Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bankrun Cyprus

jobs
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 427
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Je was me vier minuten voor haha.

Wel lekker bizar dat de banken meteen internetbankieren plat hebben gelegd.

Je kan dus gewoon niet bij je EIGEN geld...

Dat is inderdaad absurd.

Natuurlijk gaat bij een bankrun de bank plat maar hoe kleedt men juridisch die beperkingen in?

En wat kan de burger er tegen doen anders dan preventief de geldhoeveelheid op de bank minimaliseren?

Link naar reactie

Gast gerbewoner

Dat zal geheel en al afhangen van de situatie. Ik denk ook dat De Nederlandse Bank er een handje in zal hebben. Ik denk niet dat er hele harde criteria zijn waarop de boel gesloten wordt.

Ik denk wel dat veel winkeliers nog even hoop zullen hebben en dat je dus gewoon nog met je bankbiljetten aan kan komen. Ik heb dan ook op verschillende plekken het een en ander verstopt, voornamelijk in biljetten van 5 en 10 euro. Ik kan me namelijk voorstellen dat wisselgeld snel schaars gaat worden, dus hoe kleiner de biljetten hoe makkelijk je het wisselgeld achterwege kan laten omdat dat toch maar om kleine bedragen gaat.

Link naar reactie

Een land heeft nu eenmaal veel te vertellen....

Zolang er een soort (schijn) van democratie is en een groot deel het daar mee eens is gaat het redelijk.

Als er dingen fout gaan dan komt er een andere overheid om de hoek, die kan besluiten dat de belasting omhoog gaat, dat jij ziek bent, dat we de mannelijke helft naar een front moeten sturen enz...

Als het nog enger wordt dan gaat de overheid zaken besluiten die voor ons goed is en waar wij burgers te dom voor zijn om te begrijpen..

Tegen die tijd was het beter geweest om al uit het betreffende land weg te wezen, want tegen die tijd wordt vetrekken als niet zinnig gezien en met een passende strafmaat de kop ingedrukt.....

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Interessant, die links. Inderdaad de vraag wat het EU-wijde schrikeffect is van deze maatregel. Want als dit kan in Cyprus, kan het overal. En iedereen zich hier maar gerustgesteld voelen door "De Bankgarantie" op z'n spaarcenten... De vraag is of dat nu omslaat in ongerustheid.

Link naar reactie

ik heb al lang geen vertrouwen meer in de bank. laat dan ook zo min mogelijk geld er op net wat ik maandelijks vast te betalen heb, de rest in de kous onder de matras. ook al ''groeit" mijn geld dan niet ik zit zeker niet krap bij kas. ook laat ik niet blijken dat ik geld in huis heb ik doe dus regelmatig alsof ik naar de bank moet. en nu niet om te stoefen maar als je je spaargeld af en toe kan vast pakken ik vind het wel tof. (makes me feel like a crime lord :D)

Link naar reactie

Interessant, die links. Inderdaad de vraag wat het EU-wijde schrikeffect is van deze maatregel. Want als dit kan in Cyprus, kan het overal. En iedereen zich hier maar gerustgesteld voelen door "De Bankgarantie" op z'n spaarcenten... De vraag is of dat nu omslaat in ongerustheid.

De enig juiste reactie is een set kamervragen n.a.v. het Cypriotische voorval.

O.a. over de garanties op de rekeningen en of zo'n situatie als in Cyprus daarmee te verenigen is.

Link naar reactie

Je was me vier minuten voor haha.

Wel lekker bizar dat de banken meteen internetbankieren plat hebben gelegd.

Je kan dus gewoon niet bij je EIGEN geld...

Greener

Een van de dingen waar ik me dus echt kwaad over kan maken !

Eerst met jou centen speculeren, wanneer het minder gaat gewoon zorgen dat je niet meer bij je eigen centen kan, vuile ..........................

Wat zouden we kunnen doen tegen die banken ?

Ik denk vrij weinig, we kunnen moeilijk allemaal ons geld van de bank halen, leuk voor de eerste 10, de rest kan er naar fluiten.

Het word echt tijd dat de politiek gaat ingrijpen, zo kan het toch niet langer.

De regering moet de vrijheid van banken drastisch gaan inperken, ze dwingen om midden en kleinbedrijf leningen te verstrekken, zorgen dat ze geen bonussen meer verstrekken, etc.

En dat gelul over bonussen moeten wel verstrekt worden, of veel te hoge salarissen uitdelen, anders loopt het "goede personeel" weg, is echt je reinste bull shit.

Dan donderen ze maar op, er zijn er vast plenty die het beter en EERLIJKER kunnen !

En anders ga ik het wel doen, op een eerlijke manier !

Link naar reactie

Wel opvallend dat er toch nog zoveel mensen vertrouwen hebben in gewoon geld ,mocht een SHTF uit breekt,ik ga er vanuit dat dat dan nog nauwelijks waarde heeft,wat moet je tijdens een shtf met een waardeloos stukje papier waar op staat dat het 50 eurie's waard is;bij mij kun je er iig niks meer voor krijgen tegen die tijd.

Link naar reactie

Een bank is een noodzakelijk transactie mechanisme en dat is ook de reden dat ze bedacht zijn. Verder niets. Waarschijnlijk de enige plek waar het loont om een minimale voorraad te hanteren in geval van nood. Helaas hebben ze door "veilig" geld op te slaan een andere functie gekregen. Door dat geld 10+ keer uit te lenen zijn we hier terecht gekomen... Hun PR is echter meesterlijk. Zou jij je gokverslaafde buurman je spaargeld geven? Voor 1% rente?

Gr,

Rover

• Leuk 2
Link naar reactie

Een bank is een noodzakelijk transactie mechanisme en dat is ook de reden dat ze bedacht zijn. Verder niets. Waarschijnlijk de enige plek waar het loont om een minimale voorraad te hanteren in geval van nood. Helaas hebben ze door "veilig" geld op te slaan een andere functie gekregen. Door dat geld 10+ keer uit te lenen zijn we hier terecht gekomen... Hun PR is echter meesterlijk. Zou jij je gokverslaafde buurman je spaargeld geven? Voor 1% rente?

Gr,

Rover

Mooie metafoor !!! hahahahahaha

Typisch, ik leg het ook altijd zo uit, plaats het verhaal in een kleine omgeving, en dan zie hoe achterlijk het allemaal inmiddels is geworden.

Link naar reactie

Vraag me trouwens af of bijvoorbeeld een spaarhypotheek ook word gesnoeid door onze vrienden dat is er eentje die in NL er in hakt en je kan er weinig tegen doen. Feitelijk ook een spaarrekening... Dit bericht maakt trouwens denk ik ook duidelijk voor alle die het hopen dat hyperinflatie de oplossing is voor je hypotheek hoop er niet te hard op... Er zijn genoeg eenzijdige oplossingen die men kan kiezen om dat voordeeltje te voorkomen.

Gr,

Rover

Link naar reactie

Het lijkt erop dat de grenzen langzaam maar zeker verlegd worden.

Eerst worden/werden banken gered door de overheid, met belastings geld, en dus ons geld maar minder duidelijk het doet niet direct pijn.

Nu mogen de klanten van die geredde bank direct en proportioneel aan hun deelname aan die bank meedokken.

Als of het een signaal is jij wordt gered daar mag je ook wel aan bijdragen....

De volgende stap ? ... Een groter bijdrage, banken laten omvallen (de garanties afschaffen, terug schroeven) ?

Het lijkt op het aftasten van wat we accepteren, langzaam de impact opschroeven, voorbereiden op......?

Wanneer gaat dit fout en hoe, wanneer wordt het vertrouwen zo slecht dat we massaal een bankrun initieeren, en wat zullen de gevolgen zijn?

Je spaargeld, voor zover dat er nog is, kun je wel van je bank halen als je niet te laat bent!, maar bv je pensioen inleg? En dat is voor veel mensen een veel groter bedrag...

Het zijn interresante tijden.

Prep ze,

Kans

• Leuk 1
Link naar reactie

@Kans helemaal mee eens en zeker dat aftasten. En zaken als pensioen, spaargeld en dat soort hypotheek depositos zullen het doelwit zijn. Veel meer belastingen heffen zal moeilijker zijn want dan raak je mensen echt heel direct in hun dagelijkse kosten en ook iedereen niet alleen de middeklasse. Soms geloof ik me ogen niet als ik dit soort dingen zie.. Zeker interesante tijden. En geen tijden om af te wachten tot de vlam in de pan slaat.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...