Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke Communicatie na SHTF


Heidiho

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Belgie is een vak appart...

 

Veel strenger bv.

Scanner, ja die breedband ONTVANGERS zijn verboden, en ze zijn daar niet vriendelijk over...

Enz enz, google is je vriend..

 

Grt

Kans

 

 

Ugh, dus als ik met mijn MVT 7100 scanner in de backpack door belgie rijdt moet ik nog oppassen dat ze 't niet tegenkomen en mij bekeuren :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekeuren?

 

Jij hebt nog nooit problemen gehad in Belgie?

 

Moet je ook nog eens lekker Nederlands gaan doen tegen meneer agent, kun je zeker een belgische cel van binnen zien.

Ik spreek helaas uit ervaring....

 

Wij stonden naar een balletje balletje spel te kijken, komt er zo' n busje, ik en mijn vriend stonden daar, lekker hollands, te lachen terwijl die balletje balletje mannen en de spelers wegrennen, worden wij opgepakt omdat we dom staan te lachen.....

Na drie uur mochten we vertrekken, we werden op de stoep van het bureau gezet en mochten het verder zelf uitzoeken...

 

Je bent dus je scanner kwijt, hebt een boete, en als je pech hebt, waarschijnlijk , zal de aangegeven ETA van de gps niet meer haalbaar zijn...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ideale lengte (volgens de boeken) zou 1/4 golflengte zijn.

 

Er zijn echter trucks om antennes korter te maken. .

 

De 'elektrische lengte' bepaald de impedantie van een stralende constructie (vaak een stuk draad of aluminium profiel), dat men vaak kiest voor 1/4 of 1/2 golflengte heeft te maken met het feit dat deze goed aangepast zijn aan de impedanties van veel toegepaste coaxiale of gebalanceerde kabels.

Maar in combinatie met een juist elektrisch aanpassingsnetwerk kun je werkelijk van elk geleider een antenne maken, vergt de nodige kennis en meetapparatuur dat dan weer wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anyway, welk comm-middel is voor de lange termijn een serieuze optie?

 

Ik ben hier nu inmiddels 1,5 jaar mee bezig om een goede set portofoons aan te schaffen, maar dat is alles behalve makkelijk.

Ik hou de mensen op de hoogte als ik er uit ben welke het is geworden. Ik wil hier graag nog meer over vertellen maar dan word het een latertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Defensie beschikt over thales portofoons met verschillende digitale versleutellingen er op deze kunnen in een team van een aantal gebruikers in een groep aanmelden. ( het is vergelijkbaar met een C2000 netwerk )

 

Het maakt gebruik van freq hopping en wisselt zo snel van freq dat het niet te volgen is.

 

De grote radio zijn MBITR modellen

img16972e.jpg.da5e4bce00d8b41cbd73feae7fcd3484.jpg

 

Ze hebben ook nog een kleinere versie radio maar daar weet ik de naam even niet van

heb alleen een foto van de radio.

BowmanDPRRInChw.jpg.a40dda4ed609d4904539acb87c7067ed.jpg

 

Voor de grote afstanden dan praat ik over +- 1.000 kilometer beschikken ze over SATCOM gaat via sataliet-SATCOM is heel speciaal en werkt als een telefoon. Verder beschikken ze ook nog over HF sets de afstanden bedragen 600 kilometer en wordt uitgezonden op USB, LSB, CW, FSK ga zo maar door. Draadloos hebben ze ook maar dan in de vorm van C³ = Consultation, Command and Control EoIP = Everything over IP protocol ( soort WIFI ;)

 

De thales radios zijn in replica versie te koop en koste ongeveer 300 euro

 

radios van defensie waar ze nu mee lopen op missies worden nooit te koop aangeboden. Wel de grote en oudere radios waarbij je een hele kast op je rug hebt, dus zijn types uit de jaren 80 en 60 deze komen uit de NATO opslag, deze zijn behoorlijk zwaar en je moet een boom van een vent zijn en een goede rug hebben.

 

De motorola portofoons waar ze meer gezien worden tijdens opendagen zijn wel te koop.

en belanden wel is op marktplaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb, voor SHTF een paar 27mc bakkies liggen. Op marktplaats gekocht voor een paar tientjes inclusief voedingen, kabels en antennemateriaal. Werkt subliem, mijn vriend, die een paar dorpen verderop woont, is uitstekend te verstaan.

 

Verder heb ik een paar SEM-35's, militaire 10 meter zendontvangers (voor een prikkie te koop bij de redelijke legerdump). Inclusief batterijenpack en zelfgesoldeerde autoaansluiting. Ze zijn redelijk draagbaar (met de tas en de knikantenne), vooral onverwoestbaar. Het bereik laat wat te wensen over, maar ik zie het meer als een mobiel-naar-basis oplossing.

 

Het wel of niet licentie discussie vind ik meer een "wie dan leeft, die dan zorgt". Ik zou eerder zorgen dat je kennis hebt van je apparatuur, of je dat ook aantoonbaar wil hebben in een pasje van het Agentschap Telecom is aan jou. Een licentie hebben betekent in ieder geval dat je veel kunt oefenen. Zodra de stroom uitvalt wordt het heel snel, heel erg stil in de ether, dan is er vast wel een bandje vrij voor jou. (komt nog bij dat bijvoorbeeld luisteramateurs tijdens GRIP-situaties ook al zendgemachtigd worden, en dat men dan wel betere dingen te doen heeft dan lege banden afspeuren naar piraten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ,

 

Mijn vraag is of het mogelijk is, om met een bakkie te communiceren met walkie talkies (ik heb 2 esscom twintalker)

Dus bv als je het bakkie thuis hebt staan, en de walkie's zijn dus onderweg Buiten. Of is dit een andere frequentie??

 

Alvast dank je voor de info..

 

Gr Luna1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee. De twintalkers zijn pmr portofoons, die zitten in de 446Mhz band. Bakkie's over het algemeen rond de 27Mhz.

 

Er bestaan wel basisstations voor de pmr-frequenties maar die zijn of vrij prijzig/nutteloos (want, ze zenden maar 500milliWatt uit), of niet helemaal legaal (Chinese bakken die 5 tot 50 Watt uit kunnen sturen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast atarifreak

Ik heb zelf een FT-100 van Yuesu (all mode), en 2 LPD porto's, en een Alinco DJ-596 (2 meter en 70cm) en ik kan hier wel met elkaar communiceren. De frequenties van de LPD's kan ik zowel op de DJ-596 als de FT-100 krijgen.

 

[ATTACH=CONFIG]1235[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]1236[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Gast Dick Berts

http://www.pa0vro.nl/

 

N-Licentie.

 

Ik ben zo technisch als een halve oen, maar op zich kan ik wel redelijk leren. Ik zit er een tijdje over te denken, om voor de grap mijn N-Licentie te gaan halen. Moet te doen zijn. Als ik besluit om op te gaan voor het examen, dan koop in bij de VERON eerst een cursusboek. Op internet (zie boven) kwam ik een gratis cursus tegen, die iemand gemaakt heeft. Ook al kan ik het niet goed beoordelen, het ziet er niet slecht uit. Ik zet het op het net, omdat een en ander je toch een beetje een idee geeft van hetgeen je te wachten staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Het nut van een fluitje:

 

Ik ben de laatste tijd veel aan het mantelzorgen voor mijn ernstig zieke moeder. Vorige weer verbleef ik een aantal dagen bij haar na de tweede chemo-ronde. Ze had geregeld hulp nodig bij vanalles en ik vroeg me af hoe ze me het beste roepen kon als ik in de kamer ernaast probeerde te slapen.

 

Heb haar een van mijn prep-fluitjes gegeven en op een nacht werd ik gefloten, moeder naast het bed op de grond. Ze had me geroepen wat ik niet gehoord had, maar het fluitje dus wel.

Enfin, moeders is per ambu afgevoerd en krijgt nu alle zorg die ze in het ziekenhuis te bieden hebben, maar zonder fluitje had het nog uren kunnen duren voordat ik haar gevonden had.

 

Hulde aan het fluitje!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...