Ga naar inhoud
GENEGEERD

Enter/exit haak, anker


Aanbevolen berichten

Deze week een enterhaak mee gekregen van het werk, en wat ga ik hier een lol aan beleven.

De functie van deze haak is erg multifunctioneel, en met als titanium als materiaal ook nog eens erg licht.

De enterhaak wordt officieel gebruikt door de marine, om boten te enteren of om je bootje vast te leggen als anker.

[ATTACH=CONFIG]3331[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]3332[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]3333[/ATTACH]

Natuurlijk kun je hem ook gebruiken om gebouwen te ontvluchten, touw er aan en abseilen maar.

Daarbij kan je de middelste haak door middels van een bout en vleugelmoer omdraaien (zie foto)

Bang zijn dat je naar beneden valt zit er niet in, want de haak kan tot 150 kilo houden.

En dat voor maar 18 euro :D ''geintreseerd in zo een haak, geef het aan we hebben er nog 10/12 hangen ;) ''

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zoals op foto 1 is -ie ook bruikbaar als krabber in de tuin. Lekker multifunctioneel ding, dat de fantasie prikkelt!

 

ja zeker, ik weet niet wat ik er mee moet , maar het ziet er fantastish uit. in een hand een machete in de andere,deze enter anker.

hey schat weet jij waar ik mijn enter exit hak heb gelaten,das een mooi zin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze week een enterhaak mee gekregen van het werk, en wat ga ik hier een lol aan beleven.

De functie van deze haak is erg multifunctioneel, en met als titanium als materiaal ook nog eens erg licht.

De enterhaak wordt officieel gebruikt door de marine, om boten te enteren of om je bootje vast te leggen als anker.

[ATTACH=CONFIG]3331[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]3332[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]3333[/ATTACH]

Natuurlijk kun je hem ook gebruiken om gebouwen te ontvluchten, touw er aan en abseilen maar.

Daarbij kan je de middelste haak door middels van een bout en vleugelmoer omdraaien (zie foto)

Bang zijn dat je naar beneden valt zit er niet in, want de haak kan tot 150 kilo houden.

En dat voor maar 18 euro :D ''geintreseerd in zo een haak, geef het aan we hebben er nog 10/12 hangen ;) ''

 

ik wil niet lullig doen maar dat is een dreghaak, dat gebruiken ze om rommel en eventueel lichamen uit het water te vissen.

de enter/klim haak heeft een oog waar je het klimtouw aan kan bevestigen en ook 4 haken voor betere houvast. . zoals deze:

 

[ATTACH=CONFIG]3334[/ATTACH]

 

http://www.dumpstore.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=184_185&products_id=6805

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
ik wil niet lullig doen maar dat is een dreghaak, dat gebruiken ze om rommel en eventueel lichamen uit het water te vissen.

de enter/klim haak heeft een oog waar je het klimtouw aan kan bevestigen en ook 4 haken voor betere houvast. . zoals deze:

...

 

Komt allebei op hetzelfde neer, in mijn ogen.

Die van @CMFC1988 is compacter en lichter en er kan een carabiner aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt allebei op hetzelfde neer, in mijn ogen.

Die van @CMFC1988 is compacter en lichter en er kan een carabiner aan.

 

het is maar hoe je het bekijkt, als je ergens iets wilt beklimmen dan wil je niet dat de haak halverwege los schiet. de dreg haak is niet ontworpen om te worden gebruikt als klimgereedschap.

de vormgeving is gewoon doorslaggevend wat dat betreft.

 

trouwens 150kg belastbaarheid is niet zoveel hoor, ik weeg rond de 100 kg, als ik met een touw iets beklim en ik glijd weg en val? dan komt er op dat moment veel meer gewicht erop te staan en breekt het af. dan ben ik wel mooi de klos.

 

ik geloof dat je een enter/klim haak ook wel in kan klappen, maar ik zou een dreg haak NOOIT gebruiken om te klimmen of af te dalen, dat is spelen met je leven. ik adviseer CMFC1988 ook echt aan omdat niet te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet goed in natuurkunde, maar ik weet niet wat voor krachten er vrij komen als je met on haak gooit en je gooit een paar keer mis en hij stuiterd op de grond. ik merk dat ook met als ik een bijl in de boom gooi, dat die krachten anders zijn dan als ik met de bijl hak.

 

die schroeven zouden wel eens los kunnen trillen enz

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepper053 Juist. De 3 haken geven te weinig ruimte om goed ergens om te haken, als klimgereedschap. Het gaat minder vaak goed met 3 haken omdat er vaak 2 naar het object toe draaien en bij 3 haken de ruimte om te haken veel smaller wordt. Met 4 is de ruimte groter, en de haak-kans hoger. Ik moet wel zeggen dat titanium wel erg sterk en licht materiaal is. Heerlijk spul.

Bij het vissen gebruik ik graag een drietandhaak, omdat er altijd 1 omhoog staat / vrij is. Net als kraaienpootjes. 4 punten, als evenwijdige driehoeken geplaatst in 3 dimensies. Hoe die ook valt, er staat altijd 1 punt omhoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.trouwens 150kg belastbaarheid is niet zoveel hoor, ik weeg rond de 100 kg, als ik met een touw iets beklim en ik glijd weg en val? dan komt er op dat moment veel meer gewicht erop te staan.

 

Dat is een heel terechte waarschuwing! Ook belangrijk bij het gebruik van touw etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie haak. Ik heb deze ook, gekocht bij een legerdump voor 10 Euro. Geen idee wat ik er mee moest maar ik vond hem zo mooi ...

 

Leuk om te lezen dat het een dreghaak is, altijd handig als ik me verveel en zin heb in een potje dreggen ;)

 

Mijn moeder heeft eens een enterhaak gekocht op de rommelmarkt. Die heeft ze opgehangen en vervolgens hing ze er haar zelfgemaakte kaarsen aan. Dat zag er leuk uit. Op zich kan ik mijn dreghaak tegen de muur spijkeren en er 'dingen' aan hangen maar dat vind ik een beetje zonde. Ben je gemaakt als stoere dreghaak, eindig je aan de muur in een schuurtje met rolletjes ijzerdraad en zo aan je puntjes ...:eek:

 

Iemand een suggestie? Wat kun je als prepper nog meer met een dreghaak behalve dreggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bang zijn dat je naar beneden valt zit er niet in, want de haak kan tot 150 kilo houden.

 

 

De vraag is wat er tot 150 kg kan houden: is dat 1 haak of de bout waar de haak aan bevestigd is. Of 150 kg bij minstens 2 contactpunten, in dat geval kan 1 haak amper 75 kg aan, in geval van 3 contactpunten slechts 50 kg... of is het enkel het frame met het oog in dat 150 kg aankan. Als de haken en het frame het echt uit titanium is denk ik eerder dat de bouten van dit ding het zouden begeven, tenzij de haken hol zijn.

Aan de andere als heel dat ding uit titanium bestaat en slechts 18 euro als kostprijs stel ik me de vraag of het echt wel titanium is.

 

Iig zou ik nooit klimmen of abseilen met dit ding. Als je valt, verdubbeld bijna de kracht het gewicht per bepaalde afstand (ontgaat me nu even). Er zal wel een extra veiligheidsmarge van 50% opzitten maar toch...

Een dreghaak is dus geen klim/haak, die moet imo minstens 350 kg draagkracht hebben

 

 

Om drijvende items in het water te verplaatsen kan je met 150kg draagkracht al heel wat doen; vorige zomer heb ik samen met een andere persoon met elk een utility lijn van 150kg draagkracht, een drijvende boot van 50 ton 3 meter tot op z'n ligplaats getrokken, gewoon om eens te testen of het kon.:cool: Beide touwen waren wel serieus uitgerekt maar vertoonde geen scheuren of breuken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...