Ga naar inhoud
GENEGEERD

Koffiemolens


Nature

Aanbevolen berichten

In de kringloopwinkel staan enkele koffiemolens.

1 kleine van €7 en een 5-tal iets grotere van €15.

 

De meeste zien er zo uit.

peugeot-koffiemolen.jpg

 

1-tje met een porseleinen kommetje.

images?q=tbn:ANd9GcTn-YLYjW5KqdBGZuqepcmJvU7x7lLnF8_nXfiuu6PfV0LjQcbnuw

 

1-tje heeft geen schuifje maar een gleuf waar een latje in steekt?

Maar hier vind ik geen foto van.

 

 

Heeft er iemand tips over naar wat ik moet zien? Als leek zijnde weet ik niet of het goed is om bv een porseleinen te nemen of dat die zonder schuifje beter is of niet. Of hoe ik de maalschijven controleer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Die met het schuifje lijken mij het handigste, @Nature. Ik heb zelf zo'n (sier) jaren '70 ding, maar het werkt wel.

Neem gewoon wat bonen mee naar de kringloop en probeer het eerst. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar je ook op moet letten is dat ze maalstenen hebben in plaats van messen waarmee de bonen fijngehakt worden.

Volgens de fijnproevers is gemalen koffie lekkerder dan gehakte koffie.

 

Daarnaast zou je volgens mij een koffiemolen met maalstenen ook kunnen gebruiken om graan te malen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook nog op zoek naar een goede koffiemolen. Niet om koffie mee te malen, maar wortels van kruiden, wilgenbast, gedrooge berenklauw wortels, etc, meer voor de natuurlijke huisapotheek dus.

 

De meeste die ik in de kringloop aantref zijn puur voor de sier, omdat het mechaniek aan alle kanten rammelt en uitgesleten is.

De tip van @Heksenboot is wel handig, gewoon een handje bonen meenemen naar de kringloop en ter plekke testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Volgens de verhalen maalden mijn voorouders in de oorlog graan met zo'n molen, maar die gingen niet lang mee, omdat ze daar niet voor gemaakt zijn. Laat staan de "show" (decoratie)kwaliteit van de huidige molens.

 

Inderdaad, graan is wel erg hard.

 

Ik moest ineens denken aan Afrikaanse mensen met grote stamper-vijzels. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook nog op zoek naar een goede koffiemolen. Niet om koffie mee te malen, maar wortels van kruiden, wilgenbast, gedrooge berenklauw wortels, etc, meer voor de natuurlijke huisapotheek dus.

 

In jou geval ben je dan niet beter met een vijzel .

Het gaat wel langzamer en je moet meer kracht gebruiken .

Maar vroeger gebruikten alle apotheker vijzel om kruiden te malen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert: Ik heb een vijzel. Gedroogde wortels van bv. berenklauw en paardebloem, zijn enorm taai en vezelig. Dat is bijna niet te doen in een vijzel. Gaat nog makkelijker met een koksmes o.i.d. op de snijplank.

Momenteel gebruik ik daar uiteraard een electrisch apparaat voor, zoek dus een niet electrisch alternatief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert: Ik heb een vijzel. Gedroogde wortels van bv. berenklauw en paardebloem, zijn enorm taai en vezelig. Dat is bijna niet te doen in een vijzel. Gaat nog makkelijker met een koksmes o.i.d. op de snijplank.

Momenteel gebruik ik daar uiteraard een electrisch apparaat voor, zoek dus een niet electrisch alternatief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot

 

Deze heb ik er ook gevonden. :-) Een kleine kelk van ong. 10 cm groot.

 

Foto0213.jpg.630e4bcac7ccf0d93784d2a552b0bc19.jpg

 

 

Cool :cool:

 

Ace of Cups en Ace of Pentagrams in 1. Hele mooie koffiemolen en filters (ook bruikbaar om het eerste vuil te verwijderen als je gaat water zuiveren).

Als ik jou was, zou ik nog even wat rond speuren in je omgeving, daar is het een goede tijd voor. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een van mijn koffiemolens:

 

2dl5hi.jpg

 

Het handige van deze molen is dat hij aan de muur hangt, en je hem dus niet kwijt kunt raken. Hij was vroeger gemeengoed in Nederland, hele generaties groeiden op met deze kwalitatief bijna onverwoestbare molen die je bij elkaar kon sparen met DE-bonnen.

 

Maar wat vooral handig is, is de stelknop – het wiel - achter de molen. Door deze te verstellen kun je van heel grof tot heel fijn malen.

 

n1pb13.jpg

 

Je komt ze nog weleens tegen, zeker op Marktplaats, maar ze zijn niet goedkoop. Reken voor een goed exemplaar op een vanafprijs van € 50,-.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Bij mij is hij nog steeds in gebruik, @Heksenboot.

 

Ik kan me nog herinneren dat we vroeger een buurvrouw hadden met dezelfde molen. Als ze 'er een zwier aangaf' konden we het bij ons horen, de molen hing aan de tussenmuur, en wist mijn moeder dat het tijd voor het dagelijkse kopje koffie bij de buren was.

 

Ha, nostalgisch. :)

Wat zitten daar nou eigenlijk voor maalstenen in Nonkel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Een soort tandraderen, @Heksenboot. Door middel van het 'wiel' kun je dichter en verder van elkaar brengen. Werkt perfect.

 

Okee, een soort staal dus. Ja, dat zal niet gauw slijten van een stel koffiebonen. Voor graan niet geschikt lijkt me. Dank je voor de info, Nonkel. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...