Ga naar inhoud
GENEGEERD

2 reviewers gezocht om tritium markers te testen.


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Even voor de duidelijkheid: als ik een volledige test op de kitmarkers doe, dan zal ik die kitmarkers ook opzettelijk fysiek breken/beschadigen om te hoeveelheid straling te meten die vrijkomt bij beschadiging van de omhulling. Dit maakt de kitmarker die aan mij aangeboden wordt ter test dus ongeschikt om verder nog 'normaal' te gebruiken (en ja die testen doe je met een stralingspak aan dat je toch al hebt omdat je serieus prept :-).

 

Voor meer achtergrondinformatie over straling en kitmarkers zie o.a. pagina's als deze: http://www.info.gov.hk/dh-rhu/english/html/english_GTLS_KitMarker.htm

Voor het US document dat genoemd wordt in de bovenstaande link zie: http://pbadupws.nrc.gov/docs/ML0103/ML010370065.pdf

Een UK document met achtergrondinformatie over GTLS devices (de officiele naam voor de kitmarkers) tref je hier aan: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/27802/Leaflet19GTLSMay09.pdf

 

Advies is om jezelf goed te orienteren t.a.v. het gebruik van kitmarkers alvorens deze in te zetten.

 

Overigens zijn er inderdaad veel (met name hengelsportgeorienteerde) gebruikers die simpelweg een kitmarker bestellen en het allemaal wel goed vinden zo.

 

Persoonlijk ga ik bij dergelijke producten graag net dat stapje verder qua testen en reviewen. Ik heb niet direct een kitmarker nodig omdat mijn persoonlijke scope meer rondom atoombunkers ligt, maar ben het forum graag van dienst met wat dieptetests. :o

 

Ik ben met "name" geïnteresseerd in de straling, daar ging mijn allereerste vraag over voor wat betreft de kitmarkers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Ik ben met "name" geïnteresseerd in de straling, daar ging mijn allereerste vraag over voor wat betreft de kitmarkers.

 

Even voor de duidelijkheid. Ik heb destijds aangeboden om de kitmarkers volledig na te meten, maar de leverancier heeft per PM aangegeven dat zij liever eerst zelf stralingsmetingen willen doen en dat men eventueel pas daarna een exemplaar ter beschikking wil stellen voor de onafhankelijke meetsessie die ik aangeboden had.

 

Koudwatervrees? Bang voor second opinion of negatieve publiciteit? Ik weet het niet en het maakt me feitelijk ook niet uit.

Ik zou gewoon de feitelijke metingen hebben uitgevoerd omdat ik op dat moment ook de beschikking had over de uitgebreide laboratoriummogelijkheden om alle straling zeer nauwkeurig te meten en in kaart te brengen. Ik zou dat dan dus simpelweg 1 op 1 hier op het forum gecommuniceerd hebben (en had zelfs aangeboden om de onderzoeksresultaten eerst in concept aan de Nederlandse importeur/verkoper voor te leggen om eventuele 'meetfouten' vooraf helder en transparant met elkaar te bespreken zodat e.e.a. niet tot allerlei welles-nietes verhalen zou hoeven leiden).

 

Feit is in ieder geval dat ik geen kitmarkers heb ontvangen en ik heb derhalve dus ook niets kunnen testen.

Verdere info moet op dit moment dus komen van de 2 forumleden die WEL een kitmarker ter review hebben ontvangen. :cool:

 

Inmiddels ben ik weer verder met mijn eigen projecten en heb ik de stralingsmeetapparatuur weer EMP proof opgeborgen en wacht ik niet af of er wel of niet nog een kitmarker komt.

Ik kan mijn tijd bijzonder nuttig gebruiken bij de invulling van mijn hobby (waarvan jullie allemaal weten) :D

 

Tip: Houd wel in de gaten dat er kennelijk wel een reden is dat de diverse autoriteiten die zich bezighouden met health-related zaken en kitmarkers afraden om kitmarkers te gebruiken, althans dat is in de informatie die ik lees. Verkoop schijnt desondanks niet verboden te zijn. Ik laat graag aan iedereen over zijn eigen oordeel c.q. mening hierover te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid. Ik heb destijds aangeboden om de kitmarkers volledig na te meten, maar de leverancier heeft per PM aangegeven dat zij liever eerst zelf stralingsmetingen willen doen en dat men eventueel pas daarna een exemplaar ter beschikking wil stellen voor de onafhankelijke meetsessie die ik aangeboden had.

...

Een duidelijk verhaal. Mijn alarm signalen staan op rood.

 

:) Tja, dat risico loop je, als je preppers wat laat testen.

"Dit product wordt u aan/af geraden door de Vereniging voor Verantwoorde Voorbereiding".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Een duidelijk verhaal. Mijn alarm signalen staan op rood.

 

:) Tja, dat risico loop je, als je preppers wat laat testen.

"Dit product wordt u aan/af geraden door de Vereniging voor Verantwoorde Voorbereiding".

 

Wel twee dingetjes nuance:

1. Ik heb juist opgemerkt dat ik de kitmarker NIET heb getest.

2. Ik raad mensen niet actief AF om die dingen te kopen. Hele volksstammen hebben die items gewoon bij hun visset of outdoor set. Ik meld alleen dat er kennelijk voor de verschillende healthrelated organisaties in diverse landen een negatief advies ligt. Verkoop is echter niet verboden en ik motiveer iedereen om vooral zelf op individuele basis te beslissen. (Is trouwens altijd al een advies van me geweest, ook voor andere zaken)

 

Just to have the records straight :D

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel twee dingetjes nuance:

1. Ik heb juist opgemerkt dat ik de kitmarker NIET heb getest.

2. Ik raad mensen niet actief AF om die dingen te kopen. Hele volksstammen hebben die items gewoon bij hun visset of outdoor set. Ik meld alleen dat er kennelijk voor de verschillende healthrelated organisaties in diverse landen een negatief advies ligt. Verkoop is echter niet verboden en ik motiveer iedereen om vooral zelf op individuele basis te beslissen. (Is trouwens altijd al een advies van me geweest, ook voor andere zaken)

 

Just to have the records straight :D

 

 

Bunkerprepper

:) Ik zal ook even moeten nuanceren. Voor de koffie gaat dat wat minder.

-Als ik een dergelijke reactie van een bedrijf zie/hoor, gaan er bij mij belletjes rinkelen.

- :) Ik moest wel lachen. Denk je een mooie review te laten doen door een potentiële doelgroep, gaan ze allerlei lastige vragen stellen.

En dan willen ze nog professioneel gaan testen ook! Vandaar. Had dus eigenlijk moeten zijn: "... dat risico loop je, als je preppers wat "wilt" laat testen".

-Persoonlijk heb ik al genoeg gelezen om die dingen niet te kopen. Bovendien, als je je gear een beetje kent en in de gaten houd, kom je ook al een aardig eind.

Inderdaad is het aan een ieder om die beslissing zelf te maken.

 

Excuses voor de verwarring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels contact opgenomen met @Bunkerprepper . Wanneer hij nog interesse heeft in test-materiaal wordt dat kosteloos naar hem opgestuurd. De reden dat ik even wilde wachten lag aan het feit dat ik wacht op een reactie van de stralingsdeskundige van de fabrikant. Ik ben bekend met de materie rond tritium bronnen, maar gegronde uitleg geven over het geplaatste filmpje wordt mij iets te specifiek.

 

Ik wil jullie graag voorlichten, en wil dus ook zelf recente meetgegevens van gekalibreerde apparatuur hebben die afkomstig zijn van de fabrikant. Een situatie waarin Bunkerprepper de meetgegevens online gooit zonder dat ik vergelijkbare meetgegevens heb is voor mij erg onpraktisch. Ik kan in dat geval geen uitleg geven, niet meepraten, en jullie niet goed voorlichten. Ik had er voor kunnen kiezen om alle vragen in de wind te slaan en direct de kortingsactie online gooien. Ik kies daar pertinent niet voor.

 

Gezien het feit dat een uitgebreidere gegevens van de fabrikant iets langer op zich laat wachten heb ik Bunkerprepper zojuist een berichtje gestuurd om alvast test-materiaal beschikbaar te stellen.

 

"Koudwatervrees" of "bang zijn voor een second opinion" is dus absoluut geen sprake van. Ik wil juist iedereen van de correcte info kunnen voorzien. Tevens geeft Bunkerprepper zelf ook aan om alles vooraf helder en transparant met elkaar door te spreken om een welles/nietes discussie te voorkomen.

 

Hopelijk verheldert dit de zaak! :) Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kitmarkers

 

Niets ten nadele van jouw als zijnde de distributeur van de Kitmarkers in NL.

Toch zou ik de fabrikant wat harder aan het jasje trekken. Hebben ze dergelijke gegevens over hun eigen product?

Of zijn ze daar nu mee bezig? Het kan zijn dat de achterdocht jegens de Kitmarkers ongegrond is.

Maar ik zou dan toch verwachten dat de fabrikant een gedegen repliek kant en klaar op de plank heeft liggen.

Ik ben daar heel benieuwd naar. Indien ze zelf een dergelijk rapport nog moeten fabriceren, houd het voor mij op.

Maar al te vaak worden in deze wereld producten op de markt gegooid zonder volledig onderzoek.

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn natuurlijk gegevens van het product, en die heb ik zelf ook. Berekeningen en gegevens heb ik een tijd terug al hier op het forum geplaatst. Ik wil echter een verklaring van de stralingsdeskundige omtrent het filmpje wat hier op het forum is geplaatst.

Gegevens over de betalights en kitmarkers liggen zo op de plank, een verklaring van het filmpje natuurlijk niet. Ik heb zelf niet genoeg kennis over de stralingsmeters uit het filmpje en zogenaamde vrijgekomen bremsstrahlung en de energetische waarden daarvan. Ik wil dat graag op een gegronde manier kunnen uitleggen hier op het forum. Daarom wacht ik nog op een reactie.

 

Hier een document waar het een en ander omtrent straling van de tritium bronnen wordt uitgelegd en berekend:

https://www.dropbox.com/s/rtl7lo5q0e92n7t/Hoe%20zit%20het%20met%20de%20straling%20van%20betalights%20en%20Kitmarkers.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Er zijn natuurlijk gegevens van het product, en die heb ik zelf ook. Berekeningen en gegevens heb ik een tijd terug al hier op het forum geplaatst. Ik wil echter een verklaring van de stralingsdeskundige omtrent het filmpje wat hier op het forum is geplaatst.

Gegevens over de betalights en kitmarkers liggen zo op de plank, een verklaring van het filmpje natuurlijk niet. Ik heb zelf niet genoeg kennis over de stralingsmeters uit het filmpje en zogenaamde vrijgekomen bremsstrahlung en de energetische waarden daarvan. Ik wil dat graag op een gegronde manier kunnen uitleggen hier op het forum. Daarom wacht ik nog op een reactie.

 

Hier een document waar het een en ander omtrent straling van de tritium bronnen wordt uitgelegd en berekend:

https://www.dropbox.com/s/rtl7lo5q0e92n7t/Hoe%20zit%20het%20met%20de%20straling%20van%20betalights%20en%20Kitmarkers.pdf

 

Voor de duidelijkheid. Het filmpje waarin de kitmarkers worden 'besproken' en getest moet je volgens mij met een korreltje zout nemen. Tenminste 2 van de bedoelde meters zijn niet geschikt voor het meten van deze straling. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de makers van het filmpje wellicht bepaalde uitslagen 'faken'.

 

Na wat verschillende mails van collegaforumleden zal ik in overleg gaan met kitmarkers en mijn testaanbod herhalen, maar dan voor hun hele leveringsspectrum.

 

Update 24.3:

Aanbod voor onafhankelijke test van hele spectrum is afgeslagen door leverancier.

Men ziet op tegen de kosten van terbeschikkingstellen van meerdere demoexemplaren van ieder model.

Zucht... Ik hoop dat jullie het me niet kwalijk nemen dat ik geen puf heb om een hele discussie over lab/meettechniek en statististiek aan te gaan (één meting is geen meting).

Ik denk er het mijne over. Over tot de orde van de dag!

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @Bunkerprepper

 

Er is een mooi aanbod gaan waarbij ik enkele markers zonder problemen kosteloos naar je wil opsturen (dat heb ik een tijd terug ook al aangegeven), maar ik kan onmogelijk nu voor meer dan 500 euro aan producten gratis opsturen. Ik draai Kitmarkers.nl in mijn eentje, en ik kan dat financieel gewoonweg niet bekostigen, ook al zou ik het erg graag willen. Zo simpel is het, en niet anders.

Mocht je in de toekomst alsnog interesse hebben dan sta ik er nog steeds voor open.

 

En inderdaad, over op de orde van de dag. Laten we het gezellig houden.

 

De twee reviews van de markers komen z.s.m. online voor de geïnteresseerden! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Beste @Bunkerprepper

 

Er is een mooi aanbod gaan waarbij ik enkele markers kosteloos naar je wil opsturen, maar ik kan onmogelijk voor 500 euro aan producten gratis beschikbaar stellen aan je. Ik draai Kitmarkers.nl in mijn eentje, en ik kan dat financieel gewoonweg niet bekostigen, ook al zou ik het erg graag willen. Zo simpel is het.

Mocht je in de toekomst alsnog interesse hebben dan sta ik er nog steeds voor open.

 

En inderdaad, over op de orde van de dag. Laten we het gezellig houden.

De twee reviews van de markers komen z.s.m. online! :)

 

To set the records straight.

Ik heb niet voor 500 euro aan materiaal gevraagd (bovendien.. tel jij verkoopprijzen of netto productie/inkoop? :-)

Ik heb om 4 exemplaren van iedere soort gevraagd waarvan er 2 worden doorgezaagd/opengemaakt om ook de straling van het interne medium te meten. Die beschadigde exemplaren zou ik ontzorgen als nucleair afval.

De referentieexemplaren die ik niet zou doorzagen zou je gewoon retour hebben ontvangen. (Remember... IK wil geen kitmarker... Jij wilt kitmarkers verkopen. Jij neemt ongevraagd aan dat ik ze zou willen houden. Hoezo? Het is toch een review?)

Ik kom maar maximaal tot een bedrag van 200 euro aan 'te slopen' materiaal (jouw verkoopadviesprijs, inkoop zal nog lager liggen mag ik hopen...).

 

Mijn visie: Alleen als je meerdere testen en referentietesten uitvoert (en alle modellen daarbij betrekt) ben je (wat mij betreft) serieus bezig qua testen. Dat bood ik je aan (gratis), en kennelijk is die 200 eur (of wat het dan ook is) aan materiaalkosten teveel.

 

Leuk om één of twee kitmarkers te mogen testen, maar als ik het nu even recht voor zijn raap zeg:

wat voor ondernemer ben jij dat je dit soort materiaal op de Nederlandse markt brengt zonder dat je uberhaupt zelf over productkennis en/of onafhankelijke testrapporten beschikt?!?!

 

Mijn mening: Persoonlijk een gemiste kans als 'ondernemer' om je producten gratis in een prof lab doorgelicht te krijgen qua straling én om hier in één klap je hele doelgroep te overtuigen van de veiligheid van je producten.

Dat iedere prepper graag een veilige (!) batterijloze solution in zijn EDC, BOB en BOL zou willen hebben, da's een open deur intrappen. Dat jij producten levert waarvan je zelf de productveiligheid niet goed in beeld hebt is ook een open deur. In één woord: onverantwoordelijk.

 

Ik beschouw persoonlijk de kitmarkerdiscussie (voor wat mijn labaanbod betreft) als permanent gesloten.

Of die reviews nog moeten komen, daar ga ik (gelukkig voor jou) niet over.

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een klein bedrijfje kan dat een behoorlijke uitgave zijn, bunkerprepper. Ik weet niet wat de marge is op die dingen, maar ik betwijfel of dergelijke kosten opwegen tegen de baten. Hoeveel mensen hier overwegen serieus zo'n ding te kopen? Ik kan me zijn afwegingen daarom wel voor stellen.

 

Wel een mooi aanbood van jou overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bunkerprepper Er was in eerste instantie geen sprake van producten die wij retour terug zouden ontvangen. Tevens ontlopen de inkoopprijzen en de retail prijzen elkaar niet zoveel, maar dat is een andere onderwerp. Er zijn onafhankelijke rapporten, zelfs vrij beschikbaar op het wereldwijde web.

 

Het lijk me inderdaad beter om het hier maar bij te laten en geen verwijten meer naar elkaar te maken.

 

Ik heb naar mijn inziens mijn best gedaan, en jij ook. So be it. Einde discussie, want zo komen we niet verder.

 

Hopelijk kunnen we het gezellig houden nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BTF Prettig om te lezen dat je mijn standpunt begrijpt. Ik probeer met alle macht deze webshop in mijn eentje draaiende te houden, dat is hard werken. Zeker als je weet wat de marges op deze producten zijn. Ik doe mijn best om een zo objectief mogelijk beeld te scheppen over de markers, ik heb producten beschikbaar gesteld voor reviews, ik kom met natuurkundige berekeningen hoe het zit met straling en ik probeer alles zo goed mogelijk uit te leggen. Jammer dat niet iedereen dat direct inziet.

 

Well see, hopelijk krijgt het nu een positieve wending. :)

 

Het feit dat tritium kitmarkers toegelaten zijn op de nederlandse markt betekent dat er al heel wat afgetest is.

 

Onafhankelijke test van een forumlid zou iedereen helemaal overtuigen uiteraard, maar ik persoonlijk maak me geen zorgen om de veiligheid.

 

Ze zijn inderdaad toegelaten op de Nederlandse markt. (en niet alleen op de NL-markt, maar ook in een groot aantal andere landen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het feit dat tritium kitmarkers toegelaten zijn op de nederlandse markt betekent dat er al heel wat afgetest is.

 

Onafhankelijke test van een forumlid zou iedereen helemaal overtuigen uiteraard, maar ik persoonlijk maak me geen zorgen om de veiligheid.

 

dat ze getest zijn en toe gelaten zijn betekend natuurlijk nog niks.

hoeveel enummers zijn er toegelaten en getest terwijl het wel degelijk schadelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jaren geleden bij de Lidl een zakje plastic nep kiezelstenen gekocht voor 2,5 oid. Deze kun je op je tuinpad plakken en lichten op in 't donker.

'k Haal ze nu net uit m'n donkere schuur, waar ze al maanden liggen en nog geven ze licht in 't donker! Niet genoeg om tekst bij te lezen, maar voldoende om de rugzak terug te vinden.

 

Goedkoop alternatief voor kitmarkers? :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat ze getest zijn en toe gelaten zijn betekend natuurlijk nog niks.

hoeveel enummers zijn er toegelaten en getest terwijl het wel degelijk schadelijk is.

 

Tja, je moet ergens in je leven op af gaan. 't Is moeilijk alles zelf te testen. :) Voor het gemak ga ik ervan uit dat mijn kraanwater drinkbaar is, maar ik heb het nog nooit laten onderzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...