Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goud vs zilver

Kans
 Share

Recommended Posts

Omdat ik weer druk aan het afwegen ben even wat bevindingen:

Stel je hebt 4000 euro.

Daar koop je nu een 100 gram goudbaar voor (4017 euro) en bijna 5 kg zilver (4,758kg 153 maple leaf 3997 euro)

Als je dat weer meteen verkoopt, dus geen koers schommeling, ben je 20% kwijt aan de zilver transactie, 5 % aan de goud transactie.

dus je kunt zelf wel verzinnen wat voor jou toepassing handig is?

Wat theorieen ideeen:

Zilver is wispelteuriger, dus grotere koers schommelingen. (alhoewel ik dat veel lees zie ik het, nog, niet echt?)

Een zilver muntje 31,1 gram van zo'n 30 euro lijkt me nog iets waar je mee kunt handelen, een goudmuntje van 31,1 gram a 1300 euro zou ik niet mee op de ruilmarkt komen aanzetten, laat staan een baartje......

5kg is een zware tas vol, 100 gram stop je bv nog wel in je...... hol.

Prep ze kans

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Haha, wilde dus juist geen punt maken.

Denk dat er wel wat gezond verstand rondwaard op het forum.

Dit zijn feitjes afhankelijk wat je doel is kan goud of zilver of iets anders handig zijn dat doel te bereiken..

En inderdaad diversiteit is alles, blond, brunette, zwart, enz :rolleyes:

Als het ontploft dan is van belang dat je wat pm hebt, wat precies ach.

Als het licht uit is.......

Grt

Kans

Link naar reactie

Oud Nederlands zilvergeld is veel voordeliger, 5 kg voor 3740 euro.

Wat is het voordeel van 1 ounce munten?

En waarom dan geen Surinaamse, die zijn doorgaans het allergoedkoopst (al scheelt dat niet eens zoveel)

Voordeel van oud Hollands geld is (naast de aankoopprijs) de gevoelswaarde, veel meer mensen zullen het herkennen.

Link naar reactie

20% en 5% kwijt lijkt me wat veel. Als je je zilveren maples koopt op hollandgold.nl en verkoopt op inkoopedelmetaal.nl ben je excl. verzendkosten met de transactie zo'n 8% kwijt. Op een goudbaar van 100 gram zo'n 3%. Als je wat meer moeite doet en ze verkoopt via marktplaats oid ligt dat potentieel nog lager.

Link naar reactie

Waar het grote verschil in zit is dat als je zilver aankoopt, je over de winstmarge 21% BTW betaald en over goud niet. (BTW marge regeling)

Hierdoor zul je idd voor zilver een hogere totaalpremium betalen. Kijk ook eens bij de terugkoopregelingen bij de div. shops; je ziet dat ze daar ook al boven spot terugkopen (belangrijk signaal)

Daarnaast heb je de diverse theorieën dat zilver tov goud veel te laag geprijsd is. ratio is nu 1:55 terwijl dit volgens velen 1:16 of nog lager zou moeten zijn als je het afzet tegen de hoeveelheid zilver welke boven de grond komt en gehaald is.

Dit alles zul je voor jezelf moeten afwegen. Koop je om op korte termijn winst te maken? Dan kun je beter voor goud gaan, koop je omdat je welvaart wilt beschermen voor de langere termijn; dan maakt het mijn inziens niet zoveel uit en kun je beiden doen, maar vertrouw je erop dat de ratio omlaag gaat dan is zilver de investering voor jou.

Het gaat er om dat je de stortvloed aan informatie tot je neemt en je eigen waarheid vormt. Beide metalen blijken telkens anders te acteren dan menin prepper/pm investeerder verwacht had juist omdát er zoveel vanaf hangt monetair gezien. Het is een ongelooflijk wispelturig product en je moet er stalen zenuwen voor hebben wil je het echt als belegging zien want die dagkoersen gaan alle kanten op, vooral met zilver.

Link naar reactie

@Harkonen, volgens mij moet je juist stalen zenuwen hebben als je geld nog op de bank staat (en euro's in een oude sok). Ik zie goud dan ook niet als investering, maar als waardeopslag. Ik ben er vrij zeker van dat goud weer een grote monetaire rol gaat spelen, hiervoor moet de prijs wel een heel stuk hoger. Voor zilver is de kans op een monetaire rol mijns inziens veel kleiner, alleen al omdat de centrale banken geen zilverreserves hebben. Juist omdat goud niet opgebruikt wordt, en zilver wel, ligt een monetaire rol voor goud voor de hand. Dat neemt niet weg dat zilver een interessante belegging zou zijn. Ik denk niet dat (zoals geregeld te lezen valt) dat het snel op zal zijn omdat er vrij gemakkelijk nieuw zilver uit de grond gehaald wordt. Dat neemt niet weg dat er schaarste kan ontstaan, mede als gevolg van speculatie. Hierom lijkt het me waarschijnlijk dat zilver in de schaduw van goud de opmars voortzet. Daarom heb ik beide, goud voor de goede nachtrust, zilver voor de spanning.

Link naar reactie

@hippo, jij verwacht dus een terugkeer van een klassieke zilverstandaard? Ik verwacht eerder een revaluatie van goud, zodat de reserves van centrale banken toereikend zijn om te dienen als tegenwicht ten opzichte van de gigantische schuldenbergen. Eigenlijk een terugkeer van de status quo, zo ging het vroeger ook. Tot in de jaren tachtig werd hierover openlijk geschreven in kranten, zie hiervoor http://fofoa.blogspot.nl/ en zoek in oude kranten op kb.nl

Link naar reactie

Ik bedoelde niet dat er nu een samenzwering zou zijn om hier niet over te schrijven. Het verbaasde mij echter om sommige krantenberichten uit de jaren zeventig en tachtig te lezen, een tijd waarin het ongedekt geld experiment wankelde. De artikelen legden vaak in vrij eenvoudige bewoordingen uit waar het om ging (goudprijsstijging is het wegvallen van vertrouwen in de dollar, en betekent een devaluatie van deze munt, olie/surplus-landen kopen goud om waarde op te slaan omdat de dollar hiervoor in toenemende mate ongeschikt lijkt, olieprijs is stabiel in verhouding tot goud). Nu speelt dit misschien meer dan ooit, maar is de gemiddelde journalist blijkbaar niet historisch onderlegd, en wellicht gehersenspoeld door de banken die goud graag wegzetten als een barbaars relikwie.

Maar ik ben nog steeds benieuwd, denk je echt dat staten weer zilveren muntjes gaan slaan voor het betalingsverkeer (papiergeld/digitaal geld houdt op te bestaan/wordt gemarginaliseerd)?

Link naar reactie

Historisch gezien stapt de meute in zilver op het moment dat goud al niet meer betaalbaar/toegankelijk is voor het gewone volk. Dat stuwt de prijs gigantisch omhoog. Tot 2002 ofzo was zilver eigenlijk alleen maar een industrieel metaal, maar zaker vanaf 2007 begint zilver haar reserve-monetaire rol weer terug te krijgen als proberen een paar grote spelers dat te onderdrukken, net als goud overigens.

Link naar reactie

De meeste journalisten zijn helaas te dom om voor de duvel te dansen, wat het onderwerp ook is. Ze zijn kritiekloze copy&paste experts.

Als er munten geslagen gaan worden uit edelmetaal dan ligt zilver natuurlijk meer voor de hand dan goud, dat is altijd zo geweest. Maar er hoeven niet per se munten van pm geslagen te worden natuurlijk. Tijdens de vorige goudstandaard bestonden gouden munten en zilveren munten naast goedkopere nikkel etc muntjes en papiergeld, het verschil met nu zit hem niet in die muntjes en briefjes maar dat de waarde van de valuta gekoppeld was aan het echte geld, het goud dat opgeslagen lag in de banken. Papiergeld was 'aan toonder', je kon er in principe mee naar de bank stappen en er je portie goud voor opeisen. Met het verlaten van de goudstandaard werd de valuta fiatgeld, en dat werkt alleen zolang mensen erin geloven, de waarde van elk fiatgeld in de geschiedenis is uiteindelijk teruggevallen naar zijn intrinsieke waarde, zijnde nul.

Hoe dat met digitaal geld zal gaan, ik heb werkelijk geen idee. In principe kan dat natuurlijk net zo goed gedekt worden door echt geld. Ik vind het internetbankieren wel allemachtig handig. Maar het bankensysteem zal wel drastisch moeten veranderen.

Link naar reactie

In Geld, goud en zilver (Mecking) staat dat zilver juist schaars is en heel snel nog veel schaarser aan het worden is (juist omdat het ook verbruikt wordt).

Tevens is zilver door de eeuwen heen vaker gebruikt voor geldstukken dan goud.

Daarentegen is er weer geen enkele centrale bank die zilver in zijn kluizen heeft, maar enkel goud.

Dus wat is beter, zilver of goud? Dat is een zelfde vraag bijna als: wat is beter, drinken of eten? :)

Beste antwoord is: niet of/of, maar en/en.

Dan is het enige dilemma dat overblijft: in welke verhouding ...

Link naar reactie

Jep. In alweer dat boek wordt voor de grotere spaarder 80/20 goud/zilver aangeraden, en voor "de kleine spaarder" met slechts zo'n €30.000 spaargeld (moehaha) 50/50.

Logisch ook, heb je een miljoen te besteden dan heb je zoveel ruimte nodig voor al dat zilver.

Link naar reactie

Je kunt het best goud zien als vermogensopslag en zilver als ruilmiddel.

De goud/zilver ratios (dus hoeveel gram zilver je krijgt voor 1 gram goud) bewegen zich, met grote uitslagen, de laatste 30 jaar rond de 60. Met een huidige ratio van 55 zou de aanschaf van goud of zilver, puur op basis van de ratio, dus niet veel uitmaken

Echter wanneer je denkt aan herinvoering van een betalingssysteem op basis van gouden en zilveren munten, moet je terugkijken naar de 17de en 18de eeuw, en toen waren de goud/zilverratios meer in de richting van 15

Tijdens de goudstandaard lagen de goud/zilverratios meer rond de 35, dus als je uitgaat van een nieuw geldsysteem wat wel digitaal is, maar wat goudgedekt moet zijn, (een moderne bretton woods) zou er ook meer stijging mogelijk zijn met zilver dan met goud.

Tegelijkertijd zijn er ,korte, momenten geweest dat de goud/zilverratio naar de 100 ging, dus feitelijk kan het alle kanten op.

Ik zie het meer als mijn opening, ofwel goud voor waardeopslag en zilver als ruilmiddel, waarbij beide elkaars plaats tot op zekere hoogte kunnen innemen.

Wat ik echter ten zeerste af zou raden is om andere noodzakelijke aankopen uit te stellen omdat je een voorraadje edelmetaal wilt aanleggen.

Bekijk het zoals je een spaarrekening zou bekijken. Daar heb je wat geld op staan voor onvoorziene dingen, en daarnaast, als je geluk hebt, kun je daar wat geld opzetten wat je over hebt, of wat je voor je pensioen, een grote aanschaf, of studie spaart. In de huidige tijd zou ik het geen slecht advies vinden om 10-20% van hetgeen je normaal als spaargeld zou hebben in de vorm van EM aan te houden.

Als het niet mis gaat, ben je misschien 20 of 25% van de waarde kwijt bij terugwisselen, en dat moet je dan maar als verzekeringspremie zien, Als het wel mis gaat, dan kan de koopkracht van je EM wel 10-20x zo groot worden, daarmee compenserend voor het verlies van je fiatgeld.

In welke verhouding? De eerste €1.000 alleen zilver,van €1.000 tot €10.000 30% goud en 70% zilver, en van 10K tot 100K 50/50 goud zilver.

(en voor de hele rijken onder ons, koop een grote boerderij met 100+ hectare land in bijv frankrijk of hongarije en stuur ons de GPS coordinaten per PM:))

• Leuk 1
Link naar reactie

ik heb wel een leuke vraag voor dit topic. ga je de ratio g/z in gewicht bekijken of op waarde ? ik zelf heb me hier helemaal nog niet mee bezig gehouden. buiten juwelen heb ik dus ook niets aan PM in huis. maar moest ik het doen zou ik eerder naar het gewicht van g/z zien als de waarde. ik zou bv beginnen met 10gr van bijde dan nog eens 10gr dan nog eens en zo voort. dit een goed idee of echt zoals @netuyas

In welke verhouding? De eerste €1.000 alleen zilver,van €1.000 tot €10.000 30% goud en 70% zilver, en van 10K tot 100K 50/50 goud zilver.

(en voor de hele rijken onder ons, koop een grote boerderij met 100+ hectare land in bijv frankrijk of hongarije en stuur ons de GPS coordinaten per PM)

die dus echt kijkt naar de waarde van de PM. grond kopen of pm is nog al moeilijke beslising voor mij persies. vroeger was het eazy grond had ik niet aan getwijfeld maar sins ik op dit forum zit ben ik wel aan het denken geslagen. PM zijn zeker geen slechte investering om je kapitaal veilig te stellen in deze tijden. mssn kan iemand van jullie me over de drempel trekken ?

mvg mt

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...