Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tritium torch ervaringen?


Johnny BravoNL

Aanbevolen berichten

In een ander topic werd hij al een keer genoemd, de Tritium Torch. Een kleine lamp die op basis van een tritium lichtbron 15 jaar lang (continue) brandt/licht geeft.

 

Het is geen schijnwerper, maar meer een tactische lamp. Voor 85 eurie best pittig, maar aan de andere kant wel 15 jaar lang licht.

 

Op YouTube kan ik maar één review vinden.

 

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met dit product? Is het een aanrader?

 

Alvast bedankt.

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 151
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hoi Johnny,

 

Ik spreek namens Kitmarkers.nl We zien dat er vanuit Preppers een aantal keer is doorgeklikt naar Kitmarkers.nl. Hopelijk kan ik je vraag hier beantwoorden.

Zoals je zelf al aangeeft komt er geen baken van licht uit de lamp. Echter wel een aanzienlijke gloed waarmee je prima kaarten/boeken kunt lezen in het donker. Een leuk gegeven is dat de helderheid (uitgedrukt in uL) recentelijk is verhoogd van 800uL naar 1000uL. Een erg interessante verbetering! Wij verkopen expliciet alleen de laatste versie van deze tritium lamp.

Waarvoor wil je de lamp hoofdzakelijk gaan gebruiken?

 

Voor het markeren van objecten in plaats van het direct verlichten kan ik je eerder de kitmarkers aanbevelen. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende afmetingen en kleuren. De Torch is alleen leverbaar met een groene tritium lichtbron.

 

Groeten,

Stijn

Kitmarkers.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Johnny,

 

Ik spreek namens Kitmarkers.nl We zien dat er vanuit Preppers een aantal keer is doorgeklikt naar Kitmarkers.nl. Hopelijk kan ik je vraag hier beantwoorden.

Zoals je zelf al aangeeft komt er geen baken van licht uit de lamp. Echter wel een aanzienlijke gloed waarmee je prima kaarten/boeken kunt lezen in het donker. Een leuk gegeven is dat de helderheid (uitgedrukt in uL) recentelijk is verhoogd van 800uL naar 1000uL. Een erg interessante verbetering! Wij verkopen expliciet alleen de laatste versie van deze tritium lamp.

Waarvoor wil je de lamp hoofdzakelijk gaan gebruiken?

 

Voor het markeren van objecten in plaats van het direct verlichten kan ik je eerder de kitmarkers aanbevelen. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende afmetingen en kleuren. De Torch is alleen leverbaar met een groene tritium lichtbron.

 

Groeten,

Stijn

Kitmarkers.nl

 

Nooit van kitmarkers gehoord, leuk, zo leer je weer eens wat. Er staat onder aan de uitleg op je site dat de straling nog niet eens door een velletje papier gaat. Er gaat dus wel een minime radio actieve straling van uit begrijp ik? Totaal ongevaarlijk, staat er bij, maar wat ik me dan toch afvraag: is het dan nog steeds ongevaarlijk als je het 15 jaar lang op zak draagt aan je sleutelbos?

 

Groeten, Richa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het om radioactieve straling zou gaan, gaat het om alfa-straling. Dit penetreert idd nog geen velletje papier, wat het is een deeltjes straling van relatief grote protonen, met lage energie.

Het kan dus ook slecht de dode cellen in je opperhuid doordringen. Ik zou hem wel aan m'n sleutelbos willen hebben. :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Richa en Raycoupe,

 

Tritium lichtbronnen zenden inderdaad een kleine hoeveelheid straling uit. Dit is beta-straling. Dus geen alfa-straling! (welke wel gevaarlijk is).

Zonder al te diep in te gaan op het scheikundig verval e.d. van deze straling kan ik je de volgende uitleggen:

 

De hoeveelheid β-straling die vrijkomt is afhankelijk van:

- De aanwezige hoeveelheid Tritium in het product (de “activiteit”)

- De energie van de βˉ -deeltjes (fysisch identiek aan een electron). Voor Tritiumgas bedraagt deze gemiddeld 5,7 keV.

- De halfwaarde-tijd (voor Tritium 12,3 jaar)

 

Omdat de energie van deze β-deeltjes zeer laag is, is ook de “dracht” van de straling gering. Zo is de dracht van een β-deeltje, afkomstig uit een Tritiumkern, in lucht circa 7mm. Omdat het Tritiumgas zit opgesloten in borosilicaatglas en bij de kitmarkers in een plastic omhulsel komt hierdoor geen straling door naar buiten.

 

Stel dat het borosilicaatglas en/of het plastic omhulsel breek is er alsnog niks aan de hand. De hoeveelheid achtergrondstraling die we gemiddeld jaarlijks "ongevraagd" ontvangen is veel groter dan de straling die eventueel naar buiten kan dringen afkomstig va neen tritium lichtbron.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Richa en Raycoupe,

 

Tritium lichtbronnen zenden inderdaad een kleine hoeveelheid straling uit. Dit is beta-straling. Dus geen alfa-straling! (welke wel gevaarlijk is).

Zonder al te diep in te gaan op het scheikundig verval e.d. van deze straling kan ik je de volgende uitleggen:

 

De hoeveelheid β-straling die vrijkomt is afhankelijk van:

- De aanwezige hoeveelheid Tritium in het product (de “activiteit”)

- De energie van de βˉ -deeltjes (fysisch identiek aan een electron). Voor Tritiumgas bedraagt deze gemiddeld 5,7 keV.

- De halfwaarde-tijd (voor Tritium 12,3 jaar)

 

Omdat de energie van deze β-deeltjes zeer laag is, is ook de “dracht” van de straling gering. Zo is de dracht van een β-deeltje, afkomstig uit een Tritiumkern, in lucht circa 7mm. Omdat het Tritiumgas zit opgesloten in borosilicaatglas en bij de kitmarkers in een plastic omhulsel komt hierdoor geen straling door naar buiten.

 

Stel dat het borosilicaatglas en/of het plastic omhulsel breek is er alsnog niks aan de hand. De hoeveelheid achtergrondstraling die we gemiddeld jaarlijks "ongevraagd" ontvangen is veel groter dan de straling die eventueel naar buiten kan dringen afkomstig va neen tritium lichtbron.

 

Duidelijk verhaal.

@Johnny BravoNL: Z'n mention gaat fout, mailen kerel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ooit eens een kitmarker gekocht voor aan mijn rugzak. De lichtopbrengst viel enorm tegen. Als het echt pikdonker is kan je het net zien als je goed kijkt, maar daar is alles mee gezegd. Ik houd het liever op van die breek-staafjes. Niet van die dingen die je vroeger in discotheken zag, maar van die kleintjes die veel door vissers gebruikt worden. Geven ongeveer 12 uur licht, dus zijn wel wegwerpartikelen, maar daar is de stukprijs ook naar. Die breekstaafjes geven overigens ook ruim voldoende licht om een kaart te lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zou @Kitmarkers mij zo'n lampje best als dank kunnen geven voor al deze gratis publiciteit, hahahaha! ;)

 

Schrijf ik gelijk een mooie review! De laatste is "maar" 28.000 keer gelezen... ;)

 

Als je dan vooral ff test of ie echt 15 jaar meegaat?!? :p ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Johnny BravoNL:. Stuur me even een mailtje. Wie weet kunnen we iets regelen. ;-)

 

Of..... je maakt van @Johnny BravoNL een affiliate, met een mooie korting voor de mensen op deze site. Het lijkt me een fijn prep-item namelijk.

En nog dank voor je uitleg op mijn vraag.

Groeten,

Richa

 

Edit: Maar daar gaan de oprichters van deze site dan over natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ooit eens een kitmarker gekocht voor aan mijn rugzak. De lichtopbrengst viel enorm tegen. Als het echt pikdonker is kan je het net zien als je goed kijkt, maar daar is alles mee gezegd. Ik houd het liever op van die breek-staafjes. Niet van die dingen die je vroeger in discotheken zag, maar van die kleintjes die veel door vissers gebruikt worden. Geven ongeveer 12 uur licht, dus zijn wel wegwerpartikelen, maar daar is de stukprijs ook naar. Die breekstaafjes geven overigens ook ruim voldoende licht om een kaart te lezen.

 

Hoi BTF,

 

Jammer om te horen dat je de lichtopbrengst van de Kitmarker tegen vond vallen. Welke kleur heb je destijds gekocht?

Doorgaans zijn de kleuren groen en blauw het felste. Het zou kunnen zijn dat je een oude Kitmarker te pakken hebt gekregen die dus niet 'vers' is of dat je een slechte versie hebt waarin te weinig tritium gas zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik zie mogelijkheden:D Aangezien ik geen elektrisch licht heb, heb ik altijd mijn aansteker nodig om de lamp aan te steken als ik thuis kom. Meestal gaat het goed maar soms moet ik in een stikdonkere tent op zoek naar de aansteker om licht te maken. Ik wacht even af of er nog een leuke korting gaat komen en dan wil ik er wel aan paar bestellen. Stop ik er meteen een paar in wat dobbers zodat ik daar ook geen breekstaafjes meer in hoef te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi BTF,

 

Jammer om te horen dat je de lichtopbrengst van de Kitmarker tegen vond vallen. Welke kleur heb je destijds gekocht?

Doorgaans zijn de kleuren groen en blauw het felste. Het zou kunnen zijn dat je een oude Kitmarker te pakken hebt gekregen die dus niet 'vers' is of dat je een slechte versie hebt waarin te weinig tritium gas zit.

 

Ik heb de gele. Zoals gezegd, wanneer het donker is zie je hem wel van een afstandje, maar het geeft geen licht. De lichtopbrengst van zo'n break-light is echt 100x groter, die geven echt licht. Daarmee kan je ook een kaart lezen. Nu begrijp ik dat zo'n kitmarker ook niet bedoelt is om oppervlaktes te verlichten zoals deze tritium torch wel zou moeten doen, maar ik had toch wat meer felheid verwacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gele tritiumlichtbronnen geven circa 80% licht t.o.v. van de felste lichtbronnen, de groene.

 

Zoals je zelf ook al aangeeft zijn breek-lichten helaas niet te vergelijken met tritium lichtbronnen. Breek-lichten geven ongeveer 8 tot 18uur licht, terwijl tritium lichtbronnen tot 15jaar licht geven. Helaas moet er dan wel op de hoeveelheid licht worden ingeleverd.

 

De hoeveelheid licht hangt af van de kleur, grootte van de lichtbron, mate van duisternis, gewenning van je ogen aan het donker, enz.

 

Mocht je in de toekomst nog interesse hebben in een Kitmarker kan ik je de groene of blauwe aanraden. Deze valleen doorgaans meer op dan gele of andere kleuren.

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de toelichting. Ik zal er eens over na denken.

 

Wat betreft de trium-torch, ik geloof dat deze minder licht geeft dan een break light. Inderdaad, er is nogal een verschil tussen 12 uur en 15 jaar. Wanneer je zoiets veel gebruikt lijkt het mij dus wel handig. Als je het slechts sporadisch gebruikt zie ik de voordelen t.o.v. zo'n break light niet echt. Het lijkt me een leuke gadget, begrijp me niet verkeerd, maar wel duur als je het nauwelijks gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Richa en Raycoupe,

 

Tritium lichtbronnen zenden inderdaad een kleine hoeveelheid straling uit. Dit is beta-straling. Dus geen alfa-straling! (welke wel gevaarlijk is).

Zonder al te diep in te gaan op het scheikundig verval e.d. van deze straling kan ik je de volgende uitleggen:

 

De hoeveelheid β-straling die vrijkomt is afhankelijk van:

- De aanwezige hoeveelheid Tritium in het product (de “activiteit”)

- De energie van de βˉ -deeltjes (fysisch identiek aan een electron). Voor Tritiumgas bedraagt deze gemiddeld 5,7 keV.

- De halfwaarde-tijd (voor Tritium 12,3 jaar)

 

Omdat de energie van deze β-deeltjes zeer laag is, is ook de “dracht” van de straling gering. Zo is de dracht van een β-deeltje, afkomstig uit een Tritiumkern, in lucht circa 7mm. Omdat het Tritiumgas zit opgesloten in borosilicaatglas en bij de kitmarkers in een plastic omhulsel komt hierdoor geen straling door naar buiten.

 

Stel dat het borosilicaatglas en/of het plastic omhulsel breek is er alsnog niks aan de hand. De hoeveelheid achtergrondstraling die we gemiddeld jaarlijks "ongevraagd" ontvangen is veel groter dan de straling die eventueel naar buiten kan dringen afkomstig va neen tritium lichtbron.

 

Das fijn om te weten :). Vooral als man zijnde, want meestal verdwijnt zo'n kleine sleutelbos gewoon in je broekzak..das wel erg 'close range' met onze 'crown jewels' dan natuurlijk :p.

 

Ik denk overigens wel dat de meer gevorderde preppers de sleutelbos niet meer in hun broekzak kunnen hebben gezien de hoeveelheid gear & gadgets dat er aan hangt

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me een super item als marker voor aan een sleutelbos in een donkere handtas zoals bij mij, normaal is het altijd zoeken en graaien.

Of voor aan iets wat je snel moet kunnen pakken in het donker, je brandblusser, je BOB, je zakmes, of zaklantaarn. (of je partner hihihi)

 

Als je er uitgebreid de krant bij wilt gaan lezen, lijkt het me niet geschrikt, als je snel iets moet kunnen vinden lijkt het me erg handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das fijn om te weten :). Vooral als man zijnde, want meestal verdwijnt zo'n kleine sleutelbos gewoon in je broekzak..das wel erg 'close range' met onze 'crown jewels' dan natuurlijk :p.

 

Ik denk overigens wel dat de meer gevorderde preppers de sleutelbos niet meer in hun broekzak kunnen hebben gezien de hoeveelheid gear & gadgets dat er aan hangt

 

Ik begrijp precies wat je bedoelt ;-)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp precies wat je bedoelt ;-)!

@Kitmarkers, nieuwsgierig geworden ging ik even wat onderzoek doen naar deze geinige kitmarkers. Nu heb ik naar aanleiding van een youtubefilmpje toch nog wat vragen over de straling. Ja sorry, sommigen van ons preppen o.a. om een nucleair fallout een beetje door te komen en dan doe je extra onderzoekend en oplettend met het binnenhalen van radio actief materiaal :cool: :D Niet om je materiaal af te zeiken dus, want in de 1e instantie ben ik erg enthousiast over lichtjes en lampjes en helemaal als ze leuke kleurtjes hebben en in mijn prep-uitrusting zouden passen. Maar laten we zeggen dat we de kroonjuwelen van onze mannelijke preppers onaangetast willen houden.

 

In het filmpje wordt een kitmaker getest met 4 verschillende geigemeters.

Met nummer 2 en nummer 4 wordt een verhoogde gammastraling waargenomen.

 

Hieronder de testresultaten:

 

Resultaat meting x-rays:

1. detector with metal GM tube.

vrijwel geen verhoging waargenomen

 

2. detector wth pancake GM tube with Mica window.

Een verhoging van 165 tellen per minuut gemeten

 

3. detector - breed scala gamma energie

It is very hard to resolve is this kind of detector detect any x-rays because of very high background radiation detection.

Geen verhoging gemeten

 

4. detector - lage gamma energie "Ludlum 44-3"

Een verhoging van 3500 tellen per seconde gemeten

 

Mijn vragen: Is de geteste kitmarker uit dit filmpje gelijk, of gelijkwaardig aan degenen die jij verkoopt op kitmarkers.nl ?

Zo ja, wat betekenen dan de verhogingen van meter 2 en 4 voor onze gezondheid als we de kitmarker aan onze sleutelbos vlak bij ons lichaam zouden dragen?

Zo nee, waarin verschillen jouw kitmarkers van die van dit filmpje?

 

Alvast hartelijk dank en vriendelijke groeten,

Richa

 

Hieronder het filmpje

[video=youtube;M-_4ijCPwTg]http://www.youtube.com/watch?v=M-_4ijCPwTg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...