tijdje later toen wij weer aan de vijver zaten, kwam hij aan met een stukje pauw veer en een drink-rietje.

 

Hij knipte de pauw veer op een door hem gewenste lengte, daarna knipte hij 2 smalle stukjes rietjes, hij deed de draad door de 2 stukjes rietje en schoof de pauw veer ook door de rietje en je hebt een dobber.

 

Hoe langer je de veer laat hoe zwaarder de vis moet trekken om de dobber onder te krijgen.

Het werkt ook met andere vogel veren alleen passen de rietjes dan niet en zul je wat anders moeten verzinnen.

 

Ook kun je een dobber maken van enkel een rietje alleen, hier heb ik een leuk youtube filmpje van, dat is waarschijnlijk duidelijker dan een verhaaltje.

 

 

Gratis en voor niets en overal te vinden en wie weet komt het nog een keertje van pas.

 

Groet Roy

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 10 maanden later...
Wat is er te zeggen over de kurk als dobber?

 

Kurk kan je ook plakjes van snijden ongeveer 2cm daar een sateprikker door heen steken, heb je gelijk een gat waar je het draad door heen kan doen.

 

 

 

 

En wat betreft de veer is echt een aanrader zoals al ver meld vissen schrikken er minder van.

 

Het maken van dobbers is relaties simpel en er zijn genoeg mogelijkheden.

Als er bijvoorbeeld in een stuk rivier/sloot. meer enzovoort veel afval drijft kan je ook een plastic zakje opblazen en die aan je lijn binden.

Pas je aan aan de omgeving van de vis als er iets veel te vinden is zijn de vissen het gewend.

Staat er veel riet gebruik een stukje riet,liggen er veel bladeren gebruik een groot blad enzovoorts.

Alles wat drijft kan als dobber gebruikt worden

 

 

GWAP

(en ja weet is een oud draadje maar we worden aangemoedigd om eerst te zoeken voordat me een nieuw topic openen vandaar;):p)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@luna1988: Toen ik nog regelmatig viste kon je ze nog gewoon in de winkel kopen zelfs. Nu niet meer?

@jobs en @GuywithAplan: Stukje kurk werkt ook wel, maar zo'n slanke dobber geeft minder weerstand bij voorzichtige vissen, waarvan je wilt dat ze even het aas een stukje meenemen voor het aanslaan, zoals bv. Karper en Brasem, maar eigenlijk alle vissen die ouder en dus groter zijn. Ze zijn dat namelijk niet voor niets geworden, door voorzichtigheid!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu we het toch hebben over zelf een dobber maken promoot ik maar even mijn bestandje over hoe je simpel een houten haakje kan maken zie de download

 

Hamster

 

Hallo allemaal,

 

Vroeger als klein jongetje ging ik altijd vissen bij de vijver vlak bij mijn ouderlijk huis.

Iedere dag langs de vijver liep een stokoud mannetje die daar zijn dagelijks wandelingetje maakte.

Deze man had altijd gouden vis tips en 1te ervan kan ik me nog heel goed herinneren.

 

Hij vertelde ons dat we onze dure dobbers moesten vervangen voor vogelveren, natuurlijk geloofden we er niks van.

Een tijdje later toen wij weer aan de vijver zaten, kwam hij aan met een stukje pauw veer en een drink-rietje.

 

Hij knipte de pauw veer op een door hem gewenste lengte, daarna knipte hij 2 smalle stukjes rietjes, hij deed de draad door de 2 stukjes rietje en schoof de pauw veer ook door de rietje en je hebt een dobber.

 

Hoe langer je de veer laat hoe zwaarder de vis moet trekken om de dobber onder te krijgen.

Het werkt ook met andere vogel veren alleen passen de rietjes dan niet en zul je wat anders moeten verzinnen.

 

Ook kun je een dobber maken van enkel een rietje alleen, hier heb ik een leuk youtube filmpje van, dat is waarschijnlijk duidelijker dan een verhaaltje.

 

 

Gratis en voor niets en overal te vinden en wie weet komt het nog een keertje van pas.

 

Groet Roy

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt helemaal gaat tot ongeveer een 30 cm oke maar daarna wordt het wel moeilijker:( maar je hebt eten ,wat wel beter werkt zijn de dubbele haken in de laaste afbeeldingen van het document want dan zit de haak meestal goed vast

@hamster heb je de houten haakjes weleens uitgeprobeerd?

 

Bij mij was het drama kleine vissen gaan maar grotere had ik behoorlijke moeite mee zij regelmatig KNAK( en nee niet de vis)

 

GWAP

Link naar reactie
Delen op andere sites

superleuke tip zeg!

 

In Afrika leerden ze ons vissen zonder dobber, dus gewoon lijn uitgooien, zo diep als je hem wil hebben,(deden we meestal vanaf en bootje) dan de lijn over je wijsvinger laten lopen en met duim en pink vasthouden (tegen dieper zakken als je niet op de bodem wil vissen) Je voelt dan aan je wijsvinger of je beet hebt, de lijn kriebelt aan je vinger. Voordeel is wel dat je niet zo hoeft te staren naar je dobbertje. Nadeel is dat je dus telkens 1 hand kwijt bent dus deze tip vind ik ook erg leuk indien gebrek aan dobber.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...