Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eiwitten (proteïnen) preppen


vheeswijk

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag bij de "Tuinen" het product PROTEÏNE gekocht. 1 pak van 1 kg kost ca. 20 euro en een 2e pak voor de halve prijs. 2 kg kosten dan ca. 30 euro.

 

De verkorte specificaties zijn per 100 gram product zijn:

Energie: 1615 KJ = 393 kCal

Eiwitten: > 90 gram

koolhydraten: 0 gram

vet:

en verder foliumzuur en een hele lijst mineralen.

Ten minste houdbaar tot 1-10-2014 (maar vermoedelijk véél langer).

 

Er staat expliciet bij dat je het pak na gebruik goed moet sluiten. De slimme lezer maakt hieruit op dat het product vochtgevoelig is en dus GOED DROOG MOET WORDEN BEWAARD !!! B.v. met droogzakjes Bison Vochtvreter (calciumchloride).

 

Vetten en vooral koolhydraten laten zich in de regel goed preppen en daar gaan op dit forum een aantal draadjes over, maar met eiwitten ligt dat wat moeilijker. De energie (aantal kCal) in eiwitten is ook beduidend minder, maar een gebrek aan essentiele aminozuren kan leiden tot o.a. spierafbraak. Op het pak staat dan ook het advies om 2 tot 6 eetlepels per dag in te nemen geroerd in bv. water, melk, yoghurt, sap, etc. o.a. bij sporters (spieropbouw) en bij extra eiwitbehoefte.

 

De Nederlandse Voedingsmiddelentabel die u inmiddels heeft gedownload toont de volgende eiwit-bevattende voedingsmiddelen weer gesorteerd van hoog naar laag:

 

Protein.jpg.07c4c5b031ac1190674685509a6e69eb.jpg

 

Als u het plaatje download en daarna bekijkt op volledige schermresolutie dan kunt u het kleine font beter lezen.

 

Het product PROTEÏNE van "De Tuinen" scoort dan zeer hoog (>90% eiwit), bevat alle essentiele aminozuren en ik ben dan ook zeer in mijn nopjes. Twee eetlepels per dag op 2 kg. Dat is erg lang om in noodgevallen de minimum aminozuren/eiwit behoefte te dekken.

 

Onder dit draadje vallen: Eiwitten, Proteinen, Aminozuren, Stikstofbronnen (Tags).

@vheeswijk (chemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@vheeswijk: Interessant en mooie compacte voedingsbron.

 

Zou het handig zijn deze grote 2kg verpakkingen meteen kleiner te verpakken, met vochtvreters? Zodoende de houdbaarheid te verbeteren?

Je hebt voor medicijnen potjes met in het deksel vochtabsorbeerde korrels, silica, neem ik aan. Zou dit wellicht handig zijn? ('k Zit maar wat te brainstormen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk: Interessant en mooie compacte voedingsbron.

 

Zou het handig zijn deze grote 2kg verpakkingen meteen kleiner te verpakken, met vochtvreters? Zodoende de houdbaarheid te verbeteren?

Je hebt voor medicijnen potjes met in het deksel vochtabsorbeerde korrels, silica, neem ik aan. Zou dit wellicht handig zijn? ('k Zit maar wat te brainstormen)

 

Het zijn 1kg verpakkingen. Ik zou ze niet kleiner verpakken. Waarom? Puur proteïne (eiwit) is een werkelijk ideale voedingbodem voor bacterieën. De zakken zijn heet afgevuld, dus steriel, anders lagen ze al bedorven in de winkels. Ik heb de zakken in iets grotere zakken (ZIP-lock bags) gedaan met wat calciumchloride (in zakjes erbij). Op die manier behoud ik het sterilisatie-proces in de fabriek en blokkeer ik bovendien de toegang van water (dat nodig is voor bacteriegroei). Goed dat je dat vraagt, want bv. voor rijst zou ik jouw procedure volgen. Witte rijst bevat weinig tot geen stikstofbronnen (zoals eiwitten) die nodig zijn voor bacteriegroei.

 

Vochtadsorberende deksels van potjes goed gesloten bewaren op orginele lege potjes. Zijn altijd handig voor andere medicijnen (zoals aspirine), kruiden, batterijen, etc..

Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, een eetlepel bevat ongeveer 12 gram, dus een eenvoudig rekensommetje leert dat je meer dan 80 dagen met je proteïne voorraad doet. En als je het vergelijkt met Protifar, ook een dergelijk artikel, ben je erg goedkoop uit. OP naar de Tuinen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn 1kg verpakkingen. Ik zou ze niet kleiner verpakken. Waarom? Puur proteïne (eiwit) is een werkelijk ideale voedingbodem voor bacterieën. De zakken zijn heet afgevuld, dus steriel, anders lagen ze al bedorven in de winkels. Ik heb de zakken in iets grotere zakken (ZIP-lock bags) gedaan met wat calciumchloride (in zakjes erbij). Op die manier behoud ik het sterilisatie-proces in de fabriek en blokkeer ik bovendien de toegang van water (dat nodig is voor bacteriegroei). Goed dat je dat vraagt, want bv. voor rijst zou ik jouw procedure volgen. Witte rijst bevat weinig tot geen stikstofbronnen (zoals eiwitten) die nodig zijn voor bacteriegroei.

 

Vochtadsorberende deksels van potjes goed gesloten bewaren op orginele lege potjes. Zijn altijd handig voor andere medicijnen (zoals aspirine), kruiden, batterijen, etc..

Wolf

 

Ok, dat is duidelijk, een dubbele barriere in dit geval.

Voedingstechnisch vind het echter een handig idee, met wat rijst, pasta, olijfolie, proteine poeder en vitamine pillen ben je al een heel eind. Nu nog wat vezels, of een hoop laxeermiddel. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Een kippenei wordt van oudsher beschouwd als een eiwitbron met de hoogste biologische waarde (100%). maar weiproteïne-hydrolysaat bezit een veel hogere biologische waarde

 

Bovenstaande tekst hoort bij het product welk wij zelf verkopen. Wat nu veel hoger is kan ik nu van hieruit niet bepalen, dit moet ik thuis nakijken.

 

Voedingswaarde is 410Kcal/100 gr. Google maar eens op AOV 615 Weiproteine Hydrolysaat.

 

De prijs is hoger dan die van "de tuinen" ik weet echter dat ik zeker een kwalitatief goed en verantwoord product heb. Voor leden van dit forum die interesse hebben in dit product wil ik het wel tegen kostprijs leveren. De marge op de producten is niet astronomisch hoog, dus zal ik het wellicht niet kunnen leveren voor die €15-20/kg van de Tuinen.

Ik heb hier echter geen zicht op onze inkoop (is trouwens ook Anita's afdeling ;) ) dus stuur maar een PM als je interesse hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De goedkoopste en beste whey isolaat die ik al gevonden heb en met perioden dagelijks consumeer is deze: http://www.powersupplements.nl/pure-whey-isolate-15kg-zak-116

Whey hydrolysaat is al voorverteerd, maw in stukjes geknipt en verteert dus sneller / gemakkelijker,

maar toch raad ik deze niet aan, gebruik het pure ongewijzigde product. (Dan heb je alle BCAA’s nog)

Voordat jullie masaal aan het inslaan slaan, lees je even goed in.

 

En vergeet de haver niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat jullie masaal aan het inslaan slaan, lees je even goed in.

 

Precies, er zijn al meerdere topics op dit forum over eiwitten/whey/protein.

@vheeswijk: droog bewaren is voldoende. Ik had een aangebroken plastic pot whey en zelfs 2 jaar na dato was dat nog prima te gebruiken. Je kan het prima mixen met water (melk, yoghurt kan wat lastig zijn in SHTF of voor mensen met allergie). Je hebt ook whey met bijv vanille of choco-smaak, dat maakt het spul een stuk makkelijker drinkbaar. Koop wel een paar van die shake-bekers, daarmee mix je het veeeeeeeel gemakkelijker dan in een gewoon glas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan Man , wat een mooie link. Voor die prijs heb je wel heel veel in huis. Nu even op zoek naar iemand die samen wil doen :D

 

Gewoon sparen en laten afkomen, ik doe met die van mij nu al twee jaar, zit in een kunststof luchtdicht afsluitbare ton in zijn originele zak en ik haal er telkens 2kg uit per keer. Blijft goed.

(Mijn zakje was wel 20kg dacht ik, prijs was ook wat hoger toen. Even opgezocht en jawel: 1 x WPI naturel 20kg zak 6.0% €249,00)

 

En de Adam Multi Vitamine kan ik ook aanbevelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij 2 van de betere kijk eens op : xxl nutrition perfect whey protein 5kg € 69,95

 

En op : body en fitshop.nl total protein een gesealde emmer van 4540gram 39,90 !! en bestel dan gelijk de 1kg zakken oats/havermouth 1kg €3,90 en 4 zakken voor € 9,90

 

kijk hier ook eens naar de eiwitrepen voor in je BOB. supergoedkoop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag bij de "Tuinen" het product PROTEÏNE gekocht. 1 pak van 1 kg kost ca. 20 euro en een 2e pak voor de halve prijs. 2 kg kosten dan ca. 30 euro.

 

Om precies te zijn € 20,99 en het tweede pak voor € 10,49. Ik heb naar aanleiding van je post twee pakken laten meebrengen. Bedankt voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
De goedkoopste en beste whey isolaat die ik al gevonden heb en met perioden dagelijks consumeer is deze: http://www.powersupplements.nl/pure-whey-isolate-15kg-zak-116

Whey hydrolysaat is al voorverteerd, maw in stukjes geknipt en verteert dus sneller / gemakkelijker,

maar toch raad ik deze niet aan, gebruik het pure ongewijzigde product. (Dan heb je alle BCAA’s nog)

Voordat jullie masaal aan het inslaan slaan, lees je even goed in.

 

En vergeet de haver niet!

 

Lees je inderdaad goed in, want er zitten grote verschillen in wat men allemaal 'proteïne' poeder noemt - eiwit, whey isolaat (hoogste biologische waarde), whey concentraat).

En je zult niet de eerste zijn die een serieuze verstopping (of ernstige buikpijn) oploopt door het meteen aan de slag gaan met een isolaat..

 

Maar fijn draadje weer @vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker weten dat dit een interessant draadje is. Hier had ik echt nog nooit aan gedacht. Toch vind ik het vreemd om één of ander poeder te consumeren. Mijn favoriete prep-proteïne is tonijn uit blik. Nu mijn vraag over die "andere proteïne": smaakt het?

 

Het heeft een heel typische smaak (die de meesten inderdaad niet zullen omschrijven als 'lekker'), maar de smaak is wel neutraal genoeg om met wat lepels vruchtensap oid lekker te laten smaken. Het is in ieder geval ontzettend veelzijdig, als shake, door de puree, als pannenkoek (het internet staat bol van de proteïnerecepten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Je hebt de eiwitten in heel veel verschillende smaken al dan niet gezoet met stevia.

Ook zijn er eiwit soepen,pannekoeken,repen enze.

 

Het poeder mix je met water of melk zodat het een heerlijke shake word.

 

Voor de goedkoopste met kwaliteits eu ingredienten kijk eens op body en fitshop.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@joost5: body en fitshop is NIET goedkoper en heeft al zeker geen beter producten dan powersupplements...

 

Misschien eerst even op de site van body en fitshop kijken voordat je een postje doet.....? en dan goed naar de prijzen kijken....

 

Misschien kun je mij vertellen waarom de produkten van powersupplements dan zoveel beter zijn?

Ook europese ingredienten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de origine van de ingredienten betreft, doe ik geen uitspraak, zolang ze maar gecontroleerd zijn door de juiste labo's zie ik het probleem niet.

Als je voor pure whey isolaat gaat in bulk verpakking, is powersupplements de leverancier in mijn ogen. Jaap weet voedingstechnisch heel

goed waar ie mee bezig is (en zijn broer ook). Maar niets houdt je tegen er een andere mening op na te houden natuurlijk.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De goedkoopste en beste whey isolaat die ik al gevonden heb en met perioden dagelijks consumeer is deze: http://www.powersupplements.nl/pure-whey-isolate-15kg-zak-116

Whey hydrolysaat is al voorverteerd, maw in stukjes geknipt en verteert dus sneller / gemakkelijker,

maar toch raad ik deze niet aan, gebruik het pure ongewijzigde product. (Dan heb je alle BCAA’s nog)

Voordat jullie masaal aan het inslaan slaan, lees je even goed in.

 

En vergeet de haver niet!

 

Wat jij zegt: Whey hydrolysaat & Whey Isolaat zijn beide eiwit/proteine shakes die SNEL door het lichaam worden opgenomen. Is het tijdens een SHTF niet beter om CASEIN of CASEINE in te slaan? Deze shakes worden namelijk net als de vorige 2 gebruikt alleen hebben deze de eigenschap LANGZAAM opgenomen te worden door het lichaam. Tijdens SHTF heb je dan dus constante afgifte van voedingsstoffen/aminozuren over een veel langere tijd. Bijkomend voordeel is dat Caseine vaak als maaltijdvervanger wordt ingenomen (ipv kort na de training) en dus je honger gevoel remt en dat soms tot wel 8 uur :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...