Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lefthanded Spoon carving knife


Dristal

Aanbevolen berichten

Hey lieve mensen

 

 

Het heeft niet veel met preppen te maken, maar ik vraag me af of iemand een goede en relatief goedkope linkshandige 'spooncarving' knife (zo een mes met een krulletje in) kan aanbevelen? Of kent iemand hier een goede (internet)winkel voor waar ik het zelf kan zoeken (liefst in BE, NL of DE)?

 

Alvast bedankt!

 

Dristal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Hey lieve mensen

 

 

Het heeft niet veel met preppen te maken, maar ik vraag me af of iemand een goede en relatief goedkope linkshandige 'spooncarving' knife (zo een mes met een krulletje in) kan aanbevelen? Of kent iemand hier een goede (internet)winkel voor waar ik het zelf kan zoeken (liefst in BE, NL of DE)?

 

Alvast bedankt!

 

Dristal

 

Dat moet je even aan @Riesie vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer deze eens.

http://www.varg-outdoor.nl/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=348&Itemid=54&vmcchk=1&Itemid=54

Ik ben zelf ook links en heb deze inmiddels in huis maar nog niet geprobeerd. Ik hoop er over een maand meer over te vertellen. Ik heb er een die aan 2 kanten snijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een ieder die deze hobby wilt opnemen, begin met een simpele Mora een 162BK kan zowel links als rechtshandig gebruikt worden.

De rest uit de serie is primair rechtshandig.

Binnen een paar dagen in huis via http://www.moosecamp.nl/

 

Voor het betere werk adviseer ik echter een Svante Djarv aan te schaffen. Perfect staal, goed te slijpen, en gaat een leven lang mee.

http://www.houtvanbomen.com/Winkel__producenten/Svante_Djarv.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Voor een ieder die deze hobby wilt opnemen, begin met een simpele Mora een 162BK kan zowel links als rechtshandig gebruikt worden.

De rest uit de serie is primair rechtshandig.

Binnen een paar dagen in huis via http://www.moosecamp.nl/

 

Voor het betere werk adviseer ik echter een Svante Djarv aan te schaffen. Perfect staal, goed te slijpen, en gaat een leven lang mee.

http://www.houtvanbomen.com/Winkel__producenten/Svante_Djarv.html

 

Hee, mooie link. En ik had nog nooit van een "hondepoot" guts gehoord. :)

Thanx, Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Heb gisteren mijn dubbelzijdig frost mes aangekregen en mijn eerste zelfgemaakte lepel is af! @Riesie : heel erg bedankt!!

 

 

Foto-268.jpg.b845b1093c9d0c3cb5ef64921e193a1a.jpg

 

Foto-256.jpg.658aea6f962ef9a96209ea2d490c82dc.jpg

 

De eerste keer dat je snijd?

 

Waanzinnig goed gedaan Dristal, echt top gedaan.

Als je in Mei ook komt, leer ik je wat trukjes met je lepelmes.

 

Goed gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste keer dat je snijd?

 

Waanzinnig goed gedaan Dristal, echt top gedaan.

Als je in Mei ook komt, leer ik je wat trukjes met je lepelmes.

 

Goed gedaan.

 

Danku danku!

 

Ja dat was de eerste keer :) Volgende keer ga ik wel een stok zoeken en splijten die een natuurlijke kromming heeft zodat de lepel niet helemaal recht is maar een kleine bocht heeft aan het kommetje. Wat ik nu ga maken is zo een mooie houten houdertje voor mijn firesteel van de action waarvan de plastieken houder van is afgetrokken. In Mei ga ik helaas niet komen, dat is me wat te ver... :(

 

 

Nogmaals nen dikke merci! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gisteren mijn dubbelzijdig frost mes aangekregen en mijn eerste zelfgemaakte lepel is af! @Riesie : heel erg bedankt!!

 

 

Foto-268.jpg.b845b1093c9d0c3cb5ef64921e193a1a.jpg

 

Foto-256.jpg.658aea6f962ef9a96209ea2d490c82dc.jpg

 

Een eerste poging? Uitstekend resultaat! Moet ik toch ook eens gaan doen, 'k heb wel geen lepelmes, maar wel schuurpapier en veel geduld.

'k Heb hier een echte, originele @Riesie Made pollepel liggen, gekregen op een meeting, ideaal voor m'n Tefal campingpannetjes! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een eerste poging? Uitstekend resultaat! Moet ik toch ook eens gaan doen, 'k heb wel geen lepelmes, maar wel schuurpapier en veel geduld.

'k Heb hier een echte, originele @Riesie Made pollepel liggen, gekregen op een meeting, ideaal voor m'n Tefal campingpannetjes! :)

 

Goed, nog een keer dan, want dan ben je compleet.

Lepelmessen heb ik er legio in alle maten, dus hier krijg je er een van.

En deze slijp ik voor je, doe ik er nog een aanzetstrop bij.....dus scherp....trust me.

 

Kosten: 1 kan koffie, sterk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie: Jij ook altijd, 'k word niet snel verlegen. :o

 

Nooit doen hoor Ray, want medelijden is niet mijn ding.

Maar ik help waar mogelijk altijd graag, en je hebt vaker aangegeven dat je het "zelf maken" wel ziet zitten.

Wie ben ik om je dan tegen te houden, als ik genoeg heb.

Is een Prep gedachte die ik niet vaak zie op het forum....een simpel woord: delen.

 

En of dit nu voedsel is, kennis, materiaal of andere middelen, dat is een van de prep gedachten.

 

Ries

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie: hoe slijp je zulk mes eigenlijk?

 

Dunne bezemsteel met wat watervast schuurpapier.

Ik begin met 400, daarna 800 en ik slijp af met 2000.

Hierna doe ik wat polishing compound (kun je bij de Gamma kopen als een groen blok polijst pasta) op een smalle leren riem om zo de buitenkant/binnenkant die micro braam nog van het staal af te halen.

Na-wetten met een runderlederen riem.

 

Is een vak apart, maar met geduld best te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat uitleg mbt slijpen, en doe dit met MINIMALE kracht svp. Je verpest zo een snijkant.

@Dristal Google even "spoon knife sharpening" en je krijgt duizenden hits

Maar, het verschil tussen zien doen/en daadwerkelijk zelf doen is een wereld van verschil.

 

Weet niet of je in Mei naar de meet komt, dan kan ik je e.e.a zo uitleggen en voordoen mbt slijpen.

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...