Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Voor de jongere preppers: http://www.managementboek.nl/boek/9789050188937/plannen-voor-een-miljoen-adriaan-hiele

 

Ikzelf probeer de schulden te ontworstelen, maar dat gaat maar langzaam na 16 jaar studie en een investering in hypotheek en eigen zaak....en twee kinders....ik zou wel willen dat ik dat boek eerder had gelezen, dan had ik bewuster met geld omgegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een favoriet onderwerp van mij :)

 

 

 

Geldt voor mij ook.

 

Ik ben sinds ik mij kan herinneren altijd hier mee bezig geweest omdat ik al snel door had dat ik niet helemaal in de "normale" maatschappij pas. Een 9 tot 5 baan heb ik wel gehad tot mijn 30ste maar werd hier niet echt heel gelukkig van. Ik ben daarom altijd en nog bezig om mijn eigen zaakjes zo voor elkaar te krijgen dat ik zo min mogelijk afhankelijk te zijn van anderen mensen en banken e.d.

 

Moet wel zeggen dat "netwerken" bovenaan mijn lijstje staat en je dus eigenlijk helemaal niet onafhankelijk ben maar het is meer iets wat zo voelt en in mijn hoofd zit. De meeste mensen hebben geen kaas gegeten hun eigen financiële administratie en daar gaat het langzaam fout. Ze weten niet wat er precies binnen komt en uit gaat per maand. Met een goede budgettering en anticiperen kan je ver komen. Als je realistische doelen stelt kan je daar naar toewerken. Ik zeg altijd dat het geld op straat ligt maar je wel moeite moet doen om het op te rappen. Welk risico wil je lopen en voel je prettig bij? Als je ziet waarvoor de gemiddelde Nederland een verzekering voor heeft en wat je daar voor betaald denk ik wel eens, kan je dat zelf niet ophoesten als er iets mis gaat. Je kan je echt voor alles verzekering en waarom zou je een extra verzekering nemen op je stofzuiger als die na 3 jaar kapot zou gaan of een glasverzekering e.d.? Zelf ben ik nog wat extremer erin en heb bijvoorbeeld grotere eigen risico's op mijn zorgverzekering en autoverzekeringen. Een reisverzekering en WA heb ik natuurlijk wel maar zal nooit een annuleringsverzekering nemen (je bent zo 5% kwijt over je reissom). Hoeveel mensen hebben wel niet abonnementen op zaken die ze helemaal niet gebruiken? Overstappen naar een ander energie netwerk, telecom, autoverzekering, zorgverzekering e.d. scheelt je gewoon duizenden euro's op jaar basis als je dit goed uitzoekt en regelt (eenmalig steek je hier tijd in). We zijn zo verwend en altijd maar aan groei gewend dat we de mensen in mijn omgeving eigenlijk helemaal niks sparen en maar van "pay cheque" naar "pay cheque" leven en geen idee hebben waar ze nu helemaal mee bezig zijn. Hoe vroeger je hiermee begint hoe meer plezier je er later van hebt.

 

Ik kan hier nog erg veel over zeggen en zal naarmate deze interessante forum thread zich ontwikkelijk mijn bijdragen leveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Financiële onafhankelijkheid betekent, kunnen leven zonder dat je hoeft te werken voor geld of een uitkering hoeft te ontvangen om een inkomen te vergaren. Met andere woorden, je moet veel geld bezitten en hiervan kunnen rentenieren. Je leeft dus alleen van de rente. Dus, wie is hier miljonair?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Financiele onafhankelijkheid kan ook betekenen dat je je eigen boerderij hebt met genoeg voedsel, genoeg drinken, je eigen stroom etc. En genoeg geld op je bank om bijvoorbeeld je zorgverzekering te betalen. Je hoeft geen multimiljonair te zijn, het hangt er maar vanaf waarmee je genoegen neemt.

 

 

Ook nog even een stuk ontopic:

Ikzelf probeer ook mijn uitgaven lager te maken. Tot nu toe doe ik dit door alle onnodige uitgaves te beperken en mezelf per week 'zakgeld' te geven voor eten etc. Is het geld voor die week bijna op? Dan even rustiger aan doen. Doe dit nu een paar weken en het bevalt prima. Je ziet ook sneller waar er nog verbeteringen zijn in je budget.

 

Mijn droom is echter een eigen bedrijf. En wat zou het mooi zijn om een prepperswinkeltje te beginnen. Dat heeft ook meerdere functies; je helpt medepreppers, je geeft jezelf inkomen en je hebt (als je een fysieke voorraad hebt ipv dropshipping) gelijk je eigen preps al klaar en nieuw in je magazijn liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we even realistisch blijven. Wij allen zijn geboren in het systeem dat gecreeërd is door de regeringen. Onze ouders hebben ons verkocht aan dit systeem, waardoor wij nu slaven zijn van het systeem(http://www.pateo.nl/claimen.htm). Dit systeem wordt in stand gehouden door macht, geld en geweld. Wij als burgers hebben (beperkte)rechten en plichten die wij moeten nakomen. Doen wij dit niet, dan worden wij gestraft. Dit kan financieel zijn of in de vorm van gevangenisstraf. Jezelf het idee geven dat je helemaal onafhankelijk kunt worden van het systeem, is een illusie.

 

Er is echter wel één (extreme)manier om onafhankelijk te worden van het systeem.

1. Claim je soevereiniteit terug van het systeem

2. Stap in een vliegtuig en drop jezelf boven het amazonegebied, en laat jezelf nooit meer zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Definitie van financieel onafhankelijk:

 

"Situatie waarbij het persoonlijke inkomen uit primaire inkomensbronnen alsmede uit sociale verzekeringen hoger is dan de door het CBS gehanteerde lage-inkomensgrens voor een eenpersoonshuishouden." Bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/methoden/begrippen/default.htm?conceptid=2283

 

Maar ik geloof niet dat dit hetgeen is wat Sneard voor ogen had met dit topic.

 

Eerder: Wanneer heb je genoeg geld om niet meer te hoeven werken en je toch je leefpatroon op gelijke wijze kan voortzetten? Dat is een heel andere insteek, nietwaar? Welnu, financiële onafhankelijk is direct gerelateerd aan de gewenste mate van levensstandaard, dus een subjectief begrip.

 

Definieer eerst je gewenste levensstandaard en wanneer je "van plan bent" om te sterven, dan vertel ik je hoeveel geld je moet hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik respecteer jou visie op dit geheel Johnny BravoNL, alleen is mijn visie weer heel anders dan die van jou. Ik bekijk het systeem van bovenaf en niet van binnen uit. Dit heeft als voordeel dat je de gehele context ziet met alle subcategorieën. Er is een groot verschil tussen leven en bewust leven. Vergeet niet Johnny dat ieder mens binnen het systeem geprogrammeerd wordt (via ouders, mensen, onderwijs, religie, arbeid, overheid enz. enz.) met als doel om het systeem te dienen. Je moet dus uit het systeem stappen om te begrijpen wie je eigenlijk bent en wat je in het systeem allemaal doet. Kijk eens in de spiegel Johnny, wie zie je daar staan. Alles wat je weet en alles wat je doet en elke keuze die je maakt komt voort uit het systeem. Dus met andere woorden, wie ben je nou eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we even realistisch blijven. Wij allen zijn geboren in het systeem dat gecreeërd is door de regeringen. Onze ouders hebben ons verkocht aan dit systeem, waardoor wij nu slaven zijn van het systeem(http://www.pateo.nl/claimen.htm). Dit systeem wordt in stand gehouden door macht, geld en geweld. Wij als burgers hebben (beperkte)rechten en plichten die wij moeten nakomen. Doen wij dit niet, dan worden wij gestraft. Dit kan financieel zijn of in de vorm van gevangenisstraf. Jezelf het idee geven dat je helemaal onafhankelijk kunt worden van het systeem, is een illusie.

 

Er is echter wel één (extreme)manier om onafhankelijk te worden van het systeem.

1. Claim je soevereiniteit terug van het systeem

2. Stap in een vliegtuig en drop jezelf boven het amazonegebied, en laat jezelf nooit meer zien

 

Ik ben het er mee eens dat we in onze maatschappij niet "onafhankelijk" kunnen zijn maar in ons hoofd kunnen we dat wel. Ik draag mijn steentje bij aan een betere maatschappij maar voel mij wel onafhankelijk en leef mijn en onze levens zoals ik dat graag zou willen. Daarnaast bereiden we ons ook op een leuke manier voor als we echt "onafhankelijk" zouden moeten zijn. De meeste mensen zitten gevangen en dat komt in mijn ogen omdat dit door het systeem gecreeërd is. Ik ben een blij man en ben trots op Nederland en hoe we dingen voor elkaar hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik respecteer jou visie op dit geheel Johnny BravoNL, alleen is mijn visie weer heel anders dan die van jou. Ik bekijk het systeem van bovenaf en niet van binnen uit. Dit heeft als voordeel dat je de gehele context ziet met alle subcategorieën. Er is een groot verschil tussen leven en bewust leven. Vergeet niet Johnny dat ieder mens binnen het systeem geprogrammeerd wordt (via ouders, mensen, onderwijs, religie, arbeid, overheid enz. enz.) met als doel om het systeem te dienen. Je moet dus uit het systeem stappen om te begrijpen wie je eigenlijk bent en wat je in het systeem allemaal doet. Kijk eens in de spiegel Johnny, wie zie je daar staan. Alles wat je weet en alles wat je doet en elke keus die je maakt komt voort uit het systeem. Dus met andere woorden, wie ben je nou eigenlijk?

 

Eh, Cyberbeer, verder alles goed? Laat je me even weten wanneer je weer geland bent? ;)

 

Ik geef geen visie, ik presenteer feiten. Ik heb het niet over een systeem, ik probeer enkel de vraag van Sneard te beantwoorden. Jij gaat me bijna vragen of ik de rode of de blauwe pil wil nemen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een favoriet onderwerp van mij :)

 

Maar er is niet zo heel veel over te zeggen buiten dat wat eigenlijk iedereen al weet: uitgaven zo laag mogelijk maken. En dan nog eens halveren. Als het moet is het ongelofelijk hoeveel er mogelijk is. Veel gemakkelijker voor jongeren dan voor huisvaders/moeders met hypotheek en gezin.

 

afhankelijk zijn van een halfgare huurstichting is over het algemeen de enigste andere optie, dan kies ik toch liever voor een hypotheek, je bent niet afhankelijk van grillen van de huurbaas of andere huurders

maar dan mag je mij (en de anderen) wel eens vertellen hoe je dan zou moeten wonen

 

Omdat ik regelmatig verhuist ben heb ik nooit een hypotheek genomen. Dat is 1 val waar ik gelukkig niet in gestapt ben, meer door geluk dan door kennis. Als men echter een hypotheek heeft dan wordt het wel heel moeilijk om de financiele onafhankelijkheid te bereiken zonder het huis te verkopen. En ga daar maar eens aan staan tegenwoordig!

 

Rest nog het verhogen van de inkomsten: in een baan is dat vaak moeilijk. Dus een eigen bedrijfje beginnen ligt voor de hand. Maar dit is iets dat ik zo wie zo iedere prepper aanbeveel. De afhankelijkheid van een inkomen uit loonwerk is imo niet acceptabel voor de volbloed prepper.

 

hoezo is meer geld moeilijk? meer uren werken, beetje van 9 tot 5 werken kan iedere aap (niet persoonlijk tegen over de forum aap) ga eens 4 uur op een dag meer werken of nog meer. of probeer carriere maken

 

en om er dieper op in te gaan, ik zou graag eigen rijder willen worden, dit is gewoon niet rendabel meer met 1 vrachtwagen door steeds strengere regelgeving, achterlijk hoge boetes en brandstof prijzen

maar omdat ik loonslaaf ben kan ik geen "echte" prepper zijn?

 

mijn opmerkingen zijn dik gedrukt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Ik wou een mooi draadje openen maar de zoekmachine vertelde mij dat er al een draadje voor bestond: Financiële Onafhankelijk.

 

Financiële onafhankelijkheid betekend voor mij het niet langer verplicht hoeven werken. Elk uur dat je verplicht wordt om te werken is immers een uur dichter bij je dood. Die tijd die je hebt dien je zo zorgvuldig mogelijk te besteden en zo rijk mogelijk te leven. En met rijk bedoel ik niet als miljonair maar met een levensstijl die zich richt op de belangrijke dingen in jouw leven: geluk, je partner/kinderen of wat jouw leven ook maar zin geeft zoals wellicht vrijwilligerswerk, het steunen van een goed doel of het misschien wel het rondreizen en verkennen van de aarde.

 

Enkele weken terug kwam kwam ik na wat browsen op een geweldige site terecht die een mogelijkheid of pad biedt dit te bereiken:http://www.mrmoneymustache.com/

Het is een blog welke zeer nauw samen hangt met het forum van Early Retirement Extreme welke hier al eerder werd genoemd. En volgt het leven van MrMustache welke met zijn 30 jaar al met pensioen kon en hierdoor meer tijd kon besteden aan het opvoeden zijn jonge kinderen en het opzetten van zijn eigen zaak. Alhoewel deze man geen loterij heeft gewonnen tot zijn pensioen speelt het aardige salaris (75k-100k) wat hij verdiende in mijn ogen toch een grote rol die dit alles mogelijk maakte voor hem. Desalniettemin bied de blog een bijzondere kijkwijze welke voor sommigen van ons hier wellicht een mogelijkheid biedt tot het bereiken van bepaalde dromen. Vooral deze post inspireerde mij enorm: http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/

 

Deze post laat zien hoe snel je financieel onafhankelijk zou kunnen worden als je je uitgaven en sparen relateert als percentage van je inkomen. Als je daarbij je uitgaven dusver kunt indammen dat je ongeveer 55% van je salaris spaart dan kun je binnen 15 jaar stoppen met werken! Echter als je slechts 25% zou sparen (je bent dan dus 75% nodig voor je vaste lasten) zou je nog steeds 32 jaar bezig zijn om te werken voor je financiële onafhankelijkheid bent. Van al dit gespaarde geld inclusief rendement/rente zou je dan dus kunnen leven en dit staat dus wel los van je AOW (welke je hier dan nog bovenop zou ontvangen na je 65e ;)). * Ik ben me gaan verdiepen in dit onderwerp n.a.v. het feit dat ik hier sceptisch tegenover sta en niet het vertrouwen heb dat ik hier nog van ga genieten op m'n oude dag.

 

Stel nu dat wij dit als prepper zouden implementeren binnen onze levenswijze of filosofie? We zijn allen van mening dat banken makkelijk om kunnen vallen. Moet je dan al je spaargeld bij 5 verschillende banken stallen? Voor een beetje rendement zul je al snel moeten beleggen in aandelen (een slimme prepper gaat immers niet All-In op alleen goud/zilver?) Is daar een veilige exit-strategie voor? Zijn er nog bijzondere (financiële) investeringsmogelijkheden voor preppers, los van een eigen huis, die een redelijk rendement zouden opbrengen welke tevens bijdragen aan financiële onafhankelijkheid?

 

( @lewieke Ik moest bij deze blog gelijk aan jouw denken en alhoewel ik je zuinigheid begrijp snap ik na het lezen van de blog eigenlijk pas echt wat de impact daadwerkelijk kan zijn. Ik geloof dat je op de goede weg bent! :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou een mooi draadje openen maar de zoekmachine vertelde mij dat er al een draadje voor bestond: Financiële Onafhankelijk.

 

Financiële onafhankelijkheid betekend voor mij het niet langer verplicht hoeven werken. Elk uur dat je verplicht wordt om te werken is immers een uur dichter bij je dood. Die tijd die je hebt dien je zo zorgvuldig mogelijk te besteden en zo rijk mogelijk te leven. En met rijk bedoel ik niet als miljonair maar met een levensstijl die zich richt op de belangrijke dingen in jouw leven: geluk, je partner/kinderen of wat jouw leven ook maar zin geeft zoals wellicht vrijwilligerswerk, het steunen van een goed doel of het misschien wel het rondreizen en verkennen van de aarde.

 

Enkele weken terug kwam kwam ik na wat browsen op een geweldige site terecht die een mogelijkheid of pad biedt dit te bereiken:http://www.mrmoneymustache.com/

 

( @lewieke Ik moest bij deze blog gelijk aan jouw denken en alhoewel ik je zuinigheid begrijp snap ik na het lezen van de blog eigenlijk pas echt wat de impact daadwerkelijk kan zijn. Ik geloof dat je op de goede weg bent! :))

@Kungfufox

 

Je streelt mijn ijdelheid door aan te geven dat je vindt dat deze blog wat voor mij is. Bedankt voor je gedachte.

 

Ik heb beslist niet de wijsheid in pacht. En of ik zuinig ben ? Ik weet niet of dat eigenlijk klopt. Er zijn nog veel mogelijkheden om het nog veel zuiniger te doen. Op vakantie geven we best veel geld uit aan hotels, vervoer, vliegtuigtickets, fooien, ... . Het is wel zo dat we budgetteren. We weten wel ongeveer wat we nodig hebben, wat we kùnnen uitgeven en wat we willen uitgeven. Laat ons stellen dat we op een bewuste en doelmatige manier omgaan met onze schaarse middelen. We gooien het niet over de balk, vervangen niet zomaar dingen omdat de mode wijzigt, we kopen geen dure auto's, kledij, meubilair, ... . We hechten weinig belang aan prestige en trekken ons weinig aan van 'de mensen'. Maar we ontzeggen ons weinig. Het ontbreekt nergens aan, de kinderen kunnen hun hobbies beoefenen en ook pa en ma kunnen een verzetje hebben.

 

Een beperkte mate van financiële onafhankelijkheid hebben we door onze levenswijze al verworven. Concreet betekent het dat we ons geen zorgen meer moeten maken over het eind van de maand halen met ons salaris, we hoeven ons geen zorgen te maken over doktersrekeningen of grote kosten, we kunnen nu en in de toekomst de studies van de kinderen betalen en de kans dat we ons huis worden uitgezet is klein omdat we maar héél weinig schulden hebben. Wat we hebben bestaat uit niets anders dan fiscale optimalisatie.

 

Nog een ander gevolg van onze 'levenswijze' is dat we er bewust voor kozen om minder te werken. Pa ruilde een stresserende managementsfunctie voor een job met 63 vakantiedagen en een werkweek van pakweg 3.5 werkdagen, ma werkt 4/5. Dat heeft een paar neveneffecten : er is tijd voor ontspanning, er is opvang voor de kinderen als dat nodig is, er is voldoende tijd om elke aankoop goed uit te pluizen (zonder wrekkig te zijn) en de beste deal te zoeken. Daarnaast heb je de tijd om een aantal dingen zelf te doen en minder een beroep te doen op anderen : groenten telen, het huis poetsen, strijken en wassen, fietsen herstellen, klusjes in huis, onderhoud van de auto, jam te maken, lekker te koken ipv meeneemmaaltijden, .. . Wat je inlevert aan salaris maak je voor een flink deel goed door minder uit te geven én je wordt er een gelukkig mens van.

 

Hebben we genoeg vermogen om op te houden met werken ? Nee, helemaal niet. We hebben allebei een job nodig. Ondanks het feit dat het niet nodig meer is sparen we nog elke maand ongeveer 25% van onze salarissen (hoewel we minder dan modaal verdienen). Eenmaal je een normale job hebt is het niet meer belangrijk hoeveel je verdient, het is alleen maar belangrijk hoeveel je uitgeeft.

 

Uit nieuwsgierigheid ben ik eens naar je site gaan kijken en ben ik even nagegaan waaraan we voldoen, het lijstje :

 

- by focusing on happiness itself : we proberen inderdaad te genieten van de kleine dingen. Niet alles hoeft geld te kosten. We eten lekker uit eigen tuin, ik kijk graag naar de vogeltjes die ons in de winter bezoeken, mijn dochter tekent dagelijks en vindt er haar plezier in, mevrouw leest boeken, de zoon speelt trompet en sport. Meneer prept. Allemaal dingen die nauwelijks iets kosten. Materiële dingen zonder een warm nest brengen geen vreugde.

 

 

- Start by getting rid of your Debt Emergency : we hebben geen nood aan een geldreserve en al helemaal niet als we ze gratis aangeboden krijgen van de bank bij een bankkaart. Als ik een bankrekening open, dan heb ik twee vragen aan de bank : 1/ Blokkeer de kredietmogelijkheid. Ik wil het niet en al helemaal niet aan die tarieven 2/ Verhoog de opnamelimiet. Het is mijn geld ik wil er bij kunnen als ik dat wil. De limiet staat op 10.000€/week per kaart.

 

Live close to work. We deden het anders maar het resultaat is hetzelfde. Bij de keuze van onze woning lieten we ons leiden door de mogelijkheden binnen de omgeving op alle vlak. Ligt ze veilig ? Buiten overstromingsgebied ? Is er werkgelegenheid in de omgeving tot pakweg 30km in het rond ? Zijn er scholen, ziekenhuizen, warenhuizen, apotheken, artsen, tandartsen ? Voor elke functie die we kunnen bedenken hebben we een oplossing binnen een 3-5 km zone. We zochten werk in onze eigen omgeving (mevr op 8km, meneer op 14 km) en er zijn ook genoeg andere werkgevers in de omgeving als het mocht fout gaan. We offerden er wel een hoger salaris voor op. Maar we moeten ook geen uren per dag pendelen, auto's kopen, diesel verbruiken, ... .

 

Don’t borrow money for cars. We financieren alleen vastgoed en dan nog voor maximaal 50%. Dit betekent dat onze schuld altijd gedekt wordt door onze activa, zelfs in een dalende markt. Bovendien onderhandel ik de lening met vaste rentevoet opnieuw met de bank als de intresten dalen. Dat is al verschillende keren gelukt. Zijn ze niet akkoord, dan betaal ik de schuld in één keer terug. De keuze is aan hen. Weinig verdienen aan mij als klant of niets verdienen. Ze hebben met mij ook geen risico. De eerste keren gaan stroef, daarna kennen ze je en krijg je alles voor elkaar.

 

Ride a bike wherever you can. Doen we.

 

Cancel your TV service. We hebben een voordelig abo want we willen informatie hebben. Telefoon, internet en tv voor 65€ per maand. All in. De interactieve functies heb ik bewust vernield.

 

Stop wasting money on groceries. Je moet eten en we leven graag goed. We kopen weinig bewerkte voedingsproducten en kopen vooral basisvoedsel wat we zelf verwerken. Geen kant en klaar, nauwelijks blik, geen meeneemmaaltijden, geen klaargemaakte sauzen. Enige uitzondering : bereide vleeswaren. Maar het is ook zo verdomd lekker.

 

Give your kids the opportunity to achieve greatness without being pampered. De kids worden geprezen als ze naar hun mogelijkheden presteren op school of in de sportclub. Als ze iets willen moeten ze er voor sparen, klusjes opknappen, ... . Als ze hun doel bereiken of hun bedrag samen gespaard hebben ervaren ze de voldoening die er bij hoort.

 

Lose the overpriced cell phones oude modellen, zonder abo. Er wordt in het gezin maximaal voor 15€ mobiel gebeld voor 4personen. Waar dit een paar jaar geleden vlot 300€ was. Mevrouw heeft een smartphone die ze kreeg. De zoon heeft een smartphone die hij kreeg voor zijn communie. Ikzelf en mijn dochter hebben een 'dumbphone'. Het voordeel is dat die van mij zo goed als onbreekbaar is. En ik kan er mee bellen. In noodgevallen.

 

Learn to mock convenience. Practice optimism. Positivisme is een levenshouding waar je gelukkiger van wordt. Anderen zien je positiever en je krijgt meer voor elkaar. Lukt niet altijd, maar vaak wel.

 

Geld.

 

Investeren we in onze woning, we betalen onze financiering af, kopen ander vastgoed maar alleen als de prijs aantrekkelijk is en het rendement hoog genoeg. Op mijn vastgoed haal ik een rendement van netto 4%. Zonder de waardestijging mee te rekenen. Ik koop nooit vastgoed tegen marktprijs en heb een neus voor koopjes. Ik hoef ook niet de hoogste huur. Ik KIES de huurder op basis van mijn criteria. Ik verwacht van een huurder dat hij respect heeft voor mijn pand, het onderhoudt, correct en tijdig betaalt én onmiddellijk melding maakt van eventuele defecten. Kortom iemand die mijn investering beschermt. Soms betekent dat ook dat je potentiële kandidaten weigert en het risico neemt dat je pand langer leegstaat. Interesseert me geen ruk. Wat niet goed voelt doe ik niet.

 

Aandelen en obligaties : moeilijk want volatiel. Ook hier geldt kieskeurigheid. Het probleem is dat overheden, controleorganen en bedrijven geen deontologische code meer hebben. Ik verloor de laatste jaren geld aan fraude door politici, bedrijven, ... .Moeilijk verhaal. Maar ik blijf op de lange termijn overtuigd van waardebehoud via aandelen. Ik koop dingen die ik begrijp van bedrijven die ik ken. Olie, steenkool, goudmijnen, zilvermijnen, zink, distributie, dividendbetalers, voedingsbedrijven, ... . PM ook onderhevig aan schommelingen. Wat mij betreft is dat bestemd voor de achterkleinkinderen. Of als je géén uitweg meer ziet. Het laatste wat je van de hand doet als je aan lager wal dreigt te raken of wat je inzet om het leven van je partner of kinderen te redden. Voor mezelf zou ik het waarschijnlijk niet gebruiken.

 

Hoeveel geld ? Moeilijk te zeggen en ik wil er ook geen getal op kleven. Maar ik kan je toch een idee geven. Ik begon met werken op 22-jarige leeftijd en ik had letterlijk niets. Mijn echtgenote idem. We hebben een gelijkaardig levensvisie. Ik werk dit jaar 20 jaar, mijn echtgenote 16 jaar. Samen werkten we dus 36 jaar tegen een modaal salaris. Door doelmatig en zorgvuldig te investeren in dingen die geld opbrengen ipv consumptie, door intresten en dividenden en huishuren te verzamelen hebben we waarschijnlijk ongeveer 36 netto jaarsalarissen reserve. Dat lijkt onmogelijk maar het kàn wel. Eerlijkheidshalve moet ik er aan toevoegen dat ik jarenlang mijn salaris spaarde en leefde van wat ik BIJverdiende door overuren, handeltjes, ... .

 

Kosten en immateriële diensten. Verzekeringen, verlenging garantieperiodes, gadgets, hebbedingetjes, ... Alleen als het moet. Zo weinig als kan. We hebben wel een verzekering om ons gezin te beschermen tegen hospitalisatie maar geen reisverzekeringen, geen tandverzekering, geen diefstalverzekering, geen levensverzekering, geen overlijdensverzekering, geen overdreven hoge brandverzekering, geen auto-omnium, ... . Als je al die verzekeringen goed narekent dan loont het gewoon niet. Je moet je verzekeren tegen onvoorziene risico's. Overlijden is bijvoorbeeld geen risico. Het is een zékerheid. De tandheelkundige verzekering rekende ik deze week ook na. De conclusie is eenvoudig. Het is niet lonend. Zelfs niet met twee kinderen die de laatste twee jaar om en bij de 7000€ kostten aan beugels, orthodontie, tandheelkundige zorgen, consulten, ... .

 

Belastingen.

 

Denk nà voor je gaat werken. De snelste manier om arm te worden is door belastingen te betalen. Optimaliseer, maak gebruik van de lacunes in de regelgeving, speel het spel met de fiscus op het scherp van de snede. Vaak dreigen ze wel met een rechtzaak. Uit ervaring weet ik dat ze er belang bij hebben om een schikking te treffen.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt leven naar je geld al is de toekomst inschatten wat lastig. Zoals al aangegeven heb je mensen die heel luxe leven dus meer geld nodig hebben en mensen die sober leven. Dan ben je snel onafhankelijk doch niet rijk.

 

Ik zou er tussenin willen zitten. Een redelijk inkomen bijv. Modaal voor een gezin van 5 daar teken ik voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke 36 nettojaar salarissen? Als je praat voor jou en je vrouw samen dan ben je aardig op weg :).

 

Ikzelf ben in februari klaar met m'n HBO studie vandaar dat ik ook de laatste maanden wat meer aan m'n toekomst denk en waar ik precies naartoe wil. Wetende dat ik als jong professional een bovengemiddelde studieschuld heb maar wel enkele duizenden euro's cash achter de hand geeft mij enigszins wat financiële speelruimte. Zoals je aangeeft: maak gebruik van lacunes in de regelgeving. Geld wat nog geen 1% kost maar feitelijk minimaal al 2% op een spaarrekening opbrengt tot zelfs 7-10% op de beurs is dan verspilde potentie als je het links laat liggen. Bovendien: wie niet waagt wie niet wint. Niet voor niks dat zoveel studiegenoten het gebruiken om af te lossen op hun hypotheek!

 

Mijn korte termijn plannen zullen zich daarom straks waarschijnlijk richten op het opbouwen van financieel vermogen terwijl ik minimaal aflos op m'n studieschuld. Immers maak ik winst zolang ik het niet verlies en de rente van de lening lager blijft dan mijn gemiddelde spaarrente/winst/dividend etc. Zo snel de rente van de lening dreigt te stijgen los ik ineens af met het opgebouwde vermogen op de spaarrekening. De gehele schuld wil ik mogelijk binnen 5 jaar kwijt waarbij ik dan in 1 klap schuldvrij ben. Hypotheek daar begin ik niet eens aan, huren dat biedt vooral in de start van een carrière veel meer flexibiliteit wat in een arbeidsmarkt als dit mij een grote pre lijkt.

 

Ik zal daarnaast mezelf richten op het verlagen van de grootste kostenposten gemiddeld gezien en daarom enkele jaren anti-kraak (leegstandsbeheer) willen wonen voor lagere woonlasten in combinatie met het uitstellen van de aanschaf een auto (ik heb immers al een BOV een motor dus waarom zou ik?). Uitgaande van alleen deze 2 variabelen zou ik al snel zo'n 500-600 per maand extra kunnen sparen van m'n loon plus het bedrag wat ik anders kwijt zou zijn geweest voor een auto. M'n motor is verder verzekerd voor slechts 5 euro per maand dankzij m'n schade vrije jaren en de wegenbelasting komt neer op zo'n 30 euro per kwartaal nu. Voor totaal dus 200 euro in het jaar ben ik nu mobiel. Daarbovenop slechts 200-300 euro aan huur (anti-kraak) zou mij in mijn start carrière al een behoorlijke voorsprong verlenen als het aankomt op sparen.

 

Daarnaast wat algemene lifehack of lewieke besparingstips en Foxxie zou binnen aanzienlijke tijd eerder kunnen stoppen met werken. Dusver zat ik te denken om wellicht te zijner tijd richting Azië of iets dergelijks te emigreren. Zaken als OZB-belasting/property tax kom je dan wellicht niet onderuit mocht je daar een optrekje kopen maar in die omstreken kan je wel weer voor een prikkie huren. Indien men zoiets meerekent zou men de benodigde tijd om een vermogen op te bouwen dat nodig is om met pensioen te kunnen wellicht zelfs kunnen halveren!:cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke 36 nettojaar salarissen? Als je praat voor jou en je vrouw samen dan ben je aardig op weg :).

 

Ikzelf ben in februari klaar met m'n HBO studie vandaar dat ik ook de laatste maanden wat meer aan m'n toekomst denk en waar ik precies naartoe wil. Wetende dat ik als jong professional een bovengemiddelde studieschuld heb maar wel enkele duizenden euro's cash achter de hand geeft mij enigszins wat financiële speelruimte. Zoals je aangeeft: maak gebruik van lacunes in de regelgeving. Geld wat nog geen 1% kost maar feitelijk minimaal al 2% op een spaarrekening opbrengt tot zelfs 7-10% op de beurs is dan verspilde potentie als je het links laat liggen. Bovendien: wie niet waagt wie niet wint. Niet voor niks dat zoveel studiegenoten het gebruiken om af te lossen op hun hypotheek!

 

Mijn korte termijn plannen zullen zich daarom straks waarschijnlijk richten op het opbouwen van financieel vermogen terwijl ik minimaal aflos op m'n studieschuld. Immers maak ik winst zolang ik het niet verlies en de rente van de lening lager blijft dan mijn gemiddelde spaarrente/winst/dividend etc. Zo snel de rente van de lening dreigt te stijgen los ik ineens af met het opgebouwde vermogen op de spaarrekening. De gehele schuld wil ik mogelijk binnen 5 jaar kwijt waarbij ik dan in 1 klap schuldvrij ben. Hypotheek daar begin ik niet eens aan, huren dat biedt vooral in de start van een carrière veel meer flexibiliteit wat in een arbeidsmarkt als dit mij een grote pre lijkt.

 

Ik zal daarnaast mezelf richten op het verlagen van de grootste kostenposten gemiddeld gezien en daarom enkele jaren anti-kraak (leegstandsbeheer) willen wonen voor lagere woonlasten in combinatie met het uitstellen van de aanschaf een auto (ik heb immers al een BOV een motor dus waarom zou ik?). Uitgaande van alleen deze 2 variabelen zou ik al snel zo'n 500-600 per maand extra kunnen sparen van m'n loon plus het bedrag wat ik anders kwijt zou zijn geweest voor een auto. M'n motor is verder verzekerd voor slechts 5 euro per maand dankzij m'n schade vrije jaren en de wegenbelasting komt neer op zo'n 30 euro per kwartaal nu. Voor totaal dus 200 euro in het jaar ben ik nu mobiel. Daarbovenop slechts 200-300 euro aan huur (anti-kraak) zou mij in mijn start carrière al een behoorlijke voorsprong verlenen als het aankomt op sparen.

 

Daarnaast wat algemene lifehack of lewieke besparingstips en Foxxie zou binnen aanzienlijke tijd eerder kunnen stoppen met werken. Dusver zat ik te denken om wellicht te zijner tijd richting Azië of iets dergelijks te emigreren. Zaken als OZB-belasting/property tax kom je dan wellicht niet onderuit mocht je daar een optrekje kopen maar in die omstreken kan je wel weer voor een prikkie huren. Indien men zoiets meerekent zou men de benodigde tijd om een vermogen op te bouwen dat nodig is om met pensioen te kunnen wellicht zelfs kunnen halveren!:cool:

 

Er zitten wat mij betreft een paar onlogische denkstappen in je proces. Ik hoor studieschuld, ik hoor Azië en goedkoop transport. Mag ik jou mijn mening geven, gebaseerd op ervaring ?

 

1/ Zorg dat je aan een paar duizend € buffer komt. Je bent wellicht alleen, zonder gezin en hebt niet veel nodig. Prima.

 

2/ Goedkoop wonen. Antikraak, een studio ipv een flat, een kamer ipv een studio, tegen lage prijs, eventueel een flat delen met een paar mensen. Moet kunnen, lijkt mij een strak plan. Doen.

 

3/ Studieschuld aanhouden ? Lijkt mij een denkfout. Ik zou zeggen, geen paniek maar zorg dat je zo snel mogelijk van die schuld afkomt. Geen idee hoeveel dat is maar hoe sneller hoe beter. Zorg wel dat je wat buffer hebt.

 

4/ Goedkoop transport ? Strak plan, tenzij het niet te combineren is met je job. OV is ook een optie, fietsen ook. Dat is nog goedkoper. Als de afstanden het toelaten.

 

5/ Azië ? Snap ik geen reet van. Wat wil je in Azië gaan doen ? Werken voor een multinational tegen een westers salaris ? Prima idee. Maar hoe zit het dan met gezondheidszorg (momenteel je grootste risico) ? Tegen een Aziatisch loon werken ? Daar word je niet rijk van. Tenzij je in Singapore gaat werken of zo.

 

6/ Je praat niet over inkomen. De kern van sparen is dat je méér inkomsten hebt dan uitgaven.

Wat ik zou doen in jouw plaats is

a/ Een job zoeken en zorgen dat die perspectieven biedt en je er mee vooruit komt.

b/ Een tweede inkomen zoeken naast je job in je vrije tijd. Het liefst iets waar je snel geld mee verdient. Als je geluk hebt kan je er een hoofdberoep van maken. Maar het kan ook klein zijn. Kopen en verkopen. De winsten hoeven niet groot te zijn. Als je volume dan maar goed is. En hou je ogen open voor opportuniteiten. Ik heb zelf van alles gedaan. De gekste dingen. Vaak nog goed betaald ook. Een paar voorbeelden : consulting voor bedrijven over onderdelen, miniatuurheftruckjes verkocht aan en verzamelaar, fietsen verkocht op de Faroereilanden, gespecialiseerde meters die ik gratis kreeg in België (afval!) voor de prijs van goud verkocht in Frankrijk, handeltjes geritseld, auto-aanhangwagens gekocht en verkocht (een verhaal op zich), luchtkussens geïmporteerd uit Azië, popcornmachines verhuurd, tweedehands tankauto's verkocht (en het gekste wat ik ooit verkocht was een aircraftrefueller), ... . Zelfs de kleintjes laat ik niet liggen. Ik koop in Hongarije 4 sloffen sigaretten tegen 31€ en ik doe ze van de hand tegen 36€. Dat levert een besparing op mijn vliegtuigticket van 5€/slof op. Je kan vast wel betere, gekkere, leukere dingen bedenken dan ik. Mij beviel de rol van makelaar tussen klanten en fabrikanten het best. Hoeveel dat me allemaal samen opleverde ? Geen idee. Het zal vast een flink bedrag zijn.

 

Door te kiezen voor een job is je sociale zekerheid gedekt, heb je een vast inkomen. Alles wat er bovenop komt is pure winst. Liefst begin je zonder geld aan je project en je bouwt het uit. Zo heb ik héél lang geleden toen ik geen cent meer had een goede grasmaaier gekocht. Die had ik nodig voor mijn tuin. Om die terug te verdienen ging ik bij mensen thuis gras afrijden. Betaling per m2 ipv/uur. Hoe sneller je loopt, hoe meer je verdient :-). Ik vroeg toen (20j geleden) 3ct/m2 en een verlaatsingskost van 15€. Voor een stukje gras van 1000m2 verdiende ik dus 1000x0.03€+15€= 45€ voor een uurtje werk. Op een zaterdagvoormiddag harkte ik zo ongeveer 150€ samen. En ik hield er een uitstekende conditie aan over :-)

 

Je moet nog beginnen aan je carrière. Het lijkt me een beetje absurd om nu al te denken in termen van rijk, pensioen, minder werken. Ik werkte tot twee jaar geleden ongeveer 80 uur per week. Het zou jammer zijn als je daar niets aan overhoudt. Jij moet nu iets opbouwen. Snel en verstandig. Rusten kan later wel. Koop geen nieuwe dingen maar tweedehands (doe ik ook!), denk na. En als je wat koopt, koop dan goede kwaliteit. Die gaat langer mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke schulden dien je inderdaad zo snel mogelijk af te lossen maar als je op elke euro gaat aflossen als dit ten koste gaat van 3% rendement (en dus je eigen vermogen)? Stel ik heb 10.000 schuld wat mij jaarlijks 100 euro kost maar diezelfde 10.000 levert mij 400 euro of meer op op een spaarrekening? Dan kan ik elke euro die ik kan sparen beter op m'n spaarrekening zetten dan aflossen aangezien ik met die euro anders 3% dief van m'n eigen portemonnee ben. Dit doe je dan tot je ineens kunt aflossen of wanneer de rente van de lening boven de spaarrente uitkomt. Bovendien kan je sneller aflossen op deze manier!

 

Naar Azië hoef ik niet om rijk te worden maar het ziet eruit als een paradijs daaro. I.p.v. 6x per jaar op vakantie te gaan zou je in feite elke dag op vakantie zijn als je op zo'n bestemming als bijvoorbeeld de Fiji Eilanden zou wonen. Stel dat je met daarnaartoe verhuizen je vaste lasten tevens halveert dan ben je uiteindelijk minder nodig? Kan je daar fulltime op je BOL bezig of voor je plezier werken! Waarom denk je dat zoveel mensen met pensioen gaan naar bijvoorbeeld Spanje?

 

En inkomen vergroten ben ik ook zeker mee bezig. Ik zal sowieso een functie kiezen waar ik in door kan groeien of waarin ik me verder kan ontwikkelen maar dat is iets wat nu nog niet speelt. Ook een eigen zaakje opstarten in m'n eigen tijd voor extra inkomsten speel ik momenteel mee zoals jij aangeeft.

 

Met je laatste alinea ben ik het echter niet eens. Wil ik later, wanneer ik het verdient heb, ongestoord van m'n pensioen genieten dan is NU de tijd om erover na te denken en voorbereidingen te treffen en eventueel te investeren. Jij als prepper zou als geen ander moeten weten dat zaken als AOW of Pensioen geen gegeven zijn en best in de toekomst zwaar versoberd zouden kunnen worden of zelfs verdwijnen. Wat als de pensioen gerechtigde leeftijd wordt verlengd naar 100 jaar? Dan werk ik nu 80 jaar net als jij 80u in de week om uiteindelijk wellicht met niks te eindigen? Rusten kan wellicht later wel maar wat als ik over 10 jaar kinderen krijg? Laat je die door een ander opvoeden of heb je liever zelf de mogelijkheid om parttime te werken en dat zelf te doen en zo meer tijd met je familie/gezin door te brengen? Door zelf over je ouwe dag voorziening na te denken en actie te ondernemen ben je niet langer afhankelijk van overheidsvoorzieningen die door anderen als een gegeven worden beschouwd. Net zo min als dat je als prepper nadenkt over waar je water, elektriciteit of voedsel vandaan komt..

 

Om straks te kunnen rusten zul je nu wel goed na moeten denken dus..

 

[Toevoeging] Ik ben trouwens niet op zoek naar rijkdom of geld maar naar vrijheid. Het vermogen waar dit verhaal om draait is in mijn ogen een middel om een doel te bereiken. Geen doel op zich.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[MENTION=2429]lewieke[/MENTION

 

Met je laatste alinea ben ik het echter niet eens. Wil ik later, wanneer ik het verdient heb, ongestoord van m'n pensioen genieten dan is NU de tijd om erover na te denken en voorbereidingen te treffen en eventueel te investeren. Jij als prepper zou als geen ander moeten weten dat zaken als AOW of Pensioen geen gegeven zijn en best in de toekomst zwaar versoberd zouden kunnen worden of zelfs verdwijnen. Wat als de pensioen gerechtigde leeftijd wordt verlengd naar 100 jaar? Dan werk ik nu 80 jaar net als jij 80u in de week om uiteindelijk wellicht met niks te eindigen? Rusten kan wellicht later wel maar wat als ik over 10 jaar kinderen krijg? Laat je die door een ander opvoeden of heb je liever zelf de mogelijkheid om parttime te werken en dat zelf te doen en zo meer tijd met je familie/gezin door te brengen? Door zelf over je ouwe dag voorziening na te denken en actie te ondernemen ben je niet langer afhankelijk van overheidsvoorzieningen die door anderen als een gegeven worden beschouwd. Net zo min als dat je als prepper nadenkt over waar je water, elektriciteit of voedsel vandaan komt..

 

Om straks te kunnen rusten zul je nu wel goed na moeten denken dus..

 

 

 

Je zal me wel een betweter vinden. Toch vind ik het belangrijk om nog een paar dingen te motiveren.

 

Het verschil tussen schuld en een deposito is dat je deposito op de balans van de bank staat. Dit betekent dat je totale som kan 'geconfisqueerd' worden als je bank(en) in de problemen komen. Je schuld blijft gewoon staan. Natuurlijk moet je voldoende 'buffer' hebben anders zijn er geen mogelijkheden. Anderzijds zijn de intresten momenteel laag. Het lijkt me sterk dat jij nu 4% rendement haalt. Dat lukt mij met spaargeld zelfs niet bij benadering. Net om die reden (de te grote spread tussen kosten in opbrengsten) los ik lopende financieringen nù versneld af.

 

Als je praat over investeren op de beurs en je stapt nu in, dan loop je het risico dat je op de piek van de markt koopt en straks met een kater zit. Momenteel verklein ik mijn aandelenposities. Ik wacht nu op een flinke crash.

 

Je hebt overschot van gelijk als je er nu al rekening mee houdt dat er straks geen pensioen meer is of de pensioenleeftijd nog verhoogt. Ben ik helemaal mee akkoord. Uit ervaring weet ik dat je tot je pakweg 40 bent gerust voluit kan gaan en veel kan werken. Nadien wordt het allemaal wat moeilijker, lastiger, trager en heb je behoefte aan een rustiger leven. Ik heb heel hard gewerkt tot de kinderen meer aandacht nodig hadden. Vanaf een jaar of 5/6 moet je er echt wel zijn. Voordien beseffen ze er niet zo veel van en kan je ze wel naar de crèche of naar de kleuterschool sturen. Ik heb een deel van hun jeugd gemist, dat klopt, anderzijds kan ik hen nù meer comfort en ondersteuning bieden omdat ik die inspanning toen deed. Parttime werken én een eigen huis wordt een beetje moeilijk in de huidige marktomstandigheden. Je komt er snel genoeg achter. Wat je nu vooral niet moet doen is te weinig werken. Zorg eerst voor een solide basis.

 

Vanzelfsprekend bijn JIJ de regisseur van jouw leven. Doe wat jouw het beste lijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke Je eerste alinea geeft inderdaad een aardig genuanceerd beeld. Bedankt dat je dat nog even onderstreept voor me. Gelet op het risico echter, vooral in vergelijking met een hypotheek, denk ik dat het in m'n eigen geval wel mee valt. Zoals ik al aangaf kan ik het versneld aflossen indien ik het eerst op de spaarrekening zou zetten.

 

Alles bij elkaar nemend denk ik dat we wel aardig op een lijn zitten samen. Ook praat ik al over zaken ver in de toekomst en welke nog een ver van m'n bed show zijn, de komende jaren zullen voornamelijk gekenmerkt worden door kostenbewustzijn+verlaging en het nastreven+bewerkstelligen van een zo hoog mogelijk inkomen waarbij overuren en bijbanen zeker een belangrijke rol zullen spelen. Stil zitten is er in deze tijd in elk geval nog lang niet bij ;).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals beloofd in dat topic over kinderen preppen, hier mijn visie op het bereiken van financiële onafhankelijkheid:

 

Sinds zo'n anderhalve maand verblijf ik, om mijn woon-werk-verkeer te minimaliseren, in een Sibley tent ( @Geert ) van zes meter doorsnee op een camping op geringe afstand van m'n werk, iets wat me, met ups en downs, tot op heden goed bevalt.

Financiering voor een iets serieuzere tent, de zogeheten Ger of Yurt ( @FKAGB ) is zo goed als rond en ik verwacht voor oktober een paar keer te kunnen verhuizen. Eerst met m'n huidige tent naar een lege staplaats erlangs, om vervolgens de Ger op te kunnen zetten en daar in te trekken.

(Ja, ik heb daarvoor een financiering bij de bank aan moeten trekken. Ja, ik vind dat enigszins bezwaarlijk, het liefste had ik hem zonder financiering of met financiering bij de verkopende partij gekocht aangezien ik die liever de "rente" gun dan de bank. Nee, er was geen andere mogelijkheid om anders op tijd aan geld te komen. Maar... Ja, de financiering wordt zo snel mogelijk terugbetaald... ;) )

 

Maar ik wijk af van m'n onderwerp...

In de afgelopen maand heb ik qua stroomverbruik, als ICT'er, nog geen 20KW/h verbruikt. Op zich nog niet zo slecht, lijkt mij. Kaarslicht doet wonderen, yes, I can get there by candle light...

Daarnaast, als de Ger staat, en dat blijft in de koudere maanden bevallen, dan wordt m'n huurhuis opgezegd, zodat ik qua kosten ook nog eens een kleine 900 Euro daal (huur en overige vaste lasten die daarbij horen).

 

Waarom kies ik voor een Ger?

Voor dezelfde oppervlakte, namelijk zo'n 30 a 35 m2, kan ik ook een studiootje kopen voor een tonnetje, waarom zou ik dat niet doen? Oh ja, dat had ik elders al gezegd... Iets van "dank je de koekoek"...

 

Nog een groot voordeel van in een tentachtig object wonen: De laatste jaren heb ik bij lange na niet zo goed geslapen als afgelopen maand...

Extra energie om extra je best te doen op het werk en hopelijk loonsverhoging te krijgen... (Wishful thinking, I know...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals beloofd in dat topic over kinderen preppen, hier mijn visie op het bereiken van financiële onafhankelijkheid:

 

Sinds zo'n anderhalve maand verblijf ik, om mijn woon-werk-verkeer te minimaliseren, in een Sibley tent ( @Geert ) van zes meter doorsnee op een camping op geringe afstand van m'n werk, iets wat me, met ups en downs, tot op heden goed bevalt.

Financiering voor een iets serieuzere tent, de zogeheten Ger of Yurt ( @FKAGB ) is zo goed als rond en ik verwacht voor oktober een paar keer te kunnen verhuizen. Eerst met m'n huidige tent naar een lege staplaats erlangs, om vervolgens de Ger op te kunnen zetten en daar in te trekken.

(Ja, ik heb daarvoor een financiering bij de bank aan moeten trekken. Ja, ik vind dat enigszins bezwaarlijk, het liefste had ik hem zonder financiering of met financiering bij de verkopende partij gekocht aangezien ik die liever de "rente" gun dan de bank. Nee, er was geen andere mogelijkheid om anders op tijd aan geld te komen. Maar... Ja, de financiering wordt zo snel mogelijk terugbetaald... ;) )

 

Maar ik wijk af van m'n onderwerp...

In de afgelopen maand heb ik qua stroomverbruik, als ICT'er, nog geen 20KW/h verbruikt. Op zich nog niet zo slecht, lijkt mij. Kaarslicht doet wonderen, yes, I can get there by candle light...

Daarnaast, als de Ger staat, en dat blijft in de koudere maanden bevallen, dan wordt m'n huurhuis opgezegd, zodat ik qua kosten ook nog eens een kleine 900 Euro daal (huur en overige vaste lasten die daarbij horen).

 

Waarom kies ik voor een Ger?

Voor dezelfde oppervlakte, namelijk zo'n 30 a 35 m2, kan ik ook een studiootje kopen voor een tonnetje, waarom zou ik dat niet doen? Oh ja, dat had ik elders al gezegd... Iets van "dank je de koekoek"...

 

Nog een groot voordeel van in een tentachtig object wonen: De laatste jaren heb ik bij lange na niet zo goed geslapen als afgelopen maand...

Extra energie om extra je best te doen op het werk en hopelijk loonsverhoging te krijgen... (Wishful thinking, I know...)

 

Goed bezig, je bent de tweede van het forum die voor een Ger gaat. Ik hoop je een keertje te mogen bezoeken als je erin woont. Naast het woon werk verkeer bespaar je een hoop kosten, leef je vrij en flexibel.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...