Ga naar inhoud
GENEGEERD

Blij zijn met hyperinflatie ?

Kans
 Share

Recommended Posts

Het klinkt raar maar waarschijnlijk moeten we blij zijn met hyperinflatie...

WAT???

Ja, het andere alternatief is namelijk nog veel desastreuzer de monetaire ondergang van het systeem..

Is hyperinflatie alleminst leuk we zullen het overleven, als het monetaire systeem instort dan is dat nog zeer de vraag..

http://www.silverbearcafe.com/private/02.13/hyperinflation.html

Prep ze,

Kans

Haha probeer die titel maar eens uit te spreken...

Die eerste zin "het klinkt wat raar" is echt toeval.

Sorrie typo die ik te laat zag...

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 54
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Gast Bunkerprepper
Ik ga gewoon een doos eieren of een makreel vragen aan mijn klanten in plaats van euro's als die niets waard zijn.

1 makreel per consult of 1 makreel per minuut? :-)

Bunkerprepper

Link naar reactie

Ja, het andere alternatief is namelijk nog veel desastreuzer de monetaire ondergang van het systeem..

Is hyperinflatie alleminst leuk we zullen het overleven, als het monetaire systeem instort dan is dat nog zeer de vraag..

Met hyperinflatie zal uiteindelijk ook het monetaire systeem instorten, alleen niet voordat al het spaargeld van iedereen weg is, en de maatschappij volledig ontwricht is.

Ik ben dolblij met hyperinflatie. Mijn niks wordt nog ietsje minder waard. Het vermogen van de rijken verdampt.

De ideale nivelleerder. Of klinkt dat weer te links. ;)

De meeste rijken hebben keihard gewerkt, grote risico's genomen, heel veel opgeofferd, en in het proces de hele samenleving verrijkt om zo rijk te worden. En dan ben jij blij als alle vruchten van die moeite voor hun ogen verdampt? Zum kotzen. En wellicht moet je ook eens even onderzoeken wat er bij hyperinflatie gebeurt met mensen die al arm waren voordat je maar wat gaat zeggen. Wat denk je dat rijken doorgaans doen met hun vermogen? Stil laten liggen in een sok onder het matras, of toch productief investeren of het op een bank zetten die het voor hen investeert? Is het nou echt teveel gevraagd om geïnformeerd te zijn voordat je een mening gaat vormen?

Link naar reactie

Met hyperinflatie zal uiteindelijk ook het monetaire systeem instorten, alleen niet voordat al het spaargeld van iedereen weg is, en de maatschappij volledig ontwricht is.

De meeste rijken hebben keihard gewerkt, grote risico's genomen, heel veel opgeofferd, en in het proces de hele samenleving verrijkt om zo rijk te worden. En dan ben jij blij als alle vruchten van die moeite voor hun ogen verdampt? Zum kotzen. En wellicht moet je ook eens even onderzoeken wat er bij hyperinflatie gebeurt met mensen die al arm waren voordat je maar wat gaat zeggen. Is het nou echt teveel gevraagd om geïnformeerd te zijn voordat je een mening gaat vormen?

Ik ken rijke mensen die er hard voor hebben gewerkt. Ik ken er ook zat die er werkelijk geen reet voor hebben uitgevoerd. Zo ken ik ook arme mensen die zich helemaal de pleuris hebben gewerkt en luie donders zonder geld.

• Leuk 2
Link naar reactie

Wij leven in een westerse wereld waar kapitalisme 'regeert.' Dus als er een hyperinflatie komt dan zijn we met z'n allen de klos. Ik denk persoonlijk dat 'we' dan een alternatief gaan bedenken als valuta. Misschien zijn onze regeringen daar al mee bezig voor als de euro plotseling valt. Of denken jullie dar anders over???

Maar het zou inderdaad minder erg zijn al een nucleaire ramp of zonnestorm waardoor de stoom 4-10 jaar plat ligt.

Link naar reactie

Wij leven in een westerse wereld waar kapitalisme 'regeert.' Dus als er een hyperinflatie komt dan zijn we met z'n allen de klos. Ik denk persoonlijk dat 'we' dan een alternatief gaan bedenken als valuta. Misschien zijn onze regeringen daar al mee bezig voor als de euro plotseling valt. Of denken jullie dar anders over???

Maar het zou inderdaad minder erg zijn al een nucleaire ramp of zonnestorm waardoor de stoom 4-10 jaar plat ligt.

Dat is dan weer grappig, een bijenman met beroepsdeformatie!, ok on topic, met hyperinflatie is iedereen de klos, behalve de paar "perfect timers" die op het juiste moment in of uit de juiste assets gaan. Roeptoeteren dat het de rijken harder raakt is als in een lek bootje zitten met iemand die je niet mag en gaan lachen dat hij of zij nat gaat worden.

• Leuk 1
Link naar reactie

Dat is dan weer grappig, een bijenman met beroepsdeformatie!, ok on topic, met hyperinflatie is iedereen de klos, behalve de paar "perfect timers" die op het juiste moment in of uit de juiste assets gaan. Roeptoeteren dat het de rijken harder raakt is als in een lek bootje zitten met iemand die je niet mag en gaan lachen dat hij of zij nat gaat worden.

Precies, ik heb niets tegen de "rijken", ik heb wel wat tegen groepen die zich "verrijken" ten koste van een grote groep harde werkers.

• Leuk 1
Link naar reactie

De meeste rijken hebben keihard gewerkt, grote risico's genomen, heel veel opgeofferd, en in het proces de hele samenleving verrijkt om zo rijk te worden. En dan ben jij blij als alle vruchten van die moeite voor hun ogen verdampt? Zum kotzen. En wellicht moet je ook eens even onderzoeken wat er bij hyperinflatie gebeurt met mensen die al arm waren voordat je maar wat gaat zeggen. Wat denk je dat rijken doorgaans doen met hun vermogen? Stil laten liggen in een sok onder het matras, of toch productief investeren of het op een bank zetten die het voor hen investeert? Is het nou echt teveel gevraagd om geïnformeerd te zijn voordat je een mening gaat vormen?

Wel eens van humor gehoord?

Link naar reactie

Wel eens van humor gehoord?

Moest ook even lachen met Rothbard's tekst maar hij noemt "De meeste rijken" => "hebben keihard gewerkt, grote risico's genomen, heel veel opgeofferd" , daar ben ik het wel mee eens.

Met het "en in het proces de hele samenleving verrijkt om zo rijk te worden" niet zo zeer, deze quote gaat alleen op als welvaart als welzijn beschouwd wordt, welvaart breekt imo echter vaak ook een gedeelte welzijn af.

Link naar reactie

@Sofie: Geld rolt tegen de berg op. Als je eenmaal een kaptiaal hebt, of je dit nu zelf hebt opgebouwd, danwel van je pappa hebt meegekregen, is het instant houden daarvan en vergroten van dit kapitaal minder moeilijk dan het van de grond af opbouwen. Self-made miljonairs, zijn er, krijgen ook veel aandacht en worden altijd als voorbeeld erbij gesleept om te laten zien dat het kapitalistische systeem geweldig is, maar het is maar een geringe minderheid van het totaal van de groot geldbezitters in de wereld.

En inderdaad, als de rijken de hele samenleving zouden verrijken, dan zouden de inkomens verschillen tussen arm en rijk kleiner moeten worden, ipv groter, zoals we niet alleen hier in NL zien de afgelopen 30 jaar, maar helemaal is ons "grote economische voorbeeld" Amerika.

Link naar reactie

Gast Dick Berts
zou de hyperinflatie kunnen betekenen dat je ineens je hele hypotheek kan aflossen met een 4 geslachte varkens? als het geld minder waard wordt heb je ook automatisch minder schuld? ik ben nooit goed in economie of wiskunde geweest helaas

Als ik zo om me heen kijk -vooral in de politiek- dan is niemand erg goed in economie Chulodogo. Wat een puinhoop. En die gaat nog 1000x groter worden. Puinhopen zijn per definitie nogal onvoorspelbaar. Op een ding na, de banken zullen altijd buiten schot gehouden worden. Meestal eindigt hyperinflatie in een nieuwe muntsoort. Er komt dan een omrekeningswet. Het gevolg van die wet zal vermoedelijk zijn, spaargeld en pensioen geen drol meer waard en hypotheek nog keihard! Daar zijn meerdere historische voorbeelden van. Ik moet een week in mijn archief graven om dat nader te onderbouwen, maar daar kom ik nu even niet aan toe.

Link naar reactie

zou de hyperinflatie kunnen betekenen dat je ineens je hele hypotheek kan aflossen met een 4 geslachte varkens? als het geld minder waard wordt heb je ook automatisch minder schuld? ik ben nooit goed in economie of wiskunde geweest helaas

Klinkt wel logisch wat je zegt (en ik hoop ook dat het klopt).

Hyperinflatie zal in elk geval rare dingen doen in onze samenleving.

Er zijn gemeenschappen waar ze van lokale valuta gebruik maken, het zou best kunnen dat er daar meer van gaan ontstaan als de Euro keldert..

Link naar reactie

Als ik zo om me heen kijk -vooral in de politiek- dan is niemand erg goed in economie Chulodogo. Wat een puinhoop. En die gaat nog 1000x groter worden. Puinhopen zijn per definitie nogal onvoorspelbaar. Op een ding na, de banken zullen altijd buiten schot gehouden worden. Meestal eindigt hyperinflatie in een nieuwe muntsoort. Er komt dan een omrekeningswet. Het gevolg van die wet zal vermoedelijk zijn, spaargeld en pensioen geen drol meer waard en hypotheek nog keihard! Daar zijn meerdere historische voorbeelden van. Ik moet een week in mijn archief graven om dat nader te onderbouwen, maar daar kom ik nu even niet aan toe.

Ok ja zoiets had ik ook al wel verwacht, de heren zullen wel goed voor elkaar zorgen. idd een nieuwe wereld munt, of chip in je hand of voorhoofd. heb ik wel eens ergens in een theorie gehoord. tja ik zit vast aan mijn hypotheek, in 2010 huis gekocht, nu al 30000 minder waard..

Link naar reactie

Gast Dick Berts
Het is maar goed dat er op dit forum geweldige economen rondlopen. Dat geeft ons als preppers toch maar mooi een hele voorsprong!

Nog geweldiger is het feit, dat er op dit forum mensen rondlopen, die in alle takken van wetenschap zo uitblinken, dat ze iedere prepper op deze site altijd kunnen beoordelen en hun mede-preppers daarom naar believen met 'knul' kunnen aanspreken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...