Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Kans

De verhouding arm-middeninkomens en rijken, schokkend!

Recommended Posts

Dit stukje staat ook als post in een ander draadje van me.

Maar ik vind dat het wel een eigen topic verdient?

Ik vind namelijk best dat er rijken mogen zijn, zeker als er hard, en helemaal als er heel hard voor wordt gewerkt of grote risicos worden genomen enz..

Maar wat is dan een eerlijke/redelijke vehouding?

Ik vind dat er best een verschil mag zijn tussen arm en rijk.

Ik vind ook dat zij die het verdienen, hulpbehoevende, zieken enz, een inkomen moeten hebben waar sober maar normaal van geleefd kan worden.

Maar wat mag dan een topper verdienen?

Laat ik getallen gebruiken waarvan ik, we?, denken dat redelijk is, ik doe een gooi maar het gaat me meer om de verhoudingen dan de absolute getallen en dit is per maand..

De armen: leefbaar inkomen netto 2000 ( ga uit van een gezin hoop dat dit kan?.....)

De midden klasse: hebben natuurlijk meer te besteden netto 3000 - 6000 euro...

De rijken: nou dat mag wel wat opleveren natuurlijk netto 10.000 - 30.000 euro

Even rekenen de middenklasse heeft 1,5 tot 3 maal meer dan de minima, de rijken 5 tot 15 maal meer dan de minima en 2 - 5 maal meer dan de middeninkomens..

Geen idee wat jullie er van vinden maar dit lijkt me niet een bijzonder onbeschoft uitgangspunt?

Daar hoort nog een getal bij.. De verdeling van de minima de middeninkomens en de rijken..

Laat ik weer een voorstel doen:

10-20% minima ( vind ik eigenlijk al veel maar als er redelijk van te leven is ...)

60-80% middeninkomens

10-20% rijken

Redelijk of niet?

Maak even snel en papiertje en schrijf ( posten lijkt me zeer interresant !) jou redelijke verhoudingen op, en bekijk DAARNA even deze link van een paar minuten naar de REALITEIT:

( ga wel even zitten aub.... )

Preppen maar !

Kans

Gast gerbewoner

Ik denk dat de getallen wat lager liggen. Een stel in de bijstand krijgt 1300 netto. Daar zal vast wat bijkomen voor de kinderen maar ik geloof niet dat het totaal 2000 euro is. Als dat wel zo is dat vind ik dat best nog veel.

Edit: filmpje gaat over Amerika. Heb je ook iets wat gaat over Nederland?

Edit 2: Wat vind je normaal om van te leven? Heb je een TV nodig, moet je op vakantie kunnen (in de bijstand krijg je ook vakantiegeld) of moet het gewoon voldoende zijn om te kunnen leven en niets extra?

Dank voor het filmpje, heb het nog niet gekeken @Kans maar dat ga ik wel doen. Wat ik wel weet is dat er een groot verschil zit tussen de verkregen rijkdom van rasechte hardwerkende "ondernemers" en "bepaalde"directeuren binnen bedrijven. Zo heb ik ooit eens door een voormalige functie goed zicht gekregen op de salarissen en bonussen binnen een groot bedrijf in nederland.

De hardwerkende middenmanager die s'avonds thuis nog verslagen aan het typen was, goed voor zijn team zorgde en zijn declaraties altijd netjes onderbouwde verdiende zo rond de 4 a 5 duizend bruto. De directeuren van het bedrijf, er waren er wel 7 (!!) kregen ongeveer 27 duizend (!!) bruto per maand. Eén van de directeuren kon ik van heel dichtbij meemaken. Hij schreef beleidsstukken met heel veel plak en knipwerk vanaf internet en kopieerde hele stukken tekst van het werk van de mensen vlak onder hem. Hij was binnen werktijd op de golfbaan te vinden onder het mom van netwerken. Hij dronk s'middags om 14.00 al met andere directeuren behoorlijk wat wijn onder het mom van vergaderen. De bonussen lagen op zo'n 15% van het jaarsalaris en etentjes met hele families werden gewoon gedeclareerd. Tja....... oh ja, en zijn schoonzus kreeg voor een advies dat op één A4'tje paste een bedrag van 20 duizend euro uitbetaald. Nou ja, ik kan nog meer vertellen, maar dan zakt mijn humeur echt een beetje en dat is niet fijn op deze zondagavond :-)

Ongelofelijk wat een "vleesgeworden insecten" sommige mensen zijn geworden, ik kan het maar niet echt geloven en toch is het zo. Het lijkt wel een ander ras. Het belangrijkste in dit verhaal: naast de hardwerkende rijken die hun geld op een eerlijke manier verdienen, bestaan dit soort mensen dus ook, hou er rekening mee!!

Ik vraag me af hoe dit gaat lopen als we uit de puinhopen weer een nieuwe maatschappij moeten opbouwen, dan lopen dit soort mensen toch ook gewoon weer mee in het hele verhaal......

Gast Heksenboot

Mooi verhaal vanuit de werkelijkheid @Richa. Wedden dat het de schuld van de buitenlanders is. :)

Mooi verhaal vanuit de werkelijkheid @Richa. Wedden dat het de schuld van de buitenlanders is. :)

Dank je wel, ik zat er met mijn zeer gefrustreerde neus bovenop toen. Dat van die buitenlanders vat ik ff niet, sorry :-)

Gast Heksenboot
Dank je wel, ik zat er met mijn zeer gefrustreerde neus bovenop toen. Dat van die buitenlanders vat ik ff niet, sorry :-)

Oh, sorry, misschien bedoelde ik wel werklozen. In de zin van: "Alles is de schuld van .... "

edit:

Waarschijnlijk ben ik veel te cryptisch, daar heb ik wel vaker last van.

Mijn excuses, negeer die opmerkingen maar.

Lees maar liever de reacties die na mij komen, die zijn wat leesbaarder. (Damn, weer cryptisch, het zit gewoon in me, helaas :)).

Gast Jager
Dit stukje staat ook als post in een ander draadje van me.

Maar ik vind dat het wel een eigen topic verdient?

Ik vind namelijk best dat er rijken mogen zijn, zeker als er hard, en helemaal als er heel hard voor wordt gewerkt of grote risicos worden genomen enz..

Maar wat is dan een eerlijke/redelijke vehouding?

Ik vind dat er best een verschil mag zijn tussen arm en rijk.

Ik vind ook dat zij die het verdienen, hulpbehoevende, zieken enz, een inkomen moeten hebben waar sober maar normaal van geleefd kan worden.

Maar wat mag dan een topper verdienen?

Laat ik getallen gebruiken waarvan ik, we?, denken dat redelijk is, ik doe een gooi maar het gaat me meer om de verhoudingen dan de absolute getallen en dit is per maand..

De armen: leefbaar inkomen netto 2000 ( ga uit van een gezin hoop dat dit kan?.....)

De midden klasse: hebben natuurlijk meer te besteden netto 3000 - 6000 euro...

De rijken: nou dat mag wel wat opleveren natuurlijk netto 10.000 - 30.000 euro

Even rekenen de middenklasse heeft 1,5 tot 3 maal meer dan de minima, de rijken 5 tot 15 maal meer dan de minima en 2 - 5 maal meer dan de middeninkomens..

Geen idee wat jullie er van vinden maar dit lijkt me niet een bijzonder onbeschoft uitgangspunt?

Daar hoort nog een getal bij.. De verdeling van de minima de middeninkomens en de rijken..

Laat ik weer een voorstel doen:

10-20% minima ( vind ik eigenlijk al veel maar als er redelijk van te leven is ...)

60-80% middeninkomens

10-20% rijken

Redelijk of niet?

Maak even snel en papiertje en schrijf ( posten lijkt me zeer interresant !) jou redelijke verhoudingen op, en bekijk DAARNA even deze link van een paar minuten naar de REALITEIT:

( ga wel even zitten aub.... )

Preppen maar !

Kans

Het gemiddelde bijstandsniveau zit tussen de 600 a 900 euro netto per maand.

Moet je voorstellen hoe die mensen gewend zijn te survivallen elke maand....

Gast Riesie
Het gemiddelde bijstandsniveau zit tussen de 600 a 900 euro netto per maand.

Moet je voorstellen hoe die mensen gewend zijn te survivallen elke maand....

Vriendin van mij houd (na aftrek vaste lasten) 150 Euro over om van te leven.

Kun je nagaan hoe vet je het dan nog hebt.

Nederland heeft het...

Die "armen" die netto € 2000 moeten krijgen, wie zijn dat?

Ik neem aan dat het de werkende zijn die nu minimumloon krijgen?

Voor bijstand etc is dat veel te hoog, moet je nagaan hoeveel belastinggeld dat kost.

Dat kan de Nederlandse belastingbetaler nooit opbrengen.

En als bedrijven dat soort lonen moeten betalen aan de midden klasse, kunnen ze net zo goed meteen faillissement aanvragen.

Hoe lang zou het duren voordat alle productie bedrijven uit Nederland vertrokken zijn, en verhuis naar Azië?

Normaal behoort er een balans te zijn tussen het loon dan iemand verdient en het werk dat hij/zij verricht.

In de top is die balans echter zoek, hoe kan je ooit rechtvaardigen dat iemand 10 miljoen Euro (of meer) verdient, niemand is zo speciaal dat hij/zij dat behoort te krijgen.

(plus een bonus van tientallen miljoenen)

http://nos.nl/artikel/480356-zwitsers-dwingen-bonusaanpak-af.html

Het is een mooi idee dat iedereen luxe kan leven, maar het moet echter ook betaalt worden door iemand.

@Kans

2000euro is veel dat komt er bij ons niet binnen en als dat al arm is, mijn man werkt hier alleen als kostwinner.

Ik denk dat je inderdaad richting bijstand niveau ( zoals @Jager zegt) moet gaan zitten met het woord ''arm''.

En als iemand keihard werkt mag hij of zij van mij best wat meer verdienen, en daar bedoel ik mee WAT extra en niet die extreme bedragen.

Tenslotte werkt ieder naar zijn of haar vermogen hard!

@Kans ik hoop dat het bruto inkomsten zijn . Anders word ik op staandevoet Nederlander . Om 2000 € netto te verdienen in België moet je al een goede baan hebben of toch extra bonussen ontvangen zoals ploegendienst nachtdienst of weekendwerk

En mensen die 2000 € verdienen kan je niet meer bij de armen rekenen .

Ik heb hier (ik weet niet meer waar ) al gelezen dat er mensen zijn met een uitkering van 400€ dan moet je wel elke maand vechten om rond te komen .

Zo heb je dikwijls een stukje maand over op het einde van uw geld

Ik vind het prima dat er geld verdient word als je er voor werk .

Ik vind het ook rechtvaardig dat je een uitkering krijgt als je werkloos word of ziek als je er voor jaren hebt gewerkt .

Maar ik vind jammer dat alles zo ongelijk verdeeld is . Dit met loon uitkering en pensioen .

Geert

Gast Riesie

Het is een mens eigen om te klagen "dat het aan "de buitenlanders" ligt (of het weer, of het seizoen).

Voorheen kregen de Turken de schuld, daarna de Polen etc etc.

Mensen klagen graag een ander aan dat het "hun" schuld is.

Ik denk dat @Heksenboot dat bedoelt.

Het ligt niet aan de buitenlanders.

Het ligt misschien wel aan het buitenlandbeleid.

De 'noodzaak' voor openheid, globalisatie enzomeer, voordat we zelf de zaken onomstotelijk goed voor elkaar hebben.

Zie zelfs nu nog de onstopbare uitbreiding van de EU. In een crisis notabene!

@Kans

Ik heb hier (ik weet niet meer waar ) al gelezen dat er mensen zijn met een uitkering van 400€ dan moet je wel elke maand vechten om rond te komen .

Dan liggen de huren daar zeker een stuk lager. Hier is de gemiddelde huur al meer dan 400 euro. Dus dan zou je elke maand negatief uitkomen.

Dan liggen de huren daar zeker een stuk lager. Hier is de gemiddelde huur al meer dan 400 euro. Dus dan zou je elke maand negatief uitkomen.

Ja ik weet ook niet hoe ze het gedaan krijgen .

Dat van die 400€ heb ik hier op het forum gelezen .

En wat de gemiddelde huur in België is van een huis of flat heb ik ook geen idee van ik huur al 32 jaar niet meer .

Geert

Gast Heksenboot
Het is een mens eigen om te klagen "dat het aan "de buitenlanders" ligt (of het weer, of het seizoen).

Voorheen kregen de Turken de schuld, daarna de Polen etc etc.

Mensen klagen graag een ander aan dat het "hun" schuld is.

Ik denk dat @Heksenboot dat bedoelt.

Ja, dat denk ik ook. Maar altijd klagen naar "beneden", in plaats van naar de gasten die miljarden laten verdwijnen. Pik-orde. Jezelf op een voetstuk plaatsen.

Enz.

Het ligt niet aan de buitenlanders.

Het ligt misschien wel aan het buitenlandbeleid.

De 'noodzaak' voor openheid, globalisatie enzomeer, voordat we zelf de zaken onomstotelijk goed voor elkaar hebben.

Zie zelfs nu nog de onstopbare uitbreiding van de EU. In een crisis notabene!

Dat zal er ook zeker wel een gedeelte aan bijdragen.

Als je bedenkt dat je toch eerst gaat proberen om de werkeloosheid in eigen land aan te pakken, maar wordt vervolgens een stokje voor gestoken door de EUSSR. Die wil even bepalen dat het heel belangrijk is dat we banen scheppen om mensen uit andere EU landen aan het werk te helpen, onder het mom van algemeen belang.

Even ontopic,...

Ik ben ook ban mening dat het uitgangspunt van €2000 netto per maand mag worden bijgesteld naar €900 tot €1300 nette per maand zoals @Jager en @gerbewoner al vermelde.

De verhoudingen liggen naar mijns inziens redelijk in de buurt van wat je in het voorbeeld aangaf, echter met de verhouding 20% minima, 60% midden en 20% rijk. @Kans, alleen de indicatie van de netto inkomens zijn toch wel enigszins aan de behoorlijk hoge kant.

Wanneer er in andere forum delen gesproken wordt over de 'elite' dan weet je na het zien van dit filmpje dus dat er gesproken wordt over die ene persoon van de 100. Die 1% van de populaite,wat een absurd hoog vermogen heeft die groep, helemaal als je die vergelijkt met de midden en lage inkomens..

En dus blijven we de minima helpen i.p.v. de middenklasse minder te belasten.

De middenklasse kan dan meer uitgevenen dus de minima aan werk helpen.

In Belgie zit je met een gezinsinkomen van maximaal 2000 euro per maand onder de armoedegrens en ben je dus arm.

Hier krijg je als alleenstaande een leefloon 800 euro, en zoals iemand al aanhaalde is dit meer een overleefloon.

Het minimum brutoloon in Belgie ligt rond de 1500 euro als je dan naar onze belastingschaal kijkt moet je daar ongeveer 30% belastingen op betalen.

Dan zit je net op de armoedegrens, en daar moet je dan voor werken, werken om arm te zijn ...

Als je dan nog bedenkt dat rijken door fiscale constructies op te zetten hun inkomstenbelastingen tot 0% reduceren,

dan walg je helemaal van hoe ongelijk de rijkdom verdeeld is.

De wetten en regels staan toe dat dit soort constructies gebruikt wordt.

En wie maken deze regels?

Juist.

Dus voor wie werken deze figuren?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...