Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bunkerdillema


Freddy

Aanbevolen berichten

Na discussie met een vriend over dit onderwerp wil ik graag jullie mening hier over horen;

 

'Preppersdillema' of in ons geval 'bunkerdillema'

 

Stel je voor; Je wilt een bunker gaan bouwen waarin je bijvoorbeeld 1 jaar zou kunnen leven zonder boven de grond te komen.

Je bent een man van rond de 30, je hebt een vriendin, een broer, een zus en moeder en vader. Je broer en zus hebben ook een partner en 1 van hen heeft ook 2 kinderen.

 

Voor hoeveel mensen ga jij je bunker bouwen? Dit lijkt makkelijker te beantwoorden dan het is (indien je nauw contact hebt met je familie natuurlijk)

Zorg je dat je voor jou en je vriendin een bunker hebt, of zorg je dat je ouders, broer en zus en hun kinderen erin kunnen leven?

En wat als je vriendin je alleen toestemming geeft om de bunker te bouwen als die ook gemaakt is voor haar ouders en broers? Want haar familie is minstens net zo belangrijk voor haar.

 

En de partners van je broer/zus en hun familie? Huisdieren? Vrienden?

 

In mijn ogen een bijna onmogelijke situatie en je moet ook nog eens rekening houden met de toekomst (wie gaat er kinderen krijgen en hoeveel).

 

Je zou het kunnen bespreken met je familie; Je krijgt een plekje in de bunker indien je investeerd in de bunker. Maar wat als jouw vader als nuchtere hollander de noodzaak er totaal niet van inziet en niet mee wilt doen? Laat je hem dan buiten staan als de SHTF?

 

Wij hebben wel enigzins een redelijke tussenweg kunnen vinden; Een bepaald aantal vrij luxe plekken per belangrijk persoon (in jouw leven) en een aantal noodplekken waar je met 9 personen op 7 vierkante meter moet slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat is heel simpel. Plan een vergadering waarbij alle familieleden moeten bijeenkomen. Bespreek dit onderwerp en geef ze even de tijd om hierover na te denken. Plan een tweede vergadering waarin duidelijk wordt, wie hierin mee gaat of niet. De familieleden die meedoen, betalen ook mee voor de bunker. Zo heb je iedere familielid de tijd en de ruimte gegeven om hierover na te denken, en respecteer je de keuze van elk familielid(of ze nou meegaan of niet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gewetensvraag Freddy, een gewetensvraag...

 

In de eerste plaats beoog je om één jaar ondergronds te blijven. Dit zal enkel voorkomen bij een nucleaire ramp, meteorietinslag o.i.d.

 

Enfin, je wil een bunker en je bent 30 en kinderloos. Stel dat je de bunker over 10 jaar pas nodig hebt, ben je dan nog kinderloos? Grote kans van niet. Tel d'r maar twee kids bij op. Dan kom je met je vriendin op 4 personen zoals je al zei.

 

Voor je bunker en je keuzes moet je rekening houden met het volgende:

 

- Een volwassen persoon eet ca. 850 kg. voedsel per jaar.

- Een volwassen persoon heeft ca. 550 liter water per jaar nodig.

- Een volwassen persoon produceert ongeveer 150 kg. ontlasting (stront) per jaar.

- Daar komt ongeveer 500 liter urine per jaar bij.

 

Om een ruimte voor meer dan 4 personen te bouwen die een jaar ondergronds moeten kunnen, lijkt me een enorme opgave. Ik heb een groot huis, met meerdere slaapkamers, en wordt al gek van mijn schoonouders na één weekend!

 

Voor mij zal het een ruimte zijn voor 5 (mijn gezin) met proviand voor een jaar. Als er familie aanklopt, laat ik ze binnen. Dan gaan we op rantsoen. Als er nog meer familie aanklopt, en ze zijn nog geen zombie ;) laat ik ze ook binnen... Moeilijk idd, maar ik laat NIEMAND van mijn familie buiten staan, maar ik kan ook niet voor iedereen zorgen op voorhand... Improvise...

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is zoals johnny zij, een gewetens vraag, verwacht je dat mensen jouw opzoeken als er iets gebeurt.. (omdat je prepper bent)

of omdat je zn goede peer bent.. als ik zelf een bunker zou hebben dan had ik voor mezelf genoeg in huis gehad voor mij en mn 2 anderen..iedereen die daarna bij mij aankomt zal pech hebben.

dat klinkt mischien egoïstisch of hard/koud maar ik doe het om mezelf en me de rest te beschermen. en niet omdat ik niet om de achterblijfers geef.

 

en met een grote groep mensen (of kleine) in een bunker leven waar ruimte beperkt is gaat voor frustratie zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Medan

Gezien het feit dat ik de eerste periode van mijn leven aan de tiet van mijn moeder heb gelegen en daarna op kosten van mijn vader heb geleefd totdat ik op eigen benen kon staan, ik erg veel steun aan mijn zusters heb gehad in moeilijke periodes in mijn leven, laat ik ze wel binnen...

 

Eén voor allen, allen voor een is mijn motto.

 

Ik ken je familiestructuur niet, misschien heb je die niet meer dus ik wil je niet beledigen of kwetsen, maar je naaste familie laat je toch niet buiten staan? Tenzij het een stelletje uitvreters zijn waar je al jarenlang ruzie mee hebt uiteraard ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gewetensvraag Freddy, een gewetensvraag...

 

In de eerste plaats beoog je om één jaar ondergronds te blijven. Dit zal enkel voorkomen bij een nucleaire ramp, meteorietinslag o.i.d.

 

Enfin, je wil een bunker en je bent 30 en kinderloos. Stel dat je de bunker over 10 jaar pas nodig hebt, ben je dan nog kinderloos? Grote kans van niet. Tel d'r maar twee kids bij op. Dan kom je met je vriendin op 4 personen zoals je al zei.

 

Voor je bunker en je keuzes moet je rekening houden met het volgende:

 

- Een volwassen persoon eet ca. 850 kg. voedsel per jaar.

- Een volwassen persoon heeft ca. 550 liter water per jaar nodig.

- Een volwassen persoon produceert ongeveer 150 kg. ontlasting (stront) per jaar.

- Daar komt ongeveer 500 liter urine per jaar bij.

 

Om een ruimte voor meer dan 4 personen te bouwen die een jaar ondergronds moeten kunnen, lijkt me een enorme opgave. Ik heb een groot huis, met meerdere slaapkamers, en wordt al gek van mijn schoonouders na één weekend!

 

Voor mij zal het een ruimte zijn voor 5 (mijn gezin) met proviand voor een jaar. Als er familie aanklopt, laat ik ze binnen. Dan gaan we op rantsoen. Als er nog meer familie aanklopt, en ze zijn nog geen zombie ;) laat ik ze ook binnen... Moeilijk idd, maar ik laat NIEMAND van mijn familie buiten staan, maar ik kan ook niet voor iedereen zorgen op voorhand... Improvise...

 

kloppen die verhoudingen werkelijk??

-eet een mens werkelijk 2,5 kilo voedsel per dag?? (daar kom ik echt niet aan ik haal per week ook geen 17,5 kilo aan voedsel)

-850 kilo eten en 150 kilo stront??

-550 liter drinken en 500 liter urine(s,nachts alleen al schijn je al naar gelang 1 tot 2 liter vocht te verliezen door zweten enzo)

-550 liter water terwijl er aangeraden word 2 liter water per dag (ook voor de aanmaak van je voedsel heb je water nodig dus je hebt zowiezo 3 tot 4 liter vocht per dag nodig x365 dagen= 1100 tot -1450 liter zeg maar.

niet dat ik je wil dissen hoor maar degene die je dat vertelt heeft moet terug naar school.:o

 

ik begrijp je punt johnybravo, ik zou ook niet in een bunker geestelijk willen afsterven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kloppen die verhoudingen werkelijk??

-eet een mens werkelijk 2,5 kilo voedsel per dag?? (daar kom ik echt niet aan ik haal per week ook geen 17,5 kilo aan voedsel)

-850 kilo eten en 150 kilo stront??

-550 liter drinken en 500 liter urine(s,nachts alleen al schijn je al naar gelang 1 tot 2 liter vocht te verliezen door zweten enzo)

-550 liter water terwijl er aangeraden word 2 liter water per dag (ook voor de aanmaak van je voedsel heb je water nodig dus je hebt zowiezo 3 tot 4 liter vocht per dag nodig x365 dagen= 1100 tot -1450 liter zeg maar.

niet dat ik je wil dissen hoor maar degene die je dat vertelt heeft moet terug naar school.:o

 

ik begrijp je punt johnybravo, ik zou ook niet in een bunker geestelijk willen afsterven.

 

Het zijn US gegevens, zal dus wat meer zijn dan wat wij eten. Heb e.e.a. samengevoegd, qua " afscheiding" en qua vocht inname geminderd qua SHTF rantsoenen. Bron & duiding o.a. hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk zulke dilemma's Freddy. Keep them coming.

 

Ik stel ook regelmatig dit soort vragen met veel sarcasme aan mijn omgeving. Stel dat ik vriend X meeneem naar onze "safe house" en mij moet 1 van zijn 2 kinderen achter laten, welk kind laat je dan achter. Dit soort vragen en antwoorden zijn een mooi "levens" spel en geeft ook inzicht in de mensen met wie je optrekt.

 

Een paar mooie antwoorden zie ik hier tussen en aangezien ik zelf enig kind ben en geen ouders meer hebt kan ik hier wat moeilijker op antwoorden. Mijn criteria zal zijn "liefde" en wat kan degene betekenen voor ons in een situatie als er zo'n situatie zich voordoet. Het is goed om over dit soort dingen na te denken voordat er een situatie zich voordoet en voordat de bouw start.

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier zelf ook veel over nagedacht hebt m.b.t ons "safe house" in het buitenland en de zelfvoorziening van het land. Dit kan waarschijnlijk prima voldoen voor zo'n 20 personen en in mijn hoofd heb ik ook al een lijstje gemaakt maar ja dit zal waarschijnlijk toch anders worden als de SHTF?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook besluit ..en wie dr ook bij je in je bunker zit.Zorg naast voldoende eten en drinken ook voor voldoende Kem direct toiletkorrels (das n vervanging voor die toch giftige chemishe flessen)En voor n aantal lege tanks(luchtdicht afsluitbaar)die als septic tank kunnen fungeeren.Dan nog ff over huisdieren.Ik heb zelf n hond en die zou zonder twijfel mee gaan die bunker in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, verschillende meningen toch nog. Het is dan ook geen makkelijke vraag ;)

 

Het zou het makkelijkst zijn (voor shtf in een bunkerscenario) als je bijvoorbeeld slechts je ouders mee hoeft te nemen.

 

Zeker ook praktische tips in dit topic. Misschien dat ik binnenkort eens een topic maak over bunkers in het algemeen. (waar je aan moet denken/een bestaande kopen, zelf maken, laten maken en of je dit dan bij je huis doet of op een ander stuk land.)

 

Bedankt allemaal :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijke materie, ben ook totaal niet met bunkers bezig - voor mij totaal niet haalbaar - maar ik zou zeker mijn geliefde familie meenemen en uiteraard mijn hond. Maar bunker.. nee zou dan liever gewoon doodgaan dan een jaar in een bunker kreperen, lijkt me echt geestdodend en afschuwelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijke materie, ben ook totaal niet met bunkers bezig - voor mij totaal niet haalbaar - maar ik zou zeker mijn geliefde familie meenemen en uiteraard mijn hond. Maar bunker.. nee zou dan liever gewoon doodgaan dan een jaar in een bunker kreperen, lijkt me echt geestdodend en afschuwelijk.

 

LOL..... nou ik zit liever n jaar in n bunker dan dood..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat zeggen jullie nu wel:p

 

sluit jezelf maar een maandje of 3 op in je eigen huis, gewoon simpelweg je eigen huis en dan geen raam of deur openen maar gewoon alleen je rooster.

en dat is in de wetenschap dat als je naarbuiten zal gaan het gewoon weer is zoals het was voordat je jezelf een maand of 3 opsloot.

 

ik kan je nu al vertellen dat je op een gegeven moment tegen de muren opvliegt van ellende en verveling.:D

 

@freddy: wat is er erg aan om dood te gaan?? een mens is bedoeld als een vrij wezen, niet bedoeld om opgesloten te zitten en de dagen en maanden te slijten onder de grond.

ik denk dat ik in zo,n geval liever nog zou sterven, dan heb ik dat maar gehad.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat zeggen jullie nu wel:p

 

sluit jezelf maar een maandje of 3 op in je eigen huis, gewoon simpelweg je eigen huis en dan geen raam of deur openen maar gewoon alleen je rooster.

en dat is in de wetenschap dat als je naarbuiten zal gaan het gewoon weer is zoals het was voordat je jezelf een maand of 3 opsloot.

 

ik kan je nu al vertellen dat je op een gegeven moment tegen de muren opvliegt van ellende en verveling.:D

 

Kan je dit vergelijken als je in de gevangenis zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je dit vergelijken als je in de gevangenis zit?

 

daar heb je nog luchtkwartiertjes en buitenlucht op de binnenplaats, ja je zit gevangen en kunt niet weg maar het is wel beduidend groter ook.

bunkers die nog te betalen zijn voor de gewone burger zijn dan ook maar max 30m2 omdat het simpelweg uitgraven>bekisten>wapenen en betonstorten vrijwel geen doen meer is in grotere hoeveelheden oppervlakte.

 

het is meer te vergelijken met isolatiecel denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf ook maar een bunker bouwen voor enkele weken. Tenzij ik plots de loterij win, dan ga ik zo'n 500-1000 m3 bunker bouwen waarin je makkelijk een jaar kan overleven. Beetje poolen, lezen, spelletjes doen, hell, misschien wel een orgie :D

 

 

Uhm, orgie zonder familie dan he :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk...afgezien van het vrienden of familie drama....ook de kosten van water en voedsel en licht en afvoer urine en poep...en dan natuurlijk de kosten van bunker. Hoe goed moet je je afschermen tegen toxische gassen en nucleair materiaal? Wordt het geen kist des doods? Ik zou me wel een tijdje vermaken met mijn strip en boeken verzameling. Denk in ieder geval aan voldoende vitamine C en D. Van VITAMINE D tekortwordt je depressief, dat is sowieso een item onder de grond.

Ten aanzien van het dilemma: verdeelde mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde ik net zeggen over vitamine D. Ik neem aan dat je dat jaar volledig afgesloten blijft zitten in die bunker.. dan heb je dus enorme behoefte aan zon / vitamine D. Inderdaad, zonder dat wordt je depressief, en houd je het ook niet lang uit.

En stel je voor; het jaar is voorbij; wanneer ga je eruit? En dan ga je eruit, blijkt je huis verwoest te zijn of iemand anders erin te wonen (als ze je bunker niet gevonden hebben tenminste) en de wereld niet meer te zijn zoals het was. (is een mogelijkheid) Wat dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor vitamine D kan je supplementen nemen en geblikt vis. Voor 'zon'licht zat ik te denken (niet overaal) aan speciale lampen die zonlicht nabootsen.

En als je er uiteindelijk uit komt en je huis is verwoest.. Je bent met een hele groep in die bunker geweest waarmee je samen wel wat kan fabriceren. Als je huis alleen is overgenomen, dan is het makkelijk; Terugnemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

De bunker kan bescherming geven tegen mensen en de elementen. Maar wat wanneer de uitgang geblokkeerd is geraakt? De meeste deuren gaan naar buiten open. Hoe kom je er dan uit?

 

En wat indien 1 van de leden (of dieren) komt te overlijden? Niet erg aantrekkelijk om het lichaam binnen te houden totdat de kust veilig zou zijn. Dus dat zou naar buiten de bunker moeten. Is er dan beschermende kleding aanwezig wanneer er bv. een nuclaire lucht-, aardevervuiling is?

 

Hoe houd je zicht op informatie om te weten wanneer je de bunker weer veilig kunt verlaten??

 

Boven de noordpoolcircel, gedurende de wintermaanden, is het aantal zelfdodingen aanmerkelijk hoger dan de andere jaargetijden. Dit als gevolg van de afwezigheid van de zon en de zonnestralen. Dat is op te vangen met speciale lampen. Hoe voldoende electriciteit genereren voor die lampen in de bunker?

 

En hoe met de zuurstof voorziening en afvoer van CO2??

 

Ik zou zo wie zo geen bunker willen nabij de kust, rivieren en (berg) meren: niet handig wanneer de bunker in het water komt te liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...