Ga naar inhoud
GENEGEERD

Preppers dieren


boogschutter

Aanbevolen berichten

ik vraag me af wat voor preppers dieren jullie hebben of van plan zijn toe tevoegen

 

om dat als ik me het beste shtf sinario bedenk heb practies een hele zooi dieren niet alleen voor eten maar ook voor andere dingen zoals beschering, Pk (letterlijk), veren voor mijn pijlen, en een verschijden hijd van soorten voedsel ( niet allen voor het vlees dus)

 

ik hoor graag wat jullie van plan zijn aanteschaffen of al hebben het liefts met doeleindens er achter

 

al vast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mijns inziens kun je dieren globaal in vier categorieën indelen:

 

1) Gezelschap / bescherming

Hier kan ik kort over zijn: El Blaffo.

 

2) Werk

Paard of os, afhankelijk van je voorkeur en hoe goed deze dieren gedijen in het klimaat van je BOL/BIL.

 

3) Dieren die voedsel en andere bijzaken produceren

Koeien/geiten voor melk, kippen voor eieren, schapen voor wol, etc.

 

4) Dieren die voedsel zijn

Wat je maar lust.

 

 

 

(1) is een no-brainer als je al dieren hebt waar je aan gehecht bent, zoals deze gek. :p

Tenzij je jezelf graag een breuk werkt en meer energie verbrandt dan je naar binnen werkt, is (2) vrij essentieel. Goed voor het zware werk als ploegen, maar ook voor het transporteren van goederen en/of personen.

Er vanuit gaande dat je je voedselvoorziening uit de flora al goed in orde hebt, kun je gaan nadenken over de extra's die je nodig hebt en uit welke dieren je die wilt halen, zonder meteen een compleet fokprogramma op te moeten zetten om je voedselbron in stand te moeten houden, (3) dus.

Als laatste (4), een bron van voedsel die je met iedere hap kleiner maakt, tenzij je een goed fokprogramma hebt opgezet. Kippen schijnen hun ding wel te doen, groeien redelijk snel en kosten niet veel. Eerst dus een jaartje eieren en vervolgens een soepje is dan ook geen onrealistisch beeld. Ook konijnen lijken zich goed te lenen voor fokprogramma's, ze houden er in ieder geval goed de vaart in.

 

 

 

Nu wat praktische ervaringen die ik op het platteland in Roemenië heb opgedaan. Daar heeft ieder gezin toch minimaal wel wat kippen, ben je wat beter gesteld, dan heb je ook nog één of meerdere koeien (of misschien wel een stier als je je dorpsgenoten wilt laten genieten van afstammelingen van hun koeien). De Afrojacks onder de dorpelingen hebben ook nog één of meerdere paarden. Schapen heb ik niet direct in het dorp gezien, maar in de omgeving wel een paar herders met hun kuddes.

 

Hoe ga je een dergelijke livestock beheren in je eentje of met een kleine groep mensen? Dat lijkt me lastig.

Hoe het is Roemenië wordt opgepakt is als volgt: 's ochtends vertrekken een aantal "herders" (zo noem ik ze maar even) uit het dorp richting een in de buurt gelegen heuvelachtig weiland, gevolgd door alle koeien en paarden uit het dorp. Deze mensen houden de hele dag een oogje in het zeil en 's avonds komt het clubje weer terug. (En wonder boven wonder, de dieren weten hun eigen huis te vinden.)

Voor deze mensen geldt dit overigens als hun "baan", ze krijgen hiervoor een bescheiden bedrag plus voedsel.

 

Een ander praktisch aspect: hoeveel levert een dier per dag op aan voedsel, hoeveel van dit product heeft een mens per dag nodig, en hoe lang is het houdbaar? Volgens mij levert een koe meer melk op dan een gezin in één dag kan drinken. (oké, misschien verandert in een SHTF-situatie je dieet en drink je meer melk dan je nu gewend bent.)

Is het dan niet zinvoller om met meerdere gezinnen een beperkt aantal koeien te beheren?

Hetzelfde geldt voor werkdieren, heb je iedere dag zoveel PK nodig? Of kun je beter met meerdere gezinnen enkele paarden beheren en met die paarden een lap grond onderhouden dat voor/door iedereen in die samenleving van meerdere gezinnen gebruikt wordt?

 

 

In een langdurige SHTF-situatie zal zoveel veranderen, dat het huidige individualistische model geen bestaansrecht meer heeft. De mens zal weer moeten leren samen te werken aan een gemeenschappelijk doel. dat zal nog de grootste uitdaging worden.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben 2 katten maar ik geloof niet dat ze ons zullen helpen bij SHTF ;)

Kat 1 komt met kikkers thuis dus dat is nog wel goed te doen om te eten.

helaas "vangt" kat 2 alleen maar stukjes brood en vetbollen voor vogels maar die zullen dan wel niet meer te vinden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Goed verhaal @Shadow. Helmaal mee eens.

 

Alleen als toevoeging: in het begin van een langdurige SHTF iets opbouwen vanaf 0 is er moeilijk.

Je kan natuurlijk nu al beginnen, maar ook dan zou ik bezuinigen op groot vee. Het rendement is erg klein en vraagt veel land, ook al doe je samen.

Land bebouwen op de permacultuur manier vraagt ook veel minder bewerking, dus minder behoefte aan machines/paarden.

Dat scheelt ook weer.

 

Ken je deze al? Een documentaire over een andere aanpak van traditionele landbouw. Daar komen deze dingen ter sprake.

 

A farm for the future:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Aha, zo kom jij dus aan je postcount... :p

 

Inderdaad, in een SHTF iets opbouwen vanaf nul is moeilijk, zoniet onmogelijk.

Maar hetzelfde geldt ook voor het opzetten van een permacultuur. De documentaire waar je naar linkt heb ik inderdaad al eens gezien, en daar hoorde ik regelmatig in terugkomen dat het minimaal enkele jaren duurde om een stuk grond zelfvoorzienend te laten worden vanuit natuurlijk oogpunt.

 

Daarom is het ook in mijn ogen het beste zo snel mogelijk ermee te beginnen, in een samenwerkingsverband van een aantal gezinnen.

Locatie zoeken die betaalbaar en vruchtbaar is. De gezinnen met de laagst betaalde banen / minst leuke banen vertrekken om het project op te bouwen, financieel gesteund door de andere gezinnen die nog achterblijven tot het werk klaar is.

En dan lekker ecologisch gaan leveren.

 

Maar goed, dat was dan weer een stukje off-topic, al is het maar omdat dat over een ecologische levenswijze gaat. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Zo off topic is dat niet @Shadow. Mijn punt is gewoon, om met minder dieren te beginnen. Een moestuin dus, met hooguit wat kleinvee.

Uit de documentaire kan je leren, dat je grond niet zo intensief hoeft te bewerken.

Als je begint met een Makkelijke Moestuin, kan je direct aan de slag. Wel met de bedoeling, om het in de loop der jaren uit te laten groeien tot een permacultuur.

 

Het project waar jij hebt over hebt is erg leuk, maar dan spring je als het ware in het diepe.

Dan zit je op een verre lokatie en moet je nog leren samenwerken.

Vandaar ons Shelter Camping project hier.

 

Aha, dat was dubbel, maar nu niet meer. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Het klopt dat je dan in het diepe springt, maar da's altijd nog beter dan in het diepe gegooid worden. ;)

Verder ben ik het wel met je eens dat de mens zeker nog moet leren samen te werken, in plaats van elkaar tegen te werken.

 

Als we het dan hebben over klein beginnen, dan zou ik zeggen dat kippen ideaal zijn en, als je een hekel aan je buren hebt, is een haan ook leuk voor natuurlijke uitbreiding van je veestapel. Dan heb je zo goed als het hele jaar door eieren en zo nu en dan een lekker kippetje op je bord.

 

En als je de kippen onder de knie hebt, kun je verder denken, bijvoorbeeld aan een kleinschalig fokprogramma voor konijnen ten behoeve van de stoofpot.

 

De avonturiers kunnen ook nog denken aan een paar geiten, voor het dagelijkse portie verse melk. Ik weet alleen niet in hoeverre dit mogelijk is in een standaard rijtjeshuis, als in hoeveel grond ze nodig hebben.

 

Verder dan dat kunnen we volgens mij in Nederland, in de gemiddelde woonwijk niet gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Inderdaad @Shadow. Ik ben het helemaal met je eens.

Maar je begrijpt dus, waarom we nu meetings organiseren en gezamenlijke moestuinen in de buurt van campings van plan zijn.

Weg uit de stad en de woonwijken dus.

 

Kippen/Eenden/Konijnen dus.

 

Voorlopig hou ik niet van dieren jagen/slachten, maar kippen leveren prima mest en als bonus leggen ze een eitje. :)

Ze eten ook lekker je moestuin-afval op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hennen zoeken haan voor LAT relatie....... Twee hennen in de vruchtbare leeftijd, zoeken voor tijdens een SHTF situatie, een potente haan welke slechts ter voortplanting tijdelijk in hun hok mag verblijven. De daaruit voortkomende kuikens kunnen gedeeld worden met de bezittter van de haan en bij gebleken overproduktie gedeeld worden met medepreppers of de buurt.

Voorwaarden; Haan moet good looking zijn, op bruin vallen, nog jong en potent zijn en bij voorkeur een stemband probleem hebben. Ras middelgroot ivm draagkracht van de hennen. Liefst wonende in de omgeving van Amersfoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waar begin ik eerst met wat ik al heb denk ik.

 

heb ik/ kippen, honden, konijnen en geiten

 

wil ik/ dit jaar staat er op het schema om een visveiver te graven daar komt al zeker baars, snoekbaars, snoek, paling en forel in (andere lekkere zoet water vissen zijn altijd welkom in een pm ofzo) en om een bijenkorf te plaatsen want volgent jaar staat er het planten van een fruit en noten bos op het schema. het gaat echter bij 1 korf blijven ik heb namelijk bang van alles wat vliegt en prikt maar dat maakt niet uit de voordelen van een bijenkorf overheerst mijn schrik er voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
mijn advies; neem alleen dieren als je het leuk vind en er tijd in wilt steken

dieren hebben per definitie aandacht nodig, en kosten geld houd daar rekening mee

anders lekker niet aan beginnen

 

Helemaal mee eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn advies; neem alleen dieren als je het leuk vind en er tijd in wilt steken

dieren hebben per definitie aandacht nodig, en kosten geld houd daar rekening mee

anders lekker niet aan beginnen

 

 

Ze kosten tijd, geld, energie en drinkwater.

 

Persoonlijk zie ik liever dieren in vrijheid ipv afhankelijk van de mensen, het is al erg genoeg dat sommige dieren niet zonder menselijke hulp kunnen baren.

 

In een shtf situatie ben je ook veel minder mobiel en weegt het psychologisch minder door als je enkel spulletjes en geen dieren moet achterlaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...