Ga naar inhoud
GENEGEERD

M90 slaapzak bevestiging?


Gast

Aanbevolen berichten

Weet iemand toevallig hoe je de M90 Slaapzak(Kl versie) met compressiezak, kunt bevestigen aan de ARWY (Lowe Alpine) Saracen 120 Ltr Rugzak?.

Ik weet dat ie ergens onderaan bevestigt kan worden ,maar moet ie dan met twee riemen of vier riemen vastzitten.

 

Moet er wel bij vermelden dat ik de slaapzak al helemaal opgebouwd heb.Dus hij zit helemaal in elkaar( 3 delig).

Zodoende past ie dus niet onderin de rugzak.Zonder compressiezak heb ik dit ook nog niet geprobeerd.

En waarschijnlijk zal het dus zonder die binnenhoes en goretex buitenhoes wel lukken.

 

Maar ja dat is de vraag niet(Of ie onderin kan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@frans81: Mijn Saracen heeft onderin - aan de binnenkant dus - compressieriemen zitten om de M90 klein te persen. Vind ik maar lastig want dan zit ik onderin te frommelen en bovendien is de slaapzak dan moeilijk waterdicht te verpakken, te veel gedoe. Dat doe ik niet en dat is ook jouw vraag niet.

Mijn M90 prop ik met lakenzak in de compressiehoes, dat is geen probleem. Het lukte mij niet om hem met de goretex buitenhoes in de compressiezak te proppen, die moet er gewoon af. Mijn Saracen heeft aan de buitenkant ook bevestigingsriemen om de compressiehoes vast te maken. Heb ik ooit een keer gedaan maar ik weet niet meer hoe dat ging ... Ik vond het niet handig, het bungelde en slingerde nogal maar misschien deed ik het niet goed. Lijkt me leuk om het komend weekend weekend weer eens uit te zoeken. Maak ik ook wat foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik krijg de M90 slaapzak met liner en goretex hoes wel in de comressie zak, toegegeven, ik moest eerst 3x overnieuw oprollen om de goede verhouding (in de breedte van het oprollen) te krijgen.

Er zitten inderdaad 2 van die klik sluitingen aan de compressiezak van de slaapzak, maar dat vliegt inderdaad enorm heen en weer, officieel moet die (aangeklikt aan rugzak) op je borst gedragen worden maar ik vind dit zeer onhandig. dus doe het met losse riempjes BOVEN OP de saracen rugzak.!

En wat is die rugzak GROOT he!

 

mvg.

 

PS hebben jullie ook zo'n grote regenhoes die helemaal om de rugzak heen past? die wil ik misschien nog wel aanschaffen, dan kan je ook een mooie drijver maken om de rugzak en al droog naar overkant van rivier te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@oliestel: Ik heb een groene Saracen en een camo-regenhoes, kostte me indertijd €10,-. Gewoon een lap nylon die je om de rugzak kunt hangen en dan aantrekken met touwtjes en een cordlock. Nou ja, als zoveel van die hoezen. Hoe maak je daar een drijver van? Zou wel makkelijk zan want het is inderdaad een joekel van een rugzak!

 

Mijn slaapzak prop ik altijd in de compressiezak, zonder te vouwen of zo, en dan trek ik de banden aan. Met die goretex buitenhoes lukte dat niet en het lijkt me ook slecht voor de hoes. Ik maak me toch zorgen dat het proppen of vouwen en dan verkleinen van de zak niet erg goed is voor de (waterdichtheid) van de buitenhoes. Maar ik ga het dit weekend wel eens proberen. Punt is natuurlijk dat het lastig is om ter plekke in bijvoorbeeld een nat bos de slaapzak droog in die buitenhoes te krijgen, het zou makkelijker zijn om hem in zijn geheel te voorschijn te kunnen sleuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is ook wel zo als je een natte goretex hoes mee in rolt zal het vast schimmelen.

 

Als je zo'n hoes helemaal om je rugzak doet is die toch waterdicht? of moet je dan een polyester hoes hebben?

Ik heb eens geziet dat ze zwemmend het water over gingen.

 

stel: de inhoud van de rugzak is 60 liter, en hij weegt 30 kilo, dan gaat hij voor de helft onder water!

opwaartse druk van water is gelijk van het verplaatste volume.

stel hij is 100 liter, weegt 50 kilo, dan is die ook voor de helft onder water!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoes die ik heb gaat om de rugzak heen maar laat het draagstel - de schouderbanden en de heupriem - vrij. Je trekt hem strak met ingebouwde touwtjes die je vastzet met een cordlock. Ik kan er mee door de regen lopen maar ik zou er niet graag mee gaan zwemmen, volgens mij verzuip ik dan geheid! Volgens mij heb jij het over een andere hoes, ik zal eens op internet kijken en dit weekend sleur ik alles weer eens tevoorschijn om te passen en te meten. Dat moet toch eens in de zoveel tijd en dan maak ik ook foto's.

 

Mijn M90 heb ik dit weekend gecontroleerd en alles werkt prima. Ik heb bij een dump wel een extra lakenzak gekocht, dat leek me handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

loopt jou rits ook zo soepel van de M90, dat viel me toen enorm op hoe mooi die liep echte kwaliteit.

 

zie een riviertje over steken zal in het echt vast niet voorkomen, maar tijdens "survivalen" is het wel leuk natuurlijk!

een idee is ook om een vuilcontainer zak er om heen te doen dan weet je 100% zeker dat je spullen niet nat worden.

Die jongens die ik zag over zwemmen hadden trouwens niet een standaard NL camo hoes er omheen. meer richting tsjechische camo.

maar het was wel een saracen. ik heb die van mij bij de ranger-shop.de gekocht voor 80 of 90 euro 2e hands.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is echter dat na aanschaf van zo'n 120 Liter (Ex marinier of Commando) Rugzak,je vaak niet weet waar al die riemen en lussen voor zijn.

Ik weet alleen dat er ontzettend veel compressie riemen aan zitten om de rugzak(Waar veel in kan) zo klein mogelijk te maken.

Zie bovenstaande Link.De Arwy modellen zijn een stuk stugger omdat ze een dikkere binnenlaag hebben(Voor de regen).Dit werd als een nadeel gezien.

Maar die met die dunnere bekleding hebben het nadeel dat ze na veelvuldig gebruik gaan afbladderen.De rugzakken gaan dus vervellen.En weg is de waterdichte laag.

Een ander voordeel is dat ze de comressieriemen voor de slaapzak niet aan de binnenkant hebben ,maar aan de buitenkant.

De M90 slaapzak bevalt mij prima,had alleen niet verwacht dat ie zo dik zou zijn(Tja, geschikt tot -30 Gr celcius).

Heb echter een tip gekregen om hem op te bouwen( 3delig),dat scheelt een hoop gedoe!Vooral in de natuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

loopt jou rits ook zo soepel van de M90, dat viel me toen enorm op hoe mooi die liep echte kwaliteit.

 

zie een riviertje over steken zal in het echt vast niet voorkomen, maar tijdens "survivalen" is het wel leuk natuurlijk!

een idee is ook om een vuilcontainer zak er om heen te doen dan weet je 100% zeker dat je spullen niet nat worden.

Die jongens die ik zag over zwemmen hadden trouwens niet een standaard NL camo hoes er omheen. meer richting tsjechische camo.

maar het was wel een saracen. ik heb die van mij bij de ranger-shop.de gekocht voor 80 of 90 euro 2e hands.

 

Ik heb twee van die M90-slaapzakken, een voor mij en een voor mijn vriendin. Het zijn inderdaad prachtige slaapzakken met erg degelijke ritsen. Ik heb ze gekocht omdat ze, mits compleet, in noodgevallen geschikt zijn om buiten te slapen.

 

Voor mijn Saracen heb ik vier jaar geleden wat meer betaald, ik meen €125. Ik wilde per se een groene en dat was nou eenmaal de prijs. Geen spijt van, hij is super!

 

Waarschijnlijk is die regenhoes van mij niet de originele, kleur en materiaal zijn heel anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Ik heb twee van die M90-slaapzakken, een voor mij en een voor mijn vriendin. Het zijn inderdaad prachtige slaapzakken met erg degelijke ritsen. Ik heb ze gekocht omdat ze, mits compleet, in noodgevallen geschikt zijn om buiten te slapen.

 

Voor mijn Saracen heb ik vier jaar geleden wat meer betaald, ik meen €125. Ik wilde per se een groene en dat was nou eenmaal de prijs. Geen spijt van, hij is super!

 

Waarschijnlijk is die regenhoes van mij niet de originele, kleur en materiaal zijn heel anders.

 

En die kun je toch ook aan elkaar ritsen als ik me niet vergis? Is wat ruimer en gezelliger ;-)

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week de M90 ook gekocht en meteen getest bij -2 graden, sneeuwval en matige wind op een therm a rest matje. De slaapzak stelde me een beetje teleur in die zin dat ik het veeeeeeeeel te warm had en om de haverklap doorweekt van zweet wakker werd. Iemand die nog last heeft van dit 'luxeprobleem' ? :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week de M90 ook gekocht en meteen getest bij -2 graden, sneeuwval en matige wind op een therm a rest matje. De slaapzak stelde me een beetje teleur in die zin dat ik het veeeeeeeeel te warm had en om de haverklap doorweekt van zweet wakker werd. Iemand die nog last heeft van dit 'luxeprobleem' ? :-)

 

Wat had je allemaal aan,toen je je in de slaapzak wurmde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn m90 wordt bevestigd aan de voorkant van mijn Lowe Alpine stingray, heb dus het kliksysteem van een bokkentuig gehaald (KL) en die op de voorbanden laten zetten.

Zo doende wordt je ook nog een beetje in balans gebracht door de verdeling van het gewicht.

En in je m90 moet je alleen met een je onderbroek aanliggen, anders ga je helemaal kapot ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn m90 wordt bevestigd aan de voorkant van mijn Lowe Alpine stingray, heb dus het kliksysteem van een bokkentuig gehaald (KL) en die op de voorbanden laten zetten.

Zo doende wordt je ook nog een beetje in balans gebracht door de verdeling van het gewicht.

En in je m90 moet je alleen met een je onderbroek aanliggen, anders ga je helemaal kapot ;)

 

Heb je daar een afbeelding van ?? Van die aanpassing en hoe ie dan uiteindelijk hangt.

Hebben anderen mischien ook wat aan.Zien is beter dan lezen hoe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

+1 vwb de foto's, ik ben benieuwd hoe het geworden is. Ervaring met het dragen op de borst is dat deze zwaar op de borst drukt en dat dat niet fijn is bij inspanning.

Mobiel optreden met een M90 is niet leuk, bereden is het ideaal. (niet hoeven dragen ;-)

 

De slaapzak prop je compleet (met goretexhoes) in de compressiezak, voetenzijde eerst. Zo pers je langzaam maar zeker alle lucht eruit die dan kan ontsnappen aan de hoofdzijde.

Op die manier krijg je de hele set er in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...