Ga naar inhoud
GENEGEERD

Exoten kweken


mr T

Aanbevolen berichten

Het lijkt mij zeer waardevol om planten te kunnen kweken mbt tot producten die momenteel nog ingevlogen worden, maar die wellicht in de toekomst moeilijk te krijgen zijn.

Zo heb ik bv vanillezaad besteld, tabak kan je mischien ook al meerekenen. Van pepers heb ik wel gevonden dat die hier redelijk te kweken zijn. saffraan wil ik ook gaan proberen.

Verder ben ik benieuwd naar de succeskans van cacao en koffie. Iemand hier ervaring met het kweken van exoten? Nog ideeën wat nog meer nuttig zou zijn (laten we, om de lieve Vrede hier te bewaren alleen legale planten noemen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Pepers zijn idd behoorlijk simpel, ik heb ze nog in de diepvries liggen. Saffraan is niets meer dan de meeldraden van krokussen, dus gewoon een paar dagen op je knieën in het gemeenteplantsoen? :p Ik gebruik saffraan echter zelden.

'k Wil zelf nog aan de citroenen, klein boompje opkweken en dan 's winters binnen zetten. Een olijvenboom wil ik ook nog graag, maar die dingen zijn gruwelijk duur!

 

Vanille vind ik wel interessant, weet ik echt de ballen van af. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Saffraan is van de saffraankrokus, Crocus sativus. Ze bloeien in de herfst en om saffraan te drogen heb je een warm briesje nodig en zon. Dan heeft het z'n volle aroma. Niet verwarren met onze 'herfst krokus'!

De krokusjes aan het gemeentehuis zijn helaas geen saffraan producenten.

 

Verder moet je ook eens bedenken dat we de laatste decennia verwend zijn met warme winters en exoten kweken redelijk lukte. Maar de laatste winters staan dat niet toe of je moet voldoende ruimte hebben om je planten te laten overwinteren. Dat wil ook zeggen dat je voldoende licht moet voorzien want veel exoten produceren vrucht/zaad in onze wintertijd.

Op tuinfora staan veel berichten over dode/zwaar beschadigde exoten en die dienen meestal enkel als 'sierplant'.

Vergeet niet dat de zon voor veel smaak zorgt.

 

Als je vanille kweekt (binnen) moet je zelf bevruchten. De planten worden bevrucht door een bepaalde soort bijen. Moet je eens opzoeken want ik weet er niet meer van dan dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaki, citroen, mandarijn, kiwi, tabak, pepers, amorphophallus, klimmende aardappel en koffie.

 

Bovenstaande heb ik o.a staan. (En ik zal nog wel wat vergeten zijn)

Een paar jaar geleden mijn eigen koffiebonen gebrand.

Teveel werk en een te slechte smaak.

 

De citroenen gaan dan wel weer perfect in de cola of op een visje.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor citroen is het te heet bij mrsjones,lemon kan wel,koffie doet goed ,tabak ook. met klimende aardappellen bedoel je sweet patatoes @Greener.

 

Apios Tuberosa,

 

Een plant die je zelden ziet en ook nog eens winterhard is.

Was een voedselbron voor de indianen en werd voor de nu bekende aardappel gegeten.

Duurt alleen drie jaar om een mooie knol te krijgen.

De bloemen daarentegen zijn FENOMINAAL!

En leuk is, je vindt de bloemen meuren als stront of heerlijk ruiken als zoete engelen. (Genetisch bepaald)

Ik vind hem heerlijk, je mag drie keer raden wat de vrouw denkt :)

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aloë , loop maar eens 20 km en smeer dan wat Aloë sap op de pijnlijke plekken. het is een kunst om 80 km te kunnen lopen zonder Aloë te smeren . Dat is echt een kwestie van getraindheid. geef nooit op ga door ga door ga door . olifanten huid , pain is weakness leaving the boddy

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aloë Vera, daar heb ik er jammer genoeg nog maar eentje van staan, smacht naar een beetje zon, maar ja, wie niet. :cool:

Het spul werkt echt wonderbaarlijk goed bij brandwonden, daarvoor heb ik al een jaar of tien geleden er een stuk of vier gekocht.

 

Vergeleken met crèmes met Aloë Vera is de verse plant vele malen sterker. Naast de 'barbadensis' die geoogst wordt voor de crèmes en geconserveerde gelvorm zijn er soorten die voor huidbehandeling sterker werken.

Nu worden in de winkels allerlei soorten aangeboden, die ik nu heb is zogenaamd de 'medicinales', maar dat is echt geen officiële soortnaam. :) Je ziet ze daarom ook wel staan als 'medicine plant'.

'k Heb nooit de juiste namen en soorten kunnen ontrafelen, omdat die simpelweg meestal niet vermeld wordt. Door 'trial and error' heb ik destijds de juiste, werkende planten gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...