Ga naar inhoud
GENEGEERD

Beste prepperkanaal 27mc


preppie&kokkie

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Als prepper ga je in een SHTF zowiezo natuurlijk vooral NIET zenden met je 27mc bak! Luisteren, ja, natuurlijk, informatie inwinnen, maar blijf vooral van de spreeksleutel af! Er luisteren altijd mensen mee en zodra ze doorhebben dat je een prepper bent, dan gaan ze je uitpeilen. Zijn ze een beetje geoefend daarin (en dat zijn er meer dan je zou denken!), dan hebben ze je zo gevonden!

 

Dus regel 1: vingers af van de spreeksleutel bij een SHTF!

 

 

Regel1 is : zorg voor een accu, acculader en een goede mobiele antenne. Ga om te zenden in het donker naar een autowrak op een beetje afstand van je BIL/BOL.

Als alle preppers jouw advies opvolgen zal er weinig te luisteren zijn. de bedoeling van 27Mc is in mijn optiek juist dat we met elkaar kunnen communiceren als de moderne communicatiemiddelen uitvallen. Plunderaars die door middel van kruispeilingen gaan proberen jou op te sporen hebben tijd nodig je uit te meten. Als je je uitzendingen kort houd en op wisselende tijden is het helemaal niet zo makkelijk om je op te sporen in een post hightech periode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel vermogen zou ik tijdens zo'n veel luisteren/kort zenden sessie verstoken?

Hoeveel zou ik dus dagelijks moeten kunnen laden? (ook in de winter indien zonnepanelen)

 

Dat ligt natuurlijk aan de bak, de meesten zullen voor luisteren rond de 0.5A trekken en een 4 watter waarschijnlijk rond de 1.5A tijdens zenden.

Bij 90% luisteren en 10% zenden kom je dan op 0.6A per uur.

Bij 10 uur per dag is dat dus 6A wat je minimaal bij moet laden. Ga gemakshalve uit van 10A op een bewolkte dag wat je nodig hebt.

Als je er een lineair achter hebt en met 20-30W gaat zenden zal het stroomverbruik iets hogel liggen.

Meestal staat in de specificaties van de bak vermeld wat het stroomverbruik bij luisteren en bij zenden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Oeps , ik heb regel 2 al overtreden met een 7,5 meter lange witte glasfiber antenne die boven het dorp uitsteekt :)

 

Ingraven en alleen 's nachts uitschuiven? ;-)

 

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als prepper ga je in een SHTF zowiezo natuurlijk vooral NIET zenden met je 27mc bak! Luisteren, ja, natuurlijk, informatie inwinnen, maar blijf vooral van de spreeksleutel af! Er luisteren altijd mensen mee en zodra ze doorhebben dat je een prepper bent, dan gaan ze je uitpeilen. Zijn ze een beetje geoefend daarin (en dat zijn er meer dan je zou denken!), dan hebben ze je zo gevonden!

 

Dus regel 1: vingers af van de spreeksleutel bij een SHTF!

 

Dus wshtf zijn er genoeg mensen die speciaal een volle accu hebben staan om een bv 27mc zenders oid aan te kunnen sturen om preppers op te kunnen sporen...

Ik ben zeer benieuwd in welke SHTF senario u aan denkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, regel 2: Niet opvallen!

 

Hebben de buren geen stroom, dan heb jij 't ook niet! Ookal heb je 't stiekem wel! Lichten uit, radio uit, net zo hulpeloos gedragen als de rest van de buren! Ergens in een klein kamertje kan je best een radio en laptop oid verstoppen en gebruiken als je zeker weet dat niemand 't merkt. Opvallen is potentieel dodelijk.

 

als de stroom er af is en de gloeilampen beginnen te branden bij de buren omdat jij je 1kw versterker aansluit dan gaat dat vast niet lang goed :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regel1 is : zorg voor een accu, acculader en een goede mobiele antenne. Ga om te zenden in het donker naar een autowrak op een beetje afstand van je BIL/BOL.

Als alle preppers jouw advies opvolgen zal er weinig te luisteren zijn. de bedoeling van 27Mc is in mijn optiek juist dat we met elkaar kunnen communiceren als de moderne communicatiemiddelen uitvallen. Plunderaars die door middel van kruispeilingen gaan proberen jou op te sporen hebben tijd nodig je uit te meten. Als je je uitzendingen kort houd en op wisselende tijden is het helemaal niet zo makkelijk om je op te sporen in een post hightech periode.

 

Zenden vanaf je BOL/BIL is niets minder dan puur dom; vanuit zo'n autowrak is wel te doen, maar zorg dat je er niet meer dan een paar minuten bent!

 

Tijd nodig om je uit te peilen? Hoeveel tijd denk je dat daarvoor nodig is? De eerste dagen kan je relatief veilig zenden en zullen er weinig mensen op zoek zijn naar actieve zenders, maar als 't een langdurige SHTF situatie is, dan komen er snel genoeg groepen onprettige figuren bij elkaar en een 27Mc bak is zo gevonden (sloop de 1e vrachtwagen die je tegenkomt open en tadaaaa, daar heb je er al 1, krijg je er nog een stevige accu bij ook). Een antenne maken om uit te peilen is ook geen raketwetenschapper voor nodig; een simpele dipool is al genoeg! Oftewel, een flinke lat van 5.5m met 2 waslijnen met staaldraad er in, een kroonsteentje en een stukkie coaxkabel. Ja, zo simel is het echt. Daarna is 't een kwestie van wachten tot jij zendt; draaien met de antenne en kijken uit welke richting het signaal komt; dan verplaats je je een kilometertje en doet 't nog een keer. waar de lijntjes kruisen, zit jij. Even zoeken naar dat huis met die mooie antenne er op.. *klop klop* er staat iemand voor je deur en 't is niet sinterklaas!

 

En sorry als ik nu een hoop mensen hier verdrietig maak, maar om de 27Mc te zien als een alternatief voor moderne communicatie middellen, voor meer dan korte afstand (enkele tientallen kilometers), is onrealistisch en gewoon gevaarlijk. Er is veel teveel 27Mc apparatuur in omloop en er zal geen seconde zijn dat je veilig kunt zenden zonder aandacht te trekken.

 

Wil je een serieus alternatief communicatienetwerk, haal dan met z'n allen je HAM licentie en koop een HAM radio; spreek wat frequenties af die zelden gebruikt worden en ga daar op zitten; is de kans dat je uitgepeild wordt gelijk al een stuk minder, simpelwel omdat er veel minder apparatuur is die jou kan ontvangen, en dat je niet op 40 standaard kanaaltjes zit die gewoon extreem druk zullen zijn met hongerige boze mensen.

 

CB is leuk voor als de boel weer wat op de rails begint te komen en mensen weer voorzien zijn in hun 1e levensbehoeften, zodat de reden om jou te plunderen grotendeels wegvalt. CB actief gebruiken in een SHTF, gaat zo enorm hard tegen het hele idee van OpSec in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Archie Bunker : Enig idee hoeveel bakkies er in auto's hangen? En idee hoeveel porto's er in zijn die gewoon op accu werken?

 

Het maakt weinig uit welk SHTF scenario je aan denkt; zenden is opvallen en opvallen is een potentieel dodelijke fout. Wil je serieus dat risico lopen?

 

@Archie Bunker : Enig idee hoeveel bakkies er in auto's hangen? En idee hoeveel porto's er in zijn die gewoon op accu werken?

 

Het maakt weinig uit welk SHTF scenario je aan denkt; zenden is opvallen en opvallen is een potentieel dodelijke fout. Wil je serieus dat risico lopen?

 

 

Ik denk dat we gewoon niet op een lijn zitten Enki, Ik wil niet verkondigen dat ik veel verstand van zaken heb en daardoor je punt wil ontkrachten.

Maar na 3 jaar bij de Hilversumse vossenjacht hebben te hebben meegelopen en bij 3x 2meter amateurband vossenjachten te hebben geassisteerd

Heb ik me een redelijk goed beeld van het "pijlen" in het algemeen.

Mijn mening blijft dan ook dat er veel te veel moeite moet worden genomen om een "prepper uit te pijlen"

In een nood situatie hebben de mensen naar mijn mening, compleet andere prioriteiten.

 

Als je verstand van zaken hebt weet je dat als je gewoon volgens de normale regels je gesprekken houd, en niet 5min continu zit te DXen

Dat pijlen nihil kans van slagen heeft.

Ik reageer voornamelijk op je uitspraken: zenden is opvallen en opvallen is een potentieel dodelijke fout .

Dit is naar mijn mening te vergelijken met: Ik pas in mijn jas, mijn jas past in mijn tas, dus ik pas in mijn tas

 

Alles is te doen en alles is mogelijk, maar de moeite die er voor nodig is moet in acht worden genomen en ik denk dat je hier veel te zwaar aan trekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zijn we 't inderdaad niet eens. Ik denk dat je enorm onderschat hoe vindingrijk hongerige mensen zijn en met de hoeveelheid CB apparatuur die beschikbaar is en die gewoon op accu's werkt, val je gewoon keihard op als je gezellig zit te babbellen.

 

Ik heb 't idee dat velen hier veel te makkelijk denken over het hele stuk OpSec. Dingen als een generator zodat je stroom hebt; radio zenders; een houtkachel midden in een woonwijk waarbij je de enige bent die vuur heeft en waarbij er ook nog eens een etenslucht uit huis komt... hoe serieus zijn jullie nou echt mbt het overleven van een wat langdurigere ramp?

 

Het enige huis in de straat waar 't licht aan is -> Trekt aandacht; er is stroom dus er is vast meer te halen.

Het enige huis in de buurt waar rook uit de schoorsteen komt en waar 't naar eten ruikt -> Trekt aandacht; er is schijnbaar warmte en voedsel.

Het enige huis in de buurt met een grote antenne op 't dak en iemand die gezellig zit te kletsen op de radio -> Trekt aandacht; er is stroom, er is geen paniek te horen; er is dus schijnbaar stroom, water en voedsel e.d. aanwezig.

 

Probeer je nou gewoon aandacht te trekken en die groep hongerige boze mensen aan je deur te krijgen, of verberg je het feit dat je wat voedsel, water en stroom e.d. hebt, zodat je niet overvallen, geplunderd en misschien wel vermoord wordt?

 

Er wordt hier veel te luchtig over gedaan, beter 10x overdrijven dan 1x te nonchelant en de sigaar zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Tijd nodig om je uit te peilen? Hoeveel tijd denk je dat daarvoor nodig is?............Daarna is 't een kwestie van wachten tot jij zendt; draaien met de antenne en kijken uit welke richting het signaal komt; dan verplaats je je een kilometertje en doet 't nog een keer. waar de lijntjes kruisen, zit jij. Even zoeken naar dat huis met die mooie antenne er op.. *klop klop* er staat iemand voor je deur en 't is niet sinterklaas!

Dus je gaat zenden. Dan gaan de "boeven" met de antenne draaien. Laten we zeggen in een minuut in de rondte. Dan alles loskoppelen, en de antenne deels ontmantelen want lopen met een 5,5 meter lange lat is niet handig. Dat duurt nog eens 3 minuten. Dan een kilometer lopen. Met alle spullen. Bij 5 kilometer per uur doe je daar 12 minuten over (dan laat ik het meezeulen van een 30 kilo zware accu nog even buiten beschouwing). Dan de hele boel weer opzetten. Dat is 2 minuten en dan weer een minuut draaien. Voor drie peilingen ben je dus ongeveer 40 minuten bezig. Dan nog naar de zender lopen. Ik denk dus dat het een uur duurt voordat iemand die weet hoe een kruispeiling werkt me lopend heeft weten te vinden. En dan moet ie wel een bakkie uit een vrachtwagen trekken met een fatsoenlijke S-meter erop die je nog een beetje dicht kan draaien ook, want met een standaard bakkie met een s-meter die alleen met blokjes op een display werkt ben je sowieso kansloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat we gewoon niet op een lijn zitten Enki, Ik wil niet verkondigen dat ik veel verstand van zaken heb en daardoor je punt wil ontkrachten.

Maar na 3 jaar bij de Hilversumse vossenjacht hebben te hebben meegelopen en bij 3x 2meter amateurband vossenjachten te hebben geassisteerd

Heb ik me een redelijk goed beeld van het "pijlen" in het algemeen.

Mijn mening blijft dan ook dat er veel te veel moeite moet worden genomen om een "prepper uit te pijlen"

In een nood situatie hebben de mensen naar mijn mening, compleet andere prioriteiten.

 

Als je verstand van zaken hebt weet je dat als je gewoon volgens de normale regels je gesprekken houd, en niet 5min continu zit te DXen

Dat pijlen nihil kans van slagen heeft.

Ik reageer voornamelijk op je uitspraken: zenden is opvallen en opvallen is een potentieel dodelijke fout .

Dit is naar mijn mening te vergelijken met: Ik pas in mijn jas, mijn jas past in mijn tas, dus ik pas in mijn tas

 

Alles is te doen en alles is mogelijk, maar de moeite die er voor nodig is moet in acht worden genomen en ik denk dat je hier veel te zwaar aan trekt.

 

Werkelijk dubbel gelegen over die jas in die tas ,geweldig gevonden :) + van mij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zijn we 't inderdaad niet eens. Ik denk dat je enorm onderschat hoe vindingrijk hongerige mensen zijn en met de hoeveelheid CB apparatuur die beschikbaar is en die gewoon op accu's werkt, val je gewoon keihard op als je gezellig zit te babbellen.

 

Ik heb 't idee dat velen hier veel te makkelijk denken over het hele stuk OpSec. Dingen als een generator zodat je stroom hebt; radio zenders; een houtkachel midden in een woonwijk waarbij je de enige bent die vuur heeft en waarbij er ook nog eens een etenslucht uit huis komt... hoe serieus zijn jullie nou echt mbt het overleven van een wat langdurigere ramp?

 

Het enige huis in de straat waar 't licht aan is -> Trekt aandacht; er is stroom dus er is vast meer te halen.

Het enige huis in de buurt waar rook uit de schoorsteen komt en waar 't naar eten ruikt -> Trekt aandacht; er is schijnbaar warmte en voedsel.

Het enige huis in de buurt met een grote antenne op 't dak en iemand die gezellig zit te kletsen op de radio -> Trekt aandacht; er is stroom, er is geen paniek te horen; er is dus schijnbaar stroom, water en voedsel e.d. aanwezig.

 

Probeer je nou gewoon aandacht te trekken en die groep hongerige boze mensen aan je deur te krijgen, of verberg je het feit dat je wat voedsel, water en stroom e.d. hebt, zodat je niet overvallen, geplunderd en misschien wel vermoord wordt?

 

Er wordt hier veel te luchtig over gedaan, beter 10x overdrijven dan 1x te nonchelant en de sigaar zijn...

 

Maar waarom zou iemand mij willen gaan uitpeilen? Je denkt toch niet dat ik op de 27 mc ga vertellen dat ik een prepper ben met voldoende eten drinken verwarming en stroom. Nee ik doe net zo zieleg als de rest natuurlijk.

En uitgebreid eten koken , mijn huis verwarmen met alle lichten aan is wel erg dom natuurlijk. Eten doe ik stiekem met al mijn rolluikjes dicht

Voor de rest denk ik dat je toch een beetje te veel in film senarioos aan het denken ben .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Waarom peilen?

Omdat iemand die na SHTF nog zendt kennelijk wat voor elkaar heeft.

Zoals het hier gesteld werd zijn bakkies na een shtf in grote getallen aanwezig en heeft iedereen de middelen en de kennis om ermee om te gaan. Wat dat betreft is het hebben van een bakkie en er mee zenden geen reden om te kunnen stellen dat iemand het voor elkaar heeft. Ik denk dat je best wat kan zenden. Bij voorkeur met een Ham HF zender omdat je daarmee ook de lagere banden kunt gebruiken en dus een groter bereik kunt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je gaat zenden. Dan gaan de "boeven" met de antenne draaien. Laten we zeggen in een minuut in de rondte. Dan alles loskoppelen, en de antenne deels ontmantelen want lopen met een 5,5 meter lange lat is niet handig. Dat duurt nog eens 3 minuten. Dan een kilometer lopen. Met alle spullen. Bij 5 kilometer per uur doe je daar 12 minuten over (dan laat ik het meezeulen van een 30 kilo zware accu nog even buiten beschouwing). Dan de hele boel weer opzetten. Dat is 2 minuten en dan weer een minuut draaien. Voor drie peilingen ben je dus ongeveer 40 minuten bezig. Dan nog naar de zender lopen. Ik denk dus dat het een uur duurt voordat iemand die weet hoe een kruispeiling werkt me lopend heeft weten te vinden. En dan moet ie wel een bakkie uit een vrachtwagen trekken met een fatsoenlijke S-meter erop die je nog een beetje dicht kan draaien ook, want met een standaard bakkie met een s-meter die alleen met blokjes op een display werkt ben je sowieso kansloos.

 

Inderdaad Gerbewoner dit alles en nog meer buiten het feit dat je in een SHTF situatie zit waardoor alle logistieke handelingen veel moeilijker zijn.

Buiten dit alles heb je wel wat anders aan je hoofd

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Mijn broer had in de tijd dat wij nog vossenjachten deden met de auto, twee antennes op zijn auto. Hiertussen zat een kastje die de richting aangaf waar het signaal vandaan kwam.

Voor het vossen verdomd handig. Maar zou ook voor het uitpeilen gebruikt kunnen worden.

 

Maar zoals hierboven al gesteld wordt, denk ik ook dat dit wel zal loslopen. Iedereen met een redelijke accu, bakkie en antenne kan zenden. Dat wil niet zeggen dat ze het 'voor elkaar' hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb nogmaals dit draadje helemaal doorgelezen op mijn gemak, en we zijn geheel offtopic gedwaald.

 

Het gaat er dus om, om voor ons preppers het beste kanaal te bepalen;

 

Even ter verduidelijking:

De standaard 40 kanalen die vrij te gebruiken zijn. zijn ook echt vrij te gebruiken. Maakt niet uit door wie en waarom. Er bestaat nog radiografisch apparatuur (speelgoed autootjes) die ook gebruik maken van deze frequenties om zo hun autootje op afstand te besturen. Als chauffeur A,B en C besluiten om hun gesprek op kanaal 33 te houden. en zo het hele land doorkruisen, is er niemand die zegt: ga van ons kanaal af... want anders!..... Een claim leggen op een vast kanaal is dus niet reëel.

 

Wat we wel kunnen doen is een Lijst van kanalen samenstellen die WIJ preppers dan eerst aflopen om zo te kijken of er andere stations in de lucht zijn. We hebben beginners en gediplomeerde zend-amateurs.

 

Ik stel voor om voor alle banden en frequenties een aantal kanalen aan te wijzen waarop wij in code roepen naar mede preppers.

 

Bijvoorbeeld:

 

Standaard AM/FM Frequenties Korte/middellange afstanden (10~100Km)

[table=width: 500, class: grid, align: center]

[tr]

[td]Kanaal AM/FM[/td]

[td]Frequentie[/td]

[td]Roepsleutel toevoeging[/td]

[td]Verwacht antwoord[/td]

[/tr]

[tr]

[td]4[/td]

[td]26.995/27.005[/td]

[td]Zwarte Condor[/td]

[td]Zoeloe Charlie Victor Papa Papa Bravo[/td]

[/tr]

[tr]

[td]9[/td]

[td]27.065[/td]

[td]Witte Duif[/td]

[td]Delta Whiskey Victor Papa Papa Bravo[/td]

[/tr]

[tr]

[td]18[/td]

[td]27.175[/td]

[td]Blauwe Raaf[/td]

[td]Romeo Bravo Victor Papa Papa Bravo[/td]

[/tr]

[/table]

 

Voor Grotere Afstanden (40~300Km) of verder indien goede condities!

[table=width: 500, class: grid, align: center]

[tr]

[td]Kanaal LSB[/td]

[td]Frequentie[/td]

[td]Roepsleutel toevoeging[/td]

[td]Verwacht antwoord[/td]

[/tr]

[tr]

[td]4[/td]

[td]26.995/27.005[/td]

[td]Zwarte Condor[/td]

[td]Zoeloe Charlie Victor Papa Papa Bravo[/td]

[/tr]

[tr]

[td]9[/td]

[td]27.065[/td]

[td]Witte Duif[/td]

[td]Delta Whiskey Victor Papa Papa Bravo[/td]

[/tr]

[tr]

[td]18[/td]

[td]27.175[/td]

[td]Blauwe Raaf[/td]

[td]Romeo Bravo Victor Papa Papa Bravo[/td]

[/tr]

[/table]

 

Leuk project om eens te testen met onze mede ... euh .. communicanten? :D hehehe

Dan kunnen we deze info ook gelijk weer op de wiki zetten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Communicator,

 

Ik waardeer je inzet, maar het is niet handig als een aantal mensen kanalen gaat voorstellen..

Ik heb kanaal 4 en 33 voorgesteld met een beredenatie erachter:

Kanaal 4 is mooi op de 27 mhz( 27.005), en 33 heb ik gekozen omdat dit kanaal qua freq. overeen komt met kanaalnummer(27.335) en 33 een 'mooi' getal is, dus beide heel makkelijk te onthouden?

 

En ik heb bewust een kanaal gekozen die ook met een 22 kanalen bak is te gebruiken en bewust een kanaal dat niet met een 22 kanaal bak is te gebruiken (neem aan dat je zelf wel wat reden kunt verzinnen voor die keuze)

 

Dit zijn de oproep kanalen voor preppers, en zoals je kanaal 14 ( nederland) als algemeenoproep kanaal wordt gebruikt om vervolgens een leeg kanaal te zoeken om echt te communiceren zal dit ook voor deze twee kanalen de bedoeling zijn...

 

De reden om juist niet dit algemene oproepkanaal te gebruiken lijkt me ook logisch?

 

Als je nog een kanaal wilt toevoegen best maar wel graag een reden opgeven, ik zou dan bv aan een kanaal buiten de standaard 40 kanalen denken?

 

Het nut van de sleutel snap ik niet, dit heeft enkel nut als na elk gebruik een nieuwe sleutel beschikbaar is?

 

Grt,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans ( :) ) dat deze kanalen al bezet zijn op het moment dat er een ronde geplant staat is natuurlijk best groot. Dan lijkt het mij juist onmisbaar om meerdere kanalen in dezelfde volgorde af te gaan tot er een leeg kanaal is.

 

De sleutel heeft als nut om herkenbaar te zijn op de afgesproken momenten. Deze bevat geen geheime info, maar enkel ter herkenning. Als er dan eenmaal contact is, kan er eventueel uitgeweken worden naar een ander kanaal naar keus.

 

Ik zie verder het probleem niet om toch kanaal 14 als oproep kanaal te gebruiken. Dit is nu eenmaal zo bekend, en waarom zouden wij dat niet als zodanig gebruiken. Het enige wat we als opsec kunnen doen tijdens de communicatie is gecodeerde taal gebruiken. Maar als iemand buiten de prepcommunity wil dwarsbomen en de gesprekken constant weg 'knijpt'.

 

Over het algemeen moeten we er van uit gaan dat de meeste cb'ers een 40/4 hebben of minder. En hier tijdens locale gesprekken gebeurt het maar al te vaak door bijvoorbeeld polen, dat we 3 a 4x per uur moeten wisselen van kanaal om het gesprek voort te zetten. Ik verwacht in een shtf situatie dat de 27mc onwerkbaar druk zal worden.

 

Dat is dan ook precies de reden dat ik voorstel om voor alle banden een aantal voorkeur kanalen te selecteren. en als die dan allemaal bezet zijn... hebben we pech :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben nu dus deze oproepkanalen:

4, 9, 14, 18, 33 ?

 

Tja waarom dan niet gewoon alle 40 kanalen even afscannen?

Het is juist de bedoeling om 1 of 2 oproep kanalen te hebben, en dus niet door meerdere kanalen te hoeven scannen.

Zelfs in de tijd dat het mega druk was werkte een kanaal als oproep kanaal (14 dus) redelijk.

Ik stel 4 dus voor als standaard preppers oproep kanaal, 33 uitwijk igv van knijpers op 4 of om andere redenen zoals drukte enz..

Na het maken van contact zoek je een vrij kanaal om te communiceren, dan heeft kanalen van te voren vastleggen juist geen nut meer.

 

Ik wil juist niet 14 gebruiken voor het geval de 27 mc weer levendig/druk wordt, dan is het makkelijker om een eigen serieus preppers oproepkanaal te hebben.

 

 

Een ronde maken op een kanaal, zeker een grote ronde, heeft dus ook geen kans als het druk is.

Dan moeten de bereikbare contacten een vrij kanaal kiezen en de boodschappen doorgeven.

Er zijn al best veel experimenten geweest en zelfs landelijk wat geprobeerd.

Op een kanaal werkt dat niet.

je kan wel een bingo doen, 1 kilowatt en dan alles wegblazen, en je kunt tot op zo'n 25 km omtrek je bingo doen.

Vonden sommige mensen in die tijd geweldig, in tshtf zal dat denk niet gebeuren?

 

 

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...