Ga naar inhoud
GENEGEERD

Griekenland komt zonder medicijnen te zitten!


Gast Dick Berts

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dat de grieken (ook de gewone man) het voor een groot gedeelte aan zichzelf te danken hebben, lijkt mij duidelijk.

Geen belasting betalen en dat een groot gedeelte van je economie zwart gebeurd, is natuurlijk vragen om problemen.

En of geen belasting betalen een gevolg was van het moeten omkopen van artsen/ambtenaren etc, ik weet het niet.

Kan best zijn doordat er geen belasting word betaalt, de overheid geen geld heet om artsen etc fatsoenlijk te betalen, en artsen

als het waren gedwongen worden geld zwart te vragen.

 

Big Farma zijn gewoon commerciële bedrijven, die willen ook gewoon winst maken, dus gratis medicijnen geven doen ze natuurlijk niet.

Maar als je nu van het geld dat de ECB aan Griekenland geven (ze zeggen wel lenen, maar we krijgen het toch niet terug) een gedeelte reserveert voor het kopen van medicijnen,

op voorwaarde dat farma geen woekerwinsten maakt, bijvoorbeeld kostprijs +5%. Farma bedrijven gegarandeerd van inkomsten en grieken blij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts
euh...ja Dick, maar Nonkel heeft wel degelijk een punt met zijn: ga je brood uitdelen als volgende stap en waarom mag Afrika wèl verrekken? Tuurlijk, dat zijn negers, is minder erg uiteraard (cynisme) en tsja, die luie Grieken, wat ziniigs moeten we daar over zeggen, de laatste keer dat er iemand rende was bij Marathon. De oplossing? Laten we dan als eerste stap dat veel te dure Europarlementarische Waterhoofd opheffen, dat scheelt miljarden. Dan hebben de Griekjes vast wel genoeg geld om pillen te kopen.

 

Op Nonkel Ries ga ik niet meer in, op jou natuurlijk wel KS. Wat is dat nou voor een meer dan afgrijselijke redenering? Je (Europese) familie waarmee je een economische eenheid zegt te vormen, help je als ze dood dreigen te gaan. Zoeken naar kut smoesjes zoals; ja misschien is je familie nog wel groter, dus doe ik niets, gaan er bij mij niet in. Als je iemand voor je ogen ziet verdrinken, die je zo kunt redden, ga jij dan roepen; laat maar, want op dit moment ligt er in Australie ook een vent te verzuipen en die kan ik ook niet redden? Wat zijn dit toch voor dramatische kronkels in ons brein om onder een volkomen normaal stukje menselijke solidariteit uit te kunnen komen???

 

Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt een reden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de meerderheid in Europa zich ook geen Europeaan voelt, en zit er dus ook geen verschil in bijvoorbeeld een griek en een afrikaan.

 

En het is ook wel begrijpelijk als je je eigen land niet op orde hebt, en ieder jaar weer miljarden moet bezuinigen, dat je dan ook geen geld over hebt om andere te helpen.

Ja zolang er nog geld aan luxe uitgeven wordt zijn we nog niet failliet, en hebben we nog geld. Maar hoe reëel is het om van mensen te verwachten dat ze hun

(minimale) luxe opgeven ten behoeven van vreemden?

Zo zit de mens gewoon niet in elkaar, voor familie en vrienden is het een ander verhaal natuurlijk.

 

Het is meer een taak van de Europese unie dan individuele landen / burgers om Griekenland te helpen.

Laat ze maar wat minder landbouwsubsidie of zo geven, dan hebben ze geld.

 

(en laat die grieken maar eens belasting betalen, en haal dat zwarte geld terug uit Zwitserland)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dick, hoezeer ik het ook met je eens ben dat we een morele verplichting hebben om onze naasten te helpen, vind ik dat de realiteit anders is. Om te beginnen is het hele concept Europa al een mank begrip. Veel dichter bij huis, als puntje bij paaltje komt en er is shit, ben je vaak zelf degene die het op moet ruimen, op de overheid hoef je niet vaak te rekenen.

Hoe duidelijker het wordt dat het moeite gaat kosten om je broek op te houden, hoe minder je genegen bent je riem uit te lenen. Dus kwa moraal ben ik het met je eens, maar moraal is meer dan eens ingehaald door de harde realiteit, ook hier weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts
Dick, hoezeer ik het ook met je eens ben dat we een morele verplichting hebben om onze naasten te helpen, vind ik dat de realiteit anders is. Om te beginnen is het hele concept Europa al een mank begrip. Veel dichter bij huis, als puntje bij paaltje komt en er is shit, ben je vaak zelf degene die het op moet ruimen, op de overheid hoef je niet vaak te rekenen.

Hoe duidelijker het wordt dat het moeite gaat kosten om je broek op te houden, hoe minder je genegen bent je riem uit te lenen. Dus kwa moraal ben ik het met je eens, maar moraal is meer dan eens ingehaald door de harde realiteit, ook hier weer.

 

 

De Lijfspreuk van Frank zelf;

 

 

stoer doen van achter je pc is simpel!

eervol met anderen omgaan,

DAT is een uitdaging

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts
Ik leg de link even niet, kan natuurlijk komen omdat het nog vroeg is ;)

 

Ik neem aan dat je onder eervol met anderen omgaan ook verstaat, dat je ze niet laat omkomen omdat ze geen medicijnen meer hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen ga ik een stukje tikken, waarbij gebruikmakend van o.a. links uit dit draadje met die vele nuttige links. Dit gaat dan naar diverse redacties. Zembla moet er maar eens een uitzending aan wijden en kamervragen wil ik. Dit gezicht van het falende Europa moet gezien worden. Wel de banken redden daar, maar dit schijntje geld voor medicijnen(vergeleken met de totale steun) is niet op te brengen???!

 

Nu eindelijk deze razenddrukke dag voorbij is (pa is ziek en vergt verzorging, post herpetische neuralgie voor de kenners), mij nog de afwas thuis staat te wachten, ga ik mijn belofte vandaag niet meer waarmaken. Zondag lijkt het nu te worden, mits er weer geen gekke dingen gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op voorwaarde dat farma geen woekerwinsten maakt, bijvoorbeeld kostprijs +5%. Farma bedrijven gegarandeerd van inkomsten en grieken blij.

 

Kostprijs +5%? Sorry hoor, maar dit staat in de top 5 van domme comments bij mij.

 

Een BRUTO marge van 5% staat gelijk aan directe zelfmoord voor een bedrijf. Dat houd je hooguit een paar maanden vol.

 

Een "gezond" bedrijf moet minimaal een NETTO winstpercentage van 5 tot 7% hebben wil het overleven, en jij hebt het over een brutomarge van 5 %? Dat wordt lekker investeren in onderzoek naar nieuwe medicijnen! (not!). Een QC controle op peil houden, de distributie kunnen verzorgen, of überhaupt je personeel betalen.

 

Ga eens gauw een economieboek kopen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat er weer eens een aantal mooie uitspraken maken om wat mythes uit de wereld te helpen.

 

Een land dat geen democratie kent, veel corruptie, veel vriendjespolitiek onder bankiers en politici, een land dat gigantisch hoge belastingdruk kent en waar armoede op straat voelbaar is, is gedoemd om te falen.

 

Dit derde wereldland is niet te redden! Het moet juist falen om zichzelf te herstellen. Wij hebben met zijn allen onze politici niet gemotiveerd om het goede te doen, maar juist het tegenovergestelde. Door elke keer maar net genoeg te doen om het land niet failliet te laten gaan redden we vooral de bankiers en de politici in dat land en niet de gewone burger.

 

Griekenland had voor deze communistische ingrepen relatief weinig private schuld. Als onze intentie was om de bevolking te redden dan hadden we de rente gigantisch laten oplopen door de markt en was het land nu al bezig zich te herstellen. Door de lage private schuld samen met de dan gereduceerde staatsschuld was het land er wel weer overheen gekomen.

 

Helaas hebben we die boot gemist en wij via onze politici melken die Grieken tot het bot toe uit. De bankensector is eigenlijk niet bestaand (zombiebanken), de staat betaald ieder jaar meer aan de rente, dus wat er overblijft voor de bevolking wordt steeds minder. Dit alles heeft alleen maar tot gevolg dat de economie blijft krimpen tot dat de 2 pijnpunten worden aangepakt.

 

Iedereen die nu hier moord en brand schreeuwt over de bedrijven die niet meer leveren, heb ik een aantal vragen. Zou jij een verliesleidend bedrijf runnen incl. alle persoonlijke financiële gevolgen vandien? Zou je co tekenaar willen zijn van de hypotheek van de buurman? Of zelfs familie? Stel jezelf de volgende vraag, waarom wordt er constant door politici gepraat over het herverdelen van welvaart en niet over het creëren van welvaart?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kostprijs +5%? Sorry hoor, maar dit staat in de top 5 van domme comments bij mij.

 

Een BRUTO marge van 5% staat gelijk aan directe zelfmoord voor een bedrijf. Dat houd je hooguit een paar maanden vol.

 

Een "gezond" bedrijf moet minimaal een NETTO winstpercentage van 5 tot 7% hebben wil het overleven, en jij hebt het over een brutomarge van 5 %? Dat wordt lekker investeren in onderzoek naar nieuwe medicijnen! (not!). Een QC controle op peil houden, de distributie kunnen verzorgen, of überhaupt je personeel betalen.

 

Ga eens gauw een economieboek kopen!

 

 

Ze hoeven natuurlijk alleen maar een lage prijs voor de grieken te rekenen, zo grote klant is Griekenland niet, misschien een paar % van de totale verkopen van big farma.

En bij kostprijs zitten alle kosten in, dus productie, distributie, R&D kosten voor het bestaande medicijn etc.

(al die kosten vallen onder kostprijs, staat ook zo in economie boeken)

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kostprijs

 

Nogal logisch dat ik niet puur de grondstof kosten van de medicijnen bedoelde.

 

 

En investeren voor nieuwe medicijnen kunnen ze makkelijk betalen uit de verkoop van medicijnen aan anderen landen.

Reken er maar op dat het winstpercentage van big farma heel wat hoger is dan 7%

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen die nu hier moord en brand schreeuwt over de bedrijven die niet meer leveren, heb ik een aantal vragen. Zou jij een verliesleidend bedrijf runnen incl. alle persoonlijke financiële gevolgen vandien? Zou je co tekenaar willen zijn van de hypotheek van de buurman? Of zelfs familie? Stel jezelf de volgende vraag, waarom wordt er constant door politici gepraat over het herverdelen van welvaart en niet over het creëren van welvaart?

 

Mooi gezegd, Hollander. En nee, ik zou niet graag mede ondertekenaar zijn van de hypotheek van mijn buurman. Maar als je weet dat de buurman zijn baan verloren heeft en zijn laatste geld aan zijn hypotheek besteed, en je ziet dat hij en zijn familie in de kou zitten en honger hebben, zou jij dan niet af en toe een pan soep brengen? En een paar extra dekens?

 

En dat is waar het hier om gaat. Het gaat niet over schuld en onschuld, over winst of verlies. Het gaat over mededogen, menselijkheid. Er zijn al zoveel miljarden in Griekenland gepompt (welke direct weer weglekken naar de financiële instellingen die de rente betaalt willen zien), kunnen we dan niet nog een paar ton spenderen aan de meest basale genees- en verbandmiddelen?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn al zoveel miljarden in Griekenland gepompt (welke direct weer weglekken naar de financiële instellingen die de rente betaalt willen zien), kunnen we dan niet nog een paar ton spenderen aan de meest basale genees- en verbandmiddelen?

 

Het gaat helaas niet over een paar ton, Charlie. Zou je per Griek gemiddeld een tientje per maand spenderen, dan heb je het over meer dan een miljard op jaarbasis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gezegd, Hollander. En nee, ik zou niet graag mede ondertekenaar zijn van de hypotheek van mijn buurman. Maar als je weet dat de buurman zijn baan verloren heeft en zijn laatste geld aan zijn hypotheek besteed, en je ziet dat hij en zijn familie in de kou zitten en honger hebben, zou jij dan niet af en toe een pan soep brengen? En een paar extra dekens?

 

En dat is waar het hier om gaat. Het gaat niet over schuld en onschuld, over winst of verlies. Het gaat over mededogen, menselijkheid. Er zijn al zoveel miljarden in Griekenland gepompt (welke direct weer weglekken naar de financiële instellingen die de rente betaalt willen zien), kunnen we dan niet nog een paar ton spenderen aan de meest basale genees- en verbandmiddelen?

 

Het probleem is elke keer onder het tapijt geschoven door onze politici. Als Griekenland in 2009 failliet was verklaard, dan waren de problemen groot, maar te overzien. Nu is Griekenland in een dodelijk spiraal beland waarbij de voorzieningen worden opgeheven simpelweg, omdat alles naar de rentelasten gaat. Griekenland zal nooit herstellen voordat dit schulden probleem wordt opgelost. Het heeft niets te maken met competitiviteit, zoals wordt beweerd door Brussel als alle inkomsten direct wegvloeit via rentelasten.

 

Als Griekenland failliet wordt verklaard, 75% van de schulden wordt kwijtgescholden, dan kunnen ze weer aan een economie denken. Echte economische groei zorgt er weer voor dat er welvaart wordt gecreëerd en dan kunnen ze weer basis gezondheidszorg betalen, eerder niet.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Belofte maakt schuld @Dick Berts, hierbij een email die ik naar de redacties van Zembla, Nieuwsuur, EenVandaag en Tegenlicht heb verstuurd:

 

L.S,

 

Jaren geleden zijn we met z'n allen in het bootje gestapt, dat Europese Unie heet. Samen sterk, was destijds het uitgangspunt. Nu het slechter gaat met de economie, wordt vanuit datzelfde Europa hemel en aarde bewogen om banken en overheden overeind te houden van landen die er een zooitje van gemaakt hebben, met name Griekenland. Hierbij gaat Europa volledig voorbij aan het menselijke aspect en lijkt zich te concentreren op de grootgeldbezitters en machthebbers. Kennelijk nog steeds met het idee, dat als deze 'gered' worden, het automatisch met de burgers goed zal gaan.

 

Het blijkt dat niets minder waar is. In Griekenland spelen zich menselijke drama's af, zoals we normaal alleen in derdewereldlanden zien. In de basis behoeften kan steeds moeilijker worden voorzien, met als tragisch dieptepunt het tekort aan medicijnen waardoor er inmiddels dagelijks mensen sterven.

 

Waar is het sociale gevoel van de rest van Europa gebleven? Waar is de verontwaardiging, waar is de aandacht in de media? Zijn we Griekenland moe geworden? En zal het lot dat Griekenland treft zich wellicht in Italie, Portugal en Spanje herhalen?

 

 

 

Wat betreft overleven is er weinig verschil tussen de noodzaak voorzien te zijn van de aller-noodzakelijkste medicijnen en van voedsel. Het is ronduit bizar dat we onze mede-Europeanen in Griekenland letterlijk dood laten vallen. Het lijkt zelfs dat ze doodgezwegen worden, hun ellende haalt ons nieuws niet eens.

 

Ik schaam me ervoor dat ik een Europeaan ben, en vind het Brusselse parlement waardeloos. Het ontbreekt me aan de invloed hier iets aan te veranderen.

 

Er wordt voor miljarden euro's steun aan Griekenland overgemaakt. Het moet toch mogelijk zijn een deel ervan te reserveren voor de medicijnen waar het noodlijdende Griekenland behoefte aan heeft?

 

Waar blijft de humanitaire hulp vanuit Europa? De EU beweert toch altijd dat ze er ook voor de burgers is?

 

Ik doe een dringend beroep op uw redactie dit probleem niet onopgemerkt te laten.

 

Hoogachtend,

 

Ray *******

 

 

Hieronder een aantal berichten van diverse media:

 

Een diepte punt voor de Europese Unie, Griekenland komt zonder medicijnen te zitten.

http://www.guardian.co.uk/world/2013/feb/27/greece-blames-drug-companies-shortages

http://www.zerohedge.com/news/2013-02-28/greeks-panic-drug-firms-slash-supplies-90-bad-debts

 

31 mei 2010

Ook Griekse diabetespatiënten betalen de tol voor de bezuinigingen van de Griekse overheid. Maandag kondigde Novo Nordisk, ’s werelds grootste insulinefabrikant, aan niet akkoord te gaan met de prijsverlaging van 25 procent die de Griekse overheid de farmaceutische industrie heeft opgelegd.

Binnen enkele weken is de nieuwste generatie anti-diabetesmedicijnen, waaronder de gebruiksvriendelijke insulinepen, niet langer verkrijgbaar in de Griekse apotheken. Deze medicijnen worden door naar schatting 50 duizend patiënten gebruikt.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/994452/2010/05/31/Fabrikant-anti-diabetesmedicijn-staakt-levering-Grieken.dhtml

 

7 juni 2012

De artsen trekken aan de alarmbel: 'Patiënten die sterven omdat we de middelen niet meer hebben om hen te helpen, dat gebeurt haast dagelijks'.

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3267354/2012/06/07/Dagelijks-doden-door-nijpend-tekort-in-Griekse-klinieken.dhtml

 

15 juni 2012

Ziekenhuizen kunnen de rekeningen aan farmaceutische bedrijven niet meer betalen. Die bedrijven weigeren op hun beurt nog om medicijnen te leveren aan ziekenhuizen.

http://nieuwsuur.nl/onderwerp/384253-zorg-in-griekenland-steeds-slechter.html

 

5 november 2012

Het Duitse farmaceutische concern Merck is gestopt met het leveren van kankermedicijnen aan Griekse ziekenhuizen omdat deze door de crisis hun rekeningen niet meer kunnen betalen. Dat liet een woordvoerder van het bedrijf zaterdag weten.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3342707/2012/11/05/Merck-onthoudt-Grieken-kankermedicijn.dhtml

 

Nog zo’n exces:

29 mei 2012

Amidst the deepening financial crisis, the state budget for many prisons has decreased to a minimum for some months now resulting in hundreds of detainees being malnourished and literally surviving on the charity of local communities, a Proto Thema article reveals - See more at:http://greece.greekreporter.com/2012/05/29/food-shortage-in-peloponnesian-prisons-due-to-state-budget-cuts/

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net een heel topic door zitten spitten, en wat nieuwspagina's er op nageslagen.

Het maakt iedereen keihard duidelijk dat de geneesmiddelen leveranciers en industrie alleen maar kijkt naar bedrijfswinsten.

 

Daarbij wordt er geen onderscheid meer gemaakt of het nodig is of niet. En al helemaal wordt er niet gekeken naar het genezen zelf.

Een heel land wordt zo langzaam kapot gemaakt. En denk je eens in, dat je ouders/grootouders zou hebben. Afhankelijk van verplichte medicijnen, mensen die met razende spoed in ziekenhuizen liggen wachtend op hun medicatie....wat een wereld dit.

Het nieuws is er redelijk terughoudend over, maar het is te schandelijk voor woorden. Zijn we dat geworden in onze paar eeuwen beschaving? Is dat waar onze regeringen op uit zijn?

Het grote geld bepaald, desnoods ten koste van een compleet land.

Triest.

 

Respect voor wat je gedaan hebt @Raycoupe, respect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine anekdote uit België.

Was ziek moest medicijnen hebben. Een bepaald type peniciline.

Apotheek: Die zijn niet op voorraad, pas binnen een week of 3.

Terug naar de dokter, ander voorschrift, ander 'merk'

Apotheek: Vannamiddag.

Namiddag: Ze kunnen het niet leveren, er is een tekort, koop ze online in Nederland.

Nederland: Sorry, kunnen we onmogelijk leveren door een Europees tekort.

Dokter: Ik zal iets anders voorschrijven

Apotheek: Sorry maar dat type peniciline wordt niet meer gemaakt voor de Europese markt, enkel voor derdewereld landen.

Ik: Het is ok, ik moet niks meer.

Kan niet tegen antibiotica en peniciline is voor de negerkes in afrika want wordt hier niet veel meer gebruikt.

 

Wat later idem

December 2012 idem + de pillen tegen keelpijn die nergens meer te krijgen zijn in Europa.

Wij leveren aan enkele grote pharma bedrijven, heb daar m'n licht opgestoken, ze krijgen meer subsidies voor medicijnen in Afrika te leveren dan dat ze hier verdienen aan de verkoop. WANT! Onze regering heeft dokters verplicht witte producten voor te schrijven. Pharma wraakt zich denk ik.

 

En nu moeten we VERPLICHT EC merk aanschaffen. Helaas voor mij is het type peniciline dat ik dan wel voorgeschreven krijg (wat verkocht wordt) oninslikbaar. Dat zijn mastodonten van zeer bittere pillen.

Daarbij is het MIJN geld en wil ik geen EC wit product maar een degelijk merk dat niet in je keel blijft plakken omdat er geen gladde film rond zit.

Die pillen tegen keelpijn waren de enigen die hielpen.

En hoest siroop, ik kots voor het in mijn mond is dus kreeg ik pillen ipv siroop. Nu ook niet meer te krijgen, ik moet mijn plan trekken met bittere EC siroop.

 

Vriendin haar kind heeft epilepsie en MOET een bepaald type medicijn nemen. Ze mag er geen voorraad van aankopen, dat mag enkel per doos. HELAAS .... pas binnen een week of 2-3 terug op voorraad mevrouw. Ze moest terug naar de specialist om een ander type medicatie. Voor epilepsie? Ja hoor.

En dan heb je leuke dokters die je opnieuw een visite aanrekenen als je een ander voorschrift moet gaan vragen.

 

Bij mijn weten woon ik niet in Griekenland en bij mijn weten komt zoiets niet op tv. Zie dat de bevolking in opstand komt ...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Reactie van redactie van Nieuwsuur:

 

"Nieuwsuur heeft verscheidene reportage gewijd aan de situatie van de Grieken. Zoals deze: http://nieuwsuur.nl/video/384574-zorg-in-griekenland-steeds-slechter.html. Het heeft dus onze aandacht.

 

Vr. groet,

 

W. Fortuyn, redactie Nieuwsuur

"

 

Antwoord:

"Goedenmorgen,

 

Dank u voor uw snelle reactie.

Ik hoop dat dit onderwerp niet uw aandacht zal verliezen, sinds dit item van driekwart jaar geleden, zijn de zaken aanzienlijk verslechterd.

 

Een EU, die alleen de belangen van de grote bedrijven en banken behartigt, zal nooit de harten van de mensen veroveren.

 

Mvgr,

Ray ******"

 

Fakelaki = envelopje met geld om artsen om te kopen, komt in deze korte docu ter sprake.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...