Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf tabak kweken in tijden van nood


Mecanical Dog

Aanbevolen berichten

dit is een woordje dat een vriend van me heeft gegeven over tabak teelen. ik heb zijn tabak ook al gerookt niet slecht moet ik zeggen.

 

Het beste kun je de zaadjes ongeveer half maart binnenshuis voorkweken in een bak. Houd de grond vochtig maar ook weer niet te nat. Na een week of 5 zul je de eerste blaadjes zien verschijnen. Wanneer er een echte plantjes ontstaan met minimaal twee blaadjes eraan kun je deze gaan verpotten in een eigen potje per plant. Deze kun je dan ook buiten zetten. Let er wel op dat het tot 15 mei altijd mogelijk is dat het 's nachts gaat vriezen en daar kunnen de plantjes niet tegen. In dat geval altijd weer naar binnen halen. Als de plantjes weer iets groter zijn geworden kunnen ze na 15 mei (ijsheiligen) in de moestuin geplant worden en echt verder gaan groeien. Let er wel op dat er een beetje beschutting rond de planten is want de bladeren zijn wel windgevoelig. Verder moet je moet rekenen op zo’n 5 tot 7 planten per vierkante meter. Wanneer de plant gaat bloeien en de bladeren zo’n 50 cm lang zijn en 25cm breed kan het oogsten beginnen. Je begint altijd bij de onderste bladeren die dan al geel aan het worden zijn en werk dan, al naar gelang de bladeren geel worden, verder naar boven toe. Wanneer je er ook voor wilt zorgen dat je zaad kunt oogsten voor het volgend jaar dan laat je de planten lekker doorgroeien en bloeien zodat de volle bloemtrossen kunnen zorgen voor zaad. De plant kan dan gemakkelijk twee meter hoog worden.

Is het je niet om zaad te doen maar wil je zo groot mogelijke bladeren voor een rijkelijke tabaksoogst dan is het beter om, wanneer de plant ongeveer een meter hoog is, de kruin uit de plant te verwijderen. Wanneer je dit doet zullen de bladeren veel groter worden. Er kunnen door het toppen zijscheuten gaan ontstaan. Deze worden ‘dieven’ of ‘zuigers’ genoemd en moeten altijd verwijderd worden. Uiteindelijk zullen er per plant ongeveer 12 tot 15 geschikte bladeren geoogst kunnen worden. Wanneer de bladeren geoogst zijn moeten ze gedroogd worden. Dit doe je door 2 tot 4 bladeren van dezelfde grootte te bundelen door middel van een naald en touw en ze dan op te hangen en zo’n 6 weken te laten drogen onder een afdak of schuur waar de luchtvochtigheid hoog is. Let er goed op dat er geen schimmel op de bladeren ontstaat want dat kan later bij het roken zorgen voor giftige stoffen. Eigenlijk is het nog beter om de bladeren, net als vroeger, op een dunne stok te rijgen en tussen de bladeren een afstandje van ongeveer 1.5 cm te laten.

 

Wanneer de bladeren helemaal goed gedroogd en donkerbruin zijn is het tijd om de nerf uit het blad te verwijderen waarna je met behulp van een tabaksmolen de bladeren kunt vermalen zodat er shag ontstaat. De tabak is nu klaar om te roken.

 

succes =D

mvg mt

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 116
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Een experiment wat ik al vaker heb geprobeerd, tabaksplanten. Maar jammer genoeg nog nooit succesvol in ben geweest.

Bedankt voor de beschrijving/handleiding in de PM, ik ga er dit jaar serieus mee aan de slag @mt belgie

 

Riesie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter stoppen met roken, goed voor alles.

 

Als prepper kunnen we ook kijken naar de meerwaarde van tabak.

Ongeacht hoe goed of slecht het ook is, het blijft een prima SHTF handelsmiddel.

Weet nog verhalen van mijn grootvader dat in de Tweede Wereldoorlog, er veel mensen tabak teelde waarvan ze eigen sigaren maakten.

En deze ook als ruilmiddel gebruikte.

 

Dat het slecht is @wodan ben IK volledig met je eens, maar ik vind het nog veel te lekker om er mee te stoppen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mt belgie Wij zijn al een lange tijd op zoek naar zaden voor tabaksplanten, maar tot nu toe alleen nog maar de siertabak gevonden. Heb je toevallig een tip waar je tabakszaad kan kopen (ik woon dicht tegen de grens aan dus maakt niet uit of het in Nederland of België is)

 

Ik heb nog wel wat voor je als je wil kan ik het je sturen!

 

Mijn zaadjes zijn al weken gekiemd maar de plantjes blijven slechts 2 mm hoog al weken.. ik hoop dat ze nog groter worden :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mt belgie Wij zijn al een lange tijd op zoek naar zaden voor tabaksplanten, maar tot nu toe alleen nog maar de siertabak gevonden. Heb je toevallig een tip waar je tabakszaad kan kopen (ik woon dicht tegen de grens aan dus maakt niet uit of het in Nederland of België is)

 

http://www.seedsofthegods.com/nicotiana-tabacum-seeds

 

dit gaf me vriend mee in zijn mail al dacht ik dat de zaadjes zoeken niet moeilijk was =D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog wel wat voor je als je wil kan ik het je sturen!

 

Mijn zaadjes zijn al weken gekiemd maar de plantjes blijven slechts 2 mm hoog al weken.. ik hoop dat ze nog groter worden :D

Dat zou geweldig zijn Piroska ik stuur even een prive berichtje met adres gegevens:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog wel wat voor je als je wil kan ik het je sturen!

 

Mijn zaadjes zijn al weken gekiemd maar de plantjes blijven slechts 2 mm hoog al weken.. ik hoop dat ze nog groter worden :D

 

Als je er nog over hebt zou ik er ook wat kunnen gebruiken .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang duurt het hele proces van kleine plant tot plant die groot genoeg is om te oogsten?

 

ik heb geen idee kheb zijn mail gewoon gekopieerd en geplakt =p sorry maar ik heb dus de zelfde vraag. ik heb 1 zakje seeds of the gods tabacco (nicotiana tabacum) van hem gekregen en ik ga het ook proberen dit jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik er

van begrepen heb , heb je enorme oppervlaktes nodig om in eigen verbruik te voorzien.

beter gebruik je die grond om eten te verbouwen..

ondanks dat ik roken te gek vind, (ex zware roker) denk ik dat stoppen de enige optie is. als je al niet de rruggegraad hebt om te stoppen met roken, hoe moet je dan verantwoordelijk omgaan met je schaarse water en eten vooraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik er

van begrepen heb , heb je enorme oppervlaktes nodig om in eigen verbruik te voorzien.

beter gebruik je die grond om eten te verbouwen..

ondanks dat ik roken te gek vind, (ex zware roker) denk ik dat stoppen de enige optie is. als je al niet de rruggegraad hebt om te stoppen met roken, hoe moet je dan verantwoordelijk omgaan met je schaarse water en eten vooraad.

 

Het gaat dus niet alleen om zelf roken maar ook om kostbaar ruilmateriaal. Ook moet je niet vergeten dat de stelen van de tabak gelegd in een kippenhok in de legnesten bloedluis weghoudt. Als je geen andere middelen hebt hiertegen redt dit je kippenpopulatie wat ook van belang kan zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik er

van begrepen heb , heb je enorme oppervlaktes nodig om in eigen verbruik te voorzien.

beter gebruik je die grond om eten te verbouwen..

ondanks dat ik roken te gek vind, (ex zware roker) denk ik dat stoppen de enige optie is. als je al niet de rruggegraad hebt om te stoppen met roken, hoe moet je dan verantwoordelijk omgaan met je schaarse water en eten vooraad.

 

inderdaat de hoeveel grond die je hebt speeld een rol maar in een shtf heb je veel grond :p als al de buren weg zijn claim je hun grond gewoon. moest het een lang durige shtf zijn is een beetje luxe ook wel welkom + je kan het ook bekijken als prep voor nu het is dat beetje tog weer uitgespaard. een bese struik neemt ook veel plaats in beslag vind ik ook een soort van luxe:p volhouden is het doel en als je savons voor je vuurtje een lekere cigaar kunt opsteken of een pijp dat is puur genieten. of je rookt niet en je verkoopt het op de markt die 100% zeker weten terug na een tijd zal plaats vinden ruilhandel onder survivors :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat dus niet alleen om zelf roken maar ook om kostbaar ruilmateriaal. Ook moet je niet vergeten dat de stelen van de tabak gelegd in een kippenhok in de legnesten bloedluis weghoudt. Als je geen andere middelen hebt hiertegen redt dit je kippenpopulatie wat ook van belang kan zijn..

@Piroska , Leuk die kippenhoktruc:

Een recept van het natuurlijke insecticide nicotine zie mijn posting.

 

Zie ook: Nicotine en Neonicotines en bijensterfte.

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk

 

Hee leuk, die had ik nog niet gezien, maar we sluiten dus goed bij elkaar aan !

@Piroska ,Een ander NATUURLIJK middel tegen kruipend ongedierte is diatomeeënaarde.

(Google: "diatomeeënaarde kippen" ).

het product bestaat uit skeletjes van kiezelwieren. Onder de microscoop zie je messcherpe punten en randen op de skeletjes en daar halen luizen, mijten, ed. zichzelf aan open. Dit mechanisme fascineert me omdat het het enige bestrijdingsmiddel is dat niet berust op chemische stoffen, zowel natuurlijk als synthetisch. Ik heb zelf geen kippen, maar mijn buurman heeft sierkipjes die we moeten verzorgen als hij weg is.

Er bestaan ook mierenpoeders die uitsluitend diatomeeënaarde bevatten (goed op het etiket kijken!)

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk

 

Interessant! Ik ken dit niet, lijkt mij ook geschikt voor mijn moestuin! Een emmer is wel prijzig maar ik weet niet hoe lang je ermee doet?

 

In principe werkt dit (heel weinig op de aarde gestrooid) onbeperkt lang. Het is een mineraal en niet afbreekbaar.

Als je de aarde echter omspit lijkt me dat de werkzaamheid zal verdwijnen. Je kunt het heel fijn doseren: bv. tussen duim en wijsvinger een beetje strooien op de toegang van een mieren-nest. Ik weet niet of je kippen hebt, maar hier bestaan andere werkwijzen voor.

 

Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaat de hoeveel grond die je hebt speeld een rol maar in een shtf heb je veel grond :p als al de buren weg zijn claim je hun grond gewoon. moest het een lang durige shtf zijn is een beetje luxe ook wel welkom + je kan het ook bekijken als prep voor nu het is dat beetje tog weer uitgespaard. een bese struik neemt ook veel plaats in beslag vind ik ook een soort van luxe:p volhouden is het doel en als je savons voor je vuurtje een lekere cigaar kunt opsteken of een pijp dat is puur genieten. of je rookt niet en je verkoopt het op de markt die 100% zeker weten terug na een tijd zal plaats vinden ruilhandel onder survivors :D

op die manier had ik er niet naar gekeken, goed idee. hennep zaden heb ik al maar toch maar eens kijken of coca te verbouwen is :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ruil handel ?

 

tja een heel effectieve ruilhandel haha, bron uit je bol tabak:

 

Van alle verslavende drugs is tabak het onbenulligst en het populairst. De Inca’s gebruikten tabak voornamelijk bij krijgsrituelen. Er wordt gezegd dat de Inca-priesters, om zich te wreken, tabak als geschenk meegaven toen Columbus terugging naar Spanje. Tabak is een giftige plant. Rokers zijn zichzelf in feite langzaam aan het vergiftigen. De tabakverslaving kan ongelooflijk hardnekkig zijn. Een vrouw die jarenlang junkie was, vond het moeilijker om te stoppen met roken dan met spuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...