Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verrekijker in BOB/EDC

Rien
 Share

Recommended Posts

Hoort een verrekijker in de EDC of BOB?

Ik zag een dag-aanbieding: http://vanvoordeel.nl/aanbieding/bekijk/1392/cresta-monoculair

121593.png

De review van het ding is niet zo bijzonder. Matige kwaliteit naar het schijnt. Even gezocht naar een beter model, bijvoorbeeld deze: Brunton (Silva) echo pocket scope 7x18

Brunton%20silva%207x18%20echo%20pocket%20scope.jpg

Is o.a. hier te koop: http://www.marmelot.com/marmelot/verrekijker-silva-pocket-scope-7x18-p-900.html?language=nl

voor 28,90 euro.

Heb jij een verrekijker (mono of niet)?

Is de silva ergens anders goedkoper?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Admin

Ik ben zelf 2 weken geleden op het internet op zoek gegaan naar een goede verrekijker. Ik had een gevulde spaarkaart van BP "freebees" en kan dan aankopen online doen bij de Kijkshop. Daar gekeken naar diverse verrekijkers en ben er niet uitgekomen. Daarna gezocht naar een nacht verrekijker en die staat erg hoog op mijn verlanglijstje maar die zij ook behoorlijk prijzig.

Dank voor het openen van dit topic OBL-Rien en hopelijk komt hier nog meer informatie zodat ik een juiste aankoop kan doen. Denk dat de verrekijker zeker thuis hoort in ons preppers assortiment.

Link naar reactie

Ik had een gevulde spaarkaart van BP "freebees" en kan dan aankopen online doen bij de Kijkshop. Daar gekeken naar diverse verrekijkers en ben er niet uitgekomen.

[offtopic] Kreeg zelf van de week m'n Airmiles saldo thuisgestuurd, inmiddels zo'n 250 euro. Ging meteen enthousiast naar de site om lekker gratis te shoppen, maar kwam er niet uit, want uiteindelijk wordt je dan geconfronteerd met een matig assortiment met allemaal net-niet producten/merken en/of van die dingen die je of allang hebt of eigenlijk nooit nodig hebt #nuttelozehebbedingen [/offtipic]

Link naar reactie

• 3 months later...

Ik heb deze verrekijker, met name omdat je ook dichtbij insecten kunt bestuderen, vergroting 8,5 x21 das niet heel veel, maar ,meer dan voldoende en groter ga je vaak wiebelen, en meestal groter en zwaarder en dat is ongewenst. Hoe groter de lens waar het licht invalt, des te beter je zicht bij schemering. Maar dan dus ook vaak grotere en zwaardere kijker. Ik ben heel tevreden met de kijker (Pentax Papilio), is goed uitgevoerd, compact, spatwaterdicht, makkelijk scherp te stellen, fraaie kapjes voor de oogjes èn betaalbaar (150 euro).

Link naar reactie

Voor gebruik uit de hand wordt algemeen 7* vergroten als maximaal aangeraden, blijft confortabel ook bij langdurig kijken, dan kan je voor relatief kleine lenzen 40mm kiezen voor een compacte lichtGewicht kijker, of grotere lenzen 50-60mm zwaarder groter maar beter bij slechte licht condities.

De meeste mensen kunnen met tien maal vergroting nog redelijk uit de hand kijken, maar dan heb je een vastehand en bij langere kijktijden is dit al snel vermoeiend.

15 maal vergroten vinden de meeste mensen al niet meer fijn en wordt een statief handig.

Bij spottingscopes 15-50 maal vergroting, soms met zoom, 60-80 mm lens, heb je op grote afstanden enorme details, als je in de schemering wilt kijken is vergroting beperkt en heb je een grote lens nodig, altijd statief of opleggen op vast punt.

Dus wat is je toepassing en kies dan je bijpassende optiek, of kies voor meerder opties.....

Als je besluit tot een spotting scoop kun je wellicht ook meteen voor een richtkijker gaan die kun je dan ook gebruiken op een vuurwapen..

Zoveel mooie spullen, nu nog voldoende budget....

Grt

Kans

Link naar reactie

• 8 months later...

@Kans ik was in mijn kasten in de garage aan het zoeken naar iets dat ik wellicht niet meer heb . En ik vond er een verrekijker . Stom verbaast omdat ik niet meer wist da t ik die had (ik heb ook zo veel ) dan ben ik maar op zoek gegaan op het forum naar iets over verrekijkers . En nu lees ik uw uitleg en denk dat je er een en ander van af weet . De kijker is van het merk BREKER model 7×50 er staat ook nog 119m/1000m . Nu mijn vraag naar u is . Is dit een min of meer goede kijker of kan die enkel dienen om de kat uit de boom te kijken .

Geert

Link naar reactie

@Kans . En nu lees ik uw uitleg en denk dat je er een en ander van af weet . De kijker is van het merk BREKER model 7×50 er staat ook nog 119m/1000m . Nu mijn vraag naar u is . Is dit een min of meer goede kijker of kan die enkel dienen om de kat uit de boom te kijken .

Geert

Haha, wat een eer..

Nou ja ok ik weet wat van optiek.

Maar mijn saaie antwoord is kijk er eens door!

Als het beeld kraakhelder is , een groot scherpte diepte bereik heeft, je er zelfs in de schemering goed mee kunt observeren dan heb je iets moois gevonden houden!

Als het beeld troebel is, je duidelijk barsten in de optiek ziet, je zelfs op een zonnige dag nauwelijks iets kunt bekijken en je besluit dat je zonder deze kijker beter af bent, weggeven aan je grootste vijand!

Maar even serieus, erdoor kijken is de beste manier om te testen.

Ik kan blindelings zeggen dat kijkers van zeiss, of andere goede merken uitstekende kijkers zijn maar verder...?

7*50 is een basis kijker, 7 maal vergroting, openings optiek diameter 50 mm.

Dus redelijk universeel bruikbaar als het een mooi beeld geeft....

Grt

Kans

Link naar reactie

@Geert: Een 7x50 kijker laat 35% meer licht door dan een 7x40 kijker. Als hij nu, overdag, mooi scherp is, gaat het vanaaf ook wel lukken. Mooie vondst!

Heb nog iets gevonden het lijkt een verrekijker maar je ziet er geen r....d door er moeten ook batterijen in . Denk nacht kijker ga het eens uit proberen als het donker is .

Geert

Link naar reactie

Ik heb een Quick Focus 8x40 (field 8.5°). Een oud model maar in perfecte staat. Het zit niet in mijn BOB omdat je toch een afweging van wat je meeneemt versus gewicht en volume moet maken. Mijn verrekijker staat hier wel makkelijk te grijpen in de kast, in zijn eigen draagtas dus indien ik het nodig heb (of ik bug out met de auto) kan kan ik hem snel en eenvoudig meenemen.

Link naar reactie

Ik heb een Quick Focus 8x40 (field 8.5°). Een oud model maar in perfecte staat. Het zit niet in mijn BOB omdat je toch een afweging van wat je meeneemt versus gewicht en volume moet maken. Mijn verrekijker staat hier wel makkelijk te grijpen in de kast, in zijn eigen draagtas dus indien ik het nodig heb (of ik bug out met de auto) kan kan ik hem snel en eenvoudig meenemen.

Die van mij heb ik inderdaad nooit bij me, ivm gewicht, tenzij met de auto. 'k Heb ook nog wel zo'n mini kijkertje liggen, maar die zijn standaard ruk, helemaal als je brildragend bent.

@Geert: Ben benieuwd. Die ouwe verrekijker van m'n pa is bijvoorbeeld tien keer zo goed als mijn moderne 7-21x40 (met zo'n zoomhandle, niet aan te raden omdat meteen je focus verliest)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...