Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een cyberoorlog als mogelijkheid voor een SHTF

Richa
 Share

Recommended Posts

In dit artikel wordt een situatie geschets, waarbij het hele digitale netwerk is gehacked.

Stroomstoringen, betalingsapparatuur dat plat ligt. Serieus, als ik me zo kinderlijk zou willen gedragen om een oorlog te starten, zou ik inzetten op een virusaanval. Nog een goede reden om te preppen schat ik zo in.

"Het laatste hoofdstuk laat stap voor stap zien wat er in ons kleine kikkerlandje zou gebeuren wanneer een vijandige staat met alle denkbare cyberwapens tegelijk ‘binnen’ zou vallen. Het loopt uit op een complete nachtmerrie doordat allerlei dingen die we als vanzelfsprekend beschouwen, opeens vreemde kuren krijgen of niet meer functioneren. Verdedigen is eigenlijk onmogelijk doordat alles digitaal lijkt te zijn en hiermee oncontroleerbaar wordt."

Een interessant artikel op scientias

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
In dit artikel wordt een situatie geschets, waarbij het hele digitale netwerk is gehacked.

Stroomstoringen, betalingsapparatuur dat plat ligt. Serieus, als ik me zo kinderlijk zou willen gedragen om een oorlog te starten, zou ik inzetten op een virusaanval. Nog een goede reden om te preppen schat ik zo in.

"Het laatste hoofdstuk laat stap voor stap zien wat er in ons kleine kikkerlandje zou gebeuren wanneer een vijandige staat met alle denkbare cyberwapens tegelijk ‘binnen’ zou vallen. Het loopt uit op een complete nachtmerrie doordat allerlei dingen die we als vanzelfsprekend beschouwen, opeens vreemde kuren krijgen of niet meer functioneren. Verdedigen is eigenlijk onmogelijk doordat alles digitaal lijkt te zijn en hiermee oncontroleerbaar wordt."

Je bent ongetwijfeld niet zo goed met computers, een virus kan alleen goed werken door middel van de fouten in een systeem dat toegankelijk is.

Als ik mijn computer van het internet afhaal is er geen gevaar meer, zo simpel is dat. Dit zijn weer allerlei manieren om de mensen

bang te maken. Zie ook mijn talloze posts over geestelijk preppen.

Persoonlijk kan ik elke computer die niet door een EMP plat is gelegd en waarvan de hardware het doet aan de praat krijgen, voor mij simpel,

de gemiddelde persoon niet, voor elke 10 computers die ik fix, gaan 10 mensen die ik niet ken naar de winkel waar een sukkel met een IQ van 75

een draadje verzet en hij is gemaakt. Daar zit de bangmakerij.

Elk virus heeft 1 grote zwakte, en dat is de gerichtheid op een specifiek doel en systeem. Als je al de firewalls zou aanvallen tegelijk,

nemen backup systemen het over en sluiten het virus uit. En dan is het nog maar de vraag welk van de virussen die aanvallen door de firewall

komen.

Als we dan ook nog letten op het feit dat 99% van de virus hype een aanval is op domme consumenten die een Windows systeem draaien en

denken dat het internet zo wonderlijk is terwijl het een poel van haaien is waar je in duikt, tja..

Stap maar over op een Linux kloon met een afwijkend file system en OS, dan zullen de meeste virussen hier niet op gericht zijn,

en zelfs dan, is Linux met de admin rol niet breekbaar, als je het goed doet, en dat kan een beetje doorgewinterde computer goed.

Als je weet dat defensie en dit soort systemen zo goed beveiligd zijn, dat als er een geluk is dat iemand ergens een keer inbreekt,

dit door veel tijd en moeite is, op het moment van inbraak is er detectie, deze tijd is variabel. Dus een gelijktijdige aanval die gelijktijdig lukt

om alles plat te gooien..tja ik denk het niet..

Daarnaast heb je die apparaten minder hard nodig dan je denkt, het zit allemaal in je hoofd. Als je ouder dan 40 bent, zag je

iemand vroeger lopen met een mobiel?? Nee, als kind had ik geen mobiel, en miste hem niet hoor..

Het wordt je opgedrongen..

Ik zie een ramp eerder komen vanuit een biologisch virus dan vanuit een computervirus..simpel gezegd om de reden dat software

afhankelijk is van de hardware waarop het draait..verbreek je het lijntje is het de eeuwige deur dichtgooien. Voor de mensen

die kunnen programmeren weten wat ik daarmee bedoel..

Link naar reactie

Een virus dat bvb een deel van het regelsysteem van ons elektriciteitsnetwerk aanvalt, kan ten gevolge van een cascade reactie, gans de benelux platleggen... en ja, dat heeft impact op alles.

Een verzameling virussen die tegelijkertijd meerdere OSsen, netwerken enz platleggen, dat mag je wel vergeten zoals @samurai al aanhaalt.

Link naar reactie

Een virus dat bvb een deel van het regelsysteem van ons elektriciteitsnetwerk aanvalt, kan ten gevolge van een cascade reactie, gans de benelux platleggen... en ja, dat heeft impact op alles.

Een verzameling virussen die tegelijkertijd meerdere OSsen, netwerken enz platleggen, dat mag je wel vergeten zoals @samurai al aanhaalt.

Klopt, maar zoals je juist opmerkt, een cascade reactie met een kansberekening..net zoals er een kans is dat we door een meteoriet geraakt worden.

Er is een kans, maar een totale gelijktijdige aanval die direkt op hetzelfde moment alles platlegt..nee hoor..geloof het maar niet..dan zou je in al

die systemen minstens een insider moeten hebben..en dat neigt richting de NOW complot theorie..en zodra de eerste tekenen al zichtbaar zijn is de reaktietijd

van computers met detectiesystemen in tegenstelling tot mensen en organisatie een heel stuk sneller..er zijn detectiesystemen die de link met de buitenwereld

af kunnen sluiten zodat de centrale volledig op zichzelf werkt, is zelfs vastgelegd in veiligheidsregels ivm verzekering en noem maar op.

Nouja kan nog wel een uurtje doorgaan wat er allemaal aan bescherming is..En als je alleen al bedenkt dat dit soort systemen er zijn gemaakt om geld te

verdienen aan ons miljoenen, dan weet je genoeg..geld is de nieuwe God, en die laten we niet aangevallen worden he..

En je zou 100en zo niet 1000en virussen moeten maken, want elke OS is anders..en dan nog voor elk hoofdsysteem meerdere kleinere die elk een specifiek onderdeel

aanvallen, want als je de ene aanvalt, neemt een andere het over en springt naar een andere subroutine..

Even ter illustratie, bij SHELL zijn er kelders, waar iemand in 20 jaar niet is geweest en de computers al zo lang zelfstandig draaien, als je de deur opendoet

zie je een berg stof waar 20 jaar geen voetstap is geweest..bunkers zijn het..

MAAR er zou wel een kans zijn als de technologie ver genoeg gevorderd is om een zelfdenkend virus te maken wat zich als een denken wezen gedraagt

en als een mens taktische beslissingen kan nemen en waarbij dit virus (lees OS nu) zelf virussen kan maken..al met al een soort operationele self-morphing

levend denkende computer..en nee geen AI want dat zijn ook maar apparaatjes die iets doen wat wij programmeren..

Denk dan meer aan de Terminator films waarbij een computer gaat leven, zeg maar de "Spark of God" krijgt.

• Leuk 1
Link naar reactie

Euhm, toch niet. Een tijdje terug was er in noord Europa een extra verbruik van stroom en aangezien Belgie een paar kerncentrales op non actie had,

was Belgie voornamelijk een doorvoerland en toen heeft het niet veel gescheeld of er werden automatisch door overbelasting subnetten uitgeschakeld

en dat zou de aanzet geweest zijn voor nog meer overbelaste stukken die dan weer zouden uitschakelen en het was van dattem.

het heeft echt HEEL WEINIG gescheeld. Had men op dat moment niet zo snel gehandeld, was het onafwendbaar geweest. Het was een wake up call.

Link naar reactie

Goede post. Opmerking richting @samurai is dat niet elke pc hoeft te worden plat gelegd. Alleen maar een paar van wat nutsbedrijven, overheid, defensie, ziekenhuis....vergelijk het internet met je lichaam. Een bloedprop in het hart of uitval van je hoofd, legt een heel systeem plat.

Link naar reactie

Persoonlijk maak ik me meer zorgen over de ontbrekende beveiliging in en rond bijvoorbeeld watertorens dan over een wereldwijde cyberaanval die eventueel de computergestuurde watertoevoer plat legt.

Maar het is een feit dat de moderne wereld zeer kwetsbaar is door de technologie. Zo moet alles op electriciteit werken en computergestuurd zijn, tot de afvoer van rioolwater toe. Laat een beest los op de nutsvoorzieningen en we zijn de pineut.

Link naar reactie

Gast Bunkerprepper
Persoonlijk maak ik me meer zorgen over de ontbrekende beveiliging in en rond bijvoorbeeld watertorens dan over een wereldwijde cyberaanval die eventueel de computergestuurde watertoevoer plat legt.

Maar het is een feit dat de moderne wereld zeer kwetsbaar is door de technologie. Zo moet alles op electriciteit werken en computergestuurd zijn, tot de afvoer van rioolwater toe. Laat een beest los op de nutsvoorzieningen en we zijn de pineut.

Watertorens vormen allang niet meer het hart van de drinkwaterdistributie... In plaats van de aloude zwaartekracht zijn het nu distrubitiestations waar de druk zodanig verhoogd wordt dat het water uit de kraan komt als jij het nodig hebt.

Nu gaan al dat soort systemen en pompen wel op electriciteit :-)

Bunkerprepper

Link naar reactie

Voor mij blijft het een besef dat we in deze tijd enorm afhankelijk zijn geworden van netwerken die over de hele aarde met elkaar verbonden zijn. Of het nou computer-, stroom- of andere netwerken zijn. De digitale ontwikkeling gaat gewoon door en wordt meer en meer uitgebreid, zie bijvoorbeeld het topic over de Google glass. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat we mede door onze afhankelijkheid van computer (en stroom) netwerken flink kwetsbaar zijn geworden. Onze hele economie drijft daar op. Ik ben niet bang, of een doemdenker. Maar ik vind het een apart idee en ik kan me goed voorstellen dat daar ooit eens iets flink mis mee gaat. Of door een cyberaanval of door een EMP. De grootste kettingreacties gebeuren door dingen die je van te voren niet had kunnen bedenken.

Link naar reactie

• 1 year later...
  • 9 months later...

De kernreactor Wolsong in Zuid-Korea wordt als gevolg van een hack stilgelegd en vroegtijdig uitgefaseerd.

"The operator failed to prevent [the hack], and they don't know how much data has been leaked. If the old reactor is still allowed to continue to run, it will just hike risks,"

http://uk.reuters.com/article/2015/01/12/southkorea-nuclear-reactor-idUKL3N0UK26N20150112

http://www.scmp.com/news/asia/article/1678925/s-korea-might-shut-ageing-nuclear-reactor-after-cyberattack-operator

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...