Ga naar inhoud
GENEGEERD

De prepper en de hond


Chinook

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
We hebben sinds vandaag ook een hond. Kan ons mooi helpen om te waken, conditie te verbeteren en natuurlijk gezelligheid te geven voor ons gezin.

 

Ik ga even goed de "prep" hond topics doornemen.

Wat voor ras is het? Diverse rassen hebben verschillende kwaliteiten...Newfoundlander voor reddingswerk te water, bloedhonden voor speurwerk, golden retrievers voor geleidehond etc....Beetje meer info graag zodat we mee kunnen denken met je ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor ras is het? Diverse rassen hebben verschillende kwaliteiten...Newfoundlander voor reddingswerk te water, bloedhonden voor speurwerk, golden retrievers voor geleidehond etc....Beetje meer info graag zodat we mee kunnen denken met je ;)

 

Het is een "lease hond" kijken of een hond ons bevalt :) Het is geen rashond maar een mix, ik zal aankomende periode wel wat vragen stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@Mr. Gold. Gefeliciteerd met je hond. Nu kun je nooit meer ongelukkig worden. Ik herhaal even twee tips die ik eerder op dit forum heb geplaatst.

 

-Mijn oma had in WOII een speciale machtiging om bij het slachthuis voor menselijke consumptie afgekeurd vlees op te halen voor haar hond.

 

-De meeste hondenliefhebbers geven hun dieren vrij duur voer. Daar een hele berg van preppen is niet te betalen. Om de een of andere reden is kattenvoer in blik vele malen goed koper dan hondenvoer. Een kat mag maar heel kort en zeer beperkt hondenvoer eten, maar andersom is nauwelijks een probleem. Een hond kan geruime tijd op kattenvoer worden gezet. Daar is niets schadelijks aan.Alleen op de heel lange termijn gaat hij wat stofjes tekort komen. Ik heb een enorme partij kattenvoer geprept (voornamelijk voor de hond van mijn ouders). Wordt het te oud (wat niet snel het geval is) dan doneer ik het aan de kattenboet. Ik heb dit met twee dierenartsen besproken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mr. Gold. Gefeliciteerd met je hond. Nu kun je nooit meer ongelukkig worden. Ik herhaal even twee tips die ik eerder op dit forum heb geplaatst.

 

-Mijn oma had in WOII een speciale machtiging om bij het slachthuis voor menselijke consumptie afgekeurd vlees op te halen voor haar hond.

 

-De meeste hondenliefhebbers geven hun dieren vrij duur voer. Daar een hele berg van preppen is niet te betalen. Om de een of andere reden is kattenvoer in blik vele malen goed koper dan hondenvoer. Een kat mag maar heel kort en zeer beperkt hondenvoer eten, maar andersom is nauwelijks een probleem. Een hond kan geruime tijd op kattenvoer worden gezet. Daar is niets schadelijks aan.Alleen op de heel lange termijn gaat hij wat stofjes tekort komen. Ik heb een enorme partij kattenvoer geprept (voornamelijk voor de hond van mijn ouders). Wordt het te oud (wat niet snel het geval is) dan doneer ik het aan de kattenboet. Ik heb dit met twee dierenartsen besproken.

 

Die twee lelijke verwende nesten van ons krijgen vaak restjes van het avondeten (aardappels, rest stukjes vlees= GEEN KIPPENBOTTEN VOEREN DIE KUNNEN SPLINTEREN!)...indien ze gewoon brokken krijgen draaien ze de neus er voor om en kijken ze je aan met een blik van 'you gotta be kidding, DIT schotel je me voor?' Maar als ze de kans krijgen om de neus in een kattenbak te steken vreten ze hem helemaal leeg alsof ze nooit wat te eten hebben ghead haha. Overigens zijn de meeste honden ook dol op varkensoren of pens (1 tip heb een wasknijper bij de hand dit spul stinkt ongelooflijk aangezien het rauw vlees is).

 

Maar verder blij dat je er ook een gezinslid bij hebt! De liefde die je in zo'n beest steekt krijg je dubbel en dwars terug. Kijk overigens ook gerust naar Cesar Milan aka 'The dogwishperer' je moet namelijk wel boven je hond blijven staan als 'packleader'. Zo snel je te lief voor hem wordt en dingen gaat toelaten kan je een heel vervelend mormel krijgen met als resultaat kopzorgen. Hondencursus of puppy-training is wat dat betreft een echte aanrader en de hondjes doen het graag :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben bij ons in het gezin 1 Mechelaar die volledig is afgericht door ons zelf veel mensen denken ik heb nu 1 hond en als hij blaft en gromt naar andere is het goed. het trainen van 1 hond op nood situatie's vergt veel tijd en door zetting vermogen. twijfel niet als de hond niet geschikt is om hem dan van de hand te doen. kijk bij je in de buurt of er verenigingen zijn die knpv of bhn trainen of ipo ben alleen niet zo op deze laatste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die twee lelijke verwende nesten van ons krijgen vaak restjes van het avondeten (aardappels, rest stukjes vlees= GEEN KIPPENBOTTEN VOEREN DIE KUNNEN SPLINTEREN!)...indien ze gewoon brokken krijgen draaien ze de neus er voor om en kijken ze je aan met een blik van 'you gotta be kidding, DIT schotel je me voor?' Maar als ze de kans krijgen om de neus in een kattenbak te steken vreten ze hem helemaal leeg alsof ze nooit wat te eten hebben ghead haha. Overigens zijn de meeste honden ook dol op varkensoren of pens (1 tip heb een wasknijper bij de hand dit spul stinkt ongelooflijk aangezien het rauw vlees is).

 

Maar verder blij dat je er ook een gezinslid bij hebt! De liefde die je in zo'n beest steekt krijg je dubbel en dwars terug. Kijk overigens ook gerust naar Cesar Milan aka 'The dogwishperer' je moet namelijk wel boven je hond blijven staan als 'packleader'. Zo snel je te lief voor hem wordt en dingen gaat toelaten kan je een heel vervelend mormel krijgen met als resultaat kopzorgen. Hondencursus of puppy-training is wat dat betreft een echte aanrader en de hondjes doen het graag :)

 

Bedankt voor de tips, keep them coming. Cesar staat bij ons al dagelijks aan een paar weken omdat we wisten dat de hond eraan zou komen en al ontzettend veel aan gehad. Het gaat niet om de hond maar hoe jij er mee omgaat, komt eigenlijk in elke uitzending als een rode draad terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben bij ons in het gezin 1 Mechelaar die volledig is afgericht door ons zelf veel mensen denken ik heb nu 1 hond en als hij blaft en gromt naar andere is het goed. het trainen van 1 hond op nood situatie's vergt veel tijd en door zetting vermogen. twijfel niet als de hond niet geschikt is om hem dan van de hand te doen. kijk bij je in de buurt of er verenigingen zijn die knpv of bhn trainen of ipo ben alleen niet zo op deze laatste

 

heb nu ook sinds een paar manden een mechelse, geweldig best, denk nu om nog eentje te kopen. dan verhuis straks met drie honden overzee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt met 'm gaan trainen ja, is ontzettend goed voor de band met je hond! Zeker doen. Ik vind dat persoonlijk een van de leukste dingen van een hond, die samenwerking. Prachtig.

 

Even over een post ergens hierboven:

Ik ga mijne niet bij de KNPV trainen, vind ik totaal niet leuk voor de hond. Hoewel de mijne het 100% zeker zal kunnen.

IPO niet leuk? Nee het is niet geschikt om je hond op iemand af te laten vliegen en hem overal te laten bijten, want hij/zij zal in de mouw bijten.

't is ook meer een sport dan om het daadwerkelijk te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke daar kunnen dus de meningen over verschillen knpv is inderdaad hard voor 1 hond deze honden worden vaak ingezet bij me of politie enz

ipo zijn net robot hondjes

citaat :het is niet geschikt om je hond op iemand af te laten vliegen en hem overal te laten bijten, want hij/zij zal in de mouw bijten.

dit is niet helemaal waar je kan 1 hond leren bijten waar je wil ze worden getraind om op de mouw te bijten zelf ga ik voor been of rug schouder

wij doen dit ook als sport al zeer veel jaren. en ja praktijk doen wij er ook bij door middel van object bewaking en bij feesten en ik kan je vertellen dat het er soms zeer wild aan toe gaat en de hond vind het prachtig om te doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat is 1 mooie stukje waar ik dan ook wel ff de ringel van krijg (gebeurt niet gauw) speuren is ook iets wat wij de honden aan leren op kleine voor werpen maar ook op mensen in bos gebied wij trainen trouwens geen kpnv lijkt er wel heel veel op maar onze honden zijn socialer

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat is 1 mooie stukje waar ik dan ook wel ff de ringel van krijg (gebeurt niet gauw) speuren is ook iets wat wij de honden aan leren op kleine voor werpen maar ook op mensen in bos gebied wij trainen trouwens geen kpnv lijkt er wel heel veel op maar onze honden zijn socialer

 

Ja, daarom train ik dus niet bij KNPV, vind dat er te agressieve / onbetrouwbare honden uit komen. Zal zeker niet altijd zijn, maar de ervaring die ik daarmee opgedaan heb is allemaal niet positief. Hier tegenover woont een man die zijn hele leven al honden traint voor de politie/ME, maar als ik zie hoe die honden altijd in het gareel moeten lopen bah, die hebben geen leuk leven hoor. Tuurlijk kan dat ook anders hoor. Maar 't is niks voor mij :)

Speuren vind ik een zeer nuttige bezigheid en de hond kan zich er helemaal in uitleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou van Dick kreeg ik de mega-tip: kattenvoer! Goedkoop en toch voedzaam! Dus daar sla ik ook wat van op.

 

Verder eet ze ook gewoon de restjes mee op, zoals ze dat nu ook gewoon gewend is. En ook voor haar verzamel ik water dus eigenlijk ben ik voor twee individuutjes aan het verzamelen.

Hm.. Moet weer een nieuw lijstje maken van wat ik tot nu toe heb verzameld en hoe lang ik ermee rond kan komen...

 

En ik laat haar nix dragen, ze heeft al een kwetsbaar rugje en ook al een omaatje eigenlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@Vantazzy. Ik ga bij dit soort tips niet over een nacht ijs hoor. Zeker niet als het om dieren gaat. Heb het echt met twee hele goeie dierenartsen besproken en gezegd dat ze geen fout mogen maken, omdat ik het in mijn boek wil opschrijven. Je moet een hond natuurlijk niet jaren en jaren op kattenvoer zetten, dat is weer wat anders. Het leuk aan kattenvoer is ook, dat het dus universeel inzetbaar is voor kat en hond!

 

Volgens mij hoef je voor je hond geen water te preppen, ik weet niet beter of een hond kan zo uit de sloot drinken zonder problemen. Ik laat de hond van mijn ouders dat altijd gewoon doen. Nooit een probleem mee gehad. Weer een vraag voor de dierenarts (heb ik het dus NIET over gehad).

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Volgens mij hoef je voor je hond geen water te preppen, ik weet niet beter of een hond kan zo uit de sloot drinken zonder problemen. Ik laat de hond van mijn ouders dat altijd gewoon doen. Nooit een probleem mee gehad. Weer een vraag voor de dierenarts (heb ik het dus NIET over gehad).

 

Dit is voor een hond ook niet goed! Veel kans op ziektes (ziekte van Weil / leptospirose) wat komt door besmette ontlasting (bijv. van ratten) in voornamelijk stilstaand water..

Beter wel water preppen voor de hond dus. :)

 

Lees op deze site het onderste lange bericht, daar staat veel interessante info in over water!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Ik denk dat de kans op ziektes erg klein is. En we hebben het over een shtf waarin drinkwater extreem belangrijk is voor mensen. Het scheelt dan natuurlijk enorm, als je hond uit de sloot kan drinken. Ik durf het bijna niet op te schrijven, maar voor mij staan honden niet of nauwelijks beneden een mens hoor, dat bedoel ik niet, maar wat kan kan. En er is nog iets. Met de hond van mijn ouders heb ik een griezelig diepe band, we voelen elkaar extreem aan. Eva is een prepper. Ze wil ook onafhankelijk zijn en voor zichzelf kunnen zorgen. Laatst moest ze op dieet. Aan de lijn blijven om te voorkomen dat ze onderweg in het gras iets eetbaars opscharrelt. Slecht van me misschien, maar ik heb haar dat af en toe toch heel even laten doen. Het is zo makkelijk om die neiging bij honden als vraatzucht af te doen. Niet alleen maar afhankelijk zijn van het bakje voer en het bakje water dat je baas je voor zet, is een heel diepe drang in mij en in de hond Eva. Ook om die reden laat ik haar gewoon uit niet al te vieze sloten drinken. Maar ik ga het hier bij mijn eerst volgende bezoek aan de dierenarts uitgebreid over hebben en dan kom ik er op de site nog op terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Dick.. als die sloten ook vervuild raken etc.. ga ik mijn hond daar niet meer uit laten drinken hoor. Tuurlijk, nu lebbert ze overal uitgebreid uit, maar ik kijk wel uit bij plassen water die er al langer staan. Weet helaas wel 3 gevallen waarbij een hond is overleden aan leverontsteking door leptospirose, dat wil ik niet op mijn lever hebben ;)

Ze kunnen natuurlijk veel en veel makkelijker uit de sloot drinken dan wij, ben ik met je eens, maar als je de mogelijkheid hebt zou ik zeggen; sla het op voor je hond.

 

En over jouw stuk Dick, ik geloof dat een hond zelf goed weet wat hij/zij nodig heeft, mijn hond jat de laatste week ineens gedroogde boterhammen van de vogels/konijnen.. ben me nu aan het beraden wat dat kan zijn. Tekort aan vezels? Als ze gras eten is dat vaak wel het geval, maar gras 'borstelt' het van binnen ook schoon, dus ook niet echt erg als ze dat doen.. tja een hond heeft een betere band met de natuur dan wij :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@Chinook. Tegenover het huis van mijn ouders zat een boer waar ik mijn halve jeugd heb doorgebracht. Tientallen jaren dronken alle mogelijke dieren daar uit de sloot, heeft nooit een probleem opgeleverd. Tsja...te voorzichtig is ook niet goed. Maar Chinook ik leer graag en ik ga het er met de dierenarts over hebben. Er zit hier wel een goeie. Want weet je wat het probleem is, het leven wordt nooit 100% veilig, dat moet je ook kunnen accepteren *). Ik heb me laatst na een incident laten inenten tegen tetanus. Mijn huisarts zei, dat dit in Nederland eigenlijk overbodig geworden is (geldt dus niet automatisch voor andere landen), maar hij gaf me toch eerst die injecties, want stel je eens voor, kans van een op de tien miljoen misschien dat ik tetanus krijg, maar dan is hij aansprakelijk als hij geroepen heeft; gelul die tetanus injecties. Zo'n maatschappij leven we in.

 

Overigens bedoelde ik in mijn verhaaltje niet dat Eva gras eet, wat ook voorkomt, maar dat ze tussen het gras naar iets eetbaars zoekt. Ik vind dat een heel natuurlijk iets, dat je zelf je eten en zelf je drinkwater wil vinden.

 

Maar Chinook...lap tekst weer...we houden overduidelijk allebei heel veel van dieren en daar kun je elkaar altijd in vinden. Ik ben ook helemaal niet op mijn gelijk uit. We moeten het gewoon aan een dierenarts vragen. In dit geval liefst zelfs aan een paar, want niet zelden krijg je tegengestelde uitspraken bij dit soort zaken. Ik ben eerdergenoemde boer nog altijd dankbaar, dat hij me behalve koeien melken, kalven afhalen enz. enz. vooral geleerd heeft om een dier als dier te respecteren. Effe lekker een slok uit de sloot drinken hoort voor mij zo bij een hond, dat ik echt heel goede redenen moet hebben om daarbij in te grijpen. Eerlijk gezegd zou ik dat verschrikkelijk vinden. Dat is geen kritiek op jou Chinook, ik weet dat jouw aanpak ook uit dierenliefde voortkomt. We gaan het uitzoeken, dat duurt wel even.

 

*) Te hard streven naar veiligheid levert vaak juist onveiligheid op. Het gaat om het gulden midden. Voorbeeld: Kinderen die opgroeien in een TE schone omgeving, krijgen later vaak last van allerlei allergieen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dick Nou, ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn hond ziek zou worden van slootwater. Regenwater daarentegen heb ik geen bezwaar en dat drinkt ze wel dikwijls als ze in de tuin aan het snuffelen is. Daar staat een oude pan waar altijd wel iets aan regenwater inzit mocht ze dorst hebben. En daaroverheen groeit nog een berg klimop, dus lekker koel ook bij warm weer. Wil alleen maar het beste voor mijn hond, al zou ik moeten ratsoeneren op mijn eigen water. :)

 

En een hond weet soms ook niet wat ze eet of drinkt wat ze zo ergens vind. Als iemand een stuk chocolade op de grond heeft laten vallen, dat vreet ze op (had ooit es scholiertjes gehad, die koek met chocolade erop, ik had 1 koekje gepakt, de deurbel ging, toen ik terug was had ze de hele doos op! Niet dat het zo heel erg was, het betrof hier om melkchocolade en geen pure, anders had ik haar moeten laten braken) Als er een half verrot jong vogeltje op de grond ligt, dat vreet ze op. Een hond heeft een extreem goed reukorgaan, maar ze kan best iets gaan drinken wat helemaal niet goed voor d'r is (uiteraard vloeistoffen en materialen gemaakt door de mens, daarom als baasje er net zo op letten alsof het een baby is..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dick Berts, even voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat honden niet uit de sloot mogen drinken!

Mijn hond is een echte zwemmer en duikt in elk plasje, slootje, meertje, vennetje wat ze tegenkomt en drinkt daar uiteraard ook uit. Geen probleem voor mij!

Maar als ik denk aan SHTF waarin je mogelijk ernstige vervuiling krijgt, afval wat geloosd wordt, ontlasting(?), zware metalen, chemische verontreiniging, kan allemaal, dan is het in mijn ogen beter om nu toch voor te bereiden om je hond tegen die tijd wat te bieden. Regenwater kunnen ze sowieso drinken natuurlijk.

Ik let alleen wél op, zoals eerder gezegd, op plassen die er langer staan, daar leven teveel beestjes in imo.

 

Ik schreef dat over het gras ook als voorbeeld, dacht al dat dat verwarrend zou zijn, had 't wat duidelijker moeten omschrijven :-). Dieren weten qua kruiden ook vaak precies wat ze moeten hebben, prachtig vind ik dat. Niet dat ik dacht dat Eva gras at, hoewel ze dat misschien soms wel doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...