Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Cyberbeer

De gevaren van het heelal

Recommended Posts

Het heelal is een gevaarlijke plek die ons leven op aarde constant bedreigt. Meteorieten die als atoombommen kunnen inslaan, supernova’s die complete zonnestelsels wegvagen, zonnestormen die richting de aarde komen, en ga zo maar verder.

De vraag is, zijn wij in staat om onze planeet te beschermen tegen bedreigingen van buitenaf. Dit is wat NASA zegt.

If an unknown large meteor or asteroid were on a collision course with Earth, NASA chief Charles Bolden told a US House of Representatives Science Committee hearing Tuesday, then praying is all America or anyone else could do.

http://rt.com/news/asteroid-earth-nasa-pray-548/

NASA: Bidden tegen meteoor

http://www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2013/03/nasa-bidden-tegen-meteoor

Planetoïde scheert langs de aarde

Er zijn vermoedelijk ongeveer 500.000 brokstukken zoals 2012 DA14 in de omgeving van de aarde. Minder dan 1 procent daarvan is ontdekt.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3394379/2013/02/15/Planetoide-scheert-veilig-langs-de-aarde.dhtml

http://rt.com/news/earth-asteroids-fly-by-april-130/

1200 gewonden door meteorietinslag Rusland

http://nos.nl/op3/artikel/474367-1200-gewonden-door-meteorietinslag-rusland.html

http://www.scientias.nl/waar-kwam-die-russische-meteoriet-vandaan/81302

'Meteoriet kan ook in Nederland neerstorten'

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3394532/2013/02/15/Meteoriet-kan-ook-in-Nederland-neerstorten.dhtml

Discovery Channel - Large Asteroid Impact Simulation

Surviving Possible Doomsday Scenarios

https://www.youtube.com/watch?v=wmUlL2y-EVQ

Met andere woorden, we zijn dus gewoon een schietschijf voor het heelal.

[ATTACH=CONFIG]14346[/ATTACH]

• Leuk 1

Klopt! Tenzij we het van lang tevoren zien aankomen, is het onafwendbaar. Hoe langer we leven.... hoe meer kans dat we het eens gaan meemaken.

De aarde heeft ons niet nodig, wij de aarde daarentegen wel ;)

Een zonnestorm (EMP en dergelijke ellende die eruit zal voorkomen) is een van de scenario's die ik voor het preppen in mijn achterhoofd heb.

Met asteroiden/meteoren en weet ik veel wat er nog vanuit de ruimte op ons af kan komen ga ik iets anders om: dat is een reëel scenario, maar als zo'n ding voor mij op de verkeerde plek op het verkeerde moment neerkomt, dan ben ik gewoon dood, jammer dan. Die metoriet die pas in Rusland is ingeslagen, was volgens mij relatief nog een kleintje, als er een van formaat neerstort, zullen mensen in een straal van zoveel kilometer sterven door de schokgolf (én de instortende gebouwen etc, etc)

Dreiging vanuit de ruimte is natuurlijk wel zo onvoorpelbaar als wat, er kan volgende week wel een dreiging op ons afkomen, maar het kan net zo goed nog 1000 jaar duren. Als we nog een aantal jaar de tijd krijgen, bestaat natuurlijk de kans dat onze technologie zodanig ontwikkeld is dat we die dreigingen op tijd kunnen detecteren en hopelijk ook onschadelijk maken...

Het grootste gevaar uit het heelal:

Je zo fixeren op een heel klein risico, en als het gebeurt je er ofwel geen last van hebt, ofwel je gaat terplekke de pijp uit en kon je daar toch niet voor preppen, dat je daarbij de echte ramp die nu voor je deur gebeurt niet ziet aankomen en dus de mist ingaat..

Prep ze,

Kans

Larry Niven en Jerry Pournelle schreven Lucifer's Hammer volgens mij het meest reële boek over een komeet inslag op aarde. Met boordevol veel prepper tips!

In 1859 zoals velen weten was er een dusdanige uitbarsting van de zon dat tot in Italië het noorderlicht te zien was. Ook gingen toen alle telegraafsystemen en transformators plat. Het was toen erg vervelend, maar had nog niet erg grote gevolgen. Wel een aantal branden en defecte installaties, maar dat was het wel zo'n beetje. Hoe vaak deze CME's voorkomen is nog niet te voorspellen.

Wel weten we dat er een zonnemaximum en zonneminimum is, maar hoe vaak de zon nu een 'scheet in onze richting maakt' is nog niet een stabiel model voor. En al helemaal niet welke grote deze 'scheet' heeft.

Er zijn wel beschrijvingen van noorderlicht ter hoogte van Rome in de middeleeuwen, maar men was er toen niet zo druk op omdat het verder niet veel invloed had dan alleen een mooi schouwspel.

Als zoiets nu gebeurt dan weten we allemaal wat er gebeurt. En 1859 vind ik eerlijk gezegd vrij recent. En daarbij, ik denk dat de kans groter is op een CME dan vele knappe koppen denken.....helaas

Er is nu een solar maximum. Het noorderlicht is nu ook af en toe in Nederland te zien. Een cme gebeurt vrijwel elke dag. Alleen niet richting de Aarde, of niet sterk genoeg om de boel te frituren. De cme die hier grote schade kan aanrichten, zal ooit komen. Alleen wanneer blijft nog ff koffiedik kijken.

Meteorieten kunnen ook de dampkring binnenkomen, zonder dat ze ruim van te voren ontdekt worden.

Een kooi van Faraday, en beschermde kabels tegen een CME/EMP is goed te doen. Eerste hulp kitje, om de eerste verwondingen te behandelen in geval van een kleine meteoriet is ook wel te doen.

Tegen andere heftige dingen uit het universum, is niet te preppen. Althans, nog niet.

En sommige dingen, kan je alleen maar ontwijken, met een ruimteschip.

Spaceship Earth beschermt ons nu al dagelijks van een hele hoop meuk, vergeet dat nooit.

'Meteoriet kan ook in Nederland neerstorten'

En ik maar denken dat meteorieten wel een beetje uitkijken dat ze niet in Nederland terecht komen. 'Ze kunnen overal inslaan', aldus Gerrie. Tjongejonge, ben ik me even hard uit die droom geholpen...

Overigens interessant hoe een steen die volledig verbrand is voordat hij het aardoppervlak kon bereiken de grootste inslag van een meteoroïde in de geschiedenis kan zijn.

Verder zegt de meneer van NASA niet dat de Aarde weerloos is bij een asteroïde-inslag. Natuurlijk is de Aarde weerloos bij een asteroïde-inslag, want als de asteroïde eenmaal ingeslagen is kun je hem niet meer stoppen. Meneer heeft het echter over een 'unknown large meteor or asteroid' die op een ramkoers met de aarde zit. En uiteraard, wat moet je beginnen tegen een asteroïde waarvan je niet weet dat hij er is? Tegen bekende asteroïden is echter wel potentieel iets te doen.

Ruimte steentjes, asteroïden, zijn meestal niet zo groot. The Real Bad Guys zijn de kometen...grote bevroren gas massa's. Maar ja, of je nu door de kat of door de hond gebeten wordt.

wijziging bericht

Its not a matter of size, its a matter of speed. (Geïnspireerd door de spreuk in THHGTTG: Is't not a matter who's habitat it is, its a matter of how hard you hit it....Bovendien, er zijn astroiden met kilometers doorsnee. Maar daarvan zijn waarschijnlijk de meeste wel bekend.

@OBL-Rien - inderdaad.....

Ruimte steentjes, asteroïden, zijn meestal niet zo groot. The Real Bad Guys zijn de kometen...grote bevroren gas massa's. Maar ja, of je nu door de kat of door de hond gebeten wordt.

Its not a matter of size, its a matter of speed. (Geïnspireerd door de spreuk in THHGTTG: Is't not a matter who's habitat it is, its a matter of how hard you hit it.)

Bovendien, er zijn astroiden met kilometers doorsnee. Maar daarvan zijn waarschijnlijk de meeste wel bekend.

Its not a matter of size, its a matter of speed. (Geïnspireerd door de spreuk in THHGTTG: Is't not a matter who's habitat it is, its a matter of how hard you hit it.)

Bovendien, er zijn astroiden met kilometers doorsnee. Maar daarvan zijn waarschijnlijk de meeste wel bekend.

Het is een kwestie van zowel massa als snelheid. Ekinetisch = ½mv2 | m = massa, v = snelheid

Tja zoals ik het zie is het net zoiets als getroffen worden door de bliksem. Je kunt er niet zo superveel tegen doen (als je jezelf bv vanuit het niets ineens in onweersbui tegenkomt midden op de veluwe). en als het gebeurt ben je gewoon 'facked'. Net als wanneer die komeet in je achtertuin stort. Nu kan je wel ipv met een aluminium hoedje rondlopen (GRAPJE mensen!) in een bunker gaan wonen maar een goede meteoriet/komeet slaat volgens mij toch een aardige krater...

Uiteraard ga ik voor de 'luck-factor' net als deze man:

Tja zoals ik het zie is het net zoiets als getroffen worden door de bliksem. Je kunt er niet zo superveel tegen doen (als je jezelf bv vanuit het niets ineens in onweersbui tegenkomt midden op de veluwe). en als het gebeurt ben je gewoon 'facked'. Net als wanneer die komeet in je achtertuin stort. Nu kan je wel ipv met een aluminium hoedje rondlopen (GRAPJE mensen!) in een bunker gaan wonen maar een goede meteoriet/komeet slaat volgens mij toch een aardige krater...

-filmpje-

Pfff niet te beschrijven hoeveel geluk deze beste man heeft. Maar na zo'n incident durf je bij de minste of geringste regenbui of miezer buitje toch niet meer naar buiten!

Dat kan toch niet echt zijn, 2x de bliksem op je donder binnen een paar minuten?

@wodan: Dat de bliksem maar 1 keer op dezelfde plek inslaat is een complete fabel. De bliksem slaat juist vaak op dezelfde plek in. Kennelijk is dat het punt in het landschap waar de weerstand het minste is.

Mijn ouderlijk huis vroeger, daar sloeg de bliksem regelmatig in. Dus altijd, elk onweer opnieuw, alle stekkers uit het stopcontact, stroom uit en afwachten maar. Duidelijk een hotspot dus.

Of dat filmpje echt is, geen idee!

Toen ik nog fanatiek sportvisser was, ook mee gemaakt dat plots mijn haren overeind gingen staan tijdens een onweersbui. Dan heb je nog een tiental seconden om het op een lopen te zetten en een greppeltje in te duiken. Eerst bouwt zich namelijk een spanning op, dan volgt de "BOEM".

Ongelooflijk, wat een taai manneke. Schitterend. Het zal je maar gebeuren.

Om even terug over meteoren en kometen te beginnen en bliksem even achterwege te laten.

Eigenlijk zijn meteoren en kometen in de grote zin van het woord hetzelfde. Even uitleggen zekers :)

Wel kometen kunnen uiteenvallen in meteoren en andersom kunnen meteoren samen klitten en juist een komeet vormen.

Nu ik wil jullie niet bang maken hoor maar er vallen dagelijks meteoren of beter meteortjes op aarde.

Maar een ding is zeker dat wanneer deze die in Rusland is gevallen op een stad als New York of Parijs of Londen was neer gekomen dan hadden we het niet over 1200 gewonden en 3000 beschadigde huizen ( Beton blokken) maar eerder over een catastrofe.

En ook al zitten we in het jaar van de kometen een inpakt met aarde, sorry dat zit er nog niet in. Allez dat hoop ik toch niet.

Maar wat er wel kan gebeuren is interactie tussen deze kometen en onze ster en planeten. Binnen twee weken hebben we Lemmon en die zou wel eens een showtje kunnen laten zien.

Wat mij persoonlijk nogal bezig houd is wat dat doet met ons weer en onze vulkanen en ja aardbevingen. En nee het zijn geen dirty snowballs die smelten als ze in de buurt van de zon komen.

Daar bestaat nu toch voldoende bewijs over dacht ik ( Behalve bij Nasa)

Ik hoor sommige al " WELK bewijs !" Nu zou ik dus wijs als ik ben moeten gaan grasduinen in mijn documentatie maar ben te lui, dus gewoon even vanuit memory ik dacht dat lovejoy een voorbeeld was. Ging die niet achter de zon om er nog groter vanachter te komen? Maar zoals ik reeds zei , kben niet zeker of het deze was. Maar als het dan toch vuile sneeuw is waardoor wordt die dan groter en niet kleiner onder de invloed van de zon? Antwoordt: Ask Nasa ! hahaha Of omdat kometen gewoon geen dirty snowballs zijn. Stof tot nadenken.

Nu om even verder te gaan over Lemmon wat natuurlijk niks te maken heeft met een citroen maar met de Lemmon Observatory En die hebben deze komeet ergens in 2012, vorig jaar dus ontdekt of gespot. Ze hebben de orbit (omgang) berekent en kwamen tot de conclusie dat deze 11000 jaar omvat.

Nu dit is interessant. Op verschillende websites krijg je? Juist verschillende uitleg. Lemmon zou een lemongreen tail hebben gevolg van di-atomair C₂ gas hmmm. Op andere sites zou hij of zij dan weer blauw zijn. Maar ok ik geloof alles wat ik niet kan zien en als ik het zie weet ik dat er geen groter bedrog bestaat dan mijn eigen zelve ogen en dat wat ik weet stel ik graag in vraag.

Maar wat ik betreffende kometen niet in vraag stel is de interactie tussen onze ( groots denkend) aarde en wat er om ons heen gaande is, weet je wel eb en vloed moet er nog meer bewijs zijn.

Groetjes Chin

Massive Meteorite Falls in Argentina - Sunday 21st 2013

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=biSBnGNqh0Y

Mocht de aarde ooit in gevaar komen, zijn wij dan instaat om de hele mensheid te evacueren?

Evacuate Earth National Geographic Documentary | HD 720p 2013

http://www.youtube.com/watch?v=95n9BclgBUM

Major Solar Flare Erupts from the Sun, Strongest of 2013

http://www.space.com/21107-strongest-solar-flare-2013.html

Verwacht op 31 mei 2013

Asteroid 9 times size of ocean liner approaches Earth

http://rt.com/news/qe2-asteroid-approach-earth-469/

In maart schijnt er ook een meteoor op de maan ingeslagen te schijn. Het moet te zien geweest zijn vanaf de aarde: Meteor slams into the moon.

En de maan is toch een stuk kleiner dan de aarde. Het ligt het aan mij, of zijn er de laatste tijd steeds meer meldingen van pass-by's en meteoriet inslagen?

In maart schijnt er ook een meteoor op de maan ingeslagen te schijn. Het moet te zien geweest zijn vanaf de aarde: Meteor slams into the moon.

En de maan is toch een stuk kleiner dan de aarde. Het ligt het aan mij, of zijn er de laatste tijd steeds meer meldingen van pass-by's en meteoriet inslagen?

Ja @Charlie, er worden steeds meer van die brokstukken gesignaleerd en vaak op korte afstand van de aarde. Soms vliegen ze gewoon onze atmosfeer binnen zonder dat iemand het weet (zie Rusland).

Premier Dmitri Medvedev merkte op een economisch forum in Krasnojarsk op dat "niet alleen de economie kwetsbaar is, maar de hele planeet". Vicepremier Dmitri Rogozin zei dat wereldmachten een systeem moeten bedenken om uit de ruimte vallende voorwerpen te onderscheppen. http://www.nrc.nl/nieuws/2013/02/15/bijna-duizend-gewonden-door-verbrande-meteoriet-in-rusland/

Ja @Charlie, er worden steeds meer van die brokstukken gesignaleerd en vaak op korte afstand van de aarde. Soms vliegen ze gewoon onze atmosfeer binnen zonder dat iemand het weet (zie Rusland).

Premier Dmitri Medvedev merkte op een economisch forum in Krasnojarsk op dat "niet alleen de economie kwetsbaar is, maar de hele planeet". Vicepremier Dmitri Rogozin zei dat wereldmachten een systeem moeten bedenken om uit de ruimte vallende voorwerpen te onderscheppen. http://www.nrc.nl/nieuws/2013/02/15/bijna-duizend-gewonden-door-verbrande-meteoriet-in-rusland/

Wat ik overigens nog had willen toevoegen, is de vraag: Stel dat Nasa een meteoor ontdekt ter grootte van een flatgebouw, welke recht op de aarde afstevent. Stel dat ze weten dat ze niet, of waarschijnlijk niet in staat zullen zijn het ding te vernietigen of van koers te doen wijzigen. Denk je dan dat ze het wereldkundig maken? Als ze weten dat de mensheid weggevaagd gaat worden, zullen ze ons dan inlichten?

Ik denk het niet. Ze zullen proberen het stil te houden, want niemand kan ontsnappen en dus waarom zou je mensen dan vertellen dat over bijv. 2,5 maand het leven op aarde vernietigd gaat worden. Daar creëer je alleen onrust mee. Het zal misschien wel uitlekken of door anderen ontdekt worden, maar dan pas een dag of wat op voorhand.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...