Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf goede zuurstofabsorbers maken


vheeswijk

Aanbevolen berichten

Ik heb het niet over commerciële vacuümzuigertjes. Ik heb het meestal niet over commerciële producten. Daar ben ik niet afhankelijk van.

De meeste andere mensen wel, iets om rekening mee te houden op een prepper-forum. Maar hoe dan ook, tenzij je toegang hebt tot een apparaat dat voedsel kan verpakken in 0,01 atmosfeer, blijven zuurstofadsorbeerders effectiever.

 

Om eigen gekweekt voedsel te bewaren, hoef ik het niet extreem lang houdbaar te hebben.

De meeste mensen hier gebruiken zuurstofadsorbeerders om droog voedsel heel lang houdbaar te maken. Volgens mij is dit ook de functie waar vheeswijk op doelt.

 

Een zuurstofhoudend gas met adsorber tegenover een zuurstofloos gas. Effectiviteit? Zeg het maar.

Succes met het vervangen van al het zuurstofhoudend gas. Als je dat al lukt, lijkt me dat allesbehalve simpeler dan een zuurstofadsorbeerder samen met je voedsel luchtdicht verpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@vheeswijk: Hulde omdat je vele, zeer vele uren hebt besteed, geëxperimenteerd en geslaagd bent om iets uit te vinden wat vele van ons op dit forum gebruiken of willen gebruiken.

 

Samen met je droogmiddelen voor voedsel: http://preppers.nl/forum/threads/4857-Droogmiddelen-voor-voedsel?highlight=droogmiddelen, stelt dit mensen in staat om met simpele middelen, die niet veel geld kosten, voedsel voor zeer lange periodes veilig op te slaan.

 

Laat je nooit uit het veld slaan door mensen die dit niet kunnen waarderen en wellicht overhaast, zonder begrip voor het hoe en waarom, oordelen. Je toewijding wordt zeer gewaardeerd! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste andere mensen wel, iets om rekening mee te houden op een prepper-forum. Maar hoe dan ook, tenzij je toegang hebt tot een apparaat dat voedsel kan verpakken in 0,01 atmosfeer, blijven zuurstofadsorbeerders effectiever.

 

 

De meeste mensen hier gebruiken zuurstofadsorbeerders om droog voedsel heel lang houdbaar te maken. Volgens mij is dit ook de functie waar vheeswijk op doelt.

 

 

Succes met het vervangen van al het zuurstofhoudend gas. Als je dat al lukt, lijkt me dat allesbehalve simpeler dan een zuurstofadsorbeerder samen met je voedsel luchtdicht verpakken.

 

Ik begrijp het doel. Ik geef alleen aan dat ik het voor mijzelf niet nodig acht. Ik begrijp ook dat er hier niet veel mensen zijn met een fles stikstof.

Nogmaals, ik bereid me anders voor dan de meesten. Ik heb ook een hele andere visie dan de meeste mensen op Aarde, over het Universum.

Alles is energie, en is altijd om te vormen, en verandert continue. Als je weet hoe je beschikbare energie voor jou bruikbaar kan maken, ben je al een heel eind. Energie wordt niet gemaakt, en gaat nooit verloren. Voor altijd.

Ik heb mijn geest. Dat is mijn energie. De rest is in bruikleen van het Universum. Mijn Universum eindigt ook niet bij "onze big bang".

En mensen maar druk maken....in de beste soap die ik ooit heb gezien.....

Zolang mensen zich continue in elkaars vaarwater blijven zitten, zal je conflicten blijven houden. Zo ook in dit topic.

Ik heb lang geleden mensen leren te negeren, ook zonder knopje....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk ik denk dat ik beide dan doe. ik zal wel een stukje staalwol overlaten om vervolgens de proef zonder 'peper en zout' (lol!) te doen! :)

 

nb-wel eerst even voedsel aanschaffen om het in te doen he :rolleyes:... hoe lang is het houdbaar in die zakjes? (staalwol)

 

 

In goed sluitbare ZIP-lock-bags (bv. van de ACTION) zijn de zuurstof-adsorbers onbeperkt houdbaar. Je hoeft dus helemaal niet acuut voedsel aan te schaffen. Dat kun je rustig met beleid doen. Ik verpak de zuurstof-adsorbers pas in dichtgevouwen en geniete theezakjes of koffiefiltersals ik ze wil gebruiken.

Doe dan ook met een stukje de PET-fles test en laat ons horen wat ie doet :) !.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ingrediënten gescheiden dan neem ik aan? Zelfs standaard zip-lock zakjes die perfect sluiten hebben een relatief hoge zuurstofpermeabiliteit.

 

Nee niet gescheiden. Hoewel, na deze post heb ik mijn voorraad nogmaals gecontroleerd en toch een toename van wat roest gedetecteerd. Ik ben bang dat je gelijk gaat krijgen. Ik moet dit snel oplossen. Mylar-bags zijn duur en je moet ze in grote hoeveelheid kopen. Ik denk dat ik een tijdelijke oplossing zoek in de Lays-chips-zakken, (metallisch?) misschien. Bedankt voor de vingerwijzing. Ik ben wel wat geschrokken. Ik ga er direct mee aan de gang. Nogmaals bedankt !!!

Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk allereerst hartelijk dank voor dit topic,gewedig net zoals uw andere postings zeer leerzaam.

 

Toch nog vragen:

 

Als het staalwol oxideert en zuurstof onttrekt aan de afgesloten container ,komen er dan stoffen vrij die de kwaliteit van de voedingsstoffen kunnen beinvloeden ?

 

Ik vrees dat bijv. mijn pasta of rijst een bijsmaak zouden kunnen krijgen ,door lekkage van het geoxideerde metaal in de voedingsstoffen?

 

Is dit een reele gedachte en zo ja, hoe zou dit kunnen worden voorkomen?

 

Met vriendelijke groeten :-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk allereerst hartelijk dank voor dit topic,gewedig net zoals uw andere postings zeer leerzaam.

 

Toch nog vragen:

 

Als het staalwol oxideert en zuurstof onttrekt aan de afgesloten container ,komen er dan stoffen vrij die de kwaliteit van de voedingsstoffen kunnen beinvloeden ?

 

Ik vrees dat bijv. mijn pasta of rijst een bijsmaak zouden kunnen krijgen ,door lekkage van het geoxideerde metaal in de voedingsstoffen?

 

Is dit een reele gedachte en zo ja, hoe zou dit kunnen worden voorkomen?

 

Met vriendelijke groeten :-).

 

Het enige product dat vrijkomt is roest. Dit is natuurlijk niet vluchtig en vast. Roest is ook niet giftig. Je moet mijn adsorbers doen in papieren-, linnen- of katoenen zakjes om het roest gescheiden te houden van je prepvoer. Losse lege theezakjes om zelf thee uit te trekken heb ik gevonden in de ALDI (Duitsland) en bij Blokker (Nederland). Maar in een koffie-filter doen, randen omvouwen en dichtnieten is ook een heel goede oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk soort plastic potjes zijn geschikt, @vheeswijk en @Rothbard ?

 

[ATTACH=CONFIG]3350[/ATTACH]

@Heksenboot maar ook @Angela :Het zijn mooie potjes, vooral voor medicijnen en dergelijke. Maar voor de zelf gemaakte zuurstofadsorbers prefereer ik toch glazen HAK-potjes omdat je dan, zonder openmaken van het potje de inhoud goed kunt controleren op kwaliteit. (Weinig roestvorming).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk

Gebruik van de zuurstof-adsorber

Haal 1 of 2 bolletjes behandeld staalwol uit de ZIP-lock bag en sluit dan de ZIP-lock-bag onmiddellijk. U wurmt het staalwol in papieren thee-zakjes of koffiefilters en deze worden dichtgevouwen en geniet. Linnen zakjes zijn ook OK. U voegt deze zakjes, samen met een extra droogmiddel, toe aan uw jerrycan met prep-voer. Klaar is kees

 

weer een super interessante post, maar even een vraag over het extra droogmiddel, wat gebruik je hiervoor?

@vheeswijk

Ik ben mij overigens bewust van het feit dat ik slechts voor enkelen op dit forum publiceer.

 

Je ziet aan de reacties dat je zeker niet voor slechts een enkeling publiceert en doe me een plezier, ga je niet lopen ergeren aan alle wijsneuzen en andere neuzen op dit forum. Het zou jammer zijn dat je op de idee komt te gaan. Er zijn al zoveel goeie van dit forum verdwenen. Ga zo door, ik lees je post altijd met heel veel plezier, hoewel ik van chemie geen bal verstand heb, maar zoals jij het omschrijft snap zelfs ik het.

groetjes, Lion;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de chinese webstore van aliexpress.com ontdekt.

http://www.aliexpress.com/store/product/25-Mylar-1-Gallon-FOIL-Food-Storage-Bags-26x40cm-25-300cc-O2-Oxygen-Absorbers/417697_738636309.html

 

20x 1 Quart Food Grade Mylar Tassen 18x26cm + 20x 300cc Zuurstof Absorbers voor Food Storage

 

Verschillende maten verkrijgbaar.

 

Voor 15 dollar, gratis shipping.

 

Noach

Link naar reactie
Delen op andere sites

Offtopic: @Noach Ik bestel ook wel eens wat bij Alibaba/Aliexpress/Amazon/Ebay. Vaak uit GB/China/USA. Vooral dingen die je hier niet snel in een gewone winkel zal vinden, of hier te duur zijn.

Daar heb ik ook mijn netcups, aeroponics sprayers , kweeklamp, en andere leuke speeltjes vandaan. Vaak met gratis verzending.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...