Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waterzuiveren door middel van kaliumpermangaat, neutralisatie middels glucose.


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Voornaamste doel van dit experiment, is aan te tonen dat glucose een overmaat aan kaliumpermanganaat kan neutraliseren, naar aanleiding van een tip van @vheeswijk. :)

 

De steriliserende werking van kaliumpermanganaat is afdoende getest en beschreven in de literatuur.

 

Kaliumpermanganaat (KMn04) is een sterke oxidator en ontleedt gemakkelijk onder afgifte van zuurstof (O2) tot kaliumhydroxide (KOH) en mangaan(IV)oxide (MnO2). Hierbij worden bacterieen en virussen vernietigd en zal het ook een aantal chemische verontreinigingen oxideren.

 

Busje met 250gr kaliumpermanganaat, vijzel en druivensuiker van 't Kruidvat.

Pic-20130310-001.jpg.5a8863e1e28258429881998643a79989.jpg

 

Je hoeft slecht een minieme hoeveelheid kaliumpermanganaat te gebruiken, voor een glas, zoals in het voorbeeld, is letterlijk een stofje genoeg. Meestal over doseer je en moet je het mengsel verdunnen. Zolang het een zeer lichte tint paars/roze behoudt, is er actief kaliumpermanganaat aanwezig en doodt het bacterieen. Voor de zekerheid, zou ik de oplossing een kwartiertje of langer laten staan en af en toe roeren. De kristallen kaliumpermanganaat lossen redelijk op, maar vaak blijft er onderin nog wat onopgeloste kristallen liggen.

 

foto1, glas met oplossing van schoon kraanwater en kaliumpermanganaat:

Pic-20130310-004.jpg.b67625222b57876b8ddff9acdc1fd563.jpg

 

Nu kan dit meteen gedronken worden, zoals in survivalboeken wordt uitgelegd, net als bij waterzuiveringstabletten, is het niet bijzonder schadelijk bij tijdelijk of incidenteel gebruik.

 

 

We kunnen de overdaad kaliumpermanganaat ook neutraliseren met glucose, in de volksmond druivensuiker genoemd en vervolgens filtreren. Dit is uiteraard beter voor de gezondheid, zeker op langere termijn. Mangaanoxide is niet bijzonder giftig in dergelijk kleine hoeveelheden, maar gezond is anders.

 

Hiervoor heb ik een tabletje kruidvat druivensuiker/glucose fondant (naturel) gebruikt, die ik heb fijn gestampt in m'n vijzel. Dit toevoegen en dan geduld, de reactie duurt even.

 

foto2, glas met kaliumpermanganaat en net de fijngestampte tablet toegevoegd, een troebele, licht roze oplossing:

Pic-20130310-005.jpg.b8b97c0eb60505be4a1ba18866ca5d16.jpg

 

foto3, Uurtje later, na regelmatig roeren, glas met geneutraliseerde kaliumpermanganaat dmv glucose:

Pic-20130310-006.jpg.6ed59fe9347ed24f34e457b270d414b8.jpg

 

Wellicht niet op de foto te zien, maar ipv van een licht roze oplossing, is dit een wat troebele licht gele/bruine oplossing, zoals verwacht.

 

Als je deze oplossing lang laat staan, zal de mangaanoxide bezinken. Langzamerhand wordt het water bovenin het glas doorzichtiger en onderin bruiner.

 

Ik gooi het gewoon door een koffiefilter, jammer genoeg heb ik geen witte koffiefilters, dus een stukje wit toilletpapier toegevoegd.

 

foto4, na filtratie door koffiefilter, nog een licht gele kleur over:

Pic-20130310-007.jpg.0e709d743f3160f92c923fd64a09032a.jpg

 

Het koffiefilter haalt niet alle mangaanoxide uit de oplossing, alleen wat is samengeklonterd en neergeslagen, in het geval van schoon kraanwater zijn er dus weinig vaste deeltjes, op een foto niet te zien in het filter.

 

De smaak van het water is nu heel licht zoetig, met een lichte bijsmaak. Om te kijken of deze bijsmaak komt van de overgebleven mangaanoxide in oplossing, het onstane kleine beetje (overigens onschadelijke) kaliumhydroxide, danwel de magnesiumsteraat of glucose uit de tabletjes, heb ik een oplossing gemaakt van schoon kraanwater met druivensuiker. Mijn smaakpapillen nemen weer datzelfde bijsmaakje waar, dus het is simpelweg de magnesiumsteraat of de druivensuiker wat een raar smaakje heeft.

 

Conclusie: Glucose neutraliseert het overschot aan kaliumpermanganaat. Filtratie van mangaanoxide gaat maar gedeeltelijk met een koffiefilter.

 

Opmerking: Indien de kaliumpermanganaat reageert met bacterieen en algen, krijg je een bezinkels(oxide) wat niet in oplossing blijft en dus beter gefilterd kan worden dan mangaanoxide op zich. Laten bezinken is ook een goede optie.

 

In een zuur milieu, neemt de oxiderende werking van kaliumpermanganaat af.

 

Wat ging er fout, bij dit experimentje:

 

Ten eerste een veel te sterke oplossing gemaakt, die was na vier tabletjes glucose nog niet geneutraliseerd.

Ten tweede, een druppelstop is handig voor je koffiekan, maar lastig als je het los boven een glas gebruikt. :p

Ten derde, als ik slootwater had gebruikt, was er meer bezinksel onstaan (dode bacterieen en algen), beter zichtbaar in het filter. Nu was het doel van het experiment niet om aan te tonen dat water gesteriliseerd kan worden met kaliumpermanganaat, zie begin van deze post.

 

Tip: Maak een oplossing van oververzadigd kaliumpermangaat in een flesje met druppelpipet (te koop bij de apotheek voor een habbekrats), dan heb je niet de kans op kristalletjes die onopgelost op de bodem blijven liggen.

 

Ander gebruik van kaliumpermanganaat:

Een duidelijk roze oplossing, kan gebruikt worden om wonden mee te steriliseren.

Nog sterkere oplossing is in het verleden gebruikt om in de sneeuw een noodsignaal te maken.

Toegevoegd aan brandstof, bv suiker, versneld dit de verbranding aanmerkelijk. Suiker, kaliumpermanganaat en glycol ontbrandt spontaan. Het is me echter nog niet gelukt met koelvloeistof van auto's, danwel antivries ruitensproeiervloeistof, pure glycol heb ik jammer genoeg niet.

 

Kaliumpermanganaat is te bestellen bij de chemische groothandel en is vrijgesteld van restricties. Een enkele apotheek heeft het ook of kan het bestellen, maar aangezien het aantal apotheken in NL dat nog zelf medicijnen maakt erg klein is geworden, is dat zoeken. (Dit komt door regelgeving, tegenwoordig moeten zelfs de simpelste zalfjes in een cleanroom gemaakt worden, dus zijn er nog maar weinig apotheken die daar de mogelijkheden voor hebben.)

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goede post, ik had wel al wat kaliumpermanganaat geprept voor wonden en om vuur te maken.

Maar was nog niet op het idee gekomen voor waterzuivering.

Je kunt ook glycerine (ongeveer 80% glycerol) gebruiken om met kaliumpermanganaat vuur te maken, deze is nog gemakkelijk te vinden bij een drogist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe : Informatieve posting!

Het leuke van kaliumpermanganaat is dat je altijd kunt zien of je genoeg hebt toegevoegd. Dat kun je met dunne bleek niet. De oplossing moet dan licht-roze blijven. Kaliumpermanganaat kun je gemakkelijk in rietjes preppen. Je hebt er maar weinig van nodig. Ik heb glucose in 1 kg verpakkingen gezien voor heel weinig geld bij de Tuinen. Je kijkt er gemakkelijk overheen want op het etiket staat Dextrose (dit is echter hetzelfde). Glucose (Dextrose) met dit soort lage prijzen is overigens een aandachtspunt voor de prepper. Instant energie! Het bevat bovendien geen Mg-stearaat.

 

Prima posting,

Wolf

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vempain: 'k Zal dat maar eens proberen, voor het maken van vuur. Lijkt me wel magisch, drie stofjes bij elkaar gooien en he, presto vuur! :cool:

@vheeswijk: Inderdaad, je moet een zeer licht gekleurde vloeistof krijgen, dan weet je zeker dat het werkt. Ook is het compacter dan bleek en daarom uitermate geschikt voor de rietjes methode.

Blijf wel opletten of alle kaliumpermanganaat opgelost is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel_Ries: Belangrijkste voordeel is dat je een heel licht roze oplossing maakt, wat je met je eigen ogen kunt zien. In tegenstelling tot chloor hoef je geen druppeltjes te tellen of een spuitje te hebben voor de maat.

 

Ook is dit een vaste stof, wat een voordeel kan zijn bij 't verpakken en vervoeren in de rugzak en kun je een sterkere oplossing gebruiken om wonden te ontsmetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

@Raycoupe, ik heb hier een flesje Cooler Clean Spray.

Dit wordt gebruikt om watercoolers te ontsmetten.

Er staat niet op wat er in zit. Misschien kan @vheeswijk, onze zeer gewaardeerde huischemicus :cool:, hier meer over vertellen.

 

Mijn vraag is: 'Kan ik dit ook gebruiken om de binnenkant en de schenktuit van mijn waterzakken te desinfecteren :confused:'.

Ik zie geen problemen, maar je weet maar nooit.

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CrossbowClan: :) http://www.watercoolergigant.nl/cooler-clean-spray

 

Op de site vermelden ze niet wat er in zit.

't Lijkt me geschikt om je drinktuitjes schoon te maken.. is het kennelijk voor bedoeld.

 

Waterstofperoxide is niet erg stabiel... lastig te preppen, geen idee wat de houdbaarheid is in een afgesloten glazen flesje. @Vempain of @vheeswijk kunnen hier wellicht meer over vertellen.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofperoxide

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CrossbowClan hier een link van de safety data sheet van cooler clean spray, hierin staan de juiste hoeveelheden van wat er precies inzit.

http://www.kcoola.co.uk/pdf/coolercleansds.pdf

waterstofperoxide is niet gevaarlijk voor het milieu maar is zeer instabiel en reageert bijna met alles.

Als waterperoxide in het water terecht komt komt er alleen zuurstof en water vrij.

Het is zeker geschikt om te desinfecteren en is zeker na het naspoelen met water weer veilig om te gebruiken.

Met 2,2% zal het wel loslopen maar wees voorzichtig als je een gevoelige huid hebt, bij morsen kunnen er pijnlijke witte plekjes op je huid komen, dit is maar tijdelijk en verdwijnt ook weer binnen een half uurtje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe In de tropen wordt kaliumpermanganaat gebruikt voor het bestrijden van voetschimmels (mensen die in de tropen zijn geweest weten hoe makkelijk je dat daar kunt oplopen )

De oplossing die daar voor wordt gebruikt is wel aanzienlijk sterker maar ook hier in een kouder klimaat wordt KMnO4 het gebruikt tegen voetschimmels ( schimmel in teennagels en gewoon voetschimmel)

Ook werd het vroeger gebruikt als gorgel middel bij beginnende keelontsteking .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe, op het flesje staat "best before 03 2015", dus voorlopig nog wel ff goed.

 

Het is opgelost in water (2.5%) en zo zit het in het flesje, gebruiksklaar dus.

 

Handig spul en het heeft een groot voordeel tov bleek om je flessen of drinktuitjes hygiënisch mee te reinigen. Het is veel milieu vriendelijker! :)

Chloor is een ramp voor de waterzuivering die je rioolwater weer moet schoonmaken, want het dood ook daar de werkzame bacteriën.

 

Om die reden heeft men in het verleden wel eens geopperd de verkoop van chloor houdende producten te verbieden voor consumenten. 't Is wel weer een stuk goedkoper dan H2O2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe In de tropen wordt kaliumpermanganaat gebruikt voor het bestrijden van voetschimmels (mensen die in de tropen zijn geweest weten hoe makkelijk je dat daar kunt oplopen )

De oplossing die daar voor wordt gebruikt is wel aanzienlijk sterker maar ook hier in een kouder klimaat wordt KMnO4 het gebruikt tegen voetschimmels ( schimmel in teennagels en gewoon voetschimmel)

Ook werd het vroeger gebruikt als gorgel middel bij beginnende keelontsteking .

gr will

 

Voor het ontsmetten van wonden is het ook geschikt, ook dan gebruik je een sterkere oplossing. Toen ik 17 was, een bus van 250 gram via een huisarts geregeld, die is nog niet leeg. Dat terwijl er toch zeker een onsje in het schoolfontein is gegaan, samen met twee flessen dreft. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Dat komt bekend voor ;) Maar chloor is veel goedkoper en veel makkelijker te krijgen Voor degene die het ook willen hebben naast een apotheek ed

.KMnO4 wordt ook gebruikt bij vijvers voor behandelingen tegen parasieten (iets waar ze geen chloor voor gebruiken :p;) )

even snel gegoogled maar je zal ook wel kleinere verpakkingen ergens kunnen krijgen neem ik aan

http://www.gdkoi.nl/a-26172093/benodigdheden/kaliumpermanganaat-500-gram/

(even off topic ; bij dit soort zaken kun je vaak ook filter materiaal als actieve kool (losse verpakking en filtermateriaal )ed vinden )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Dat komt bekend voor ;) Maar chloor is veel goedkoper en veel makkelijker te krijgen Voor degene die het ook willen hebben naast een apotheek ed

.KMnO4 wordt ook gebruikt bij vijvers voor behandelingen tegen parasieten (iets waar ze geen chloor voor gebruiken :p;) )

even snel gegoogled maar je zal ook wel kleinere verpakkingen ergens kunnen krijgen neem ik aan

http://www.gdkoi.nl/a-26172093/benodigdheden/kaliumpermanganaat-500-gram/

(even off topic ; bij dit soort zaken kun je vaak ook filter materiaal als actieve kool (losse verpakking en filtermateriaal )ed vinden )

gr will

 

Ik zou nog even verder zoeken voor het kopen van kaliumpermanganaat. Kan me niet voorstellen dat het niet goedkoper te verkrijgen is.

Deze is iets goedkoper: http://www.colpaertonline.be/produits.php?langue=dutch&cle_menus=1186151304&cle_data=124&flag_groupe=1&max_display=50

 

'k Blijf het duur vinden. Destijds zelf een gulden of 8 betaald voor 250 gram. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...