Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stokbrood


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

ga ik ook proberen, ik moet nog even kijken wat ik gebruik als vervanging voor de roomboter. Gewoon maar plantenmagarine denk ik.

 

Maar ik heb een vraag, wat bedoel je met "Vouw de stokbrood" (nadat je de lucht eruit gedrukt hebt)

 

 

Ik gebruik voor mijn brood altijd broodpasta dit is volledig plantaardig .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

DSC02521[1].JPG.46727ce6bfb2930c708e5b4308f84bbd.jpg

 

Dit is een super gemakkelijk heerlijk recept

 

700 cc water

25 gram roomboter

1000 gram bloem

20 gram zout

10 gram gist

3 vitamine C

 

zet water op vuur met de boter ,tot dat boter is gesmolten

haal bloem door zeef

 

gooi alles bij elkaar en kneden maar machine 10 minuten met hand 20 minuten

dan op bollen en rust 45 minuten

 

verdeel het deeg in stukken van ongeveer 600 gram

druk lucht eruit

en vouw de stokbrood

geef met schaar 4 knippen

 

rust 15 minuten

 

oven in 180 @ 200 graden

 

eet smakelijk

DSC02522[1].JPG.c0b21f80526379424f51c0009fc99b00.jpg

 

Is 20 gram zout niet erg veel, en slecht voor je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

we hebben het over 3 broden van ruim 800 gram dus 2.400 gram brood daar zit 20 gram in ..............dat is zoveel gram op per gram brood *heb even geen rekenmachine*

 

Dus 1 gram zout per 120 gram brood, dat zijn een paar sneden brood gok ik. Dan zit je al snel aan de maximale dagelijkse hoeveelheid zout.

 

is in adem van lucht ook niet slecht voor je ?

 

Ik weet niet wat je hiermee probeert te zeggen. Mocht dit nieuw voor je zijn, lees eens deze pagina door.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is 20 gram zout niet erg veel, en slecht voor je?

 

Doe je er toch minder in. :p

 

Als ik 1755 gram aan ingredienten + water en vitamine C pillen in de oven gooi, komt er minder aan gewicht dan dat uit. Dus meer 1 gram per 88 gram brood.

Ik ga er minder in doen.

 

Moet ik dan de gist nog aanpassen???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus 1 gram zout per 120 gram brood, dat zijn een paar sneden brood gok ik. Dan zit je al snel aan de maximale dagelijkse hoeveelheid zout.

 

 

 

Ik weet niet wat je hiermee probeert te zeggen. Mocht dit nieuw voor je zijn, lees eens deze pagina door.

 

hobbyboerin houd varkens dus is dom ?

 

en jij komt met voedingscentrum als wat ? geloofwaardig ,onafhankelijk ,overheid ,goed voor jou net als Becel ?!

 

3 stokbroden voor 6 personen voor 3 dagen eten en er zit TE veel zout in ?

 

kijk toch eens op je voedsel = troep uit de winkels

 

dit is een eerlijk recept

 

en als je iets ook maar iets weet over voeding zal nooit en dan ook nooit verwijzen naar voedingscentrum :mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dR3: Gist houdt niet zo van zout, ik dacht dat hoe meer zout je toevoegt, hoe meer gist. Maar veel bakken doe ik niet. M'n moeder was er wel ster in, al ons brood was zelfgebakken.

 

(@dR3: mention gaat weer fout?!)

 

gist houd van suiker niet van zout

 

dus zout en gist mogen mekaar ook niet tegen komen tijden het proces van het maken van deze stokbrood

 

maar ach gooi er inplaats van foute zout maar suiker in lekker zoete brood :mad:

 

of haal je wijsheid van voedingscentrum dat is slim ,zelf niet nadenken :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

hobbyboerin houd varkens dus is dom ?

 

en jij komt met voedingscentrum als wat ? geloofwaardig ,onafhankelijk ,overheid ,goed voor jou net als Becel ?!

 

3 stokbroden voor 6 personen voor 3 dagen eten en er zit TE veel zout in ?

 

kijk toch eens op je voedsel = troep uit de winkels

 

dit is een eerlijk recept

 

en als je iets ook maar iets weet over voeding zal nooit en dan ook nooit verwijzen naar voedingscentrum :mad:

 

Jammer dat je niet tegen kritiek kunt, mijn indruk was dat jij veel zelf maakt en veel van voeding weet dus vandaar mijn verbazing over de hoeveelheid zout die in je 2,4kg brood gaat. Het voedingscentrum neem ik ook met een korreltje zout, maar grammen zout per dag is niet goed voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dR3 , gebruikelijk bij brood bakken is ongeveer 2% zout op de droge stof(en 2% verse of 1% droge gist). 20 gram zout op 1 kg bloem is dus een normale hoeveelheid. Deze verhoudingen luisteren best nauw, als je daar veel van afwijkt mislukt je brood.

 

Naast dat het smaak geeft houd zout het vocht vast en is daarom onmisbaar voor brood bakken. De toevoeging van een vetstof, in dit geval boter, zorgt ervoor dat het brood langer "vers"blijft.

Het zout werkt wel het gist tegen. daarom doet men naast zout meestal ook ca 1% suiker in het deeg, omdat dat een positief effect heeft op het rijzen. Ik heb de indruk dat @hobbyboerin de vitaminec tabletten (deels) als vervanging voor de suiker gebruikt, klopt dat?

Het meest simpele brood maak je alleen met bloem, gist, zout en water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast dat het smaak geeft houd zout het vocht vast en is daarom onmisbaar voor brood bakken.

 

Het gaat mij er niet om of zout nu wel of niet in brood moet, maar de hoeveelheid. Er is ook niets mis met zout/natrium, zolang je niet teveel van dat spul gebruikt. Dat 2% gebruikelijk is, is niet hetzelfde als noodzakelijk. Ik zou waarschijnlijk het verschil niet proeven met een paar gram minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat mij er niet om of zout nu wel of niet in brood moet, maar de hoeveelheid. Er is ook niets mis met zout/natrium, zolang je niet teveel van dat spul gebruikt. Dat 2% gebruikelijk is, is niet hetzelfde als noodzakelijk. Ik zou waarschijnlijk het verschil niet proeven met een paar gram minder.

 

Misschien een gekke vraag, heb je wel eens brood gebakken? want als ik de hoeveelheid zout naar beneden breng dan is het brood beduidend minder lekker. niet alleen qua smaak, maar ook qua struktuur.

 

Natuurlijk is teveel zout niet goed, maar als je je eigen eten kweekt en met verse ingredienten werkt zul je zowiezo minder zout binnenkrijgen dan de gemiddelde nederlander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DSC02521[1].JPG.46727ce6bfb2930c708e5b4308f84bbd.jpg

 

Dit is een super gemakkelijk heerlijk recept

 

700 cc water

25 gram roomboter

1000 gram bloem

20 gram zout

10 gram gist

3 vitamine C

 

zet water op vuur met de boter ,tot dat boter is gesmolten

haal bloem door zeef

 

gooi alles bij elkaar en kneden maar machine 10 minuten met hand 20 minuten

dan op bollen en rust 45 minuten

 

verdeel het deeg in stukken van ongeveer 600 gram

druk lucht eruit

en vouw de stokbrood

geef met schaar 4 knippen

 

rust 15 minuten

 

oven in 180 @ 200 graden

 

eet smakelijk

DSC02522[1].JPG.c0b21f80526379424f51c0009fc99b00.jpg

 

Hoe lang gaan ze in de oven @hobbyboerin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een gekke vraag, heb je wel eens brood gebakken? want als ik de hoeveelheid zout naar beneden breng dan is het brood beduidend minder lekker. niet alleen qua smaak, maar ook qua struktuur.

 

Natuurlijk is teveel zout niet goed, maar als je je eigen eten kweekt en met verse ingredienten werkt zul je zowiezo minder zout binnenkrijgen dan de gemiddelde nederlander.

 

Ik ga eerst het originele recept wel proberen. 't Zou balen zijn als er platte repen uit de oven komen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een gekke vraag, heb je wel eens brood gebakken? want als ik de hoeveelheid zout naar beneden breng dan is het brood beduidend minder lekker. niet alleen qua smaak, maar ook qua struktuur.

 

Natuurlijk is teveel zout niet goed, maar als je je eigen eten kweekt en met verse ingredienten werkt zul je zowiezo minder zout binnenkrijgen dan de gemiddelde nederlander.

 

Dat klopt, goed punt. Ik bak overigens weleens brood, zonder zout. Ziet er overigens wel minder smakelijk uit als die mooie broden van @hobbyboerin :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...