Ga naar inhoud
GENEGEERD

Aanstekers


Aanbevolen berichten

Vuur maken is en blijft een interessant onderwerp, dat zie je wel terug in alle topics hierover. En hoewel informatie rondom firesteels en vuurbogen interessant voor me is, wil ik beginnen met het op orde hebben van de basis: lucifers en aanstekers. En ik hoop hier wat meer informatie van jullie te horen over met name aanstekers.

 

Uiteraard is het simpel om 50 of 100 wegwerpaanstekers in huis te hebben, maar welke andere aanstekers hebben jullie nog meer? Geef je de voorkeur aan benzine aanstekers of heb je liever een gasbrander of stormaansteker op voorraad? Heb je hier al veel ervaring mee en waar bestel / haal jij ze het liefst? En hoeveel busjes gas heb je bijvoorbeeld op voorraad? Enig idee hoe snel je daar doorheen gaat?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Magellanic: Ik heb ze allemaal. Dus wegwerp aanstekers, crickets, betrouwbaar, compact en nooit het vuursteentje op, voordat het gas op is. Stormaanstekers, stuk of 8, hervulbaar, deze gebruik in 't dagelijks leven. Je kunt er ook prima een draadje mee solderen. Busjes gas moet ik weer aanvullen, normaal gebruik ik ongeveer anderhalf busje per jaar, komt omdat ik rook. Ik heb een hoop ellende gehad met goedkope gasbusjes, bv van eurojet, dus gebruik nu alleen nog superclean gas van Swan.

 

Daarnaast uiteraard een zippo met reserve flints en lont, want een druppeltje benzine oid is vaak nog wel te bemachtigen. Hiervoor heb ik ook drie flessen wasbenzine, dus vele jaren vuur.

En dan ook nog een stuk of vijf firesteels + watten en vaseline.

 

Met een vuurboog vuur maken of andere methodes met twee stukjes hout, is me nog nooit gelukt in de praktijk, dat moet ik nog leren.

 

Wel kan ik met spullen in huis nog het eea improviseren, bv met staalwol en een 9 volt batterij. Voor een chemisch vuurtje moet ik nog glycerine in huis halen, suiker en kaliumpermanganaat heb ik al.

 

Ook liggen in Drenthe de vuurstenen voor het oprapen, dus vonkjes geen probleem. Wel valt of staat vuur maken middels een vonkje met de gebruikte tondel. Watten gedrenkt in vaseline werken super makkelijk, heb je meteen een aanmaakblokje. Tondel uit de natuur is een stuk lastiger, een goede optie is 'fatwood' http://preppers.nl/forum/threads/3273-Edu-Fat-wood?highlight=fatwood De tondelzwam levert goeie tondel, dit vergt echter veel werk en voorbereiding, een stukje verkoold katoen vind ik handiger. Ook kun je diverse 'pluizige' materialen uit de natuur gebruiken, zoals de 'sigaar' van de lisdodde en droge schilfers bast van bv de berk.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een aantal firesteels, en ik verzamel de pluizen uit de droger. Fantastisch materiaal als dat eenmaal droog is. Ik steek er menig tuin/kampvuurtje mee aan tegenwoordig.

Moet je ze zien kijken als ik dat doe:

 

Wat is dat voor spul?

"pluisjes uit de droger".

Hoe kom je daar nou bij?

"gelezen op een website.. laten drogen, en hoppetee, perfect aanmaak spul!".

Godver, das handig!...Joke!, Joke... edde gij nog een doos over... daar motte da spul van de droger in bewoare!

 

...

 

Stiekum dring ik steeds verder door in de directe omgeving met kleine tips en trucs...

 

Ook mijn filmpje heeft vrijwel iedereen al gezien, en heeft goede discussies opgeleverd :)

Wat ze daarna van mij denken, scheelt mij niet zo veel. Ik ben wie ik ben, en doe wat ik doe...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een lading aanstekers veel goedkope meuk, en wat duurdere wegwerp en nog wat duurdere navulbare aanstekersvoor bv de openhaard gasfornuis enz aan te steken.

Heb een bus of 20 navulgas, en een grote gasfles waarmee ik ook aanstekers kan vullen.

Voldoende dus om een heel dorp de rest van mijn leven van aanstekers en gas te voorzien.

 

Hou er rekening mee dat veel aanstekers over de jaren leeg lopen, zelfs de navulbussen lekken vaak, pak er maar eens tien uit vak van de super dan voel je gewoon gewichtsverschil, dus sommige zijn dan een deels leeg gelopen, die pak je dus niet mee....

 

Firesteels, enz zijn leuk maar er gaat helemaal niks boven een simpele aansteker, kost geen drol oer sterk, je kunt met een gewone aansteker zeker twee jaar je openhaard mee aanmaken en god mag wete hoe vaak je fornuis.

Niet moelijk doen gewoon minstens 50 of 100 op voorraad leggen..

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, die BIC aanstekers zijn zo gek nog niet, ik heb laatst een pak in de aanbieding meegenomen.

Verder nog watervaste lucifers voor in de BOB.en een firestarter.

 

Ik kreeg van iemand laatst een vuursteen uit the UK, geen idee hoe het werkt, moet ik eens gaan uitvinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Inderdaad, die BIC aanstekers zijn zo gek nog niet, ik heb laatst een pak in de aanbieding meegenomen.

Verder nog watervaste lucifers voor in de BOB.en een firestarter.

 

Ik kreeg van iemand laatst een vuursteen uit the UK, geen idee hoe het werkt, moet ik eens gaan uitvinden.

 

Veel filmpjes:

 

 

De volgende vraag is:

 

Wat is Charcloth? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een zippo die ik altijd op mn riem heb hangen. Een wegwerp aansteker in mn tas. En thuis een straalaansteker. Tot nu toe nog geen lucifers.

De zippo blijft relatief goed aan bij harde wind vergeleken met een normale wegwerp aansteker. Echter wint de straalaansteker het weer met harde wind.

Toch heb ik een voorkeur voor de zippo aangezien je de vonksteen ook nog makkelijker apart kan gebruiken. Ook als er geen benzine of iets anders brandbaars inzit.

 

Tip: Als je een bic aansteker in je tas heb zitten, doe een tyrap om het 'knopje'. Hierdoor kan die niet/minder makkelijk leeglopen als tie in je tas word ingedrukt. Net los genoeg dat je de tyrap er nog af kan halen als je je aansteker wilt gebruiken. Maar vast genoeg dat de tyrap er niet afvalt.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zoon 40 zippo's omdat ik ze zowa spaar maar ik heb dus 1 zippo en zeker 5 bic's in mijn bob.

 

de voordelen van een zippo, je kan hem on the go vullen ook met benzine. als je voorbij een tankstation komt even gaan kijken er druppen altijd een paar druppels in je zippo. zippo kan je laten branden zonder dat je hem moet vast houden. zippo kan je brandent gooien. mits normaal gebruik gaat hij een leven mee echte zippo's hebben dan ook een levens lange garantie. ik heb een zippo van voor dat zippo zippo noemde ook die word gratis gerepareerd nooit dus want hij doet het nog prima ^^ is zoon 70 jaar oud van opa naar vader naar mij gegaan. in elke bob moet minstens 1 zippo zitten ze zijn enorm handig om je pijp aan te steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
ik heb zoon 40 zippo's omdat ik ze zowa spaar maar ik heb dus 1 zippo en zeker 5 bic's in mijn bob.

 

de voordelen van een zippo, je kan hem on the go vullen ook met benzine. als je voorbij een tankstation komt even gaan kijken er druppen altijd een paar druppels in je zippo. zippo kan je laten branden zonder dat je hem moet vast houden. zippo kan je brandent gooien. mits normaal gebruik gaat hij een leven mee echte zippo's hebben dan ook een levens lange garantie. ik heb een zippo van voor dat zippo zippo noemde ook die word gratis gerepareerd nooit dus want hij doet het nog prima ^^ is zoon 70 jaar oud van opa naar vader naar mij gegaan. in elke bob moet minstens 1 zippo zitten ze zijn enorm handig om je pijp aan te steken.

 

Dat zal @zippo leuk vinden. :)

Je hebt er hopelijk wel 2 bij je, voor het geval je er met 1 gaat gooien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie tip @appelflapje !!

 

Zelf ben ik in het bezit van 2 zippo's en wat toebehoren (nog niet genoeg) ..

150 wegwerpaanstekers. Bij de zwarte markt in beverwijk gehaald.. 200 voor €18,- Ze werken redelijk.. Ong 1 op de 7 heeft wat kuren.. Merk: campingman.

En dan nog wat van die turbobranders maar die doen het op een of andere manier nooit bij mij..

 

Een lucifer vind ik persoonlijk een beetje achterhaald.. Misschien kan iemand mij overtuigen?

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot het was eerder gericht naar iets wat ik met me beste maat doe. als wij een vuurtje vragen steken wij die zippo aan en gooien die. soms kunnen we hem dan op vangen en gelijk onze cig aan steken en lijkt het als of we er super hebben op getrained maar na jaren blijven we ons tog wel 98% van de tijd verbranden ^^ al zie ik ook wel het nut van een zippo gooien in een survival situatie, steek maar eens een vuurtje aan met benzine WOEFT zegt dat als ik dan in zo een sitiatie kom gooi ik me zippo en vis die er rustig na de woeft uit :D ze kunnen er tegen dat noem ik normaal gebruik erger als dat ga niet gecovert worden door de levenslange garantie denk ik zo ^^

 

mvg mt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

 

Een lucifer vind ik persoonlijk een beetje achterhaald.. Misschien kan iemand mij overtuigen?

 

 

Dit vind ik gewoon een mooie zin.

Het heeft iets filosofisch.

Iets dieps.

 

Mijn eerste gedachte was: "Ach kom joh, Dakhaas, gewoon alles preppen wat los en vast zit."

 

Maar ik ga eerst nog even van die zin genieten.... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot het was eerder gericht naar iets wat ik met me beste maat doe. als wij een vuurtje vragen steken wij die zippo aan en gooien die. soms kunnen we hem dan op vangen en gelijk onze cig aan steken en lijkt het als of we er super hebben op getrained maar na jaren blijven we ons tog wel 98% van de tijd verbranden ^^ al zie ik ook wel het nut van een zippo gooien in een survival situatie, steek maar eens een vuurtje aan met benzine WOEFT zegt dat als ik dan in zo een sitiatie kom gooi ik me zippo en vis die er rustig na de woeft uit :D ze kunnen er tegen dat noem ik normaal gebruik erger als dat ga niet gecovert worden door de levenslange garantie denk ik zo ^^

 

mvg mt

 

Dat is een mooi verhaal @mt belgie .

Dan kan je vast ook wel alle zippo truukjes. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kan je vast ook wel alle zippo truukjes. :)

 

buiten dat ik als een gentelman een vuurtje aanbied voor iemand zijn eigen vuur heefd getrokken ken ik niet echt een trukje ja zo open knijpen maar dat kent iedereen niet ? het is een vuur voor mij geen speel goed eigenlijk ^^ ze verdampen ook sneller als je ze veel open doe. ik spaar ze vooral voor hun uiterlijk gegraveerde vind ik de mooiste. momenteel gebruik ik een met een piraten schedel zoals op een piraten vlag er in gegraveerd. maar heb over veel thema's zippo's hoor ^^ ook in de basis metalen koper, zilver en goud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit vind ik gewoon een mooie zin.

Het heeft iets filosofisch.

Iets dieps.

 

Mijn eerste gedachte was: "Ach kom joh, Dakhaas, gewoon alles preppen wat los en vast zit."

 

Maar ik ga eerst nog even van die zin genieten.... :D

 

Haha, ja even in het zonnetje zitten, koffie erbij, beentjes omhoog en de zin goed op je in laten werken, het heeft iets universeels, iets met een diepere laag zeg maar....... :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel filmpjes:

 

 

De volgende vraag is:

 

Wat is Charcloth? :)

 

Charcloth: De naam ken ik niet, maar volgens mij is het gewoon verkoold katoen. Dat wordt veel gebruikt als tondel en gaat smeulen bij een klein vonkje. Dit kun je maken door bv stukjes van een oud t-shirt in een klein blikje te verbranden, bv een blikje van luchtdruk kogeltjes. Voordat het katoen is verbrand, sluit je het blikje. Hierdoor verbrandt het niet compleet, maar hou je pure koolstof over, met een hele fijne structuur.

 

Als je eenmaal een vuurtje heb, denk dan altijd na over het volgende vuurtje!! Kun je het vuur meenemen, transporteren, bv in een tondelzwam of maak je tondel voor de volgende keer. Eigenlijk zorg ik er altijd voor dat ik al wat droge tondel en droge aanmaakhoutjes bij me heb en maak bij een vuurtje genoeg nieuwe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Charcloth: De naam ken ik niet, maar volgens mij is het gewoon verkoold katoen. Dat wordt veel gebruikt als tondel en gaat smeulen bij een klein vonkje. Dit kun je maken door bv stukjes van een oud t-shirt in een klein blikje te verbranden, bv een blikje van luchtdruk kogeltjes. Voordat het katoen is verbrand, sluit je het blikje. Hierdoor verbrandt het niet compleet, maar hou je pure koolstof over, met een hele fijne structuur.

 

Als je eenmaal een vuurtje heb, denk dan altijd na over het volgende vuurtje!! Kun je het vuur meenemen, transporteren, bv in een tondelzwam of maak je tondel voor de volgende keer. Eigenlijk zorg ik er altijd voor dat ik al wat droge tondel en droge aanmaakhoutjes bij me heb en maak bij een vuurtje genoeg nieuwe.

 

Klopt Ray, met 1 belangrijk detail erbij:

In het dekseltje maak je een gaatje, dat je erin kan slaan met een spijker, of zo.

Dan kan het houtgas ontsnappen.

Op deze manier wordt ook houtskool gemaakt, in het groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...