Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het monster in de Nederlandse natuur


Gast Riesie

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot
Die heb ik gemist @Heksenboot staat die ook in deze lange teken thread? Lees wel elke keer op facebook tips over een verpleegkundige en hoe je een teek het beste kan verwijderen (wat schijnbaar een hoax is)?

 

Dat was een hoax, dat staat ook ergens in dit draadje.

 

Hier over Teek Away:

 

http://www.lymenatuurlijkgenezen.nl/preventie.htm

 

Preventie met plantaardige etherische oliën.

Teken - ze hebben geen oren en ogen maar wel een extreem gevoelig reukorgaan - hebben een grote afkeer van de geur van bepaalde plantaardige etherische oliën zoals theeboomolie of eucalyptusolie. Deze oliën, die volkomen onschadelijk zijn voor kinderen, volwassenen en het milieu - etherische oliën zijn zelfs onschadelijk voor de teek - kan men dus heel goed inzetten als verantwoord tekenwerend middel.

 

Men kan zelf een prima en prettige tekenwerende huidolie maken met bijvoorbeeld het volgende recept: theeboomolie, lavendelolie, geraniumolie, pepermuntolie, origanumolie, rozemarijnolie, eukalyptusolie (allemaal 1 deel), citroenolie (2 delen) en koudgeperste zonnebloemolie (10 keer zoveel als de etherische oliën samen). Bij voorkeur hoogwaardige oliën van biologische kwaliteit gebruiken.

 

Deze "tekenolie" weert niet alleen teken af, maar voedt - niet alleen door de etherische oliën maar ook door de zonnebloemolie (laatste bevat bijvoorbeeld zeer veel vitamine E) - ook de huid, waardoor de immuunfunctie van de huid zelf ook beter wordt (en de kans op infectie dus ook langs deze weg kleiner). De olie beschermt ook tegen muggen en tegen uitdroging. De samenstelling is zo gekozen dat de olie bovendien een prettige en ontspannende geur heeft.

 

Als men in het voorjaar of de zomer de natuur ingaat, kan men de olie insmeren op de onbedekte huid, vooral benen en armen, eventueel ook voeten, nek en oren, schouders en oksels. Voor optimale werking het insmeren na 2 à 3 uur herhalen.

 

Kant en klaar, in een handig flesje, en onder de naam "teekaway" is deze olie ook via de webshop verkrijgbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 116
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Als ongediertebetrijder (mijn huidige vak) hier mijn opmerkingen erover.

Dan hebben we het hier over ziektes die je buitenshuis kunt oplopen tekenbeet,rode bosmier ed.

Als STHF gaande is zal hygiene een groot punt zijn ,voor een groot deel van de bevolking zal dat betekenen geen elektra meer is geen stofzuigen gevolg meer kans op vlooien,

geen verwarming meer het vochtgehalte in huis zal stijgen als gevolg schimmelvorming , insekten als pissebedden.

en iemand hier ooit een spinnenbeet gezien waarschijnlijk met uitzondering van @Keyser Suze (ja zelfs een nederlandse spin kant flinke schade toerichten) enkele voorbeelden

 

Zakspinnen

Van de zakspinnen komen bij ons enkele soorten voor waarvan de beet min of meer erge pijn kan veroorzaken.

 

Gele zakspin

• Bleek van kleur, het achterlijf kan geel of beige zijn met over de hele lengte een vage donkere streep.

• 6 tot 10 mm lang.

• 4 paar poten, het eerste paar langer dan het vierde paar.

• Acht even grote donkere ogen gerangschikt in twee horizontale rijen.

Ze leven doorgaans buiten, maar zullen zich binnen ophouden als daar kleine insecten aanwezig zijn. Aangenomen wordt dat ze in het najaar woningen binnengaan, omdat de voedselvoorraad buiten dan afneemt.

Een beet is scherp en pijnlijk en veroorzaakt huidontsteking en zwelling. Er kan een striem ontstaan met gevoelloos weefsel. Het kan acht weken duren voordat dit weer geheeld is. Pijn of gevoelloosheid ter plaatse van de beet kan worden gevolgd door zweten en misselijkheid gedurende maximaal 24 uur.

 

 

Grote bermzakspin of Grote spoorspin

• Lichaamslengte van maximaal 15 millimeter maar de mannetjes blijven kleiner.

• Kopborststuk is rood, net als de cheliceren (kaken).

Achterlijf is geel met in het midden een zwarte, bruinachtige streep.

Als de spin opgeschrikt wordt en zich bedreigt voelt zal hij zonder te aarzelen bijten. Soms kom je ze in huizen tegen en worden mensen wel eens in hun slaap gebeten. Ze kunnen de menselijke huid doorbijten.

 

Symptomen bij een beet:

- Gele zwelling rond de beet die gepaard gaat met scherpe pijn. Men kan deze pijn vergelijken met die van een wespensteek.

- Vaak volgen hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, rillen en zweten hierop. Deze symptomen doen zich pas na enkele uren voor, als het gif het centrale zenuwstelsel bereikt. Deze symptomen verdwijnen meestal na ongeveer 3 dagen maar afhankelijk van de hoeveelheid gif in het bloed kunnen ze tot 8 weken aanhouden.

- Uitzonderlijk ontwikkelt zich een necrotische zweer (vlees sterft rond de beet af, gaat rotten) deze zweer herstelt langzaam.

 

zoals @Keyser Suze al zegt Het is maar net waar je je druk over maakt.

 

Over de Teken is al enkele malen gediscussieerd hier op het forum. Zelf vind ik, ook vanuit een wetenschappelijke benadering, dat hele Lyme verhaal nogal onzin. Honderden boswachters, duizenden wandelaars, tienduizend teken beten of meer per jaar, en niet alleen Lyme maar nog vele andere beestjes in teken en andere insecten....en dan 'slechts' een handvol serieuze besmettingen per jaar. Het is maar net waar je je druk over maakt. Q-koorts? Tsja, dat hoef je alleen maar in te ademen....
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
  • 10 maanden later...
  • 3 weken later...

Ivm sport is heel ons gezin al tig jaar lang ieder weekend in de bossen te vinden. En dan niet rustig op de paden maar overal dwars doorheen. Je wil echt niet weten hoeveel teken wij al gehad hebben! Of nou ja, misschien wil je het wel weten, maar dan kan ik het je niet zeggen want ik heb de tel niet bijgehouden. Het zijn er iig VEEL.

Mijn zus had er laatst in de Ardennen 20 op 1 been =). We lopen iedere x met z'n allen door de bossen te struinen, en niemand van ons heeft ooit Lyme gehad. We controleren altijd naderhand, en bijna alle teken zijn binnen 24 uur verwijderd.

Natuurlijk is het ook een kwestie van geluk of pech hebben, ik wil niet zeggen dat je nooit Lyme kan krijgen van een teek of ook maar iets in die richting. Maar mijn ervaring is dat het allemaal bij lange na niet zo dramatisch is als het lijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is erfelijk bepaald.

 

Is dat zo Nonkel Jones ? Kom eens met bewijs, of links in plaats van wat te roepen.

(Geen persoonlijke wroeging of aanval ofzo, begrijp mij niet verkeerd.)

 

Persoonlijk ben ik ook banger voor teken, dan voor beren, of tijgers in onze lage landen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke Ik was enkele jaren geleden bij mijn huisarts en aan het eind van het gesprek vroeg ik hem of hij een wratje in mijn navel wilde weghalen. Ik had er geen last van, maar esthetisch stoorde het me. De man kijkt, kijkt nog eens en verwijdert een teek. 'Nou', zegt hij, 'ik ben nu ruim dertig jaar arts en dit is pas de tweede keer dat ik een teek in iemands navel heb aangetroffen'. 'Ja', zeg ik tegen hem, 'die andere was mijn broer.' En dat was echt zo!

 

EDIT: 'Mijn man' in 'De man' veranderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is erfelijk bepaald.

 

Ow is "het" erfelijk bepaald?

Mocht je doelen op het feit dat ons gezin geen Lyme krijgt omdat wij daar een soort genetische bescherming tegen hebben, uiteraard is onze familie niet de enige die daar rond sjouwt, en zijn er ieder weekend bij de wedstrijden enkele honderden deelnemers die ook allemaal door diezelfde bossen struinen en die net als wij ook teken krijgen, en van de mensen met wie ik direct contact heb heeft er ook nog nooit iemand Lyme gehad. Nou spreek ik natuurlijk niet iedereen daar, dus ik kan verder geen algemene uitspraken doen, vandaar dat ik me beperkte tot ons gezin waarvan ik zeker weet dat niemand ooit Lyme heeft gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke Ik was enkele jaren geleden bij mijn huisarts en aan het eind van het gesprek vroeg ik hem of hij een wratje in mijn navel wilde weghalen. Ik had er geen last van, maar esthetisch stoorde het me. Mijn man kijkt, kijkt nog eens en verwijdert een teek. 'Nou', zegt hij, 'ik ben nu ruim dertig jaar arts en dit is pas de tweede keer dat ik een teek in iemands navel heb aangetroffen'. 'Ja', zeg ik tegen hem, 'die andere was mijn broer.' En dat was echt zo!

 

Vervelend voor jullie, maar geen antwoord op de vraag die ik stelde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teken, ik heb er zelden last van terwijl ik toch veel in de bossen en landen ben.

Misschien vinden ze mij niet lekker door mijn bloedgroep, of omdat ik veel knoflook eet.

 

Met lichtgekleurde kleding zie je ze ook sneller. Mijn kleding is nosilife. DEET kan ook helpen.

DEET werkt alleen niet blij blinde dazen. Die komen op je zweet af.

 

En van blinde dazen kun je gillend gek worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teken, ik heb er zelden last van terwijl ik toch veel in de bossen en landen ben.

Misschien vinden ze mij niet lekker door mijn bloedgroep, of omdat ik veel knoflook eet.

 

Met lichtgekleurde kleding zie je ze ook sneller. Mijn kleding is nosilife. DEET kan ook helpen.

DEET werkt alleen niet blij blinde dazen. Die komen op je zweet af.

 

En van blinde dazen kun je gillend gek worden.

 

Die zitten hier ook in overvloed en blijven je achtervolgen en plagen.

 

Tot ik eens een paardenzweepje vond in 't bos. Toen ik daarmee wat rond zwiepte naar die dazen waren ze zo weg, ze hebben een hekel aan iets wat sneller beweegt dan zij. (het tipje van dat zweepje)

Tegenwoordig pak ik dus meteen een zwiepend takje en sla daar af en toe wat om mij heen, geen daas meer te zien. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...