Ga naar inhoud
GENEGEERD

Buurt verkennen


Tom

Aanbevolen berichten

Wat houd dat nu weer in, welnu in mijn geval betekend het meer de omgeving van mijn huis verkennen of beter gezegd scherp in de gaten houden.

 

Wat is er aan de hand;

 

Mijn huis staat in een redelijk goede buurt van een grotere stad meer dan 100.000 inwoners, ik heb langs 1 zijkant een groenstrook die langs de volledige zijkant loopt en daarnaast weer een voetpad

dus een strook van pakweg 35 X 7 meter gemeentelijk groen (struiken)

 

Op 8 maart zag ik vanuit mijn bovenraam een auto bij de groenstrook staan (op straat die er langs loopt), het was al donker en de verlichting van de auto was uit, om de auto heen lopend 1 jongeman die het pad inliep, vanuit het achterrraam gekeken totdat hij weer doorliep naar de achterliggende wijk.

Toen ik hem niet voor de dag zag komen weer voor gekeken nu zag ik 2 mannen lopen de auto, was verderop neergezet en men reed weg.

in het donker leken het me zuiderlijk europese types.

 

Op 11 maart om 15:30 uur kwam ik thuis en zag opnieuw 2 jongemannen net uit de groenstrook stappen ter hoogte van mij achtergevel en de deur van de schuur ligt op 1 lijn, nu zag ik duidelijk dat het 2 jonge marokkanen waren van rond de 25 jaar.

Ze zagen dat ik thuis kwam en liepen al pratend naar hun auto die verder op stond op dezelfde plek als de vorige keer. maar nu een ander model, kenteken goed te zien.

 

Ze zagen dat ik vanuit het huis ze in de gaten hield en bleven ongeveer 5 minuten hun eigen auto bewonderen, ondertussen steeds stiekem kijkend, na 5 minuten gingen ze weg. Afstand tot de geparkeerde auto ongeveer 60 meter

Na een half uurtje zat het me toch niet lekker en dacht ik geeft het door aan de wijkagent, via 0900 nummer kreeg ik een vrouwelijk agent die alles noteerde, bij het invoeren van het kenteken vroeg ze tot 2X toe waarom ik niet eerder had gebeld.

Dan hadden ze direkt aktie kunnen ondernemen door de personen te benaderen of zoiets.

Het is best be-angstigend om door 2 rot jochies te worden geschaduwd, terwijl ik niet zo snel bang ben.

Ook heb ik geen rijkdom of dure spullen ook geen duur huis zeg maar een rijtjes huis op de hoek.

Heb nog een ouderwetse TV met beeldbuis bij de kringloop te koop voor 40 euro.

Ben wel vaak thuis anders had ik ze nooit gezien.

De villa wijk verder op bulkt van het geld en de bewoners zijn ook vaak weg, dus snap niet wat ze nu bij mij te zoeken hebben.

Heb wel een oldtimer op marktplaats gehad en zou iemand komen adres en tel nummer doorgegeven,, dus nooit gezien.

 

Nu is volgens mijn schatting ongeveer 80% van de bewoners in mijn wijk rijker dan ik en ik weet zeker dat de meeste bewoners niet zo weerbaar zij als ik dus kan alleen maar gissen waarom ze juist bij mij uitkomen.

 

Nu hebbben we het vaak over SHTF plunderingen enz, maar ik kan u verzekeren dat nu in een normale vreedzame situatie het toch wel enigzins beangstigend is om alleen al geschaduwd te worden.

Dus geen enkele bedreiging of opmerking of vreemde gebaren, niets van dat alles.

Alleen maar aanwezigheid en zeer verdacht gedrag, ze komen niet uit de buurt nog nooit gezien

In dit gedeelte van de stad wonen praktisch geen zuiderlijke types.

 

Deze jongen gaat in ieder geval een huis alarm systeem aanschaffen zo gauw mijn salaris binnen is.

 

Door mijn kavel is de tuin en zijkant niet af te grendelen door een hek of ik moet er een vesting van maken.

 

 

 

Aansluitend weer een mooie topic op de onderstaande site over dit onderwerp

 

Neighborhood RECON

http://www.theprepperjournal.com/2013/03/14/neighborhood-recon/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hè bah, niet alleen vertonen ze idd verdacht gedrag, maar jouw hele instinct roep keihard: "dit klopt niet".

Dan klopt het meestal ook niet.

De duurdere/ rijkere bevolking in de buurt, is wellicht ook beter beveiligd voor hun idee, dus linker.

En als de politie zo happig is, lijkt het me dat er in jouw buurt misschien al wat speelt, of dat het kenteken idd bekend is.

Goed allert blijven, alarm plaatsen, buitenverlichting, lampen op schakelaar aan laten gaan, tv ook, als je er niet bent etc.

En je auto niet altijd op de zelfde plek parkeren tenzij hij ongezien in een garage kan staan.

En niet meer twijfelen met bellen.

Kan me goed voorstellen dat je daar toch onrustig van wordt.

Maar het is goed, dat ze gezien hebben dat je ze in de gaten hield.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb jaren helemaal alleen in het bos gewoond, met een grote parkeerplaats vlak voor mijn woning waar overdag de wandelaars de auto neer konden zetten. maar snachts gebeurde daar dus ook vanalles.. prostitutie, vreemdgangers, drugshandel, enz.. in het begin liepen ze ook een beetje rond mijn woning. maar dat is zoals @frank1964 al zei echt afgelopen toen ik een perro de presa aanschafte. heel prettig idee joh als je lekker ligt te slapen dat er nog eentje beneden rondloopt

Link naar reactie
Delen op andere sites

@chulodogo Is dat een presa canario? Dan blijven ze wel weg ja. Mijn broer heeft er een kruising van met bourdeaux dog en rothweiler. Een gigantische hond met een prima karakter.

 

Yep een presa canario idd een hond van bijna 70 kg.. maar super super lief.. helaas sinds kort overleden.. maar hij kon ook super super waaks zijn

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net in het dorp/stadje bij mijn moeder een hele inbraakgolf achter de rug. Daar waren voornamelijk hoekhuizen het doelwit van een stel huftertjes. Bij haar en de rest van de bewoners in haar buurt valt weinig te halen maar dit maakte niks uit. Ze hadden juist deze wijken gekozen omdat veel van de huizen nog slechte sloten op de achterdeuren hebben daar. De meeste inbraken vonden tussen 16.00 en 19.00 plaats wat je normaal ook niet echt verwacht. Het waren ook geen inbraken waarbij de hele inboedel werd geroofd maar slechts kleine dingen.Achteraf hadden veel bewoners ook al jongeren met auto's op vreemde plekken zien staan. Bij mijn moeder hebben ze ook een poging gedaan maar omdat ze ( volgens de politie) slechts gebruik maakten van een schroevendraaier is het niet gelukt.( ze was een uurtje van huis) Het lijkt er op dat het gezelschap van dorp naar dorp gaat want een paar weken later hoorde ik dezelfde verhalen 30 km verderop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed eerder dat het niet om jou gaat maar om iets in de achterliggende wijk. En de groenstrook biedt een "onopvallende" vluchtroute, alleen hadden ze niet gerekend op een lastpak als jij die ze in de smiezen gaat zitten houden.

Volgende keer als je de politie belt en ze benadrukken dat je al veel eerder had moeten bellen, recht voor z'n raap vragen "Waarom?" - misschien is er iets wat je moet weten. (Waarschijnlijker krijg je geen antwoord, maar niet geschoten is altijd mis.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hond is bijna onmisbaar voor mij.

Naast supermaatje en gezinslid ook toegewijde jachtmaat en waakhond.

Serieuze hond heeft per definitie respect en kwaadwillenden gaan 'm liever uit de weg. Mensen met buitenlandse afkomst hebben er helemaal een hekel aan.

 

Denk ook qua preppen aan je trouwe viervoeter en overige huisdieren waar je voor hebt gekozen om te zorgen.

Net zoveel weken/maanden eten als de rest van het gezin!

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hond als "alarm" heeft misschien wel zin, als die daarop getraind is en dus ook écht geen eten van vreemden zal aannemen. Dan nog zie ik er altijd tegenop als mensen hun hond als een beveiliger zien. In een situatie waarin ik bedreigd werd terwijl er een hond van 80kg naast me stond te blaffen heb ik juist om de hond te beschermen de deur dicht gegooid. Wat als die hond hem wél ineens naar de keel springt? Dan maakt onze lieve overheid die hond wel even voor me af ben ik bang.

 

Ik zie een hond als een maatje en wil mijn maatje niet in levensgevaar hebben om mijn tv te beschermen, neem dan die tv maar mee terwijl de hond vrolijk naast je staat te kwispelen. Zelfs een goed getrainde hond (die dus geen voer aanneemt van een ander) kan op allerlei manieren worden omgebracht door kwaadwillenden. Overigens heb ik momenteel geen hond, past helaas niet in mijn rugtas (in elk geval niet het type honden dat ik leuk vind).

 

Ik denk ook dat veel inbrekers juist in de goedkopere wijken komen kijken. Die dure rijke villa's zijn vaak goed beveiligd en de bewoners bellen bij het minste geringste de politie, die dan nog komt ook. In andere wijken zit bij de helft van de huizen de achterdeur helemaal niet op slot, laat staan de schuurdeur (waar ook zo voor 1000den euros aan gereedschap ligt in veel gevallen). En als die op slot zit dan is dat vaak een lage kwaliteit slot (voordeur wel een goed slot, maar achter een slot waar maar 50 verschillende sleutels voor bestaan). De politie lijkt minder snel te reageren (?) en 9 van de 10 keer ligt er alsnog een leuke tablet of laptop, autosleutels (met beetje geluk direct naast de auto papieren) of een paar honderd euro voor het grijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey,

 

Ik heb een soort gelijke ervaring gehad. Ik luister altijd goed wat er om mij heen gebeurt. Zaterdag middag, alleen thuis. Ik hoorde een auto parkeren. Ik had al een beetje een idee dat er wellicht iets was. Het was een bus van een bouw bedrijf. Er werd niets verbouwd in mijn omgeving. En waarom op zaterdag? Dus ik had al een beetje m'n vraagtekens. Toen liep de man naast ons huis een poortje in. Deze is afgesloten dus ja, dan staat er één ding vast. Hij moet daar zijn. Ik zag dit vanaf de eerste verdieping, dus ik naar beneden. Als iemand in het poortje loopt is dat heel duidelijk te horen. Hij liep weer terug. Ik weer naar boven. De bus gaat open, en er komt een zaag uit. En liep terug dat poortje in. Ik weer naar beneden...Ik hoor een plof, en een zware aardewerken pot breken. Op dit moment bel ik de politie al. Aangezien alles aangaf dat er iets niet klopte. De buren waren op vakantie, al een aantal weken. Dus er was niemand. Nog naar zolder gelopen om te checken of de rolluiken voor de ramen open waren. Dit was niet het geval. En weer naar de tussenverdieping. Daar kon ik op zicht checken. Ondertussen de politie aan de lijn. Ik het adres verteld, en dat ik zelf niet van plan was te gaan checken. Aangezien de beste man voorzien was van een handzaag en ik dat voor mijzelf te gevaarlijk vond (toen nog niet preppende, nu heb ik wat meer middelen om mijzelf te kunnen verdedigen. Dan nog ga ik het niet opzoeken :) ). Het duurde heel lang voordat er een politie busje de straat in draaide. Twee dienders stappen uit en spreken de man aan.

 

Blijkt het de zoon te zijn van mijn buurvrouw! Die een oud surfboard kwam ophalen, en die doormidden aan het zagen was. Hij had bij het oppakken van het board een bloempot om getikt. Allemaal erg gelachen en we waren het er allemaal over eens dat het goed was de politie te bellen in deze situatie. Ook al klinkt het wellicht niet zo, is het toch best griezelig om iemand erg dichtbij te hebben waarvan je geen idee hebt wat hij aan het doen is. En je instinct schreeuw NIET GOED!!

 

Drie dingen die mij tijdens deze gebeurtenis opvielen waren dat ik wat heftiger reageerde dan verwacht. Ik was erg zenuwachtig. Terwijl ik net zo goed niets had hoeven doen, en het niet om mijn veiligheid ging. De politie er bijna 15 minuten over deed, en dat de meldkamer maar bleeeeef zeuren om mijn mobielen nummer. Het laatste is op zich geen big deal, maar ik vond het ontzettend hinderlijk op dat moment.

 

Uiteindelijk dus alles goed, maar toch wel goed om goed na te denken hoe volgende keer te handelen.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste keer dat je zoiets meemaakt zal bijna iedereen inderdaad veel zenuwachtiger zijn dan ze van tevoren hadden ingeschat. Het went wel. Na zo'n situatie denk je er nog vaak over na en de volgende keer weet je vooraf al precies hoe je het beste kan reageren en zal de paniek minder toeslaan.

 

Als je niet het 'geluk' hebt dergelijke situaties al eens te hebben meegemaakt is het misschien niet eens onverstandig om het eens te oefenen. Een oefening is natuurlijk niet te vergelijken met de echte situatie waarin je met je leven wordt bedreigt of wat dan ook, maar het zet je iig aan het denken hoe je het beste kan reageren / wat te doen.

 

Een kennis van mijn ouders had een inbreker die zijn huis was binnen gedrongen met een knupel een paar flinke klappen gegeven. Hij moest 10.000 euro schadevergoeding betalen aan de arme man. Zijn advocaat wees hem er op dat hij de volgende keer beter de stofzuiger stang kan pakken, dan kan je het nog op noodweer gooien. Gezien een knuppel op de wapenlijst staat werd het als voorbedachte rade gezien (ookal was hij natuurlijk net zo goed in een staat van paniek en lag die knuppel beter voor het grijpen dan de stofzuiger stang). Zelf zou ik de inbreker alleen laten weten dat ik er ben en dat de politie er aan komt, wat als die inbreker een mes gebruikt om zich te verdedigen, of een pistool? Neem mn spullen maar mee... Begreep overigens wel dat intussen (dit voorval is alweer 5 jaar geleden oid) de wet is versoepeld en dat je er nu makkelijker mee weg komt als je je inbreker in elkaar schopt.

 

Een beetje prepper heeft natuurlijk wel een 2de portemonnee op zak om af te geven bij een overval, met een beetje geld en wat minder belangrijke pasjes. ;)

 

Ik ken ook wel mensen die expres een briefje van 50 in een la in de woonkamer hebben, goed in het zicht. Veel inbrekers zullen zodra ze iets hebben snel weer weg rennen (ze zijn zelf ook redelijk in staat van paniek). Liever het briefje van 50 dan het van oma geërfde zilveren bestek...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hond als "alarm" heeft misschien wel zin, als die daarop getraind is en dus ook écht geen eten van vreemden zal aannemen. Dan nog zie ik er altijd tegenop als mensen hun hond als een beveiliger zien. In een situatie waarin ik bedreigd werd terwijl er een hond van 80kg naast me stond te blaffen heb ik juist om de hond te beschermen de deur dicht gegooid. Wat als die hond hem wél ineens naar de keel springt? Dan maakt onze lieve overheid die hond wel even voor me af ben ik bang.

 

Ik zie een hond als een maatje en wil mijn maatje niet in levensgevaar hebben om mijn tv te beschermen, neem dan die tv maar mee terwijl de hond vrolijk naast je staat te kwispelen. Zelfs een goed getrainde hond (die dus geen voer aanneemt van een ander) kan op allerlei manieren worden omgebracht door kwaadwillenden. Overigens heb ik momenteel geen hond, past helaas niet in mijn rugtas (in elk geval niet het type honden dat ik leuk vind).

 

Ik denk ook dat veel inbrekers juist in de goedkopere wijken komen kijken. Die dure rijke villa's zijn vaak goed beveiligd en de bewoners bellen bij het minste geringste de politie, die dan nog komt ook. In andere wijken zit bij de helft van de huizen de achterdeur helemaal niet op slot, laat staan de schuurdeur (waar ook zo voor 1000den euros aan gereedschap ligt in veel gevallen). En als die op slot zit dan is dat vaak een lage kwaliteit slot (voordeur wel een goed slot, maar achter een slot waar maar 50 verschillende sleutels voor bestaan). De politie lijkt minder snel te reageren (?) en 9 van de 10 keer ligt er alsnog een leuke tablet of laptop, autosleutels (met beetje geluk direct naast de auto papieren) of een paar honderd euro voor het grijpen.

 

Wat gebeurd er als jem met een moker op zunne bolleke slaat? of staat die ook in de wapenwet?:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

en dat de meldkamer maar bleeeeef zeuren om mijn mobielen nummer. Het laatste is op zich geen big deal, maar ik vond het ontzettend hinderlijk op dat moment.

 

 

dat is ook zoiets leuks ja, bel ze maar eens op en ga alleen maar schelden, kijken hoe snel ze bij de deur staan, ze kunnen het wel zien hoor, hun hebben geen knaken gamma of karwei nummermelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant topic, ik zat er gisteren nog over te denken om er een draad van te maken.

 

Maar dan meer in het algemeen: hoe goed ken jij je buurt en wat is waar te vinden als SHTF? Dit in het geval van het zoeken van vluchtroutes, het samenkomen met andere buren, maar ook waar kun je bepaalde etenswaren of andere voorraden vinden wanneer de SHTF echt groot is en er een WROL situatie heerst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is ook zoiets leuks ja, bel ze maar eens op en ga alleen maar schelden, kijken hoe snel ze bij de deur staan, ze kunnen het wel zien hoor, hun hebben geen knaken gamma of karwei nummermelder

 

Ja inderdaad, dat is ook het gekke. Het staat voor hun neus op het scherm. Als ik nou nog een keer 112 moet bellen zal ik er eens naar vragen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castaway, de inboedel meenemen is iets wat exen doen als wraak. Inbrekers zoeken geld, juwelen, snel te verpatsen electronica, en bankpasjes met pincode.

 

Klopt..Daar doelde ik ook op. Er zijn een aantal verschillende soorten inbrekers actief .De grote jongens die een complete Vila leeghalen zijn er ook wel maar daar hoor je minder van. De kleine jongens die met enkel een schroevendraaier als gereedschap even snel wat weghalen zie je heel veel. Dan zijn er ook nog de samenwerkende clubjes die overdag netjes meekijken met het intoetsen van de pincode ( dat doet zo'n aardig vrouwtje met kind aan hand in de super ) je netjes naar huis volgen en dan s'avonds alleen de pasjes komen halen. Dit laatste was een tijdje terug weer helemaal in en de ( veelal oudere ) slachtoffers werden eerst bedwelmd doordat er een gaspatroon door het bovenraam werd gedeponeerd. De arme mensen werden om 10 uur in de ochtend wakker en de rekeningen waren al leeg. De engels pratende meneer die hun huis zo had bewonderd toen hij kwam vragen of ze een hulp voor de tuin wilde was spoorloos............

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje of-topic, maar over die honden van jullie, hier in de Caribbean lossen ze dat anders op, eerst vergiftigen ze je honden met rattengif en daarna wandelen ze je tuin/huis in.

En dan maakt de maat van de hond weinig meer uit...

 

al mijn honden vragen toestemming aan mij om eten van een vreemde aan te nemen, in hun hok al helemaal zelf met toestemming eten ze aleen als ik het ze geef. een huisdier die als waakhond word gebruikt is zo gemakelijk neer te halen. maar een getrainde hond echt niet hoor. ik had tot vorig jaar echt rot buren gooide sponzen en al in onze tuin zodat onze honden het zouden eten. gellukig zijn die verhuisd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
al mijn honden vragen toestemming aan mij om eten van een vreemde aan te nemen, in hun hok al helemaal zelf met toestemming eten ze aleen als ik het ze geef. een huisdier die als waakhond word gebruikt is zo gemakelijk neer te halen. maar een getrainde hond echt niet hoor. ik had tot vorig jaar echt rot buren gooide sponzen en al in onze tuin zodat onze honden het zouden eten. gellukig zijn die verhuisd.

Dat dacht de mevrouw met wie ik stond te praten ook. Grote goed getrainde Riesen Schnautzer. Zou niets aannemen van vreemden zei ze. Was tie op getraind. Nu ben ik altijd wel in voor een experimentje dus ik vroeg of het goed was dat ik het zou proberen. Ze was akkoord. We stonden BTW bij hen binnen in de ruimte met de benches, dus echt het terrein van de honden. Het moment dat mijn hand in mijn jaszak verdween was de hond alert en hoewel aarzelend wilde ze toch het kauwstaafje aanpakken. Dit tot groot ongenoegen van het vrouwtje. Het enige waar je denk ik op kan vertrouwen is dat je hond en dier is en nogal primair zal reageren zeker op eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dacht de mevrouw met wie ik stond te praten ook. Grote goed getrainde Riesen Schnautzer. Zou niets aannemen van vreemden zei ze. Was tie op getraind. Nu ben ik altijd wel in voor een experimentje dus ik vroeg of het goed was dat ik het zou proberen. Ze was akkoord. We stonden BTW bij hen binnen in de ruimte met de benches, dus echt het terrein van de honden. Het moment dat mijn hand in mijn jaszak verdween was de hond alert en hoewel aarzelend wilde ze toch het kauwstaafje aanpakken. Dit tot groot ongenoegen van het vrouwtje. Het enige waar je denk ik op kan vertrouwen is dat je hond en dier is en nogal primair zal reageren zeker op eten.

 

goed punt. al ga ik je wel zeggen dat wij met kampioen honden werken ^^ onze duitsers worden verkocht aan de politie en het leger. als we nog eens een mechelaar of duitser klaar hebben voor de verkoop mag jij dat experiment van je is komen proberen :p wel op eige riziko je hand in hun hok steken. nee even serieus veel mensen denken dat hun hond een "getrainde" waak hond is even naar de honden school gaan en leren zitten en liggen is GEEN waak hond. ik woon hier en ik kan de duitsers niet voeden, ben ik aleen is het met een stuk regen buis. is fons er bij dan zijn ze poes lief likken en spelen, is fons er niet cerberus is er niets tegen. een waak hond heefd maar 1 baas dus als jij iemand anders zijn hond kan laten gaan zitten is dit zeker geen getrainde waak hond. een echt getrainde waak hond zal je minder rap tegen komen wij doen soms honden weg aan 10.000euro bijna niemand behalve bedrijven, politie en het leger geeft dat geld aan een waak hond. of het moesten honden liefhebbers zijn die in een club zitten (zoals wij) die kunnen een echte waak hond hebben zitten. huisdieren zijn raar of zelde echte waak honden bij ons in de club ( 76 leden) zijn er maar 2 denk ik die hun hond echt in huis houd. onze duitsers zitten ook buiten in een betonen hok. we hebben ook een amerikaanse stafort binnen die ook wel aardig getrained is maar die heefd de papieren niet om het te bewijzen daar word dus geen sport mee gedaan.

 

mvg mt

 

edit: heb je bij je experiment voer gebruikt waar hij bekent mee is? de kans dat een dief het zelfde voer heefd als jij is klein. het kan goed dat die hond waar je het over had dat die het enkel aannam omdat het het zelfde eten is dat hij gewent is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...