Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bewaren goud/zilver

upbeat
 Share

Recommended Posts

Ik ben van plan om binnenkort te beginnen met mijn eerste zilveren munten aan te schaffen.

Ik vraag mij af hoe je goud en/of zilver het beste bewaard, zodat het gevrijwaard blijft van beschadigingen en verkleuringen. En dat je deze ergens kunt 'verstoppen', zodat het niet makkelijk te vinden is voor inbrekers.

Zijn er speciale dozen voor te verkrijgen die dit voorkomen? Ik kan deze vraag niet terug vinden op het forum.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goud en zilver moet je alleen waterdicht en luchtdicht (en ongediertebestendig) verpakken als je het begraaft. Verberg je het in huis, dan hoef je er niets bijzonders mee te doen.

Blijft gewoon goed, daarom zijn het ook zulke waardevolle edelmetalen.

Zilver houd je mooi glanzend door het donker te bewaren (wordt langzaam zwart van licht) maar niet mooi meer maakt het niet minder waard (en je legde het toch al niet op de keukentafel).

Link naar reactie

Goud en zilver moet je alleen waterdicht en luchtdicht (en ongediertebestendig) verpakken als je het begraaft. Verberg je het in huis, dan hoef je er niets bijzonders mee te doen.

Blijft gewoon goed, daarom zijn het ook zulke waardevolle edelmetalen.

Zilver houd je mooi glanzend door het donker te bewaren (wordt langzaam zwart van licht) maar niet mooi meer maakt het niet minder waard (en je legde het toch al niet op de keukentafel).

Zilveroxidatie door licht? Die bron wil ik lezen!

De oxidatie is naar mij altijd geleerd is de beschermlaag tegen zuurstof en vocht, niet licht.

Greener

Link naar reactie

Ja joh? *googlet*... Duh, mij hebben ze altijd verteld dat je zilveren bestek in een donkere la moet leggen om te voorkomen dat het zwart wordt. Nou heb ik alleen geen zilveren bestek dus heb nooit kunnen testen of het inderdaad werkt. Zo zie je maar weer, dingen die je soms decennia lang voor vaststaande feiten aanneemt zijn soms gewoon KUL.

Link naar reactie

Gast gebruikersnaam
Ik ben van plan om binnenkort te beginnen met mijn eerste zilveren munten aan te schaffen.

Ik vraag mij af hoe je goud en/of zilver het beste bewaard, zodat het gevrijwaard blijft van beschadigingen en verkleuringen. En dat je deze ergens kunt 'verstoppen', zodat het niet makkelijk te vinden is voor inbrekers.

Zijn er speciale dozen voor te verkrijgen die dit voorkomen? Ik kan deze vraag niet terug vinden op het forum.

Ik heb speciale opbergruimten voor zilver en ik wil jouw PM's er graag bijleggen ;)

Link naar reactie

@hippo, @Greener

Goud wordt niet aangetast door lucht of water. Je hoeft het eventueel slechts te beschermen tegen krasjes, maar voor de rest gebeurt er helemaal niets mee als je het begraaft. Zilver wordt wel aangetast door zwavel; hierdoor oxideert het en vormt zich zilversulfide, dit is het zwarte laagje dat je na verloop van tijd ziet, en dit wordt zeer zeker niet veroorzaakt door licht. Als je dit wilt voorkomen moet je zilver luchtdicht opslaan.

Link naar reactie

Gast gebruikersnaam

Munten bewaren in de diepvries. koop zo'n pak schepijs, haal het eruit en deel het horizontaal. Haal wat ijs in het midden eruit, leg er je munten in, het bovendeel er weer op en het geheel in de diepvries. Verder moet je maar eens rondkijken in je huis, er zijn tig verstopplaatsen; achter de plint, onder de keukenkastjes, onder de houten vloer, in de bank, tussen de spanten, onder de trap, in de storbak van de wc, in de deur, in een geprepareerd boek, je mogelijkheden zijn schier eindeloos. Google maar eens wat naar opberplaats oid en je vind meer hidingplaces dan je nodig zult hebben.

Link naar reactie

Die boxjes etc zijn voor munten met numismatische waarde, proof en fdc enzo, die moeten beschermd opgeslagen worden anders verliezen ze waarde. Bij PM gaat het om het gewicht in goud/zilver, en dat blijft hetzelfde. Ik zou er zelf geen cent aan verspillen. Overigens heb ik nog nooit een munt kaal in de envelop gekregen, het zit altijd al verpakt in plastic of kartonnetje met plastic of boxje.

Link naar reactie

Die boxjes etc zijn voor munten met numismatische waarde, proof en fdc enzo, die moeten beschermd opgeslagen worden anders verliezen ze waarde. Bij PM gaat het om het gewicht in goud/zilver, en dat blijft hetzelfde. Ik zou er zelf geen cent aan verspillen. Overigens heb ik nog nooit een munt kaal in de envelop gekregen, het zit altijd al verpakt in plastic of kartonnetje met plastic of boxje.

Hangt ervan af waar je het bewaard lijkt mij. In steden als Amsterdam zijn muizen nogal aanwezig. En ik weet niet wat zij doen met zilver of goud. Karton gaat er aan. En aangezien zilver&goud zacht materiaal is (weet zelf niet hoe zacht) zie ik muizen er voor aan dat ze het aan vreten.

Lijkt mij dus wel nuttig om het ergens in te bewaren, zodat je dat soort dingen uitsluit. Zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken waarom je het in een container of buisjes oid wilt bewaren.

Link naar reactie

Ik heb een soort geldkistje dat lijkt op een boek. Je zet hem op de boekenplak en hij is verdwenen.

Je kunt ook bladzijdes uitsnijden in een echt boek. Geen inbreker die een boek leest volgens mij.

Inbrekers gaan vaak rigoreus te werk. Ze trekken alles uit de kast en gooien het op de grond. Al is het maar om te zien of iets achter de boeken ligt. Weet niet hoe zo'n boek klinkt als het op de grond valt. Inbrekers moeten snel zijn en weten waar de gemiddelde NL'er zijn waardevolle spullen bewaard.

Link naar reactie

Geen truken, ga voor echt GOED verstoppen of neem een echte zware kluis.

Met goed verstoppen bedoel ik dat het met een doorzoeking van alles oevrhoop niet gevonden wordt en ook als je de plek weet niet gezien kan worden dat er wat is.

De kluis is minstens 100 kilo zwaar en zit met keilbouten vast aan vloer/muur, heeft geen electronica en een sleutel- en draaischijfslot. De kluis is zonder geweld niet zichtbaar.

Link naar reactie

Op verschillende plekken de volgende tactiek gelezen: je neemt een goedkoper bouwmarkt kluisje dat vrij makkelijk te openen is, legt hier een bescheiden bedrag aan geld cq PM's in. Verstop de kluis op een niet te moeilijk vindbare plek, een kast bijvoorbeeld. De inbreker denkt de jackpot te hebben gevonden en zal meestal niet langer blijven dan nodig is. Dit kan ook nog eens schade aan je spulletjes voorkomen en kan zo het kleine verlies compenseren. Ondertussen heb je natuurlijk je werkelijke kapitaal wel goed verstopt. Dit advies klinkt mij iig goed in de oren.

Link naar reactie

Op verschillende plekken de volgende tactiek gelezen: je neemt een goedkoper bouwmarkt kluisje dat vrij makkelijk te openen is, legt hier een bescheiden bedrag aan geld cq PM's in. Verstop de kluis op een niet te moeilijk vindbare plek, een kast bijvoorbeeld. De inbreker denkt de jackpot te hebben gevonden en zal meestal niet langer blijven dan nodig is. Dit kan ook nog eens schade aan je spulletjes voorkomen en kan zo het kleine verlies compenseren. Ondertussen heb je natuurlijk je werkelijke kapitaal wel goed verstopt. Dit advies klinkt mij iig goed in de oren.

Lijkt mij ook.. alhoewel zo'n goedkope kluis door een handige jongen snel geopend is.

Denk ook over een statistisch gegeven dat eenmaal ingebroken dezelfde inbreker vaak binnen een korte termijn nog een keer komt shoppen bij je. Je bent verzekert en hebt dus nieuwe spullen gekocht. En hij weet de weg in je huis. Ze komen na jou huis ook graag bij de buren kijken (en vice-versa).

Er is op internet veel te vinden of informeer eens bij je beste vriend (politie).

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...