Ga naar inhoud
GENEGEERD

Machete 2.0


Nonkel Jones

Aanbevolen berichten

Het Britse leger, beste @Johnny BravoNL en @Raycoupe, bezette ooit driekwart van de aarde en heeft in iedere denkbare jungle huisgehouden. Dat brengt een hoop controversiteit met zich mee, maar ook een hoop ervaring.

 

Ik geloof niet dat deze ervaring zomaar zo een-twee-drie overboden kan worden door een ontwerper die gaat voor fancy, kek of de zeer populaire rambostyle. Vandaar dat ikzelf gek ben op dat wat grootmoeder uit eigen ervaring me wist over te dragen - zoals olieverlichting, -verwarming en bijvoorbeeld koffiemolens - en dat ik ook wat betreft mijn machete teruggrijp op dat wat goed is gebleken.

 

Overigens, Johnny, doet jouw mes me meer denken aan een Fiat Multipla dan aan Klingon.

 

Ach, of je nu door een Fiat Multivla of een Porsche 911 overreden wordt, het resultaat is hetzelfde ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik was voor 1tje van Duitse makelaardij gegaan.

Echte vakmensen die Duitsers, maar daar zijn de prijzen dan ook naar.

let wel, je modificatie heeft de prijs drastisch doen dalen, een kenner zal meteen zien dat eraan is geslepen.

 

Ik heb zo'n vermoeden dat onze Nonkel deze machete toch niet meer van de hand gaat doen of iemand moet hem uit z'n dode handen willen trekken. Maar de waardedaling zou een goed argument kunnen zijn om hem inderdaad niet zo te laten slijpen. Overigens deel ik de mening van Nonkel dat functionaliteit toch echt boven de historische waarde gaat. Tijdens SHTF is het leuk een stukje geschiedenis bij je te dragen maar als je nog 3 andere messen bij je moet dragen om je dagelijks klussen te doen dan kwam er bij mij toch echt iets anders voor in de plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n vermoeden dat onze Nonkel deze machete toch niet meer van de hand gaat doen of iemand moet hem uit z'n dode handen willen trekken. Maar de waardedaling zou een goed argument kunnen zijn om hem inderdaad niet zo te laten slijpen. Overigens deel ik de mening van Nonkel dat functionaliteit toch echt boven de historische waarde gaat. Tijdens SHTF is het leuk een stukje geschiedenis bij je te dragen maar als je nog 3 andere messen bij je moet dragen om je dagelijks klussen te doen dan kwam er bij mij toch echt iets anders voor in de plaats.

 

mijn oude zooi verzameling is iets anders dan mijn prepmeuk

door het verkrachten van WW2 spul blijft er steeds minder over wat zeker weten jammer is

zulke spullen moet je koesteren en mooi houden, ik heb zelf ook wat rare spulletjes uit rare landen, die ga ik niet verbouwen omdat dat shtf technisch beter uitkomt, dat heb ik voor de historische waarde

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn oude zooi verzameling is iets anders dan mijn prepmeuk

door het verkrachten van WW2 spul blijft er steeds minder over wat zeker weten jammer is

zulke spullen moet je koesteren en mooi houden, ik heb zelf ook wat rare spulletjes uit rare landen, die ga ik niet verbouwen omdat dat shtf technisch beter uitkomt, dat heb ik voor de historische waarde

 

Daar heb je zeker een goed argument. Maar als ik soldaat(of gewone burger) zou zijn geweest had ik liever dat iemand die mijn machete (of welke andere tool dan ook) in z'n bezit had, hem aanpaste en gebruikte dan dat ie ergens in de kast lag weg te stoffen. Het feit dat iemand een tool van mij aanpast & gebruikt na mijn overlijden en daarmee weet te overleven is in mijn ogen het allermooist :). Daarmee is die tool voor mij op de juiste plaats.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben prepper, geen verzamelaar. En als prepper probeer ik me te voorzien van spullen waarvan ik denk dat ze voor mij het beste bruikbaar zijn. Dat ik daarbij teruggrijp op datgene waarvan de kwaliteit bewezen is, lijkt me logisch.

De historische waarde van een dergelijke machete is uiterst beperkt. Ze werden en masse vervaardigd en ze zijn ook nu nog volop verkrijgbaar. Het modificeren van mijn mes – nota bene op een manier zoals ook tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gedaan – is in mijn ogen nou niet bepaald een cultureel vergrijp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een oude auto gaat restaureren, kun je die in concoursstaat terug brengen, of een Hot Rod van maken, of een nieuwe motor erin. Dat mag ook met een oude machete, maar dat is mijn mening....

 

Juist daar hebben we koe bij de hoorns (of hoe dat spreekwoord ook gaat :p) het is onze MENING. Daarbij is die van 12gauge niet fout noch die van ons :). Juist deze verschillen in mening maakt ons preppervolkje nu zo awesome. We vrezen allemaal voor wat komen gaat en ieder heeft daarbij zijn eigen aanpak om dit mogelijke obstakel te overwinnen.

 

Wat betreft @12gauge 's mening: Indien je geld overhebt zie ik wel mogelijkheden om het een en ander in een kast te stoppen (als alternatief voor PM's) als het gaat om een 'verzekering'. In tegenstelling tot goud zullen velen bijvoorbeeld niet weten wat de precieze waarde is van bepaalde postzegels, antieke voorwerpen of andere kunst. Het zou best naast historisch behoudt een goede investering kunnen zijn als het gaat om waarde behoud. Want met onze euro biljetten kunnen we straks sowieso mooie papier-maché modellen maken in de vorm van een toiletpot... 'just prepare for the approaching shitstorm people'...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist daar hebben we koe bij de hoorns (of hoe dat spreekwoord ook gaat :p) het is onze MENING. Daarbij is die van 12gauge niet fout noch die van ons :). Juist deze verschillen in mening maakt ons preppervolkje nu zo awesome. We vrezen allemaal voor wat komen gaat en ieder heeft daarbij zijn eigen aanpak om dit mogelijke obstakel te overwinnen.

 

Wat betreft @12gauge 's mening: Indien je geld overhebt zie ik wel mogelijkheden om het een en ander in een kast te stoppen (als alternatief voor PM's) als het gaat om een 'verzekering'. In tegenstelling tot goud zullen velen bijvoorbeeld niet weten wat de precieze waarde is van bepaalde postzegels, antieke voorwerpen of andere kunst. Het zou best naast historisch behoudt een goede investering kunnen zijn als het gaat om waarde behoud. Want met onze euro biljetten kunnen we straks sowieso mooie papier-maché modellen maken in de vorm van een toiletpot... 'just prepare for the approaching shitstorm people'...

 

nu maak je mij weer rijker dan ik ben, een paar NL leger spullen en een mes uit het toenmalige Tsjecho-Slowakije en daar houd het wel bij op ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu maak je mij weer rijker dan ik ben, een paar NL leger spullen en een mes uit het toenmalige Tsjecho-Slowakije en daar houd het wel bij op ;)

 

Vergeet die tank in je achtertuin niet :p. Maar voor waardeoverdracht kan het best een goede tactiek zijn. Bedoel 90% van de mensen op dit forum zal het met me eens zijn dat de Pleuro in elkaar gaat stuiteren of verdwijnt. En de meesten zullen het ook eens zijn dat wij er hoe dan ook weer slechter van gaan worden net zoals het ging met de transitie van gulden naar de euro.

 

Ook de Duitsers gingen er vandoor met hele hordes aan kunst en schilderijen tijdens WW2 (@Nonkel_Ries klopt dit? Of lag ik weer te slapen bij geschiedenis? :p). Het zal vast en zeker z'n waarde behouden vooral als je spullen hebt zoals antiek die vervolgens alleen maar weer in waarde stijgen.

 

Anywayz Back on topic Guys! Wat een mooi dingetje zeg:cool:...

Link naar reactie
Delen op andere sites

[quote name=

Ook de Duitsers gingen er vandoor met hele hordes aan kunst en schilderijen tijdens WW2 (@Nonkel_Ries klopt dit? Of lag ik weer te slapen bij geschiedenis? :p).

[/quote]

 

Klopt, met name Goering en Goebbels verzamelden.

Goering voor de heb. Goebbels omdat hij een soort sekte wilde die de superioriteit van het Duitse arische ras bewees, door het verkrijgen van bepaalde schilderijen, en de door Goebbels ingestelde zoektocht naar de heilige graal, waarbij en passant hele kerken en moskeeën en synagogen zijn leeggehaald.

 

na de oorlog hebben met name de Amerikanen nogal wat kunst naar Amerika verscheept, vaak met als argument dat de oorspronkelijke eigenaren niet te achterhalen waren. geldt overigens ook voor de Russen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De amerikanen hebben in de Belgische Ardennen hele dorpen geplunderd en de vrouwen verkracht.

Daar zul je in de geschiedenis boeken. Niet veel over lezen.

 

Even erop terug komend, zeker in het begin van de oorlog produceerden de Duitsers top spullen, alleen het beste was goed genoeg, ze moesten rijkdom uitstralen en dat is ook te zien.

De ontwerpen waren functioneel en werden ontworpen door top ontwerpers.

Zo heeft Armani bv kostuums ontworpen voor de ss

Het beste staal, het beste hout, en de beste coatings.

Naarmate de oorlog vordere kwamen er tekorten van bepaalde spullen en moest er geïmproviseerd worden, dat kwam de kwaliteit niet ten goede, zeker op de lange termijn niet.

 

Bij de engelse en amerikanen ging het vooral om de massa en de kosten.

De spullen waren goed en sterk maar mooi waren ze niet.

Vaak werden deze modellen ook naar eigen smaak aangepast, bv langer/korter of bv anders geslepen.

 

Persoonlijk zou ik zelf altijd voor de Deutsche grundlichkeit en ontwerp gaan.

Maar bij de engelse of Amerikaanse edge weapons hoef je niet bang te zijn dat er een krasje op komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik zelf altijd voor de Deutsche grundlichkeit en ontwerp gaan.

Maar bij de engelse of Amerikaanse edge weapons hoef je niet bang te zijn dat er een krasje op komt

 

Heb je eigenlijk enig idee hoe zeldzaam Duitse machetes zijn en hoeveel geld je voor een originele moet neertellen?

 

http://www.ebay.com/sch/Militaria-/13956/i.html?_sac=1&_nkw=german+machete

 

Natuurlijk zijn er goedkopere te vinden, maar de prijs staat in geen verhouding tot een Britse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we ten onder gaan, dan graag een beetje stijlvol...

 

Nog wat snuffelwerk levert dit op. Schede is overduidelijk gelijk aan een model uit 1918, het handvat en de vorm van bevestiging is totaal anders.

Kan zijn dat je een latere uitvoering hebt. Kan ook zijn dat het mesje totaal niet bij deze schede hoort.

Kom ik nog op terug.

http://www.iwm.org.uk/collections/item/object/30000386

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is nu een tweezijdig snijdend mes. Maar daardoor niet persé verboden. Dat is een hardnekkig misverstand dat ik op dit forum al een paar keer heb weerlegd.

 

Het mes/de machete valt volgens de WWM onder Categorie IV, 1:

‘blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder categorie I’

 

 

.

 

En de grip is niet meer de originele, net even bij het WW-2 museum aan het snuffelen geweest. Blijkt dus wel qua vorm de martingdale te zijn uit 1945.

Maar de grip is naar mijn weten van een later stadium. Indien dit zo moet zijn. Blijft het een prima mes. Echter verzameltechnisch niet veel meer waard.

Zou wederom jammer zijn.

http://www.blitzandpeaces.co.uk/museum/WWII%20militaria/WWII%20BRITISH%20ARMY%20EQUIPMENT%20PHOTOS/main7.asp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik In mijn vorige berichten al aangaf.

Is de prijs van de Duitse wapens een heel stuk hoger, vrij normaal ook omdat ze niet in zo een grote hoeveelheid gemaakt zijn en de kwaliteit een stuk hoger ligt.

 

Als je overigens in het wereldje zit betaal je deze prijs echt niet.

soms heb je ook onwetende die dit voor een appel en een ei van de hand doen.

Maar duur blijven ze, je hebt overigens wel een object wat nooit zijn waarde verliest

 

Maar goed zoals ik ook al aangaf, op de geallieerde spullen hoef je niet bang te zijn dat er een krasje opkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

WW-2 info geeft alleen maar grips met grote dikke klinknagels met ringrevet eronder. Geen van allen heeft de "bolo" verdikking als op die van jou.

Geen van allen zijn ook gepint aan de grip net als die van jou.

Twijfel erg aan de originaliteit van de grip. Nogmaals, best jammer als hij niet origineel zou zijn.

 

Mijn 2-cent onderzoek.

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik In mijn vorige berichten al aangaf.

Is de prijs van de Duitse wapens een heel stuk hoger, vrij normaal ook omdat ze niet in zo een grote hoeveelheid gemaakt zijn en de kwaliteit een stuk hoger ligt.

 

Als je overigens in het wereldje zit betaal je deze prijs echt niet.

soms heb je ook onwetende die dit voor een appel en een ei van de hand doen.

Maar duur blijven ze, je hebt overigens wel een object wat nooit zijn waarde verliest

 

Maar goed zoals ik ook al aangaf, op de geallieerde spullen hoef je niet bang te zijn dat er een krasje opkomt.

 

Luna, je weet toch dat je op E-bay elke prijs eraan kunt hangen die je maar wilt.

Daar heerst de regel "wat-de-gek-er-voor-geeft".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twijfel erg aan de originaliteit van de grip. Nogmaals, best jammer als hij niet origineel zou zijn.

 

Mijn 2-cent onderzoek.

 

Ries.

 

Bedankt voor je onderzoek. Maar het maakt me helemaal niet uit wat de verzamelwaarde van het mes is of dat e.e.a. origineel is. Ik heb hem om eventueel te gebruiken als de noodzaak daar is.

 

Ik ben het mes met een soortgelijke handgreep op internet tegengekomen, toen ik ging zoeken net nadat ik hem gekocht had. De machete is niet gemaakt door Martindale, dan zou er een krokodil in het staal geslagen zijn, maar door de fabrikant J.J. Beale. Vandaar ook het stempel J.J.B. zoals te zien op de zesde foto in dit topic.

 

Overigens werden deze Britse machetes na WO2 door het Nederlandse leger in het toenmalige Ned. Indië doorgebruikt, ik sluit niet uit dat het heft daar is vervangen. Mocht het zo zijn dat je gelijk hebt en het heft niet origineel is, dan is het in ieder geval een hele verbetering t.o.v. het origineel.

Maar nogmaals: erg interessant vind ik dat niet. Het belangrijkste is dat het staal deugt, en volgens de slijper was op de kwaliteit ervan absoluut niets aan te merken.

 

De schede hoort bij het mes. Best mogelijk dat het ontwerp al uit 1918 stamt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Inderdaad erg handig zo'n machete, want stel je voor dat de plantsoenendienst in je dorp stopt met schoffelen.

 

Voor de liefhebbers; Marktplaats 651461874

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...