Ga naar inhoud
GENEGEERD

Afwasmiddel indikken/concentreren


Raycoupe

Aanbevolen berichten

In buitensportzaken kun je voor een exorbitant bedrag, super geconcentreerde afwasmiddel kopen voor in de rugzak.

Nu vroeg ik mij af hoeveel water er in normaal afwasmiddel zit en of dit niet simpelweg is in te dikken, zodoende hetzelfde resultaat te krijgen.

 

Vandaar dat ik een klein plastic bakje, gedurende een dag of tien, op de verwarming heb laten verdampen. Jammer genoeg vond de kat het nodig het bakje om te gooien, dus er is wat verloren gegaan. Precies hoeveel water er verdampt is, kan ik niet precies zeggen, maar ik schat dat je 70% van het volume kwijtraakt.

 

Het is nu een pasta geworden, de sateprikker blijft er rechtop in staan, zie foto's en wast prima af, met een heeeel klein beetje.

 

Pic-20130305-002.jpg.62b4ca0005e65297b78ef62d80f4d2af.jpg Pic-20130305-001.jpg.1865b820233d5f9f4b27202777182d52.jpg

 

Nu staat er boven op de CV een hele liter in te dampen, meer dan genoeg afwasmiddel voor in de rugzak of BOB.

'k Vermoed dat dit ook toe te passen is om vloeibaar wasmiddel en allesreinigers.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Misschien ook een tip voor de budgetpreppers: Ik doe het net andersom om in mijn normale thuissituatie langer te doen met mijn afwasmiddel. In Spanje kocht ik ooit een afwasmiddel vh merk Fairy Espuma Activa met een speciale dop erop, waardoor er schuim uit komt.

 

Die heb ik daarna mee naar huis genomen en nagevuld, maar dat bleek niet te werken met gewone dikke afwasmiddel, na verdunnen met water schuimde het wel weer. Ik doe sindsdien echt veel langer met mijn afwasmiddel. ....De fles heette hier gewoon Dreft actief schuim, maar zijn blijkbaar niet meer te koop zie http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/schoonmaken-wassen/dreft-afwasschuim-kopen.217646

 

Ik vermoed dat er iets van een gaasje in de dop zit waardoor je schuim krijgt (misschien gewoon proberen met een zeeppompje en daarin een stukje horgaas of panty?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe, een mogelijk probleem is misschien de handelbaarheid van deze pasta. Deze is veel te dik om in rietjes in te smelten, maar je kunt het materiaal misschien overspatelen in een plat metalen doosje bv. nivea-crème of nog mooier in een klein leeg blikje potters pastilles. Bij lichte verwarming op een electrische kookplaat wordt de massa misschien wat dunner/vloeibaar en beter over te brengen in een handzame verpakking.

 

Groet,

Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je wat zout aan je afwasmiddel toevoegt wordt deze al veel dikker. Het is even puzzelen hoeveel zout erin moet want bij teveel zout wordt de afwasmiddel ook weer dunner. Zo kun je het op een gemakkelijke manier 2-3 keer zo dik maken.

 

........

.......

@Vempain: Als je zout toevoegt, ipv in te dampen, heb je niet het voordeel van gewichts en ruimte besparing.

......

 

Bij toevoegen van zout wordt het product inderdaad "dikker" (visceuzer) maar dit betekent niet dat de concentratie aan feitelijk wasmiddel toeneemt, integendeel. Toch leuk dat je de 'zout-truc' noemt want is wat veel fabrikanten juist doen, vooral met shampoo's, maar dat is gewoon volksverlakkerij. Zo'n stroperig product suggereert de argeloze koper een hogere concentratie en dus kwaliteit, maar hij koopt in feite minder was-product. Er is zéker geen sprake van gewichts en ruimtebesparing zoals @Raycoupe terecht opmerkt. Het is het zelfde verhaal met de dunne en dikke bleek die echter beiden maar ca. 5% 'actief' chloor bevatten.

@vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij toevoegen van zout wordt het product inderdaad "dikker" (visceuzer) maar dit betekent niet dat de concentratie aan feitelijk wasmiddel toeneemt, integendeel. Toch leuk dat je de 'zout-truc' noemt want is wat veel fabrikanten juist doen, vooral met shampoo's, maar dat is gewoon volksverlakkerij. Zo'n stroperig product suggereert de argeloze koper een hogere concentratie en dus kwaliteit, maar hij koopt in feite minder was-product. Er is zéker geen sprake van gewichts en ruimtebesparing zoals @Raycoupe terecht opmerkt. Het is het zelfde verhaal met de dunne en dikke bleek die echter beiden maar ca. 5% 'actief' chloor bevatten.

@vheeswijk

 

Ik weet inderdaad dat de meeste fabrikanten zo werken. (Werk bij een bedrijf waar ze ook schoonmaakmiddelen op deze manier maken) Dit is ook van toepassing op de geconcentreerde allesreinigers, ze stoppen daar alleen iets meer kleurstof in maar aan het recept en de werking veranderd er verder helemaal niets. Het vervelende is dat de consument daar inderdaad de dupe van wordt, ik ben dan ook meer van de goedkopere schoonmaak alternatieven zoals soda en natuurazijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

In buitensportzaken kun je voor een exorbitant bedrag, super geconcentreerde afwasmiddel kopen voor in de rugzak.

Nu vroeg ik mij af hoeveel water er in normaal afwasmiddel zit en of dit niet simpelweg is in te dikken, zodoende hetzelfde resultaat te krijgen.

 

Vandaar dat ik een klein plastic bakje, gedurende een dag of tien, op de verwarming heb laten verdampen. Jammer genoeg vond de kat het nodig het bakje om te gooien, dus er is wat verloren gegaan. Precies hoeveel water er verdampt is, kan ik niet precies zeggen, maar ik schat dat je 70% van het volume kwijtraakt.

 

Het is nu een pasta geworden, de sateprikker blijft er rechtop in staan, zie foto's en wast prima af, met een heeeel klein beetje.

 

Pic-20130305-002.jpg.62b4ca0005e65297b78ef62d80f4d2af.jpg Pic-20130305-001.jpg.1865b820233d5f9f4b27202777182d52.jpg

 

Nu staat er boven op de CV een hele liter in te dampen, meer dan genoeg afwasmiddel voor in de rugzak of BOB.

'k Vermoed dat dit ook toe te passen is om vloeibaar wasmiddel en allesreinigers.

 

Zo simpel, en het gebeurd dagelijks voor mijn ogen aangezien wij in fabrieken natuurlijke oliën op dezelfde wijze indikken.

Maar echt zo simpel dat ik er zelf nooit aan gedacht heb.

 

Cuddo for you.

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo simpel, en het gebeurd dagelijks voor mijn ogen aangezien wij in fabrieken natuurlijke oliën op dezelfde wijze indikken.

Maar echt zo simpel dat ik er zelf nooit aan gedacht heb.

 

Cuddo for you.

 

Ries.

 

Dank je, ben benieuwd of er nog meer vloeistoffen zijn, die we kunnen indampen. Voedsel/sappen uiteraard, maar daar gaan andere topics over.

 

Ik gebruik verder niet zoveel in 't dagelijks leven, behalve wat shampo, schoonmaakmiddel en afwasmiddel.

 

Zou het werken met tandpasta? Lenzenvloeistof? 'k Verzin maar wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, ben benieuwd of er nog meer vloeistoffen zijn, die we kunnen indampen. Voedsel/sappen uiteraard, maar daar gaan andere topics over.

 

Ik gebruik verder niet zoveel in 't dagelijks leven, behalve wat shampo, schoonmaakmiddel en afwasmiddel.

 

Zou het werken met tandpasta? Lenzenvloeistof? 'k Verzin maar wat.

 

Niet alles, aangezien sommige stoffen juist water als medium hebben om te bestaan.

Het indikken zou zo maar tot gevolg kunnen hebben dat indien de later bijgevoegde hoeveelheid water een verkeerde mengverhouding geven.

Met alle gevolgen van dien.

Met zeep zie ik geen direct risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie: Dat klopt inderdaad, sommige vloeistoffen kun je niet indampen en weer in originele staat herstellen door toevoeging van water. Probeer het maar eens met latexverf.

 

Tandpasta is een twijfel geval, lenzenvloeistof is alleen zouten opgelost in water, dus daar voorzie ik geen probleem. Nu draag ik geen lenzen meer, maar dat soort zaken zou ik navragen bij bv diverse opticiens en de mengverhouding wordt ook lastig te bepalen.

 

Goed dat je erop wijst, dat we niet zomaar elke waterbasis vloeistof kunnen indikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet inderdaad dat de meeste fabrikanten zo werken. (Werk bij een bedrijf waar ze ook schoonmaakmiddelen op deze manier maken) Dit is ook van toepassing op de geconcentreerde allesreinigers, ze stoppen daar alleen iets meer kleurstof in maar aan het recept en de werking veranderd er verder helemaal niets. Het vervelende is dat de consument daar inderdaad de dupe van wordt, ik ben dan ook meer van de goedkopere schoonmaak alternatieven zoals soda en natuurazijn

 

Weer een leuke opmerking: "ik ben dan ook meer van de goedkopere schoonmaak alternatieven zoals soda en natuurazijn" Soda (Natriumcarbonaat, Na2CO3.10H2O) kun je ook indikken. Het bevat veel (kristal)water. Op de verwarming lukt dat niet goed maar op een gasfornuis op lage stand gaat dat uitstekend. Het product smelt in zijn eigen kristalwater en wordt een wit poeder. Gewichtswinst: 60-64%. Blijft over: 36-40%. Gebruik een stalen pannetje want aluminium wordt door smeltende soda gemold!!! U bent gewaarschuwd! Het ontstane product moet je wat fijnmaken. Je kunt het dan ook in rietjes insmelten. Watervrij soda kan ook als droogmiddel worden gebruikt maar is niet zo krachtig als Bison Vochtvreter (calcium chloride, CaCl2).

 

 

Wat azijn betreft: Natuurazijn bevat 4% azijnzuur terwijl schoonmaakazijn 8% azijnzuur bevat. Dit is al 100% winst. Natuurazijn en schoonmaakazijn NIET indampen. Azijnzuur is vluchtig!.

 

Gebruik voor schoonmaken nooit soda en azijnzuur (natuurazijn & schoonmaakazijn) samen. Het bruist de pan uit als het tegenzit.

@vheeswijk (chemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk: Is watervrije soda niet ook gewoon verkocht? Of is dat niet te krijgen, ik herinner me dat we het vroeger thuis hadden, maar dat kan m'n vader van de fabriek hebben meegenomen. Dat was een droog, fijn, wit poeder, iets fijner dan wasmiddelpoeder. Handig om te weten dat ik eventueel normale kristalsoda nog kan "indikken".

 

Azijn heb ik hier in 25% in overvloed. (400% winst :o) Koop ik in Duitsland, het is bedoeld om met bv 4 delen frambozensap, frambozenazijn te maken.

Ik heb dit met succes gebruikt tegen m'n eczeem en sinds het preppen heb ik helemaal flink wat flesjes op voorraad. Multifunctioneel. Schoonmaken, huid ontsmetten(werkt ook tegen zonneallergie), voedsel conserveren, etc.

 

Calcium Chloride is ook te koop bij de Wibra, goedkoper dan de Bison navulzakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk: Is watervrije soda niet ook gewoon verkocht? Of is dat niet te krijgen, ik herinner me dat we het vroeger thuis hadden, maar dat kan m'n vader van de fabriek hebben meegenomen. Dat was een droog, fijn, wit poeder, iets fijner dan wasmiddelpoeder. Handig om te weten dat ik eventueel normale kristalsoda nog kan "indikken".

 

Azijn heb ik hier in 25% in overvloed. (400% winst :o) Koop ik in Duitsland, het is bedoeld om met bv 4 delen frambozensap, frambozenazijn te maken.

Ik heb dit met succes gebruikt tegen m'n eczeem en sinds het preppen heb ik helemaal flink wat flesjes op voorraad. Multifunctioneel. Schoonmaken, huid ontsmetten(werkt ook tegen zonneallergie), voedsel conserveren, etc.

 

Calcium Chloride is ook te koop bij de Wibra, goedkoper dan de Bison navulzakken.

 

Watervrije soda wordt heden uitsluitend verkocht door de chemicaliënboer. Voor de eindconsument is heden alleen de mooie heldere kristallijne vorm verkrijgbaar met 10 mol kristalwater. Je koopt dus voornamelijk gewoon water. En de consument is tevreden.

 

Gebruik voor consumptie de Natuurazijn die gemaakt wordt met Acetobacter uit wijnen en andere laag-alcoholische dranken. Deze azijnen bevatten nog de uitgelezen natuurlijke aroma's en geuren van de oorspronkelijke wijnen, en bieren. De hogere concentraties aan azijnen (>4%) zijn veelal synthetisch maar kunnen worden gemengd met natuurproducten zodat er prima consumptieazijnen kunnen worden gemaakt. Deze zijn volledig gelijkwaardig aan de natuurlijke azijnen en prima in de keuken. Een zuiver 4% azijnzuur oplossing (bv. gemaakt door 1:1 verdunning van 8% schoonmaakazijn) is niet slecht als azijn, maar heeft toch niet het culinaire karakter van bv. een wijn-azijn.

 

Ik gebruik vaak in mijn postings het woord "Bison Vochtvreter" omdat de term "calcium chloride" de gemiddelde prepper niets zegt. Uiteraard zijn er alternatieve leveranciers van deze stof.

@vheeswijk (chemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...