Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Op mijn zoektocht naar een ultra draagbare enkel-oog verrekijker zag ik ook een aantal nachtkijkers.

Nu herinner ik me in mijn diensttijd een restlicht versterker gebruikt te hebben.

Was een echt gaaf ding. En de 1+ generatie lijkt betaalbaar te worden.

Heeft iemand zo'n kijker?

Wat zijn je ervaringen er mee?

(Vision rules, especially in the night...)

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Generatie 1 kijkers zijn de enige enigzins betaalbaar en vrij verkrijgbaar alles boven gen1 is erg duur en / of een opgewaardeerde gen1 kijker, die eigenlijk niet veel beter is dan een normale gen1. Gen3 en gen4 zijn niet of zeer moeilijk te krijgen. En als je ze kan kopen ver over de 3-4000euro. Met een gen1 kan je best wel redelijk zien hoor. Die IR lampen die er vaak opzitten zijn leuk voor in huis maar voor buiten (lees 100mtrs ver) niet zinvol. Wat weer wel goed werkt is een goede zaklamp kopen en een IR filter er opzetten! Niemand die je ziet maar je verlicht wel het gehele voorterrein tbv je IR kijkertje :D

• Leuk 1

Deze post delen

Ik heb er twee. Eentje voor twee ogen (met grijs beeld) via Marktplaats voor 225 euro en een enkeloogs Bresser (met groen beeld) via Lidl die 'm in de uitverkoop deed voor, meen ik, iets meer dan 100 euro. Net even gecheckt en er staan er vrij veel op Marktplaats. Even lekker afdingen (het is crisis, profiteer ervan) en je hebt er zo eentje.

Deze post delen

Preppen begint voor mij altijd met vooruitdenken. In welke situaties kun je terechtkomen en wat is dan handig?

Bug-out: Stel, je moet je huis uit vanwege een crisis. De kans is groot dat er meerdere mensen en groepen op pad zijn. Met name 's nachts wil je niet iedereen tegenkomen, dus is een passieve nachtkijker (eentje die alleen maar warmte ziet, maar zelf geen infrarood uitstraalt) behoorlijk handig.

Bug-in: Iets anders dat ik kon bedenken is dat als je jezelf 'ingraaft' in je eigen huis en er mensen de buurt afschuimen naar voedsel en andere voorraden, dan is een nachtkijker uiterst welkom om te checken wat voor vlees er in de kuip zit.

Tip: net even met zoekactie 'nachtkijker' gekeken op Marktplaats en er staat behoorlijk veel te koop.

Deze post delen

Ik heb een gen1 restlichtversterker (een nachtkijker is iets heel anders. maar begrijpelijk dat de vergissing zo vaak gemaakt wordt) en het is een waardeloos ding.

Dit is hem: 1_13102011173221405.jpg.6caa7dc276c9251dc02013ef890641bc.jpg

Ooit eens gekocht in de US en ik verwachtte er teveel van.

Gen1 is compleet waardeloos en je hebt er niets aan. Leuk als gadget maar meer ook niet.

Deze post delen

Wat is het nut van een nachtkijker? Ik kan wel wat verzinnen, maar waarom heb jij ze gekocht?

Zie ook mijn verhaaltje over: I.m your worst nightmare. Een nacht kijker kan je veel leed besparen als jij de zombies al ziet aankomen en hun jou niet.

Deze post delen

Maar je ziet er toch wel iets door?

Jawel, maar hij heeft een vergroting, wat ik niet wenselijk vind en het is geen stereokijker.

Daarnaast is het beeld zo onduidelijk dat je beter zonder kijker in het donker kan kijken dan met.

Als je dit verwacht van een Gen 1 kijker:

57136_3.jpg.09857f98c4599c674fc75a8d1c497a14.jpg

Dan kom je zwaar bedrogen uit. Wil je een beetje degelijk beeld waar je tactisch ook nog wat aan hebt, moet je minimaal rekenen vanaf 1.000 euro, en dan schat ik het nog zeer laag in...

Wat ik zeg, leuk als gadget, maar tactisch niet toepasbaar.

Deze post delen

Maar je ziet er toch wel iets door?

Jawel, maar hij heeft een vergroting, wat ik niet wenselijk vind en het is geen stereokijker.

Daarnaast is het beeld zo onduidelijk dat je beter zonder kijker in het donker kan kijken dan met.

Als je dit verwacht van een Gen 1 kijker:

57136_3.jpg.09857f98c4599c674fc75a8d1c497a14.jpg

Dan kom je zwaar bedrogen uit. Wil je een beetje degelijk beeld waar je tactisch ook nog wat aan hebt, moet je minimaal rekenen vanaf 1.000 euro, en dan schat ik het nog zeer laag in...

Wat ik zeg, leuk als gadget, maar tactisch niet toepasbaar.

Deze post delen

Dit is een Gen 2 kijker, headmounted, vanaf ca. 2.000 euro. Voorbeeld van zicht vanaf 8:30. Als je dit beeld al slecht vindt (wat ik dus vind) stel je dan eens een 1e generatie kijker voor....

Deze post delen

Als je nu echt iets bruikbaars wil, en je hebt een paar centen, ga dan voor Thermal Vision Goggles.

Zie hier een filmpje over de verschillen:

Deze post delen

Dit is een Gen 2 kijker, headmounted, vanaf ca. 2.000 euro. Voorbeeld van zicht vanaf 8:30. Als je dit beeld al slecht vindt (wat ik dus vind) stel je dan eens een 1e generatie kijker voor....

Op meer dan 100 meter afstand kun je huisdeuren zien en dus ook de mensen die er uitkomen. Zoiets geeft je een duidelijk voordeel als het gaat om tijd en eventuele actie. Ik vind het heel acceptabel.

Deze post delen

In het pikkedonker met alleen wat sterren in de hemel voldoet een Gen1 best goed hoor. Deze Gen2 is ook goed, alleen door alle lampen is het beeld erg onrustig en verstoord. Heb je niet te hoge eisen voor nachtzicht? Een Gen1 is al zoveel beter dan helemaal niets in het voorterrein zien........totdat ze ineens 20mtr voor je staan......

Deze post delen

Als je nu echt iets bruikbaars wil, en je hebt een paar centen, ga dan voor Thermal Vision Goggles.

Jammer dat het vrij prijzig is....is wel erg handig om te hebben in een lights out scenario :)

Deze post delen

het is inderdaad handig, maar het geld besteed ik liever aan andere dingen die meer dan 1 toepassing hebben, want hoevaak zul je van zo iets gebruik maken...

Deze post delen

Jammer dat het vrij prijzig is....is wel erg handig om te hebben in een lights out scenario :)

Zoals ik al zei: generatie 1 en zeker 2 zijn acceptabel. Ze geven je gewoon een berg voordeel ten opzichte van personen die geen idee hebben dat je zoiets hebt. Bovendien - en dit is een belangrijk punt - worden er foto's met foto's vergeleken. Het menselijk oog en brein reageren op beweging en die is er genoeg te zien met die oudere kijkers. Als er weer zo'n ding ligt bij de Lidl voor pakweg 100 euro, zou ik er snel bij zijn en direkt kopen.

Deze post delen

Zoals ik al zei: generatie 1 en zeker 2 zijn acceptabel. Ze geven je gewoon een berg voordeel ten opzichte van personen die geen idee hebben dat je zoiets hebt. Bovendien - en dit is een belangrijk punt - worden er foto's met foto's vergeleken. Het menselijk oog en brein reageren op beweging en die is er genoeg te zien met die oudere kijkers. Als er weer zo'n ding ligt bij de Lidl voor pakweg 100 euro, zou ik er snel bij zijn en direkt kopen.

Beweging zie je alleen als er contrast is met de achtergrond, dat regelen die thermal versies erg mooi. Maar ik ben het met je eens, zelfs de goedkopere gen1 versies bieden een hoop voordelen bij weinig licht tov mensen/dieren zonder. Ik ga eens rondkijken naar een instapmodel.

Deze post delen

Ik heb twee van die dingen en heb een kwartier lang met de goedkoopste (de Bresser van de Lidl) 's nachts door het open zolderraam naar buiten zitten turen. Ik zag van alles lopen en doen en - zeker nadat je eraan gewend bent - herken je een hoop dingen van overdag. Op een gegeven moment ben ik ermee opgehouden omdat ik me een voyeur voelde. :p

Met de generatie 2 kijker heb ik 's nachts over een veld staan kijken. Als ik toen een buks met een infraroodkijker had gehad, zat de vriezer nu nog vol met konijn.

Deze post delen

Ik heb twee van die dingen en heb een kwartier lang met de goedkoopste (de Bresser van de Lidl) 's nachts door het open zolderraam naar buiten zitten turen. Ik zag van alles lopen en doen en - zeker nadat je eraan gewend bent - herken je een hoop dingen van overdag. Op een gegeven moment ben ik ermee opgehouden omdat ik me een voyeur voelde. :p

Met de generatie 2 kijker heb ik 's nachts over een veld staan kijken. Als ik toen een buks met een infraroodkijker had gehad, zat de vriezer nu nog vol met konijn.

haha dit doet me denken aan een achter buurvrouw bij mn ouderlijk huis, zij zat s'avonds ook naar buiten te lurken in het donker.. het enigste wat je van haar zag was de peuk die ze rookte.

Deze post delen

Sorry, ik niet.

Ik ga niet te veel op detail in op het hoe en wat.

Maar ik kan wel zeggen dat Gen2 onder "tactische" omstandigheden wel degelijk een meer dan acceptabel voordeel geeft

Deze post delen

Wat met zulke nachtkijkers om te dienen als vizier voor het ene of het ander?

Nee. Zijn in feite gewoon verrekijkers voor in het donker; restlichtversterkers die werken volgens het principe dat de aanwezige lichtdeeltjes een fosfordeeltje activeren en die activiteit tovert een beeld op je netvlies.

Deze post delen

Ik bedoel dat je ook van die nachtkijker vizieren kan kopen om 's nachts te jagen bijvoorbeeld. Lijken mij ook wel leuke dingen. Monocular zijn die dan wel. Multi-purpose standpunt mss ook handig?

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...