Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuwe snede voor een Strider GB


kwakster

Aanbevolen berichten

Vandaag een Strider GB van een messenforumlid onder handen genomen met de Tormek natslijpmachine.

De fabriekssnede van dit mes zag eruit alsof deze er op was gezet door een blinde Tourette patient, dus dat behoefde enige verbetering.

Heb het krasjespatroon van de steen bewust niet verfijnd, enkel de braam verwijderd op de leerschijf en daarna nog even met de hand gestropt op een leren strop voorzien van 6 micron diamantpasta voor een licht convexe microbevel.

Het rechte deel van de snede meet nu zo'n 25 graden inclusief en het schuine deel ongeveer 30 graden inclusief.

 

GEDC5683.jpgGEDC5684.jpg

 

GEDC5687.jpgGEDC5688.jpg

 

 

Hier een voorbeeld hoe zo'n mes er normaal gesproken uitziet: http://www.truenorthknives.com/vcom/product_info.php?products_id=2783

(schrik niet van de prijs, waar overigens nog verzendkosten & importdiefstal bijkomen voordat je hem thuis hebt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@kwakster: Mooi wark! (Dat betekent mooi werk op z'n Drenths)

 

Apart eigenlijk, dat iedere messenfabrikant wel te lui blijkt om hun messen goed geslepen af te leveren. Dit was ook zo bij mijn Boker Plus Bushcraft. Lullige second bevel van 1 mm met een hoek van 45 graden.

 

Bij koksmessen kan ik het me nog voorstellen, Sabatier en Swilling leveren ook Kwalitatief Uitermate Teleurstellende snedes, maar ieder kok die ik ken heeft z'n eigen voorkeur en stuurt nieuwe messen eerst naar een slijper.

Mensen die zelf niet goed kunnen slijpen, raad ik een molenmes aan, het enige mes wat kant en klaar afgeleverd wordt. Deze worden nog geslepen met walrushuid slijpschijven. Wouter Klootwijk heeft hier ook een leuke aflevering over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pracht mes, maar daar koop ik een doos Mora's voor. Of twee heeeeeel goede fallkniven messen die wel uit de verpakking scalpel scherp zijn.

 

"Schatje?" - ja Ries-.

 

Schatje ik heb een zakmes gekocht.....ja schat, en het koste maar 550 knaken (en er viel een enge stilte)

 

Rest van het jaar sliep ik in de garage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pracht mes, maar daar koop ik een doos Mora's voor. Of twee heeeeeel goede fallkniven messen die wel uit de verpakking scalpel scherp zijn.

 

"Schatje?" - ja Ries-.

 

Schatje ik heb een zakmes gekocht.....ja schat, en het koste maar 550 knaken (en er viel een enge stilte)

 

Rest van het jaar sliep ik in de garage.

Mazzelaar! Ik mag buiten slapen zonder tent/tarp/slaapzak en moet de rest van het jaar mee shoppen en alles dokken......:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd boeiend om de reacties van niet-messenliefhebbers te lezen; ze bekijken als het ware onze afwijking door een ander facet van het prisma ,en dat is soms best wel verfrissend.

Binnen ons clubje messengekken is het weliswaar heel normaal om messen waar voor de buitenwacht eigenlijk niks mis mee is te tunen tot hair splitters & atom slicers, maar ik ben me er gelukkig nog net wel van bewust dat onze hobby nou niet bepaald tot de salonfähige tijdverdrijven behoort.

 

Striders worden door de makers in de markt gezet als overbuilt & praktisch onverwoestbare tools voor (met name) militairen, en dat doen ze zo goed dat er een ware cult rondom dit merk is ontstaan, niet alleen in de VS maar ook in Europa.

En eerlijk is eerlijk: de messen kunnen een ongelooflijke hoeveelheid misbruik aan.

Bekijk in dit verband bijvoorbeeld onderstaand YouTube clipje, gemaakt door een bekende Amerikaanse Strider dealer over wat je allemaal kunt doen met een Strider DB in 3V staal:

 

 

Strider fabriekssnedes zijn overigens voor veel gebruikers ruimschoots voldoende, maar omdat de uitstekende staalkwaliteit aanmerkelijk betere snedes toelaat gaan veel gebruikers zelf aan het slijpen (of laten dat doen bij mannetjes zoals ondergetekende)

 

Of e.e.a de prijs waard is mag eenieder voor zichzelf bepalen, maar dat er een markt voor is staat buiten kijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd boeiend om de reacties van niet-messenliefhebbers te lezen

 

Sorry hoor @kwakster maar daar schaar ik mezelf nu net niet onder.

Echter een mes wordt fabrieksaf nooit scherp aangeleverd. Niet naar de definitie scherp zoals ik hem ken.

Je post zelf al: "De fabriekssnede van dit mes zag eruit alsof deze er op was gezet door een blinde Tourette patient"

 

Je had ook kunnen zeggen: de machinaal opgezette snede was ver beneden JOU niveau van slijpen.

En cpm-s30v is prima scheermesscherp te krijgen, met minimale inzet.

 

 

Toch logisch dat mensen op het forum denken, met jou opmerking dat een kwalitatief mes als een Strider (en vooral met die prijs) dus eigenlijk een bot stuk staal is.

Maar ik een "niet messen-liefhebber" dan zit je in mijn geval verkeerd.

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd boeiend om de reacties van niet-messenliefhebbers te lezen; ze bekijken als het ware onze afwijking door een ander facet van het prisma ,en dat is soms best wel verfrissend.

Binnen ons clubje messengekken is het weliswaar heel normaal om messen waar voor de buitenwacht eigenlijk niks mis mee is te tunen tot hair splitters & atom slicers, maar ik ben me er gelukkig nog net wel van bewust dat onze hobby nou niet bepaald tot de salonfähige tijdverdrijven behoort.

 

Striders worden door de makers in de markt gezet als overbuilt & praktisch onverwoestbare tools voor (met name) militairen, en dat doen ze zo goed dat er een ware cult rondom dit merk is ontstaan, niet alleen in de VS maar ook in Europa.

En eerlijk is eerlijk: de messen kunnen een ongelooflijke hoeveelheid misbruik aan.

Bekijk in dit verband bijvoorbeeld onderstaand YouTube clipje, gemaakt door een bekende Amerikaanse Strider dealer over wat je allemaal kunt doen met een Strider DB in 3V staal:

 

 

Strider fabriekssnedes zijn overigens voor veel gebruikers ruimschoots voldoende, maar omdat de uitstekende staalkwaliteit aanmerkelijk betere snedes toelaat gaan veel gebruikers zelf aan het slijpen (of laten dat doen bij mannetjes zoals ondergetekende)

 

Of e.e.a de prijs waard is mag eenieder voor zichzelf bepalen, maar dat er een markt voor is staat buiten kijf.

Precies @kwakster. Omdat "preppers" schijnbaar altijd mikpunt van spot zijn, zullen ze ook geen enkele gelegenheid voorbij laten gaan om andere bijzondere enthousiastelingen belachelijk te maken. Dus ja veel geld voor een nogal bot overbuild mesje betalen, kan wel eens vreemd overkomen. Ik snap het wel. Ik snap ook preppers, ik snap ook sheeple. Ik vind het jammer dat er vaak meteen zo'n negatief sfeertje wordt gecreeerd....en een "beetje" lacherig over wordt gedaan, toch @Johnny BravoNL ? Onze forum joker ? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had jou ook niet op het oog Ries.

Maar er zijn wel degelijk genoeg fabrikanten die hun messen scheermesscherp (en zelfs scherper) afleveren: Spyderco en Kershaw zijn er twee uit de betaalbare klasse, en Rockstead er eentje uit de, laten we zeggen, hogere prijsklasse.

De snede van deze Strider was niet weliswaar niet scheermessscherp, maar kon nog steeds met gemak een A4-tje klieven, echter esthetisch gezien zag het er gewoon niet uit.

 

Wat S30V als staalsoort betreft; er zijn volksstammen die de grootste moeite hebben om dit op scherpte te krijgen, laat staan te reprofileren.

Hoewel het staal an sich een hardheid van 60-61 HRC heeft zit het tjokvol met keiharde vanadiumcarbides die qua hardheid rond de 83-84 HRC liggen, en daar begin je weinig tegen met je Arkansas steentje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had jou ook niet op het oog Ries.

Maar er zijn wel degelijk genoeg fabrikanten die hun messen scheermesscherp (en zelfs scherper) afleveren: Spyderco en Kershaw zijn er twee uit de betaalbare klasse, en Rockstead er eentje uit de, laten we zeggen, hogere prijsklasse.

De snede van deze Strider was niet weliswaar niet scheermessscherp, maar kon nog steeds met gemak een A4-tje klieven, echter esthetisch gezien zag het er gewoon niet uit.

 

Wat S30V als staalsoort betreft; er zijn volksstammen die de grootste moeite hebben om dit op scherpte te krijgen, laat staan te reprofileren.

Hoewel het staal an sich een hardheid van 60-61 HRC heeft zit het tjokvol met keiharde vanadiumcarbides die qua hardheid rond de 83-84 HRC liggen, en daar begin je weinig tegen met je Arkansas steentje.

 

Forum Joker???? Dat klinkt niet bepaald vleiend.../vlijend...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry hoor @kwakster maar daar schaar ik mezelf nu net niet onder.

Echter een mes wordt fabrieksaf nooit scherp aangeleverd. Niet naar de definitie scherp zoals ik hem ken.

Je post zelf al: "De fabriekssnede van dit mes zag eruit alsof deze er op was gezet door een blinde Tourette patient"

 

Je had ook kunnen zeggen: de machinaal opgezette snede was ver beneden JOU niveau van slijpen.

En cpm-s30v is prima scheermesscherp te krijgen, met minimale inzet.

 

 

Toch logisch dat mensen op het forum denken, met jou opmerking dat een kwalitatief mes als een Strider (en vooral met die prijs) dus eigenlijk een bot stuk staal is.

Maar ik een "niet messen-liefhebber" dan zit je in mijn geval verkeerd.

 

Ries.

 

En zo is het....!!!:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik ben een messen fanaat.

Geef ik er veel geld aan uit ? Nee.

Het duurste mes (Gekocht in 1990) Was een SOG zakmes éénzijdig geslepen.350,00 Gulden.

Ja ook ik vond dat best veel.

Maar toen was de Internet concurentie er nog niet.Ik heb het nog steeds en ja het heeft slijtage

In het begin heb ik wel problemen gehad met de Craton grips.Die lieten los.

 

Vergeet aub één ding niet AMERICANEN zijn Meesters in het maken van RECLAME EN REVIEUWS,

Vaak maar niet altijd zit er ook Bedrog in(Overdrijven).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Mooi mesje in dat filmpje @kwakster. Full tang he, dat gaatie toch maar ff niet doen met die folder denk ik.

Echt interessant dat CPM 3V, maar qua budget hou ik voorlopig lekker bij verenstaal. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou inderdaad niet verstandig zijn om hetzelfde te proberen met deze GB folder, maar bijvoorbeeld kleine boompjes omhakken is weer geen probleem, ik heb het zelf meerdere malen gedaan met de linerlock versie zonder enige schade aan het mes of de vergrendeling.

Het zijn werkelijk opvouwbare tankjes in dit opzicht.

CPM-3V is inderdaad fantastisch spul, maar voor goed gehard verenstaal hoef je je ook absoluut niet te schamen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou de hoofdrolspeler in het filmpje

niet beter af zijn geweest met een keukenbijltje van nog geen tien euro zoals de Boerenbond verkoopt? Natuurlijk is iedere waar naar zijn geld, maar kun je het ook niet een beetje overdrijven? Het verschil in kwaliteit tussen een mes van vijf euro is enorm met een mes van vijftig euro. Maar is het verschil tussen een mes van vijftig euro en van vijfhonderd euro in verhouding net zo groot?
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Strider DB in CPM-3V staal uit het filmpje kostte toendertijd rond de 275 euro in Nederland (op messenforum), Strider vouwmessen zijn aanmerkelijk duurder.

Ik vermoed overigens dat zo'n simpel keukenbijltje de mishandelingen zoals in het filmpje niet lang uitgehouden zou hebben.

Het geheim zit hier in de gebruikte staalsoort (en de uitstekende harding), dat werkelijk belachelijke krachten aankan.

Strider maakt bijvoorbeeld ook "bijltjes" van deze staalsoort, maar dan van het soort waarmee je met wat inzet dwars door stenen muren kunt komen zonder dat je zo'n bijltje kapotslaat.

 

Of het verschil tussen een mes van 50 euro en eentje van 500 euro in verhouding net zo groot is als tussen eentje van vijf euro en eentje van 50 euro waag ik te betwijfelen, maar veel (zoniet alles) hangt af van je gebruiksdoel: bij vrijwel alle echte snijtaken zal een Mora van een tientje ruimschoots winnen van deze dure Strider.

Echter: wanneer je een mes wilt waarmee je in geval van nood deuren kunt openbreken of jezelf een weg hakken door een bakstenen muur en dat ook nog redelijk kan snijden dan wint dit kleine Stridertje.

Het is aan de eindgebruiker om te beoordelen of e.e.a die meerprijs waard is.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...