Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gemodificeerde Cattaraugus 225Q


kwakster

Aanbevolen berichten

Deze Cattaraugus 225Q stamt uit WOII, en ik kocht hem voor 20 euro omdat er een stuk van de punt miste en er geen schede bijzat.

Met behulp van mijn Tormek T7 natslijper heb ik de fabrieksslijping veranderd van saber-flat naar saber hollow met een zero edge, waarna ik een convex microbevel van ongeveer 35-40 graden inclusief heb aangebracht met behulp van een leren handstrop voorzien van 6 micron diamantpasta.

De holslijping zorgt ervoor dat het metaal net achter de snede mooi dun wordt (waardoor het mes goed snijdt), en de convex microbevel zorgt voor sterkte (zodat er zelfs mee gehakt kan worden)

Daarnaast heb ik de afgebroken punt bijgeslepen tot een soort van bowiemodel en de enigszins aangetaste leren greep met schuurpapier bijgewerkt & gevormd tot deze me goed in de hand lag en vervolgens voorzien van een paar laagjes Nikwax.

Een passende schede gevonden in de uitverkoopbak bij een dumpzaak, dus e.e.a is ook weer aan de riem te dragen.

Het mes snijdt nu vergelijkbaar met de gemiddelde Mora, maar heeft tegelijkertijd de sterkte van een degelijk militair mes.

Gaat dan ook regelmatig mee op dagtochtjes hier op de Veluwe.

 

 

GEDC5705_zps2cd5f790.jpg

 

GEDC5707_zpsc4ca9187.jpg

 

GEDC5706_zpsf86cc335.jpg

 

GEDC5709_zpsc642a48e.jpg

 

GEDC5708_zps833a8a37.jpg

 

Specs:

 

Totale lengte: 25,8 cm

Lemmetlengte: 14,5 cm

Lemmetdikte: 4,0 mm

Staalsoort: 1095 koolstofstaal (niet roestvast)

Greepmateriaal: leren schijven met stalen guard & knop

Gewicht (zonder schede): 289 gram

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Prachtig gedaan, complimenten. Aangezien ik alles vanuit de losse pols doe met een haakse slijper, heb ik maar even geGoogled op Tormek T7.....prachtig apparaat, ik ga nog even sparen...maar daarmee gaat de messenproductie wel wat strakker en sneller lijkt mij. Plus geeft het ook minder stof dan die schijfjes. Nogmaals: klasse!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...