Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Cyberbeer

Staatsbosbeheer begint met verkoop natuur

Recommended Posts

Staatsbosbeheer begint woensdag met de verkoop van natuurgebied. De eerste terreinen die in de verkoop gaan, liggen in de Overijsselse gemeenten Wierden en Hellendoorn.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21378487/__Natuur_verkocht__.html

Ik heb geen flauw idee wat in Nederland een stukje bos kost, maar het idee vind ik wel wat:rolleyes:

Bos.jpg.e0904e43f6a16f0f9c125e47b7598ca4.jpg

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik schat in dat het een stuk minder dan 1 euro gaat opleveren per vierkante meter. Zou je mogen kappen in je eigen natuur gebied?

http://www.bosgrond.nl/Percelen.htm. (Voorbeelden en prijzen)

Thanks Mr.Gold, ik had het veel duurder verwacht. Maar inderdaad, ik weet niet of je in je eigen bos mag kappen (waarschijnlijk alleen onderhouden).

Deze post delen

Gast Riesie
Ik schat in dat het een stuk minder dan 1 euro gaat opleveren per vierkante meter. Zou je mogen kappen in je eigen natuur gebied?

http://www.bosgrond.nl/Percelen.htm. (Voorbeelden en prijzen)

Nog belangrijker: Zou je mogen bushcraften/overleven op je "eigen" gebied.

Op de vragen pagina staat weer het bekende wazige: Indien u op uw grond wilt kamperen valt dit onder de wet op de Openluchtrecreatie (wet O.R.). In deze wet wordt bepaald dat kamperen buiten kampeerterreinen in principe niet is toegestaan, tenzij er vrijstelling is verleend door de gemeente. (Zie artikel 15 lid 2 van de wet O.R.). Het aanvragen van een vrijstelling kan bij de meeste gemeenten middels het insturen van een formulier. Of deze vrijstelling gemakkelijk gegeven wordt hangt af van de betreffende gemeente.

En een hek er om heen is uit den boze, dus wat koop je nu eigenlijk.....een stuk grond waar jan-en-alleman gewoon overheen komt.

Het wordt gezien als een investering in groen, dus jij betaald, en wij hebben je geld. Have fun met je stuk bos, maar blijf er vanaf?

http://www.bosgrond.nl/Vragen.htm

Deze post delen

Gast gerbewoner

Kappen zal op beperkte schaal misschien mogen maar daar houd het dan al snel mee op. Zelfs overnachten in een tentje mag vaak niet eens. Net zoals er een hek omheen zetten. Ik heb ook wel eens een dergelijk aanschaf overwogern maar omdat je er in feite niks mee mag, heb je er ook niet zo veel aan.

Deze post delen

ik weet niet hoe het in overijssel is maar in limburg hebben wij een stukje bos ( geerfd van opa)

daar mag je niet alle bomen kappen maar bv wel een boom rooien die in de weg staat, scheef staat of stormscahde heeft

dus meer hout wat bij onderhoud vrij komt mag je thuis opstoken

Deze post delen

op sommige bospercelen van particuliere verkoop mag je wel recreeren. en een hek eromheen plaatsen ook. dit verschilt per bosgrond. even goed checken van te voren. zodra je een goed hek hebt staan, kan je veel meer, bijv een paar duitse herders los laten lopen op het terrein, en er zelf een bol creeren

Deze post delen

Volgens mij heb je hier in Nederland meer "regels" dan bomen. Het schiet inderdaad niet op dat als je een stukje bos koopt, bij de gemeente een verzoek moet indienen of je op je eigen terrein mag kamperen:(

Deze post delen

mijn BOL is op een stuk bos dat in bezit is van een boer. Deze had daar vroeger een soort van camping gemaakt, als ik het geld zou hebben zou ik het proberen over te kopen.

Deze post delen

En een hek er om heen is uit den boze, dus wat koop je nu eigenlijk.....een stuk grond waar jan-en-alleman gewoon overheen komt.

Dat zou ook mijn voornaamste bezwaar zijn. Plus het feit dat als een of andere idioot (chemisch) afval dumpt je dat zelf, met flinke onkosten, moet afvoeren. Het laatste kan flink in de papieren lopen.

Deze post delen

Ik heb ooit eens een artikel gelezen, en daarin stond dat je 10% van de bomen per jaar mocht kappen.

Geen idee of dat nog steeds het geval is.

Ik huur ieder jaar een stuk kavel van Staatsbosbeheer, zij markeren dan de bomen die gekapt mogen worden, en die moet je dan zelf kappen en weghalen.

Het word echter steeds lastiger voor particulieren om een kavel te krijgen, dit jaar was bijvoorbeeld al de regel dat alleen mensen die voorgaande jaren ook

een kavel hadden iets konden krijgen.

Nieuwe mensen kregen niets.

Boswachter zei dat het meeste van het hout word verkocht als biomassa, voor energiecentrales en een kleiner gedeelte gaat naar de papierindustrie.

Deze post delen

Een eigen bos, dat is mijn grote droom! :cool:

Dan wel uiteraard een prive bos, waar ik kan doen en laten wat ik wil, tja en dan mag dan weer niet. :(

Deze post delen

Voor de geïnteresseerden; per opbod en afslag.

Edit: @Heksenboot, misschien is dit een unieke kans voor het shelter-camping-idee? Als je voor een paar duizend euro een stuk bos kunt kopen lijkt me dat makkelijk haalbaar met een aantal mensen.

Deze post delen

Als je echt een eigen stuk bos wilt hebben waar alles kan en mag kijk dan eens naar Frankrijk.

Prijzen schelen niet veel van die in Nederland en vaak nog goedkoper ook.

En laten we reëel blijven, in Nederland hebben we bijna geen bos meer, wel bosjes ;)

Greener

Deze post delen

@Greener: En waar kan men die stukken bos in Frankrijk vinden waar "alles kan en mag"?

Heb namelijk al wel eens op internet gezocht, maar niets gevonden.

Deze post delen

Ach de internetgeneratie (geintje)

Honderden makelaars in zuid Frankrijk te vinden die je voor een habbekrats grond en opstal willen verkopen.

Het loont eens de moeite om ter plaatse rond te gaan kijken in gebieden waar je zou willen wonen.

Als je die plek hebt gevonden even de makelaars afbellen en je hebt een bol.

Greener

Deze post delen

Gast Heksenboot
Voor de geïnteresseerden; per opbod en afslag.

Edit: @Heksenboot, misschien is dit een unieke kans voor het shelter-camping-idee? Als je voor een paar duizend euro een stuk bos kunt kopen lijkt me dat makkelijk haalbaar met een aantal mensen.

Fijn dat je aan ons denkt dR3, maar zoals @Riesie al zei: je mag er niets op.

Bovendien willen we een moestuin, dat is ook niet zo lekker in een bos te beginnen.

Als er een hek of een sloot omheen mag en er is een stuk landbouwgrond bij te koop, dan wordt het wel wat.

Maar we gaan eerst maar eens kamperen met z'n allen, kijken hoe dat gaat. Super gezellig natuurlijk, jammer dat je niet kan komen. :)

Deze post delen

Fijn dat je aan ons denkt dR3, maar zoals @Riesie al zei: je mag er niets op.

Bovendien willen we een moestuin, dat is ook niet zo lekker in een bos te beginnen.

Als er een hek of een sloot omheen mag en er is een stuk landbouwgrond bij te koop, dan wordt het wel wat.

Maar we gaan eerst maar eens kamperen met z'n allen, kijken hoe dat gaat. Super gezellig natuurlijk, jammer dat je niet kan komen. :)

Mwa guerrilla garden, en er mag genoeg wel. Tijdens/na shtf zal kamperen vast geen bezwaar zijn.

Deze post delen

Gast Heksenboot
Mwa guerrilla garden, en er mag genoeg wel. Tijdens/na shtf zal kamperen vast geen bezwaar zijn.

Ja, dat klopt, maar dan kan je overal terecht.

Wij willen nu al wat. Dat noemen we dan preppen. :)

Deze post delen

Gast Heksenboot
@Heksenboot: Guerilla kweek ben ik aardig bekend mee, 't zou voor 't eerst zijn dat het eetbare groenten werden. :rolleyes:

Guerilla kweek van groenten en zo is altijd leuk voor erbij. Groententaart, lekker. :D

Maar niet in het bos kweken toch? Beetje aan de rand en bij meertjes.

Deze post delen

@Heksenboot: Kleine open plekken in een verder zeer dicht naaldbos voor houtproductie..

Wellicht dat je andere dingen iets minder secuur hoeft te verstoppen.

Wat niet in 't geheim hoeft, is bv het planten van tamme kastanjes, zoals de romeinen deden langs hun routes.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...