Ga naar inhoud
GENEGEERD

De tijd...


Bob de prepper

Aanbevolen berichten

Bij het beredeneren wat de consequenties voor mij zijn bij langdurige stroom uitval, kwam ik ineens tot de volgende ontdekking;

Om te kijken hoe laat het is gebruik ik, de computer, dvd speler, magnetron, wekkerradio, enz en tot mijn schrik realiseerde ik dat ik niet eens een klokje op batterijen heb. (Laat staan een oude wekker die je moet opwinden). En ook mijn horloge staat stil, dus weet ik in zo'n situatie na verloop van tijd niet eens meer hoe laat het is, hoe lang ik iets kook, enz...

Dus dacht ik; dit deel ik even met jullie, ik ga in ieder geval op zoek naar een mechanische wekker...

 

Bob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

http://preppers.nl/forum/threads/1896-Horloges?highlight=horloges

 

heel veel horloges inc de mijne een opwindbare automatic, wil zeggen dat hij ook opwind als je hem draagt.

geeft uur datum, dag en maand aan nog geen 20euro

 

je vind er massas op ebay of amazone zoek achter 17 jewels en je vind er van 5euro t/m 125.000.000euro

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://preppers.nl/forum/threads/1896-Horloges?highlight=horloges

 

heel veel horloges inc de mijne een opwindbare automatic, wil zeggen dat hij ook opwind als je hem draagt.

geeft uur datum, dag en maand aan nog geen 20euro

 

je vind er massas op ebay of amazone zoek achter 17 jewels en je vind er van 5euro t/m 125.000.000euro

 

edit: @Bob de prepper weet je wat je tog maar beter eerst doet? rap een klok kopen zadat je die al in de keuken kan hangen.

valt altijd op tijdens het koken of hij nog werkt of niet en dan heb je dat al. dan kanje je shtf horloge/wekker rustig uitkiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

Een mooie zonnewijzer maken of kopen.

Er zijn zelfs zonnewijzers waarbij de datum ook word aangegeven! dat is wel handig bij een hele lange shtf.

 

zandlopers voor de kortere tijden gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwartsklokje op zonnecellen, lijkt me wel wat, maar ook daar zit een batterijtje in, dus wel reserves inslaan.

1 Seconde per jaar scheef lopen, nauwkeurig genoeg voor de rest van je leven dus.

 

Mechanische uurwerken zijn gewoon niet nauwkeurig genoeg, zelfs de beste wijken minuten af per jaar. Gelijk zetten als de zon op z'n hoogste punt staat, is lastig.

 

Het belangrijkste is het bijhouden van de datum, maar dat kan met pen en papier. Moet ik nog wel die schrikkeljaar formule erbij slepen, aangezien het niet zo simpel is als elke vier jaar.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schrikkeljaar

 

Elke eeuwwisseling die niet deelbaar is door 400 is geen schrikkeljaar. (Bv. 1900 niet, 2000 wel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op diverse locaties in het bos heb ik zonnewijzers met stenen gemaakt, (analemmatische zonnewijzers) geeft in ieder geval altijd een globale inschatting van de tijd.

 

Ook nog eens leuk om te doen met je kids.

 

Of steek gewoon een keer een stok in de grond en maak met wat stenen een cirkel (en nu geen discussie beginnen over zomertijd, wintertijd, asverschuiving of de breedtegraad)

Lekker kamperen in de buurt, en elk uur op je horloge een steen op de schaduwpunt leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie: Als ik een horloge heb, heb ik geen zonnewijzer meer nodig. :p

 

Uiteraard goede oefening. Als je het nu niet doet met horloge, weet je inderdaad niet of het echt werkt.

 

Eigenlijk is de exacte tijd niet echt nodig. Spreken we gewoon weer af bij zonsopkomst (voor de duels :confused:), bij hoogste punt van de zon (voor overleg en gezamelijke acties) en bij zonsondergang (voor de borrel. ;))

 

Datum is wel erg belangrijk, met name voor iedere vorm van landbouw en natuurlijk zodat je weet hoeveel tijd er nog is om je voor te bereiden op de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe vroeger werd je wakker als het licht werd, en ging men slapen als het begon te schemeren.

De moderne mens rekt en strekt en speelt met zijn natuurlijke klok.

Merkbaar aan de hoeveelheid halve zombies die ook bij ons rondlopen :cool:.

 

Zijn we genetisch niet voor ontwikkeld.

 

Is echter wel prima te trainen, ik kan met 4-5 uur slaap prima functioneren, maar dat duurde me jaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke post.

 

Komt een beetje overeen met het "fenomeen" verdwalen. Ik doe veel op gevoel en ben nooit zo bezig met tijd.... Inderdaad het zelfde met koken, gewoon gevoel gebruiken.

 

Verdwalen is ook een begrip voor iets wat met tijd, perceptie en verwachtingen te maken heeft. Je "verdwaalt" omdat je ergens op een bepaalde tijd weer wilt zijn en je perceptie is dat je daarom zo snel mogelijk er "moet" zijn. Zeker als je niet meer precies weet hoe je er moet komen, geeft je nog meer druk. Geef je over aan de situatie en schik je er naar. Als je dit beseft loop je geheel anders in je omgeving. Het is wel van belang dat je enige kennis hebt van je omgeving, hoe je er kan overleven etc. Blijf niet onnodig doorlopen, overzie de situatie en geef toe dat je de weg even niet meer weet.....

Kids zijn hier best flexibel in!

Besef je optijd dat je later thuis gaat komen dan gepland. Begin aan je onderkomen, zorg voor eten/drinken (waar mogelijk) en vuur. Besef dat dit je nieuwe thuis is voor de komende dagen.

Laat je sturen door de situatie en niet door tijd....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe vroeger werd je wakker als het licht werd, en ging men slapen als het begon te schemeren.

De moderne mens rekt en strekt en speelt met zijn natuurlijke klok.

Merkbaar aan de hoeveelheid halve zombies die ook bij ons rondlopen :cool:.

 

Zijn we genetisch niet voor ontwikkeld.

 

Is echter wel prima te trainen, ik kan met 4-5 uur slaap prima functioneren, maar dat duurde me jaren.

 

'k Weet niet of iedereen dit kan trainen. Ik doe het slecht met zo weinig slaap, maar zou de tijd wel kunnen gebruiken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke post.

 

Komt een beetje overeen met het "fenomeen" verdwalen. Ik doe veel op gevoel en ben nooit zo bezig met tijd.... Inderdaad het zelfde met koken, gewoon gevoel gebruiken.

 

Verdwalen is ook een begrip voor iets wat met tijd, perceptie en verwachtingen te maken heeft. Je "verdwaalt" omdat je ergens op een bepaalde tijd weer wilt zijn en je perceptie is dat je daarom zo snel mogelijk er "moet" zijn. Zeker als je niet meer precies weet hoe je er moet komen, geeft je nog meer druk. Geef je over aan de situatie en schik je er naar. Als je dit beseft loop je geheel anders in je omgeving. Het is wel van belang dat je enige kennis hebt van je omgeving, hoe je er kan overleven etc. Blijf niet onnodig doorlopen, overzie de situatie en geef toe dat je de weg even niet meer weet.....

Kids zijn hier best flexibel in!

Besef je optijd dat je later thuis gaat komen dan gepland. Begin aan je onderkomen, zorg voor eten/drinken (waar mogelijk) en vuur. Besef dat dit je nieuwe thuis is voor de komende dagen.

Laat je sturen door de situatie en niet door tijd....

 

Makkelijkste is rest-tijd berekenen (zeer grof met je vuist)

Maak een vuist en strek je arm voor je uit, hoeveelheid vuisten (op elkaar) van de zon tot de horizon is grof het aantal uren dat je aan daglicht over hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik draag nooit een horloge, voel me er niet prettig bij.

De tijden die ik al in de gaten moet houden (werk, kinderen, afspraken), waar je dus niet onderuit kunt in de hedendaagse wereld, vind ik al beklemmend genoeg.

 

Het letten op andere dingen, om de tijd een beetje te kunnen bepalen, is veel rustiger, en ook leuker.

 

Ik heb een tijd gehad :), dat ik gejaagd kinderen naar school moest brengen, gaan werken, afijn iedere morgen een hoop stress.

Ineens bedacht ik me, dat dat ook anders kon, en heb ik me een heel ander idee bedacht, oke, de wekker, kan je niet passeren, maar daarna, rustig alles doen wat je moet doen,

en laat het gaan zoals het gaat. Heerlijk !!!!!!

 

Geen gejaag, geen geroep, geen stress, niet meer op die klok kijken hoeveel minuten nog, rust !

Het gekke is dat ik nog steeds op tijd op mijn werk ben, een uitzondering daargelaten, maar dat corrigeer ik dan wel aan t eind van de dag.

 

Een beetje meer zelfbepalend zijn daarin, geeft rust, en daar vaart iedereen wel bij.

 

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een wereld zonder klok, lijkt me heerlijk relaxed, voel maar mee vanaf het ochtendlicht tot aan de schemer, van het verstrijken van de seizoenen,

het verlopen van het tij. Je leert dan zonder klok wel, wanneer het tijd is om iets te doen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Makkelijkste is rest-tijd berekenen (zeer grof met je vuist)

Maak een vuist en strek je arm voor je uit, hoeveelheid vuisten (op elkaar) van de zon tot de horizon is grof het aantal uren dat je aan daglicht over hebt.

 

He, dat simpele truukje kende ik nog niet! Dank je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je zoveel zwijnen dan? :)

 

Als er genoeg tijd is, zullen we ze vinden.....:p

 

On topic: Heb wel een horloge, evenals een telefoon met tijd. Maar heb mezelf behoorlijk aangeleerd de tijd redelijk goed in te schatten. Als shtf maakt het toch niet meer uit....

En anders de zonnewijzer zoals reeds eerder genoemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Als er genoeg tijd is, zullen we ze vinden.....:p

 

On topic: Heb wel een horloge, evenals een telefoon met tijd. Maar heb mezelf behoorlijk aangeleerd de tijd redelijk goed in te schatten. Als shtf maakt het toch niet meer uit....

En anders de zonnewijzer zoals reeds eerder genoemd.

 

Nou, eigenlijk interesseert alleen die Stonehenge me serieus, i.v.m. de moestuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Op die manier kan ik goed het weer voorspellen: Als 't regent in mei, is april voorbij. ;)

 

Ik wil echt een "Stonehenge" bouwen. Aan de stand van de zon, de maan en de sterren kan je heel veel aflezen.

Kwestie van een mooie grote cirkel met betonnen palen, in een bepaalde maat, met bepaalde merktekens op vaste plekken.

En ja, dat heeft iets met Heksenboot te maken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In onze keuken zit in ieder apparaat een klok en geen enkel staat gelijk . Ik hou me daar niet mee bezig .

Er hangt een klok en die staat min of meer juist .

Ik heb een polshorloge en die werkt goed .

Elke morgen maak ik mijn wekken wakker die heeft de laatste 20 jaar nog niet af gelopen

Ik ben overal en bijna altijd op tijd ik kom zelden telaat .

Alleen zegt vrouwlief dat ik altijd telaat thuis komt .

Ik zal haar eens een goed uurwerk kopen voor haar verjaardag .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...